Renate van Uytert en Just Wimphof kampioen ZZ-Licht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Renate van Uytert en Just Wimphof kampioen ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 20:55

*Hippiade
Sport

Afbeelding
Renate van Uytert - van Vliet met Just Wimphof. Foto door aniek1985

Na twee geweldige ritten met haar paarden Just Wimphof en Johnny Depp mag Renate van Uytert – van Vliet twee medailles in ontvangst nemen op Medal Plaza. Met Just Wimphof is Renate kampioen in het ZZ-Licht. Maar liefst 72,238% kregen zij van de juryleden. “Hij was echt goed in vorm en we zijn ook aan het voorbereiden op het WK, maar het moet toch allemaal lukken en er deden natuurlijk ook goede concurrenten mee. Je weet het nooit van te voren, maar het ging wel echt goed, dus ik ben heel erg blij!”

Met Johnny Depp werd Renate derde in het Z2 met een mooie score van 71,961%. “Op de regiokampioenschappen ging het eigenlijk ook met beide paarden heel goed. Dan ga je wel met goede moed hiernaartoe. Eerst had ik nog nooit een medaille gewonnen op Nederlandse kampioenschappen, maar nu in één week drie! Vorige week in het ZZ-Zwaar op het NK Subtop heb ik met In Style een gouden medaille gewonnen. Dat was ook heel erg gaaf.”

Afbeelding
Renate van Uytert - van Vliet met Johnny Depp. Foto door aniek1985

Volgende week vertrekt Renate met Just Wimphof en Johnny Depp naar het WK Jonge Dressuurpaarden in Verden. “Mijn doel is om daar zo goed mogelijk te rijden. Ik ga eigenlijk nog beter proberen te rijden dan vandaag. Na vandaag weet je dan weer even waar je nog aan kunt werken en waar je op kan letten in de wedstrijdring. We gaan nog even oefenen en dan wordt hopelijk volgende week net zo goed of beter dan vandaag.”

Uitslag Dressuur klasse ZZL:
1. Renate van Uytert - van Vliet - Just Wimphof (v. De Niro), 72,238%
2. Micky Schelstraete - Cachet L (v. Jazz), 70,905%
3. Romy Bemelmans - Haisai (v. Apache), 69,095%

Klik hier voor alle uitslagen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 21:15

Knap gereden. Nu door naar t WK jonge paarden...

Laat de beste maar winnen, maar internationale GP amazone in t L2 vind ik toch echt niet kunnen. In t M1 ook niet trouwens.
Maar goed, regels zijn regels en t mag tegenwoordig blijkbaar.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 00:20

Getup schreef:

Laat de beste maar winnen, maar internationale GP amazone in t L2 vind ik toch echt niet kunnen. In t M1 ook niet trouwens.

Snap ook niet helemaal hoe dit mag.
Dacht dat als je meerdere malen zo hoog was gestart dat je ook je jonge paarden hoger uit moest brengen?

Sowieso erg jammer dat de gewone ruiter zo echt geen kans meer heeft. Natuurlijk werken ook deze meiden keihard maar ik vind het wel heel jammer zo.

Neemt niet weg dat ik onwijs respect heb voor de amazones die zo knap kunnen rijden!

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 01:11

Getup schreef:

Waar zie jij L2 staan? Ze heeft Z2 gestart, ZZlicht en ZZzwaar afgelopen week, staan inderdaad uitslagenlijsten ook van L2 en M1 in de link maar daar zie ik geen heel grote ruiters tussen? :?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 06:22

Maddy_Paola schreef:
Waar zie jij L2 staan? Ze heeft Z2 gestart, ZZlicht en ZZzwaar afgelopen week, staan inderdaad uitslagenlijsten ook van L2 en M1 in de link maar daar zie ik geen heel grote ruiters tussen? :?

De winnaars van de andere genoemde klasses zijn ruiters die ook op hoger niveau actief zijn.

Suzanne F.

Re: Renate van Uytert en Just Wimphof kampioen ZZ-Licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:52

Saskia van Es heeft al heel wat titels in de basis op haar naam staan. Ze kan ook heel fijn sturen.
Maar inderdaad, ik wist niet dat L2 nog mocht. Ik zie wel meer ervaren amazones in de lijsten staan.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 08:58

Alle titels zijn door profs gewonnen, waarvan een gedeelte met goed gekeurde hengsten.
Mooi voor op hun ere lijst maar niet heel eerlijk voor de mensen waarvoor deze klassen bedoelt zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:02

xx_Irisje schreef:
Alle titels zijn door profs gewonnen, waarvan een gedeelte met goed gekeurde hengsten.
Mooi voor op hun ere lijst maar niet heel eerlijk voor de mensen waarvoor deze klassen bedoelt zijn.

