Amazone en paard belanden in greppel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Amazone en paard belanden in greppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-21 16:41

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 18:54

Och arm dier, die is duidelijk helemaal onder de indruk :(:)

Maar hoe krijg je het voor elkaar om een paard te laten struikelen op zo'n zandpad, en dan ook nog zodanig dat hij in een greppel beland?

Benfan

Re: Amazone en paard belanden in greppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:11

Ben zelf vaak genoeg bijna in greppels beland, is makkelijker dan je denkt.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 19:43

Die van mij is ook al eens volle vaart op z'n kop zo'n soort sloot in gegaan. Die lag in eerste instantie ook vast (beentjes omhoog). Gelukkig zelf eruit weten te krijgen maar die beesten kunnen alles voor elkaar krijgen. :')

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:04

Nou geen moeite hoor, hier ook een ervaringsdeskundige... Dat je denkt hoe dan, nou gewoon schrikken, niet opletten, springen en struikelen, of een combi van dat al :roll:

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:11

Mijn paard is zo eens over een smalle beek heen gesprongen omdat ze schrok van haar eigen schaduw... Gelukkig erover in plaats van erin.
Gelukkig heeft niemand er wat aan over gehouden!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:37

goldyc schreef:
Mijn paard is zo eens over een smalle beek heen gesprongen omdat ze schrok van haar eigen schaduw... Gelukkig erover in plaats van erin.
Gelukkig heeft niemand er wat aan over gehouden!

Dat snap ik nog maar er staat in het artikel niet dat het paard schrok, alleen dat het plotsellng struikelde.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 22:45

Ik struikel ook vaker plotseling dan gepland ;)

Sneu voor het paard! Hopelijk geen nare blessures opgedaan hierdoor.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 06:58

irmaz schreef:

Maar hoe krijg je het voor elkaar om een paard te laten struikelen op zo'n zandpad, en dan ook nog zodanig dat hij in een greppel beland?

De Tinker die ik bijrijd struikeld regelmatig zonder dat er aanleiding voor is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 07:14

irmaz schreef:

Struikelen kan altijd gebeuren. Als ze even niet opletten waar ze hun benen neerzetten.

Er staat daarnaast niet bij welke gang ze reden.
In stap kan een paard zich over het algemeen snel opvangen, ook al lukt dat soms niet.
In draf of galop krijg je nog wel eens dat ze een paar passen krabbelen om op de been te blijven.

Als ze dan ook nog teveel naar de zijkant afwijken, kunnen ze zo die greppel in rollen/lopen/vallen.

Een ongeluk zit in een heel klein hoekje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:47

irmaz, beetje rare opmerking, ieder paard kan een keer struikelen.....de ene keer een klein beetje, een andere keer gewoon vallen..... als je dan echt valt en opzij rolt en daar is toevallig een greppel.... tja, gevalletje pure pech.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 08:59

Ach arm dier en arme amazone .
Ieder paard kan struikelen irmaz

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:01

Min paard struikelde in de galop in de bak, reden onbekend want hij liep fijn op de achterhand.
En gaat dus zo op de knieen, en vervolgens even op de zijkant.
Stel dit doet hij in de berm naast een greppel, ja dan lig je er met wat pech in.

Hopelijk gaat het met paard en ruiter goed.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:46

ElCamino schreef:
irmaz, beetje rare opmerking, ieder paard kan een keer struikelen.....de ene keer een klein beetje, een andere keer gewoon vallen..... als je dan echt valt en opzij rolt en daar is toevallig een greppel.... tja, gevalletje pure pech.

Misschien vind jij dat raar maar ik heb echt nooit mee gemaakt dat een paard zo ernstig struikelt (op een recht zandpad) en dan zijwaarts een greppel in valt. Normaal kan een paard zich prima herstellen wanneer het struikelt, hij heeft 4 benen hè.
Zelfs mijn atactische ruin kan zichzelf herstellen wanneer hij struikelt, tenzij ik hem uit zijn balans trek op dat moment.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 09:48

Als jij het nog nooit hebt meegemaakt is dat fijn. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan Irmaz.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:02

irmaz, ik ben zo vaak gevallen met paard en al.... dan vallen ze opzij met jou en al.... gaat 100 keer goed, maar als daar toevallig een greppel ligt rol je erin.....

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:06

Ik noem dit ook geen greppel, dit is gewoon een sloot!
Kan gebeuren, de sloot is ook dicht begroeid.
Gelukkig goed afgelopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 10:07

irmaz schreef:
ElCamino schreef:

Misschien vind jij dat raar maar ik heb echt nooit mee gemaakt dat een paard zo ernstig struikelt (op een recht zandpad) en dan zijwaarts een greppel in valt. Normaal kan een paard zich prima herstellen wanneer het struikelt, hij heeft 4 benen hè.
Zelfs mijn atactische ruin kan zichzelf herstellen wanneer hij struikelt, tenzij ik hem uit zijn balans trek op dat moment.

