Kribbebijten: hoe kan de eigenaar helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Kribbebijten: hoe kan de eigenaar helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 19:56

*Eurodressage.com
Geschreven door Vikki Fowler, veterinair paardentandarts
Algemeen

Luchtzuigen is een stalondeugd waarbij het paard de nek buigt en lucht naar binnen zuigt. Kribbebijten, in het Engels ook wel cribbing genoemd, is luchtzuigen waarbij het paard een vaststaand object vastpakt. Een meer wetenschappelijke term hiervoor is "oral stereotypic behaviour". In dit artikel gebruik ik de term kribbebijten als een allesomvattende term, gezien dit het meest gezien is.

Paleontologisch bewijs suggereert dat paarden, wanneer ze vastgebonden staan, kribbebijten sinds hun domesticatie (6000 voor Christus). (Toen waren er nog geen stallen of omheinde weilanden zoals we ze tegenwoordig kennen, red.).

Kribbebijters tonen meer stressgevoeligheid en verminderde flexibiliteit in gedrag, ze hebben problemen met het omgaan met stress. Het is aangetoond dat kribbebijten het stressniveau van het paard omlaag brengt. Het lijkt erop dat dit gedrag een mechanisme is dat het in staat stelt te dealen met stress van buitenaf. Het voorkomen van dit gedrag, en dan vooral fysiek (anti-luchtzuigbanden, tralies, smerig smakende pasta’s enzovoorts), zonder het aanpakken van de onderliggende oorzaak is zorgelijk voor het welzijn van het paard. Deze dieren MOETEN kribbebijten, voorkomen dat ze het doen is mishandeling. In plaats daarvan moeten we proberen hun verlangen ernaar te verminderen.

Genetische aanleg: Hoewel het gen tot op heden nog niet gevonden is, wordt algemeen aangenomen dat deze stereotypen geen aangeleerd gedrag zijn. Maar eerder een feitelijk fysiek verschil in de hersenen, dat doorgegeven wordt door één of beide ouderdieren en getriggerd door omgevingsstress.

Studies hebben verbanden aangetoond tussen kribbebijten en een verlaagd niveau van selenium in het bloed (mogelijk is dit ook een gebrek aan meerdere antioxidanten). Dit wordt ook algemeen gezien bij mensen met schizofrenie.

Op dit moment worden onderzoeken gedaan naar de verschillen tussen normale paarden en kribbebijters, in het striatum (een gedeelte van het brein dat zich bezighoudt met het vormen van gewoonten en het beloningscentrum van het lichaam). Vroege studies laten opmerkelijke overeenkomsten zien met mensen met autisme.

Snelle leerlingen
Kribbebijters zijn erg snel met het aanleren van nieuwe gewoonten, maar erg langzaam in het afleren van gedragingen. Dit kan door ruiters/ eigenaren in hun voordeel gebruikt worden, indien zorgvuldig getraind om zeker te zijn dat het paard nooit een negatieve ervaring opdoet. Veel paarden die zeer succesvol zijn, zijn kribbebijters, mede door hun vermogen om snel te leren. Kribbebijters zijn niet cognitief beperkt tenzij wordt geprobeerd het gedrag te voorkomen. Dan tonen ze wel een slecht beoordelingsvermogen en maken slechtere keuzes.

Afbeelding
Dit paard draagt een anti-luchtzuigband. Foto: kimmie1018/ Bokt Wiki

Omgevingen waar zeer gemotiveerd en doelgericht gedrag wordt aangemoedigd, verminderen de ontwikkeling van kribbebijten. Simpel gezegd, positieve bekrachtiging met veel activiteit en mentale uitdagingen wanneer het paard nog jong is, reduceert de kans dat ze een kribbebijter worden.

Van kribbebijters is aangetoond dat zij veel gevoeliger zijn voor aanraking. Dit kan mede helpen verklaren waarom deze paarden de actie van het kribbebijten bevredigend vinden, vergeleken met een normaal paard.

Beweging en sociale contacten zijn de sleutels
Kribbebijten verhoogt de kans om koliek te krijgen, zowel een medische (gasvorming) als chirurgisch (epiploic foramen entrapment). Maar het is beter om te zorgen dat het dier voldoende beweging/ uitloop krijgt en training dan het dier lichamelijk te laten stoppen met kribbebijten.

