[FOTO] Nationale Tuigpaardendag 2021 in beeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

[FOTO] Nationale Tuigpaardendag 2021 in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 14:32

*Bokt.nl
Fokkerij
Foto's en tekst door Marjo

Zaterdag 14 augustus stond het Nationaal Hippisch Centrum in het teken van de Tuigpaardensport. Het was weer tijd voor de Nationale Tuigpaardendag!
Verspreid over de dag in 20 verschillende rubrieken kwamen de tuigpaarden aan ons voorbij. Aan de hand en voor de koets. Er werden merries en veulens gekeurd en er waren meerdere hengstencompetities.
Over de hele dag werden de rubrieken, vaak verdeeld in twee groepen, afgewisseld tussen aangespannen en aan de hand. Voor de fotografen was er een mooi plekje midden in de ring.

De dag begon met de rubriek vierjarige merries in tuig. Deze werd ook verdeeld over twee groepen. Er kwamen in totaal 9 combinaties door de ring. In de eerste groep was het Misty-Rose (v. Fantijn), gereden door Siebe te Bokkel die de overwinning pakte. In de tweede groep was het Miss Cerona VS (v. Atleet), gereden door Dort Jan Raaijmakers. Misty-Rose mocht zich 's middags in de Finale der Nationale nog een keer laten zien om te strijden voor de kampioenstitel.
Afbeelding
Miss Cerona VS (v. Atleet) - Dort Jan Raaijmakers

Daarna volgde de veulenkeuring. Eerst was daar de groep met merrieveulens, hiervan waren er 4 ingeschreven. Van de hengstveulens stonden er 7 op de startlijst, waaronder Racoon, een nakomeling van Idol x Patijn.
Afbeelding
Racoon (v. Idol)

Voordat we erachter komen wie de veulenkampioen zou worden, was er een rubriek voor de 5- en 6- jarigen in tuig. Ook deze rubriek werd verspreid over 2 groepen, met in totaal 16 starts. In de eerste groep was het Lindrini (v. Hertog Jan) die de overwinning pakte. In de tweede groep was dat Lendoline (v. Eebert). Uit deze groepen zijn er nog twee merries uitgenodigd voor de Finale der Nationale dit zijn Lindrini (v. Hertog Jan) en Kassandra (v. Fantijn)
Afbeelding
Lindrini (v. Hertog Jan) - Henk Hammers

Dan was het tijd voor de bekendmaking van de veulenkampioen. Vanuit de merrie- en de hengstengroep zijn er veulens uitgenodigd voor de kampioenskeuring. Zij kwamen nog een keer aan de jury voorbij om te laten zien wat voor kwaliteiten ze hebben. Uiteindelijk kan er maar een de winnaar zijn, en dat was Ruwaldo (v. Atleet). Ruwaldo is gefokt door Frans en Riky Raaijmakers.
Afbeelding
Ruwaldo (v. Atleet x Cizandro)

We gaan verder met de voorselectie van de driejarige merries, wederom in 2 groepen verdeeld. In totaal worden er 20 merries aan ons voorgesteld, waaronder Nikita (v. Eebert) De beste merries werden uitgenodigd voor de finale later op de dag.
Tijdens de keuring worden de paarden eerst beoordeeld op het exterieur, daarna draven ze met de voorbrenger twee rondes door de baan.
Afbeelding
Nikita (v. Eebert x Delviro HBC)

Vervolgens zien we de zeven- en achtjarige merries in tuig de ring in komen. Ook deze merries kunnen zich weer plaatsen voor de Finale der Nationale. De rubriek wordt gewonnen door Icanita (v. Colonist), gereden door Linda Boelens. Irona (v. Aron), gereden door Grietje Naber, verdient een mooie tweede plaats. Beide merries worden uitgenodigd voor de Finale der Nationale.
Afbeelding
Irona (v. Aron x Koblenz) - Grietje Naber