Tja dat is dan veel geluk voor jou, dat je dit nog niet hebt meegemaakt. Alsof die amazone dat gepland zou hebben :+ :Y) }:0
Dat is nu eenmaal het verhaal bij een ongeval. Die dingen plan je niet, anders kon je ze voorkomen.
We waren er niet bij en ze zullen heus niet voor de aandacht in de greppel gaan liggen zijn, dus effectief een beetje een bijzonder redenering. Wie zegt ook dat ze perfect in het midden liep van het pad, je kan ook wat oefeningen doen (wijken, contrawijken, renvers travers of mss is dat paard gewoon zelf niet heel goed dressuurmatig geschoold)? En mss heeft ze effectief zelf ook haar balans verloren(niet geheel abnormaal of onmenselijk) en daardoor mss ook de balans nog meer gestoord van het paard. Tuurlijk zou dat allemaal kunnen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:06

rien10 schreef:
Als jij het nog nooit hebt meegemaakt is dat fijn. Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan Irmaz.

Dat heb ik ook niet gezegd hoor. In mijn beleving is het alleen vreemd dat een paard op een recht zandpad struikelt en dan ook nog eens in een greppel valt die meestal een meter verder aan de zijkant is. Ik denk dat er wat anders is gebeurd.

Overigens ben ik ook wel eens zonder aanleiding met paard en al gevallen op een rechte lijn, alleen vermoed ik toch echt dat het paard een motorische kortsluiting heeft gehad. Paard is met pensioen gegaan.
bulck schreef:
Tja dat is dan veel geluk voor jou, dat je dit nog niet hebt meegemaakt. Alsof die amazone dat gepland zou hebben :+ :Y) }:0
Dat is nu eenmaal het verhaal bij een ongeval. Die dingen plan je niet, anders kon je ze voorkomen.
We waren er niet bij en ze zullen heus niet voor de aandacht in de greppel gaan liggen zijn, dus effectief een beetje een bijzonder redenering. Wie zegt ook dat ze perfect in het midden liep van het pad, je kan ook wat oefeningen doen (wijken, contrawijken, renvers travers of mss is dat paard gewoon zelf niet heel goed dressuurmatig geschoold)? En mss heeft ze effectief zelf ook haar balans verloren(niet geheel abnormaal of onmenselijk) en daardoor mss ook de balans nog meer gestoord van het paard. Tuurlijk zou dat allemaal kunnen.

Grappig dat jij uit mijn bericht haalt dat ik denk dat de amazone dat gepland had. Ik was alleen op zoek naar een reden hoe dit kan gebeuren en jouw motivaties geven wel wat beeld :j

Overigens deden wij dat vroeger wel, gepland door greppels lopen met de paarden :D

@ElCamino: wat doe jij met je paarden dat je het normaal vindt om zo vaak met ze te vallen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 13:18

irmaz: natuurlijk is het niet normaal als je wekelijks valt, ik heb mijn paard al 26 jaar , van zijn 7e tot 33, iedereen valt wel eens.... en ja, als je veel kilometers maakt gebeurt dat wel.... ruw terrein, boomstronken, op het strand, uitglijden op straat, vallen op een hindernis....en ik rij niet in een mooie vlakke bak.... ( al is het daar ook wel eens gebeurt)
Als we 1x per jaar vallen....is dat al gauw 26 keer, lijkt veel maar gezien wat we gedaan hebben valt het mee

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:38

Ik heb er wel eens een zo een ravijn in zien zakken. De ruiter was een idioot en ging daar een beetje aan de teugel rijden etc waardoor het paard gewoon niet goed genoeg kon opletten. Er was ons nadrukkelijk verteld ruim de teugels te geven, ook omdat ze hun hals nodig hebben voor het evenwicht tijdens het klimmen en het hoofd moeten bewegen om alles dichtbij ook goed in te schatten wbt afstanden etc.

Het was levensgevaarlijk, maar wel goed gekomen gelukkig :) doodnuchter paardje

Horsesxfanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:15

Oh wat erg! Ben zelf ook weleens bijna in een greppel beland %)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:46

irmaz schreef:
bulck schreef:

Grappig dat jij uit mijn bericht haalt dat ik denk dat de amazone dat gepland had. Ik was alleen op zoek naar een reden hoe dit kan gebeuren en jouw motivaties geven wel wat beeld :j

De dingen die bulck zegt zijn nou toch ook niet zo fantasierijk dat je die met een beetje overpeinzingen zelf niet had kunnen bedenken?
Veel ongelukken gebeuren door (een opeenstapeling van) verschillende factoren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:49

Daarnaast weten we dat wat in het bericht staat ook vaak niet helemaal klopt.
Misschien is hij wel geschrokken, opzij gesprongen en toen gestruikeld, of niet eens gestruikeld.
Kan allemaal ook nog. :D

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:58

DuoPenotti schreef:
Daarnaast weten we dat wat in het bericht staat ook vaak niet helemaal klopt.
Misschien is hij wel geschrokken, opzij gesprongen en toen gestruikeld, of niet eens gestruikeld.
Kan allemaal ook nog. :D

Dit dus :j
Sorry maar ik irriteerde me gewoon aan het bericht. Alsof het normaal is dat je paard op een rechte zandweg al struikelend in een greppel valt >;)