Studies hebben recentelijk uitgewezen dat kribbebijten niet zorgt voor speekselaanmaak om verhoogde zuurgraad in de maag te verzachten. Studies hebben echter een hogere afgifte van zuur aangetoond in combinatie met een voer met hoog graanpercentage bij kribbebijters. Dit kan vervolgens leiden tot maagzweren. Zoals ik al eerder zei: kribbebijters zijn gewoonlijk zeer angstige en gestreste dieren, en van stress is aantoonbaar bewezen dat die de kans op maagzweren vergroot. Dus kribbebijters zouden moeten worden gemanaged als een maagzweergevoelig paard.

Veel tijd voor sociaal contact, daarvan is bewezen dat het stress en stereotype gedrag vermindert. Zowel oogcontact als lichamelijk contact verminderden de tijd dat het dier aan kribbebijten deed. Simpel gezegd: paarden moeten andere paarden bijna constant kunnen zien en aanraken om de gewoonte van kribbebijten te verminderen.

Kribbebijten en gebitsverzorging
Met name het kribbebijten op metalen oppervlakken, maar in mindere mate ook houten oppervlakken, is erg slecht voor de slijtage aan de snijtanden. Paarden hebben een vaststaande lengte van de tanden. Als dat afgesleten is, is het klaar. Als de tanden erg snel slijten, kan het gevoelige weefsel in de tand bloot komen te liggen. Dit kan resulteren in ontstekingen en de noodzaak de tand operatief te verwijderen. Paarden hebben hun voortanden nodig om hooi uit een hooinet te plukken, te grazen, eten op te pakken enzovoorts. Hoewel zij, indien nodig, zonder voortanden kunnen is het raadzaam om deze slijtage aan de tanden te voorkomen.

Hoe kun jij je paard helpen?
Dus, hoe kun jij je luchtzuigende of kribbebijtende paard helpen?
    1. Verleng de tijd die ze besteden aan eten. Zorg dat ze altijd ruwvoer ter beschikking hebben. Altijd!
    2. Diëten die geschikt zijn voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid of maagzweren zijn ook heel geschikt voor kribbebijters. Dit betekent geen granen en geen melasse (dit zit in heel veel verschillende soorten muesli en brokken, tenzij specifiek graan en/ of melassevrij).
    3. Alfalfa en suikerbieten zonder melasse zijn erg goed om maagzuur te neutraliseren en verkleinen de kans op het vormen van maagzweren. Dit vermindert het verlangen van je paard om te gaan kribbebijten na het eten.
    4. Maagzuur remmende supplementen kunnen gunstig zijn om zweren te voorkomen.
    5. Overweeg selenium te geven of een ander antioxidantensupplement. Maar wees voorzichtig, selenium is giftig als je er te veel van geeft. Bespreek het dieet van je paard bij voorkeur altijd goed met een voedingsdeskundige of je dierenarts.
    6. Vermijd alle suikerrijke snoepjes, polo’s, likits, horselyx enzovoorts. Deze verhogen de behoefte aan kribbebijten.
    7. Zorg voor voldoende sociaal contact. Paarden in de naastgelegen stallen, welke elkaar kunnen zien en aanraken, maar ook ramen en spiegels zullen het verlangen van een paard om te gaan kribbebijten verminderen.
    8. Dagelijks buiten zijn. Naast de mentale verrijking die dit biedt, zal beweging de kans op koliek aanzienlijk verkleinen. Dit geldt voor elk paard, maar vooral ook voor kribbebijters die last hebben van opgehoopte gassen. Ideaal gezien gaat een paard minimaal 4 uur per dag naar buiten, het hele jaar rond. Vaststaan of in een stal is niet geschikt voor kribbebijters.
    9. Mentale verrijking zoals speeltjes, dingen die verveling tegengaan, clicker training, werk onder het zadel, grondwerk, alles dat gebruikt kan worden om je paard geestelijk actief te houden en voor het aanbieden van beloningsgericht leren.
    10. Zorg voor iets zachts voor het paard om op te bijten, om snelle slijtage aan de tanden te voorkomen. Bijvoorbeeld oud tapijt, een rubber mat op de deur, zacht touw. Het zal regelmatig vervangen moeten worden, maar dat kan met de paardentanden niet.

