Meredith Michaels-Beerbaum wil streepresultaat terug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Meredith Michaels-Beerbaum wil streepresultaat terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 15:15

*Bokt.nl / Instagram
Sport

Afbeelding
Meredith Michaels-Beerbaum met Fibonacci in Rio 2016. Foto: Richard Juilliart /FEI

De Duitse amazone Meredith Michaels-Beerbaum heeft zich op social media uitgelaten over het nieuwe Olympische format bij het springen. Er is al veel discussie over dit nieuwe format waarbij landen nog maar drie combinaties in hun team hebben en het streepresultaat is komen te vervallen.

Op Instagram schrijft de amazone: “Ik vind het belangrijk om commentaar te geven op de spanning en sensatie van de teamcompetitie zonder streepresultaat. De stress die ik voelde bij het kijken, zorgde ervoor dat ik zoveel empathie voelde voor mijn collega's in Tokio en voor hun paarden. Stel je voor dat je een hindernis tegenkomt (of veel hindernissen zoals in dit geval) die gewoon te moeilijk wordt om te springen, maar je voelt de druk om voor je land te presteren. Hoe kun je kiezen tussen je land en je paard? Deze beslissing is niet te maken. Het is niet eerlijk. We hebben in de afgelopen jaren eveneens spannende Olympische Spelen meegemaakt met het oude format. Breng het streepresultaat terug. Dat zijn we aan onze dieren verplicht.”

Needje

Re: Meredith Michaels-Beerbaum wil streepresultaat terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:20

True. Ik denk dat er afgelopen spelen verder gegaan is door sommige ruiters als eerlijk was voor het paard. Puur omdat ze hun land niet wilde laten vallen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:24

Needje schreef:
True. Ik denk dat er afgelopen spelen verder gegaan is door sommige ruiters als eerlijk was voor het paard. Puur omdat ze hun land niet wilde laten vallen.

ook eens :j

1 wegstrepen zou altijd beter zijn :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:27

Als die keuze niet te maken is. Dan moet het misschien maar klaar zijn met de paardensport op de OS.
Die keuze hoort nl. heel simpel te zijn. Je land lijdt niet als jij voor je paard kiest. Andersom liggen die kaarten heel anders en dat dier weet niet waarom ie daar is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:45

ik vond het wel wat hebben zo zonder wegstreepresultaat.
De meeste ruiters zullen wel de juiste keuze maken met de druk die hun dit oplevert.
De ruiters die dit niet kunnen ..... zullen die zich bij een wegstreepresultaat wel laten stoppen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 17:44

Ayasha schreef:
Als die keuze niet te maken is. Dan moet het misschien maar klaar zijn met de paardensport op de OS.
Die keuze hoort nl. heel simpel te zijn. Je land lijdt niet als jij voor je paard kiest. Andersom liggen die kaarten heel anders en dat dier weet niet waarom ie daar is.

Dit idd.

Dan nog zou het goed zijn het oude format terug te laten keren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 17:58

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Dit idd.

Dan nog zou het goed zijn het oude format terug te laten keren.

Eens. Maar het gebruikte argument hier vind ik treurig en veelzeggend. Het juiste vragen om de verkeerde redenen is nog steeds verkeerd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:01

Toch is dat denk ik wel eerder zo in een landencompetitie dan tegenover dat ze individueel starten.
Uiteraard zou dat niet moeten maken, maar toch denk ik dat dit wel gebeurd. En met weg strepen minder snel.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:43

Wat een gelul allemaal, duidelijk dat stilaan de zesjespolitiek ook in de sport meer op de voorgrond treedt. Je kiest voor de sport en ja dat is het spel daar, nl.kunnen presteren. Doe of kan je dat niet, tja dan moet je je mss maar afvragen of je daar überhaupt hoort.
Een landenwedstrijd is in mijn ogen niet anders, elke individu moet naar zijn best kunnen (daarvoor heb je toch de km's in de benen, immers heb je de selectie afgedwongen/verdiend) presteren, enkel dan ook in het belang van het team op het einde van de dag. Maar met of zonder schrapresultaat, op het einde komt het toch op hetzelfde neer. De beste, dus zij met de minste fouten, die winnen.

Idemdito in andere sporten hoor, waar plots aandacht moet komen voor iemand zijn/haar geaardheid, demonen, geloof, huidskleur of ras. Daar dienen de OS niet voor, voer die strijd ergens anders of met jezelf. De beste horen daar gewoon te winnen, en dat is op hun sportieve kwaliteit en vooral hun mentale ingesteldheid.

*Behalve dat paardengedeelte in de vijfkamp, dat is effectief gewoon niet om aan te zien. Hoewel het eigenlijk met momenten quasi hetzelfde was bij de jumping, maar dan wel daar met eigen paard en 'echte' paardensporters....)