Dit is al jaren op rij. In mijn tijd toen ik Levade reed was dit al zo. En dan praat ik over eind jaren 90.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:31

xx_Irisje schreef:

Heel jammer idd.
Als ze geen onderscheid in amateur en prof willen maken, zou je ook een regel kunnen bedenken dat als je een keer kampioen bent geweest in een klasse je een x aantal jaar niet meer mag mee doen aan de kampioenschappen in deze klasse.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:45

Ik snap heel goed dat de profs dit soort kampioenschappen wel nodig hebben voor hun carrière.

En het is een mooi idee dat iedereen kan meedoen, tot je inderdaad op het punt komt dat de hobbyisten eigenlijk nooit meer tussen de profs op het podium eindigen.

Dan moet je toch wel constateren dat er een kloof is ontstaan en er misschien andere regels of een andere vorm nodig is.

Lastige is dat er ook nog een heel groot grijs vlak is met mensen die parttime in de paarden zitten, mensen die ooit een uitschieter hadden maar eigenlijk hobbyruiter zijn. Of 'profs' die bijvoorbeeld manege instructeurs of fokker zijn en helemaal niet op hoog niveau hebben geacteerd.

En dan heb je nog de jonge paarden, die moeten ook ergens op 'hun' niveau wedstrijd ervaring en carrière hebben. Op zich zijn Pavo en Subli cup daar natuurlijk wel mooie initiatieven voor.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:53

Vroeger zei ik altijd dat ik tm t M nog een kans had op de kampioenschappen te rijden. Vanaf t Z bijna onmogelijk. Maar ok, gewoon goed je best doen. Maar toen zag je wel stalruiters vanaf de L. Die dan tm Z reden.
Vroeger was het : met 2 paarden winst in t Z en dan mag je geen B meer rijden. Maar nu rijd je ( internationaal ) PSG / inter I of II en zelfs GP en je mag L :o? ?

Snap heel goed, dat t vaak ook jonge paarden zijn en t voor de eigenaren geweldig is, dat hun paard op t NK boven aan meeloopt. Dus ja, het mag en kan me ook goed voorstellen dat deze ruiters / amazones meerijden.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:46

Er is volgens mij een paar jaar een regeling geweest waar je uitgesloten was voor kampioenschappen als je vaker op hoger niveau had gereden. Die is er weer uit gegaan, geen idee waarom eigenlijk.

Nu is de inschalingstabel als volgt:

Afbeelding

Je ziet dat je na 1x zware tour nog L1 mag. En na 2x ZZ zwaar of hoger minimaal L2 moet starten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:50

Ze hebben niet voor niets een aantal jaren geleden de B en L1 toegevoegd. Zogenaamd omdat er vroeger ook kampioenschappen in werden gereden, imo meer om de amateurtjes tevreden te houden want die brengen de centen binnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 10:51

bigone schreef:
Ze hebben niet voor niets een aantal jaren geleden de B en L1 toegevoegd. Zogenaamd omdat er vroeger ook kampioenschappen in werden gereden, imo meer om de amateurtjes tevreden te houden want die brengen de centen binnen.

Dit klinkt echt zo denigrerend :=.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:19

Het is al jaren het kampioenschap van “welke subtop prof kan het beste een basisproef rijden”.

Voor de profs heel leuk natuurlijk dat ze hun jonge veelbelovende paarden (nogmaals) in de picture kunnen rijden, maar voor de basissport amateur een beetje jammer.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 22:47

Kelly_ann schreef:
Er is volgens mij een paar jaar een regeling geweest waar je uitgesloten was voor kampioenschappen als je vaker op hoger niveau had gereden. Die is er weer uit gegaan, geen idee waarom eigenlijk.

Nu is de inschalingstabel als volgt:

[ [url=m/e5ibxL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je ziet dat je na 1x zware tour nog L1 mag. En na 2x ZZ zwaar of hoger minimaal L2 moet starten.

Het is zelfs zo dat je na 2x ZZ licht of hoger, je minimaal L2 moet starten. Terwijl volgens de KNHS ZZlicht basissport is. 2x ZZlicht of 2x Lichte/zware tour vind ik nogal een groot verschil. 2x ZZlicht is als amateur heel haalbaar.