Kribbebijters kunnen een lang en gezond leven leiden. Dit zijn vaak bijzonder getalenteerde rijpaarden als de juiste ruiter/ eigenaar maar de tijd neemt om hun karakter en eigenaardigheden te begrijpen.

Afbeelding

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 05:58

“Kribbebijten verhoogt de kans om koliek te krijgen, zowel een medische (gasvorming) als chirurgisch (epiploic foramen entrapment).”

Dit is toch al lang achterhaald? Iets met de kip en het ei. Buikpijn is juist de oorzaak van het kribbebijten. Wil hier wel eens een wetenschappelijk onderzoek naar zien. Ik ken namelijk een hoop kribbebijters (waaronder die van mezelf) en die hebben nooit koliek. Volgens mij wordt die lucht gewoon weer uitgeademd.

En dan een foto van een luchtzuigband erbij… martelwerktuig dat blijvende schade aan kan richten. Zou mooi zijn als dit artikel daar enigszins over zou voorlichten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:21

_Reneee schreef:
“Kribbebijten verhoogt de kans om koliek te krijgen, zowel een medische (gasvorming) als chirurgisch (epiploic foramen entrapment).”

Dit is toch al lang achterhaald? Iets met de kip en het ei. Buikpijn is juist de oorzaak van het kribbebijten. Wil hier wel eens een wetenschappelijk onderzoek naar zien. Ik ken namelijk een hoop kribbebijters (waaronder die van mezelf) en die hebben nooit koliek. Volgens mij wordt die lucht gewoon weer uitgeademd.

En dan een foto van een luchtzuigband erbij… martelwerktuig dat blijvende schade aan kan richten. Zou mooi zijn als dit artikel daar enigszins over zou voorlichten.

De foramen epiploicum koliek is wel iets wat wij nog op de studie leren dat vaker voorkomt bij luchtzuigers/kribbebijters. Het heeft met het creëren van onderdruk te maken in de buik waardoor darmen een andere ligging kunnen krijgen. En aangezien het foramen epiploicum een predilectieplaats is, komt dat nogal eens voor. Maar dat betekent natuurlijk niet dat elke luchtzuigers dit ook zal krijgen.

(Al moet ik wel toegeven dat niet elke professor ermee eens is, dus ik moet ook even wat artikelen opzoeken).

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Kribbebijten: hoe kan de eigenaar helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 06:53

Mijn bijrijdpaard zuigt lucht en had 2 weken terug nog koliek. Hij heeft dat dus vaker.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:14

Ik word een klein beetje treurig van het artikel, met name omdat de tips vrije beweging (of nog niet eens echt, alleen dat het dier naar buiten moet. En dan nog maar 4 uur, wat alsnog 20 uur vast staan inhoudt. :\ ) en sociaal contact bijna onderaan staan, terwijl dit de basis is om stereotype gedragingen aan te pakken, samen met voldoende voeding.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 07:28

Ik vind het wel een goed artikel, staan nieuwe inzichten in wbt het kribbebijten/ luchtzuigen. Maar ben het er wel mee eens dat de basisbehoeften wat beter genoemd zouden mogen worden. Dat lost het luchtzuigen niet meer op maar zorgt wel voor minder stress.

Hier een kribbebijter gehad, super intelligent, introvert en stressgevoelig. Stond altijd buiten muv van de nachten met andere paarden en onbeperkt ruwvoer. Deze was wel koliekgevoelig en moest ook echt veel bewegen en kuil was uit den boze. Zijn ondertanden waren op een gegeven moment helemaal weggesleten van het kribbebijten (hij deed het trouwens ook op andere paarden) en hij heeft EOTRH ontwikkeld waarschijnlijk ook door het kribbebijten. Als ik dit destijds allemaal had geweten dan had ik sommige dingen anders aan kunnen pakken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 08:33

Wij hebben een luchtzuiger die op de wei loopt in een kleine kudde. Altijd ruwvoer ter beschikking heeft, en voldoende afleiding. Toch zie ik haar nog af en toe aan haar eetbak trekken. Vooral als we op weg zijn om te voeren. We laten het haar gewoon doen. Ze ziet er prima uit en heeft -even afkloppen- nog nooit koliek gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:06