Ik kan goed begrijpen dat vele buitenstaanders onze sport geen sport noemen, maar een sport voor rijkelui en dat over de kap van de paarden. En dat geldt voor alle disciplines, hoe graag ik zelf de sport ook beleef. Maar er zit wel veel waarheid in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:00

Ik denk dat het streepresultaat gewoon een goede regel was, dit is niet afgeschaft voor de spanning maar eerder om de kosten te drukken, drie + reserve is goedkoper dan vier + reserve. En Michels heeft geen gelijk imo met zeggen kiezen voor land of paard. Deze sporters kiezen in eerste instantie voor zichzelf. Zoals elke Olympische atleet. Gewoon streepresultaat terug. Maar wat mij betreft mogen ze ook alle Olympische onderdelen met paarden schrappen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 11-08-21 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:00

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:09

bigone schreef:
Ik denk dat het streepresultaat gewoon een goede regel was, dit is niet afgeschaft voor de spanning maar eerder om de kosten te drukken, drie + reserve is goedkoper dan vier + reserve. En Michels heeft geen gelijk imo met zeggen kiezen voor land of paard. Deze sporters kiezen in eerste instantie voor zichzelf. Zoals elke Olympische atleet. Gewoon streepresultaat terug. Maar wat mij betreft mogen ze ook alle Olympische onderdelen met paarden schrappen.

Tja dat is idd de grote vraag. Hoeft dat nog een Olympische discipline te zijn? En tuurlijk rijdt iedere sporter dat voor zich. Dat is toch ook de insteek van sport beoefenen op dat niveau, individueel of in teamverband?. Idemdito als ruiter, dan weet je toch als je als combi dat niveau aankan. Uiteraard kan je pech hebben of een offday, pech dat is nu eenmaal de sport.

Tuurlijk zal het kostenplaatje meespelen, ook niet onterecht overigens.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:13

Ayasha schreef:
Oh maar ze krijgt bijval. Zelfs de ier werd goed gepraat door Skelton:
https://equnews.be/olympics/nick-skelto ... -geplaatst

Het is allemaal het format zijn schuld dat ze hun paarden overvragen tot ongelukken aan toe. :j

Dat format is toch niet de schuld? Het eigen kunnen is dat wel, of beter het gebrek eraan. Die Ier (andere ruiters ook overigens) reed in mijn ogen die dag echt niet beter dan vele van die ruiters in de vijfkamp. Met dat verschil dat je die vijfkampers dan nog ergens zou kunnen "pardoneren" dat het maar 1 onderdeel is en allicht niet dezelfde passie en drive hebben voor paarden.
Als je merkt dat het parcours te zwaar is, dan ga je ofwel op safe rijden of je groet af. Niemand vraagt om je paard te laten verongelukken, die keuze maak je dan op dat moment zelf en dat is de blammage voor onze sport.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:16

bulck schreef:
Ayasha schreef:
Oh maar ze krijgt bijval. Zelfs de ier werd goed gepraat door Skelton:
https://equnews.be/olympics/nick-skelto ... -geplaatst

Het is allemaal het format zijn schuld dat ze hun paarden overvragen tot ongelukken aan toe. :j

Dat format is toch niet de schuld? Het eigen kunnen is dat wel, of beter het gebrek eraan. Die Ier (andere ruiters ook overigens) reed in mijn ogen die dag echt niet beter dan vele van die ruiters in de vijfkamp. Met dat verschil dat je die vijfkampers dan nog ergens zou kunnen "pardoneren" dat het maar 1 onderdeel is en allicht niet dezelfde passie en drive hebben voor paarden.
Als je merkt dat het parcours te zwaar is, dan ga je ofwel op safe rijden of je groet af. Niemand vraagt om je paard te laten verongelukken, die keuze maak je dan op dat moment zelf en dat is de blammage voor onze sport.

dat ben ik geheel met je eens. Maar Nick Skelton en Meredith Michaels Beerbaum zijn dat blijkbaar niet. Door te stellen dat het format "je dwingt'" tot dit soort keuzes, ontdoe je jezelf van alle verantwoordelijkheid. Terwijl dat gewoon dikke bullshit is. De keuzes die je maakt zijn en blijven je verantwoordelijkheid. Dat de Ier zijn paard (en zichzelf) bijna verongelukte was zijn keuze en zijn verantwoordelijkheid. Niet die van het format.

Maar als dat de mentaliteit is op topniveau, wat we hier dus kunnen lezen. Dan is het hoogtijd op de paardensport in zijn geheel uit de OS te halen. Ook bij de dressuur waren er combinaties waarvan ik 1. Niet eens snap hoe ze er uberhaupt gekomen zijn en 2. die gewoon beter in het geheel niet binnen gegaan waren of af gegroet hadden maar die toch hun paard door gepushed hebben. Het enige "voordeel" dat de dressuur heeft is dat ze zich minder snel bezeren wanneer ze gepushed worden maar dat spreekt het nog steeds niet goed.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:26

Meredith Michaels-Beerbaum schreef:
"Hoe kun je kiezen tussen je land en je paard?”