Bij de rubriek van de negenjarige merries zien we zes deelnemende merries in één groep. Van deze groep worden er drie uitgenodigd voor de Finale der Nationale; Gardenia (Harry van Middelaar), Elegant (Cor van Dijk) en Roelofsen Horse Trucks Havana (Derk Jan Mekkes). Gardenia wint in deze groep ook de stijlprijs.
Afbeelding
Roelofsen Horse Trucks Havana (v. Bentley x Waterman) - Derk Jan Mekkes

In de Westfort Hengstencompetitie zien we dan zes hengsten voorbij komen. Het was een spannende strijd om de overwinning, die ging uiteindelijk naar Macho (v. Indiana), gereden door Robbie van Dijk. Magnifiek (v. Idol) werd door Lambertus Huckriede naar een mooi tweede plaats gestuurd. Harry van Middelaar sluit het podium af met Lanto HBC (v. Delviro HBC) op een derde plaats.
Afbeelding
Lanto HBC (v. Delviro HBC x Patijn) - Harry van Middelaar

Afbeelding
Macho (v. Indiana x Unieko) - Robbie van Dijk

Na het hengstengeweld gaan we verder met de voorselectie van de vierjarige merries. In de eerste groep kwamen er al zes voorbij en in de tweede groep waren dit er wederom zes, waaronder Mereda II (v. Eebert). De beste van deze rubriek werden uitgenodigd voor de finale voor de vierjarigen later op de dag.
Afbeelding
Mereda II (v. Eebert x Waterman)

De Manno trofee die op de startlijst stond, die werd geschrapt. Later op de dag werd nog wel de finale van de Manno cup verreden. Hierdoor begonnen we wat eerder met het kampioenschap van junioren. In deze rubriek rijden kinderen van tussen de 11 en de 15 jaar mee om de titel. Dit doen zij samen met een begeleider. De 12-jarige Nick Raeven bewees hierin de beste te zijn. Hij stuurde Cilardo (v. Ulandro) naar de eerste plaats. De stijlprijs was in deze rubriek voor Daphne Donck, eveneens 12 jaar, die Fontana D (v. Waterman) netjes door de baan stuurde.
Afbeelding
Cilardo (v. Ulandro x Wouter) - Nick Raeven

Afbeelding
Fontana D (Waterman x Heiring Out SB) - Daphne Donck

De rubriek die volgde was het enkelspan luchtbandenwagens. Hier kwamen de rijders in traditionele outfit, tuig en met een authentieke wagen de baan in om te strijden voor de overwinning. Het was Richard Hofstra die Any Time (v. Patijn) naar de overwinning stuurde. Marcel van Bruggen met Jupiler (v. Fantijn) mocht de stijlprijs in ontvangst nemen.
Afbeelding
Cinova (v. Saffraan x Batello) - Dieuwke Bootsma-Tjalma

Niet alleen het tuig en de wagen zijn authentiek, ook de zweep werd vervangen door een lange tak met bladeren eraan.
Afbeelding
Balmoral (v. Nando x Farao) - Gerrit van der Kolk

Tussendoor werd de Tuigpaardfokker van het Jaar bekend gemaakt. Marcel Ritsma was de baan in gelokt met de smoes dat hij de winnaar van deze prijs door de baan zou rijden. Bij het verhaal van de omroeper begonnen voor Ritsma zichtbaar steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats te vallen. De voornaamste reden dat juist hij dit jaar deze felbegeerde prijs in ontvangst mocht nemen, heeft te maken met zijn innovatieve visie voor de fokkerij. Ritsma experimenteert veel met buitenlands bloed en kruist bijvoorbeeld met Hackney. Dit alles om ervoor te zorgen dat de inteelt omlaag gaat binnen de Tuigpaardenfokkerij.
Afbeelding
Fokker van het jaar Marcel Ritsma

De jeugd is de toekomst, en daarom is er ook een Youngriders rubriek om de Future Cup. Niet alleen de rijder op de eerste plaats krijgt een prijs, er is ook een aanmoedigingsprijs in deze rubriek.
De Future Cup wordt gewonnen door Kevin Huckriede met Renvyle Imondro (v. Cizandro). Op de foto is Margot Bakx te zien met Hannalina (v. Crescendo) die een mooie vijfde plaats mochten innemen.
Afbeelding
Hannalina (v. Crescendo) Margot Bakx