Ik vind het ook wel een fijn artikel, het geeft voor mij wel weer wat stof om over na te denken. Ik heb hier ook een luchtzuiger en ben nog aan het uitzoeken wat haar precies triggert. Het is inderdaad een erg intelligent paard, erg introvert en stressgevoelig. Ze heeft veel moeite dingen los te laten en het kan zijn dat ze pas na een paar dagen ineens laat zien dat een gebeurtenis van dagen ervoor flinke impact op haar heeft gehad (en gaat ook dan pas meer zuigen). Ze zuigt ook vaak uit gewoonte. Zo kwamen we er achter dat ze bij de vorige eigenaar een gewoonte ontwikkeld heeft om uit een net een hapje hooi te pakken en dan een hapje lucht op de tralies. Hier krijgt ze hooi van de grond en eet dan gewoon door zonder de hapjes lucht. Ik was niet op de hoogte van deze gewoonte en had haar op aanraden van iemand een hooinet gegeven met fijnere mazen om haar langer bezig te laten zijn, juist ivm haar luchtzuigen. Het bleek al snel dat ze haar vorige gewoonte weer op pakte: hapje hooi, hapje lucht. In tegenstelling tot wat het artikel beschrijft raakte zij van dit extra luchtzuiggedrag weldegelijk steeds gestresster. Dus hooinet weer buitengegooid en de stress was gelukkig vrijwel meteen weer opgelost. Nu gaat het eten gelukkig weer zonder gezuig en gestress.

Ik vraag me eigenlijk af of dat wij met onze standaard trainingsmethodes wel genoeg checks hebben ingebouwd om zeker te weten dat een paard kan verwerken wat we van ze vragen. Zeker bij jonge paarden wordt er vaak een standaard routine op los gelaten en als ze niet protesteren dan vinden we dat ze het goed doen. Vooral deze intelligente, gevoelige binnenvetters geven slecht aan wat ze werkelijk van iets vinden en laten dingen schijnbaar makkelijk over zich heen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:42

Bellatrix schreef:
Mijn bijrijdpaard zuigt lucht en had 2 weken terug nog koliek. Hij heeft dat dus vaker.

Het komt vaker voor dat luchtzuigende paarden wel koliek hebben, maar dat heeft meer te maken dat de algehele spijsvertering van dergelijke paarden nog weleens van slag is. Ze hebben vaak ook darmproblemen. Of dit door stress komt kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het lijk mij wel aannemelijk.

Het is dus echt niet zo dat ze koliek krijgen van de eventuele "lucht" die in de darmen zou komen.

Hier ook een luchtzuiger, doet het voornamelijk als er 1 van de andere paarden bij haar uit de paddock gehaald wordt. Op het land doet ze dat niet. Ze doet het nu nog sporadisch, maar doet het nog wel. Ondanks dat het gehele management is aangepast. 24/7 buiten met andere paarden, overdag op het land, en 's nachts in een zeer ruime paddock met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders en ruime schuilgelegenheid.
Toen ze in de nacht nog in een box stond (van 3,5 mtr x 6 mtr met andere paarden naast haar) stond ze bijna continu op de box te zuigen.
Nu doet ze het als er stress is of iets verandert in zijn algemeenheid (toen 1 van de pony's doodging een jaar geleden, begon ze binnen 2 dagen als een malle te zuigen op alles wat ze maar vinden kon, ook in de paddock). Gelukkig heb ik dit met een gedragsdeskundige weer onder controle weten te krijgen, maar man, wat was dat sneu voor het dier.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-21 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:53

De beste manier om een luchtzuiger/kribbebijter te helpen : gewoon laten doen.
De omgeving waaraan ze het doen beschermen met "zacht" materiaal tbv de tanden
Alle banden tegen luchtzuigen in de fik steken.....

Ik had er eentje die deed het met voeren op de voerbak, verder deed ie het nergens, de omheining had een stroomdraadje en de wei heeft grasjes.... hij heeft er ook nog nooit koliek van gekregen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:00

Elisa2 schreef:
en hij heeft EOTRH ontwikkeld waarschijnlijk ook door het kribbebijten.

Die is nieuw voor mij, want ik heb nog nooit een kribbebijter gezien met EOTRH. (is serieus hoor, geen sarcasme)
Over de genetische aanleg: 90% van de OO seven nakomelingen is kribbebijter.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:09

Op stal en minimaal 4 uurtjes buiten? Vind je het gek dat ze doorgaan met luchtzuigen. Gewoon 24/7 buiten met soortgenoten. In een wei met de stroomdraden aan de binnenkant van de palen kunnen ze het niet eens doen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:13

Maar met stroom op de binnenkant van de palen, is dan eigenlijk het probleem weg of zie je het gewoon niet meer?

