Sport

Zilver voor team Nederland. Foto Copyright © FEI/Liz Gregg
Team Nederland heeft vandaag zilver gewonnen op de Paralympische Spelen in Tokio. Het is een hele mooie zilveren medaille. Sanne Voets: "Het is prachtig zilver. We hebben alle 3 heel goed gereden, de proeven waar we op hoopten. Als je goede proeven kan rijden, misschien wel de beste proeven ooit, op het moment dat het erom gaat, het moment waar je al 5 jaar naar toe werkt, dan moet je alleen maar heel blij, tevreden en trots zijn".
Teleurstelling
Toch is er naast blijdschap toch ook wel een klein beetje teleurstelling. "Ik heb 6 bronzen medailles, en nu eindelijk een zilveren. We hadden gehoopt op goud. Maar ik ben toch superblij met zilver. Als ik naar de proef van vandaag kijk, en die ik van de week heb gereden was het een wereld van verschil, alleen in de punten niet. Klein beetje gevoel dat ik hun een beetje teleurgesteld heb" vertelt Frank Hosmar.
Sanne Voets ziet dit anders: "Je hebt gedaan wat je kon. Je hebt zo goed gereden, het lag niet meer in jouw handen. Je hebt gedaan wat je moest doen".
"Ja, er is niks fout gegaan, mijn paard was super. Ik ging de ring uit “Verdorie, waar heb ik het fout gedaan. Ik was na deze proef zo blij. Na de proef van van de week was ik niet blij, er waren wat foutjes, er stapelden zich kleine dingetjes. Vandaag was het gewoon zo, dat elke pas die hij zette was van mij. Ik had een topgevoel en dan hoop je ook dat de punten erbij kloppen. Als ik van de week beter had gereden, had ik misschien vandaag hogere punten gehad. Zo zie ik het wel een beetje, Maar goed ik ben er superblij mee" besluit Frank.
Team
Team Nederland is Europees en wereldkampioen. Wat maakt ze zo goed? Volgens Frank Hosmar zit het geheim in het team. "We kunnen met zn 3-en, en ook met Maud de Reu natuurlijk, ontzettend goed met elkaar. Als er iemand is die niet zo goed ligt, dan is de sfeer is ook anders. Vanaf het vertrek van Schiphol is de sfeer al top, eigenlijk in Aken al in de quarantaine".
Sanne vult aan "Het is goed dat je Maud ook noemt. Ze kreeg op de eerste dag een grote teleurstelling te verwerken, toen haar paard schrok tijdens de eerste proef. Daardoor haalde ze de finale net niet. Het is super knap dat ze de knop zo goed om kan zetten van even balen en verdrietig en teleurgesteld zijn, naar er zijn voor de rest van het team, helpen waar ze kan en ons aanmoedigen. Dat is een compliment waard".
Al met al is het team erg blij met de zilveren medaille, maar er ontbreekt toch nog een kleur. "Wie weet morgen", lacht Frank.