Aansluitend aan de Future Cup, werd het Tuigpaard van het Jaar bekend gemaakt. Renvyle Imondro, die ook de Future Cup won met Kevin Huckriede, heeft deze titel verdient. Zijn eigenaar, F. Fitzpatrick, is speciaal uit Engeland overgekomen zodat hij hierbij aanwezig kon zijn.
Afbeelding
Renvyle Imondro (v. Cizandro x Jonker) Paard van het Jaar 2021

Dan is het tijd voor de finale van de tweejarige merries. Tien jonge merries komen er voorbij, maar er kan er uiteindelijk maar één met het kampioenslint naar huis. Owandra (v. Kordaat), gefokt door Gebr. den Otter uit Bruchem, is de kampioen in deze rubriek.
Afbeelding
Owandra (v. Kordaat x Fabricius)

In de rubriek Enkelspan Tuigpaarden Ereklasse om de Renovo-Schaal komen er zeven combinaties in de ring. Hier is het Harry van Middelaar die Fantijn (v. Patijn) naar de overwinning stuurt.
Afbeelding
Fantijn (v. Patijn x Manno) - Harry van Middelaar

In de finale van de keur- en elitemerries zien we een grote variëteit van merries voorbij komen. Lendoline (v. Eebert) wordt uitgeroepen tot kampioen van deze groep.
Afbeelding
Lendoline (v. Eebert x Manno)

Eerder zagen we al de luchtbandenwagens, maar er stond nog een rubriek met authentieke wagens op het programma; het tweespan oogstwagens. De winnaar was Wito Mink met Mardenia (v. Delviro) en Action Quality Kroonjuweel (v. Fantijn). Bud de Gooijer won de stijlprijs met Alwin (v. Manno) en Zyon (v. Manno).
Afbeelding
Alwin (v. Manno x Indurain) & Zyon (v. Manno x Renovo) - Bud de Gooijer

In de finale van de vierjarige merries mochten de paarden nog een keer hun kwaliteiten aan de jury laten zijn. Miantha H (v. Cizandro) werd uitgeroepen tot kampioen.
Afbeelding
Miantha H (v. Cizandro x Manno)

In de Manno trofee was het een spannende strijd om de overwinning. De combinaties mogen eerst twee keer rechtsom en twee keer linksom laten zien wat ze in huis hebben. Daarna werden de beste twee nog en keer de ring rond gestuurd om te bepalen wie er uiteindelijk de winnaar zou zijn. Wiel aan wiel werd er gestreden tussen Fantijn (v. Patijn), gereden door Harry van Middelaar, en Dylano (v. Plain's Liberator), gereden door Mark de Groot. Het was uiteindelijk Mark de Groot die de overwinning binnenhaalde met Dylano.
Afbeelding
Fantijn (v. Patijn x Manno) - Harry van Middelaar

Afbeelding
Dylano (v. Plain's Liberator) - Mark de Groot

In de finale van de driejarigen was het Nurzela van Hapert (v. Julius van Hapert), gefokt door J. Castelijns, die de overwinning pakte.
Afbeelding
Nurzela van Hapert (v. Julius van Hapert x Atleet)

Als laatste rubriek stond de Finale der Nationale op het programma. Het was een mooie en spannende strijd tussen acht merries. Lindrini (v. Hertog Jan) werd uitgeroepen tot Topsportmerrie van het jaar 2021, zij werd gereden door Henk Hammers. Reservekampioen werd Gardenia (v. Victory), gereden door Harry van Middelaar. Op de derde plaats zien we Icanita (v. Colonist), gereden door Linda Boelens.
Elegant (v. Waldemar), gereden door Cor van Dijk, zien we op de vierde plaats, gevolgd door Roelofsen Horse Trucks Havana (v. Bentley VDL), gereden door Derk Jan Mekkes.
Afbeelding
Elegant (v. Waldemar) - Cor van Dijk

Afbeelding
Lindrini (v. Hertog Jan) - Henk Hammers

De volledige uitslagen van deze dag zijn hier te vinden.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 09:30

Super mooi verslag Marjo! Leuk om ook eens de tuigpaarden in beeld te zien :j

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 14:33

Topic aangeklikt omdat het in uitgelicht stond. Ik heb geen verstand van tuigpaarden, maar die hoofd/hals houding doet me wel een beetje pijn om te zien :( Of zijn die paarden zo gefokt dat dat een 'normale' houding voor ze is? :?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:40

Prima2Donna schreef:
Topic aangeklikt omdat het in uitgelicht stond. Ik heb geen verstand van tuigpaarden, maar die hoofd/hals houding doet me wel een beetje pijn om te zien :( Of zijn die paarden zo gefokt dat dat een 'normale' houding voor ze is? :?