Ik heb hier een zuiger op pension gehad, die deed het alleen na een appel, krachtvoer of een snoepje.
Die kon het zelfs zonder bak of paal. Dan gebruikte hij zijn tong op 1 of andere manier.
Zou dat aangeleerd zijn omdat mensen alles weg gehaald hebben in het verleden?

Hij had hier overigens nooit koliek, hoorde van andere stallen wel, maar daar stonden ze inderdaad meer binnen en daar deed hij het ook zonder krachtvoer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:27

Heb verscheidene luchtzuigers gehad en om het een ondeugd te noemen vind ik wel apart. Ik weet dat bij de, semi wilde kudde hier,er ook luchtzuigers tussen zitten. Zo doe je net of het paard, dit bewust doet om de eigenaar te pesten. Schijnbaar heeft dat paard erom een of andere reden behoefte aan. Bij mij deden ze het ook vaak na het eten. Een band omdoen of een bepaalde zenuw doorsnijden, doen ze gelukkig niet meer. Een van mijn eerste ponys had ik vaak koliek. Ze zeiden dat het door het luchtzuigen komt. Dat kan ik niet bevestigen simpelweg omdat ik niet weet wat er bij mijn pony binnenin gebeurd. Maar het grootste sprookje is altijd wel dat dit gedrag aanstekelijk werkt op andere paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:33

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:42

Interessant artikel. Ga het eens doorsturen naar eigenaren van het paddockmaatje van mijn haf.
Ik herken wel het type paard dat beschreven wordt.
Staan echter wel 24/7 buiten e.d.
'Leukste' is nog dat de merrie luchtzuigt op de rug van mijn paard. Blijkt toch erg lastig te voorkomen..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 10:49

DuoPenotti schreef:
Maar met stroom op de binnenkant van de palen, is dan eigenlijk het probleem weg of zie je het gewoon niet meer?

Ik heb hier een zuiger op pension gehad, die deed het alleen na een appel, krachtvoer of een snoepje.
Die kon het zelfs zonder bak of paal. Dan gebruikte hij zijn tong op 1 of andere manier.
Zou dat aangeleerd zijn omdat mensen alles weg gehaald hebben in het verleden?

Hij had hier overigens nooit koliek, hoorde van andere stallen wel, maar daar stonden ze inderdaad meer binnen en daar deed hij het ook zonder krachtvoer.

Ze kunnen het niet doen en dan doorbreek je het gedrag. Het is ook gewoon een gewenning en verslaving dus feitelijk is het afkicken

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:20

ElCamino schreef:
De beste manier om een luchtzuiger/kribbebijter te helpen : gewoon laten doen.
De omgeving waaraan ze het doen beschermen met "zacht" materiaal tbv de tanden
Alle banden tegen luchtzuigen in de fik steken.....

.

Niet helemaal mee eens. Er zijn ook paarden die door het zuigen problemen krijgen. Alleen nog met zuigen bezig zijn. Als de oorzaak van het zuigen achterhaalt en opgelostis dan kan je prima proberen het zuigen te stoppen. Het is dan een verslaving geworden Die van mij begon rond z'n 3e met zuigen op alles wat vast zat. Voerbakken, rand van z'n Luik, de weidepaaltjes. Die van mij had maagproblemen. Kon niet tegen brokken en kuilvoer. Het zuigen werd op een gegeven moment zo erg dat hij alleen nog bezig was met zuigen. Hij keek niet meer naar andere paarden en alle paaltjes in de wei stonden scheef door z'n gezuig. Waren ze op stal niet blij mee.
Hij was letterlijk zo stoned als een garnaal en had een vreemde waas over z'n ogen. Tanden afgesleten en hij was sloom. Toen we zeker wisten dat de oorzaak van het zuigen opgelost was (door medicatie, onbeperkt droog hooi, geen krachtvoer en zeker geen voordroog/kuil) ben ik het zuigen gaan voorkomen. In overleg met de kliniek. Alles onder de kribbox gesmeerd, stroomdraad bovenop de palen en band om. Hij zoog toen al ruim 12 jaar.
Na een paar weken zuigen voorkomen was het klaar. Hij was gestopt met zuigen, speelde met andere paarden, stond weer te grazen enz. Hij is nu 23 jaar en hij zuigt al jaren helemaal geen lucht meer. . Hij heeft trouwens nog nooit koliek gehad. Zoals in artikel staat. De mijne is wel introvert maar zeker niet stressgevoelig.
Hij is super rustig en mak. Heeft met sinterklaas tochten mee gelopen, je kan hem zo na jaren voor de kar zetten en loopt door de Uithof alsof hij het jaren doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:50

