Algemeen

Britt van der Panne neemt afscheid van Co. Foto: Facebook Britt
Britt van der Panne heeft afgelopen week de moeilijke beslissing moeten nemen om haar paard Co, waarmee ze uitkwam in de U25 dressuur, in te laten slapen. De 14-jarige ruin van Johnson heeft circa zeven maanden geleden zijn been flink beschadigd. Ze hebben alles op alles gezet, Co is meerdere keren geopereerd, maar helaas mocht het allemaal niet baten. Buiten de macht van amazone en paard om traden er complicaties op, uiteindelijk konden ze het paard niet meer helpen.
Co, officieel MDG Equestrian’s Connecticut, was sinds december 2019 onder het zadel bij Britt. Zij nam de vosruin over van Marijke de Geus (bokker Katja), die hem heeft uitgebracht in de GP-dressuur. In juni 2020 startten Britt en Co voor het eerst samen, in de Inter 2. Het leverde de combinatie gelijk hun eerste winstpunten op. Een ruime maand later, in juli 2020 maakten zij hun debuut in de U25 klasse, met een score van 61,4%. Hun loopbaan in deze klasse was maar kort, slechts enkele wedstrijden waren zij in de piste te zien. Een langere carrière in de dressuursport was hen niet gegund.
Britt zelf postte op Facebook een mooi afscheidsbericht voor Co:
Tranen rollen over mijn wangen en na heel lang een ‘masker’ van hoop op te hebben gehad, ben ik nu helemaal gebroken want vandaag heb ik afscheid moeten nemen van mijn lieve, gekke en mega knappe Co. We hebben er de afgelopen maanden echt alles aan gedaan om je beter te maken, maar helaas door verschillende complicaties buiten onze macht om mocht het allemaal niet meer helpen. Ons avontuur samen was helaas te kort maar wat heb ik van jou genoten Co bedankt voor al je geweldige momenten. En vooral bedankt dat jij mij zoveel geleerd hebt. Ik ga je zo ontzettend missen Ik blijf voor altijd van je houden.
Zo jong nog, ze hadden nog zo'n toekomst voor zich!
Zo jammer dat zijn carrière hier ophoudt. Ik herinner me ook zijn uitstapje naar de TREC nog en dat hij dat zo makkelijk oppakte. Heel veel sterkte met dit verlies, Marijke en Britt
, toen hij beleerd werd en natuurlijk ook toen hij best wat meer in zijn mars bleek te hebben dan het gemiddelde paard en hij bijzondere prestaties neer wist te zetten.
. Sterkte met het verlies, Britt, Marijke en iedereen die hem goed heeft gekend.