Is ook helemaal niet natuurlijk. Kijk naar de staartlepels en de opzetteugels om de staart en nek hoog te houden. :n Vooral op de foto met Mark de Groot kan je zien hoe strak de opzetteugel staat (bij het paard in de achtergrond) en de staartlepel van de vos...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 15:58

Prima2Donna schreef:

Tuigpaarden hebben van nature wel een meer verticale halsrichting, in vergelijk met rijpaarden, maar dit is echt puur de opzetteugel zijn werk.

Ik krijg het er iig benauwd van en vind het zeker geen reclame voor de sport.

Prima2Donna

Re: [FOTO] Nationale Tuigpaardendag 2021 in beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 17:28

Bah, wat vreselijk dat die opzetteugel gebruikt wordt. Zo houd je de paarden niet bepaald heel. Die laatste foto ook, arm dier. Kan niet begrijpen dat er mensen zijn die dit mooi vinden..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 21:53

Ik heb tuigpaarden altijd een machtig gezicht gevonden.

Maar ben me gaandeweg gaan afvragen of deze fokkerij niet selecteert op extremiteiten in bouw en gangen die niet perse gunstig zijn voor de paarden of die niet natuurlijk zijn, maar wel gewaardeerd worden door mensen waardoor het uiterlijk en gangenwerk er tegenwoordig uitziet zoals het eruit ziet. Gekunsteld vind ik.

Ik krijg dat gevoel bijvoorbeeld ook bij Friezen en sommige quarter horses.

Alsof het de hondenfokkerij achterna gaat.

Maar de foto's zijn prachtig. En de paarden en aanspanningen ook, dat geef ik toe.

Maar toch wringt er iets voor mij. Ook door de tuigage inderdaad :)

Hans76

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-21 22:42

Boras schreef:
Ik heb tuigpaarden altijd een machtig gezicht gevonden.

Maar ben me gaandeweg gaan afvragen of deze fokkerij niet selecteert op extremiteiten in bouw en gangen die niet perse gunstig zijn voor de paarden of die niet natuurlijk zijn, maar wel gewaardeerd worden door mensen waardoor het uiterlijk en gangenwerk er tegenwoordig uitziet zoals het eruit ziet. Gekunsteld vind ik.

Ik krijg dat gevoel bijvoorbeeld ook bij Friezen en sommige quarter horses.

Alsof het de hondenfokkerij achterna gaat.

Maar de foto's zijn prachtig. En de paarden en aanspanningen ook, dat geef ik toe.

Maar toch wringt er iets voor mij. Ook door de tuigage inderdaad :)

Wat wringt er dan zo aan je? Ik ben ook altijd te vinden om de concoursen en ken de rijders ook en hier is niets aan te klagen de oordoppen aan het hoofdstel mag niet meer die begrijp ik dat dat weg is maar de knhs wou ook dat het opzet weg ging en toen hebben alle rijders gezegd van: dit kan zo niet langer dus we stappen er uit en nu word er gedaan of dat heel raar is maar als bij de springen in een keer geen zweepje er meer bij mag dan zouden zij het daar ook niet mee eens zijn overigens gaat het bij de springers er veel heftiger aan toe want als je bij die zielige dier en recht kijkt sturen ze fotografen naar concoursen om de hele sport kapot te maken en alleen moment opnamen die maken maar de eigenaars/rijders doen altijd tegen de paarden alsof het hun eigen kind is dus daar geen zorgen over en het is ook niet zielig want veel paarden hebben zelfs zin om naar concours te gaan