Citaat:
Kribbebijters zijn niet cognitief beperkt tenzij wordt geprobeerd het gedrag te voorkomen. Dan tonen ze wel een slecht beoordelingsvermogen en maken slechtere keuzes.

Ik kom tot de conclusie dat ik een menselijke kribbebijter ben... :=

Geldt dit artikel voor alle staldondeugden (zoals bv weven) of echt puur voor kribbebijten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:07

Albert schreef:
Elisa2 schreef:
en hij heeft EOTRH ontwikkeld waarschijnlijk ook door het kribbebijten.

Die is nieuw voor mij, want ik heb nog nooit een kribbebijter gezien met EOTRH. (is serieus hoor, geen sarcasme)
Over de genetische aanleg: 90% van de OO seven nakomelingen is kribbebijter.

Dat snap ik, was ook nieuw voor mij maar de DA gaf al aan dat het waarschijnlijk ontstaan is door het zuigen. Of dat het in ieder geval een mede oorzaak was en dit artikel bevestigd dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:15

irmaz schreef:
Ik vind het ook wel een fijn artikel, het geeft voor mij wel weer wat stof om over na te denken. Ik heb hier ook een luchtzuiger en ben nog aan het uitzoeken wat haar precies triggert. Het is inderdaad een erg intelligent paard, erg introvert en stressgevoelig. Ze heeft veel moeite dingen los te laten en het kan zijn dat ze pas na een paar dagen ineens laat zien dat een gebeurtenis van dagen ervoor flinke impact op haar heeft gehad (en gaat ook dan pas meer zuigen). Ze zuigt ook vaak uit gewoonte. Zo kwamen we er achter dat ze bij de vorige eigenaar een gewoonte ontwikkeld heeft om uit een net een hapje hooi te pakken en dan een hapje lucht op de tralies. Hier krijgt ze hooi van de grond en eet dan gewoon door zonder de hapjes lucht. Ik was niet op de hoogte van deze gewoonte en had haar op aanraden van iemand een hooinet gegeven met fijnere mazen om haar langer bezig te laten zijn, juist ivm haar luchtzuigen. Het bleek al snel dat ze haar vorige gewoonte weer op pakte: hapje hooi, hapje lucht. In tegenstelling tot wat het artikel beschrijft raakte zij van dit extra luchtzuiggedrag weldegelijk steeds gestresster. Dus hooinet weer buitengegooid en de stress was gelukkig vrijwel meteen weer opgelost. Nu gaat het eten gelukkig weer zonder gezuig en gestress.

Ik vraag me eigenlijk af of dat wij met onze standaard trainingsmethodes wel genoeg checks hebben ingebouwd om zeker te weten dat een paard kan verwerken wat we van ze vragen. Zeker bij jonge paarden wordt er vaak een standaard routine op los gelaten en als ze niet protesteren dan vinden we dat ze het goed doen. Vooral deze intelligente, gevoelige binnenvetters geven slecht aan wat ze werkelijk van iets vinden en laten dingen schijnbaar makkelijk over zich heen komen.

Het ontstaat vaak bij het afspenen heb ik gelezen als dat op een abrupte en dus voor het veulen hele stressvolle manier gebeurd en er veel tegelijk veranderd. En de genetische component is inderdaad ook zeker aanwezig.

Hier werd het zuigen ook erger na heftige stressvolle periodes, verlies van een kuddemaatje, rond oud en nieuw door vuurwerk. Mijne liet super goed zien wat hij ergens van vond, liet zich ook echt niet dwingen en compromisen sluiten was the key. Het was zijn manier om met de wereld om te gaan en wellicht ook om lichamelijk ongemak te uiten, of dat kwam weer van het zuigen en zorgde daarom weer voor stress. Hier hielp groene leem het beste voor het paard in combinatie met bietenpulp, droog hooi, gastro + en regelmatige beweging.