Zo: Je paard

(Goh, dat was nog best makkelijk 8)7 )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:35

Gwahir schreef:

Zo: Je paard

(Goh, dat was nog best makkelijk 8)7 )
Echt hoor... Het is entertainment waar we het over hebben, het voortbestaan of de stabiliteit van je land hangt er niet vanaf of dat paard nou over 0, 3 of 10 hindernissen springt. 8)7

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:28

Misschien moet je wel helemaal geen landenwedstrijd hebben in een sport die geen teamsport is (even los van de paard-ruiter combinatie)? Dat doen we toch bij atletiek ook niet (estafette even daargelopen, maar dat is wel duidelijk een team).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:43

Dat kun je heel makkelijk! Het is toch geen duivels dilemma?
Het is niet dat er ook maar iets veranderd in het land waar je voor uitkomt, in sommige gevallen niet hun thuisland, als je je terug trekt.

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 15:56

veerledec schreef:
Misschien moet je wel helemaal geen landenwedstrijd hebben in een sport die geen teamsport is (even los van de paard-ruiter combinatie)? Dat doen we toch bij atletiek ook niet (estafette even daargelopen, maar dat is wel duidelijk een team).

Goede vraag inderdaad. Zo had ik zelf niet eens over nagedacht. Ik kan eigenlijk amper sporten bedenken die een vergelijkbaar team-format hebben. (verder dan turnen en judo kom niet niet)

Overigens vind ik het ook heel treurig dat het format als excuus wordt gebruikt om over de grenzen van je paard te gaan. Ik ben geen voorstander van het format, maar voornamelijk door de reden van het invoeren. Waarom moeten er zo nodig meer landen mee doen?
Persoonlijk vond ik het het niveau daardoor aanzienlijk lager en daar kijken de meeste mensen toch voor? Goede sport op hoog niveau.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 17:51

Ondanks dat ik fout vind denk ik wel dat er onderschat word wat de druk doet om te scoren voor je team genoten. Het hoort niet. En zoals beschreven land of paard is niet goed.
Toch denk ik wel dat individueel ruiters eerder stoppen.
Het format niet strepen vind ik dus fout. Het format slechte landen toelaten zeker zo erg.
En landen wedstrijd mag van mij ook weg.
Of en dat voor alle sporters. De spelen langer laten duren. Meer rust voor atleten tussendoor maar ook voor de paarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 18:00

Lalala12468 schreef:
veerledec schreef:

Goede vraag inderdaad. Zo had ik zelf niet eens over nagedacht. Ik kan eigenlijk amper sporten bedenken die een vergelijkbaar team-format hebben. (verder dan turnen en judo kom niet niet)

Ik heb het even opgezocht welke individuele Olympische sporten toch ook teammedailles hebben.
Boogschieten
Turnen
Judo
Schermen
Tafeltennis
Triatlon

Niet heel veel, maar ook weer niet zo dat paardensport daarin echt de hele vreemde eend in de bijt is. En dan heb je nog andere individuele sporten die een 'kunstmatig' teamonderdeel hebben (baanwielrennen, estafette in de atletiek, estafette in het zwemmen).

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:57

DuoPenotti schreef:
Ondanks dat ik fout vind denk ik wel dat er onderschat word wat de druk doet om te scoren voor je team genoten. Het hoort niet. En zoals beschreven land of paard is niet goed.
Toch denk ik wel dat individueel ruiters eerder stoppen.
Het format niet strepen vind ik dus fout. Het format slechte landen toelaten zeker zo erg.
En landen wedstrijd mag van mij ook weg.
Of en dat voor alle sporters. De spelen langer laten duren. Meer rust voor atleten tussendoor maar ook voor de paarden.

Ik zie echt het issue niet van een landenwedstrijd of hier een landenteam. Die uitleg over druk etc, dit zijn geen ruiters die eens een keertje een wedstrijd rijden, want dan rijd je daar niet. Druk komt er altijd kijken, dat is toch ook een aspect van wedstrijden?
Als je niet presteert, tja heel simpel dan ben je niet goed of toch niet die dag. Hoef je echt je paard niet de vernieling voor in te rijden of de fout bij een format te leggen.
Het format slechte landen toelaten bestaat er ook niet echt. Dan kom je effectief terug op het gegeven veel geld, goede paarden en je kan meerijden én kom je dus al snel in het vaarwater of het wel echt een sport zou zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:56

Juist ze rijden altijd voor zichzelf, die druk kennen ze.
Dat is anders dan mee doen voor een team, die wedstrijddruk kennen ze niet.

Ik denk dat het mens eigen is als je een heel team kunt laten verliezen door jou inzet als je afgroet, of nog op het podium te krijgen om door te gaan, dat mensen net langer doorgaan.
En dan denken ze echt niet dat ze hun paard de vernieling in helpen maar een balkje meer rijden.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:02

Ayasha schreef:

Dit dus. Als een ruiter hierin niet de juiste keuze kan maken dan is het tijd dat diegene gaat wielrennen of zo. Objecten hebben immers geen last van een verkeerde keuze. Een paard wel.