[INT] Grand Prix dressuur met een springpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

[INT] Grand Prix dressuur met een springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-21 12:56

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Jonne en Vik. Foto door Denise van der Plas Fotografie.

Jonne van Bekkum rijdt Grand Prix dressuur. Ze doet dit met Vik, een volledig springgefokt paard. Hoe is Jonne bij Vik uitgekomen? En zijn er voor- of nadelen aan dressuur rijden met een springgefokt paard? Wij hebben deze, en meer, vragen aan Jonne gesteld en hieronder lees je alle antwoorden.

* Voor wie jullie niet kent: kan je jezelf en Vik voorstellen?
Mijn naam is Jonne van Bekkum en ik ben 30 jaar oud en ik woon in Ophemert.
Vogue was een toen 12 jarige springgefokte schimmelhengst.
Vik zijn officiële naam is dus Vogue maar we noemen hem Vikkie oftewel altijd Vik haha.
Vik is een Corland x Aram, dus helemaal springgefokt.

* Hoe ben je bij Vik uitgekomen?
Mijn eerste paard was een Friese merrie, die ik zelf opgeleid heb naar het Z1. Helaas was dit voor haar het hoogst haalbare, we kregen de wissels er niet op. Als je ambities hebt, moet je keuzes maken, want het is niet eerlijk om een paard te pushen als ze het niet kan. Dus ik heb haar verkocht als leerpaard/recreatiepaard.

En dan begint de zoektocht naar een nieuwe. Wat ik zocht was een dressuurpaard niet hoger dan 1.65 meter, maximaal 6 jaar oud en geen schimmel. Nou dat is dus helemaal mislukt.

Na een aantal paarden bekeken te hebben, kon ik niet iets vinden waarvan ik dacht 'ja dit is hem'. Mijn stalbaas kwam toen met het idee om Vik te proberen. Ik zei "wat moet ik daar nou mee? daar kan ik toch niet mee rijden?" Ik heb hem maar toch geprobeerd en ja dit was hem toch echt. Samen met mijn stalbaas heb ik hem opgeleid tot de Grand-Prix. Hij liep toen ik hem kocht al ZZ-Zwaar.

* Was het je planning om een springgefokt paard te kopen?
Nee helemaal niet, alles behalve dat haha.

* Je rijdt Grand Prix met een springgefokt paard. Merk je nadelen aan het feit dat hij niet dressuurgefokt is? Of zijn er misschien wel voordelen?
Nadelen eigenlijk niet, mensen die vragen naar zijn afstamming geloven eigenlijk niet dat hij springgefokt is omdat hij zo'n gigantisch voorkomen heeft.
Omdat hij springgefokt is heeft hij een hele goede galop, de series gaan hem dan ook erg makkelijk af.

* Doe je, naast dressuur, nog andere dingen met Vik?
Heel soms maken we een sprongetje. Hij kan natuurlijk gigantisch springen, maar ik ben zelf geen held. Ook hebben we wel eens een crosslesje gevolgd. Voor een buitenrit, of lekker naar het bos, draait hij ook zijn hoef niet om.

Afbeelding
Vik en zijn "therapiepony".

* Hoe ziet een dag in het leven van Vik eruit?
Vik die word er 's morgens uitgehaald door een stalgenootje. Meestal gaat hij dan of de molen in, of lekker in de paddock. Omdat Vik tot aan zijn 12e hengst is geweest, en verschrikkelijk dominant is, kan hij niet in de kudde.
Meestal rijd ik hem aan het eind van de middag en daarna gaat hij nog een paar uur de wei nog in met zijn "therapiepony". Met deze pony gaat het heel goed en dat komt omdat de pony wegloopt als Vik hem gaat lopen treiteren. Soms loopt de pony weg, soms speelt hij met hem. Zo is er een mooie balans.

* Heb je tips voor mensen die ook Grand Prix willen halen met hun paard?
Als je een droom hebt moet je die najagen. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat Vik het kon, het heeft me letterlijk bloed, zweet en tranen gekost om te komen waar we nu zijn maar het is gelukt. Niemand geloofde in dit paard dat hij Grand-Prix zou gaan lopen.

If you can dream it, just do it!

* Zijn er nog dingen die je aan de Bokkers kwijt wil?
Blijf geloven in je eigen paard ondanks wat andere mensen ervan vinden!

Elisa2

Re: [INT] Grand Prix dressuur met een springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:17

Mooi dier! ik heb wel vaker goede bewegers van Corland gezien dus dat hij ook GP dressuur kan lopen verbaasd mij niet. Hopelijk hebben jullie nog veel plezier en succes samen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 00:24

Knap! Ik heb weleens topics gezien, waar niet altijd even positief op werd gereageerd.
Dat moet dan wel heel fijn voelen, dat jullie het gewoon geflikt hebben ! Gefeliciteerd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:01

Wat een geweldig mooi dier om te zien, knap wat jullie samen bereikt hebben. En fijn, dat geeft mij met mijn spring gefokte schimmel ook een glimpje hoop dat dit voor ons is weg gelegd :j :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:02

Wat een mooi dier om te zien, jeetje! <3