Het zuigen wordt inderdaad een verslaving, heb ook weleens gehoord dat paarden die met pensioen gingen het opeens gingen doen. Maar afleren..tja die van mij deed het op de andere paarden. En ik reed een tijdje een luchtzuiger die het gewoon deed zonder iets vast te pakken. Dus tja...deze was ook koliekgevoelig.

Ik ga even de youtube link bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:17

Ayasha schreef:
Citaat:
Kribbebijters zijn niet cognitief beperkt tenzij wordt geprobeerd het gedrag te voorkomen. Dan tonen ze wel een slecht beoordelingsvermogen en maken slechtere keuzes.

Ik kom tot de conclusie dat ik een menselijke kribbebijter ben... :=

Geldt dit artikel voor alle staldondeugden (zoals bv weven) of echt puur voor kribbebijten?

Haha :D

Goede vraag, bij wevers heb ik altijd het idee dat ze door nervositeit hun energie kwijt moeten en het dan gaan doen op een weef manier. De nervositeit vaak veroorzaakt ook door omstandigheden, te weinig sociaal contact etc. Frustratie kan ik beter zeggen..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:23

Elisa2 schreef:

Goede vraag, bij wevers heb ik altijd het idee dat ze door nervositeit hun energie kwijt moeten en het dan gaan doen op een weef manier. De nervositeit vaak veroorzaakt ook door omstandigheden, te weinig sociaal contact etc. Frustratie kan ik beter zeggen..

Ik vroeg het me af omdat ik hier dus een wever heb staan. (Hij deed het al toen hij naar me toe kwam trouwens, niet bij mij ontstaan.). Die weeft dus evenzeer als hij buiten staat met zijn kuddegenoten. Soms gaat het maanden goed. En dan ineens zie ik hem weer staan weven zonder dat daar echt een aanleiding voor lijkt te zijn (hij zal vast wel een reden hebben maar er zijn dan geen duidelijke stressors aanwezig zeg maar.) Of hij nu 's nachts op stal staat, of 24/7 buiten staat maakt geen verschil. Op de trailer/camion doet hij het sowieso maar dat is voor mij duidelijk verklaarbaar. Maar waarom hij het op weide doet, ook als hij 24/7 buiten staat, begrijp ik niet. Ze hebben onbeperkt hooi en zelfs als hij op de grasweide van een hectare staat doet ie het. Ik weet niet wat ik voor dat paard nog kan doen om te zorgen dat hij niet gaat weven. Het is niet dat ik me op jaag aan de beweging zelf trouwens, maar voor de gewrichten is het niet geweldig natuurlijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:26

Klopt, weven is vreselijk voor de gewrichten helaas...enige manier om er achter te komen is om de stressoren op te sporen denk ik. Misschien is er wel onderlinge rangorde stress? Kom er maar eens achter... Of doet hij het als hij fysiek een pijntje heeft oid?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:29

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Ik vroeg het me af omdat ik hier dus een wever heb staan. (Hij deed het al toen hij naar me toe kwam trouwens, niet bij mij ontstaan.). Die weeft dus evenzeer als hij buiten staat met zijn kuddegenoten. Soms gaat het maanden goed. En dan ineens zie ik hem weer staan weven zonder dat daar echt een aanleiding voor lijkt te zijn (hij zal vast wel een reden hebben maar er zijn dan geen duidelijke stressors aanwezig zeg maar.) Of hij nu 's nachts op stal staat, of 24/7 buiten staat maakt geen verschil. Op de trailer/camion doet hij het sowieso maar dat is voor mij duidelijk verklaarbaar. Maar waarom hij het op weide doet, ook als hij 24/7 buiten staat, begrijp ik niet. Ze hebben onbeperkt hooi en zelfs als hij op de grasweide van een hectare staat doet ie het. Ik weet niet wat ik voor dat paard nog kan doen om te zorgen dat hij niet gaat weven. Het is niet dat ik me op jaag aan de beweging zelf trouwens, maar voor de gewrichten is het niet geweldig natuurlijk.

Misschien een lichamelijk iets? Ergens pijn of ongemak kan ook zorgen voor een opleving van stereotype gedrag. Of ruzie gehad met z'n vriendje?

edit: ik zie dat Elisa me net voor is geweest 8-)