[OS]Update over Cian O'Connor's paard Kilkenny

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

[OS]Update over Cian O'Connor's paard Kilkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 19:32

FEI Persbericht
Sport

Afbeelding
Cian O'Connor, hier met Good Luck. Foto: Aniek1985

Het is duidelijk dat de foto's van Cian O'Connor's paard Kilkenny verontrustend zijn om te zien. De ruin, die tijdens de finale van het springen finishte met een bloedneus, is meteen na de finale van het individuele springen van de Olympische Spelen Tokio 2020 onderzocht door de dierenartsen. De dierenartsen stelden vast dat het om een bloedneus (epistaxis) ging en hebben uit voorzorg werd het paard voor verder onderzoek naar de paardenkliniek ter plaatse gebracht.

Kilkenny is hier vervolgens onderzocht en behandeld en mocht dezelfde avond nog terug naar zijn eigen stal. Na overleg met de dierenartsen ter plaatse, de Ierse teamdierenarts, Cian O'Connor zelf en de Chef d'equipe, is besloten dat Kilkenny niet mee zou doen aan de vetcheck van de volgende dag en niet verder deel zal nemen aan de Olympische Spelen 2020.

Naast constante controle van de Ierse teamdierenarts, heeft de volgende ochtend een van de teamleiders van de kliniek het paard nogmaals onderzocht. Hieruit is gebleken dat het paard over de nacht aanzienlijk is opgeknapt.

Volgens de FEI regels resulteert bloed op de flanken of in de mond van het paard in eliminatie, maar een epistaxis (bloedneus) bij paarden is geen reden voor eliminatie. Als gevolg hiervan werden Cian O'Connor en de negenjarige Iers gefokte ruin Kilkenny als zevende geplaatst in de finale van het individuele springen na het finishen met alleen een tijdsfout.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:36

Dit vind ik tegenstrijdig
Het is maar een bloedneus, mooi, maar.....
"Over de nacht aanzienlijk is opgeknapt" :? opknappen van een bloedneus?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:48

DuoPenotti schreef:
Dit vind ik tegenstrijdig
Het is maar een bloedneus, mooi, maar.....
"Over de nacht aanzienlijk is opgeknapt" :? opknappen van een bloedneus?

Ja, ik ook.

Het was een simpele bloedneus maar hij moest behandeld worden, zoals in de tekst staat. Gaat het dan niet om een simpele bloedneus, maar om een bloedinkje in de longen? Wat ook gebeurt, maar wel wat heftiger is dan een bloedneus.

Ik weet dat t speculeren is, maar het klinkt voor mij dus niet als een simpele bloedneus :o.

Zertab

Re: [OS]Update over Cian O'Connor's paard Kilkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:52

Inderdaad, een bloedneus hoeft toch niet behandelt te worden? En dat stukje over dat het paard is opgeknapt... het is maar een bloedneus?

Ik denk dat er meer aan de hand was.

Leo

Re: [OS]Update over Cian O'Connor's paard Kilkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:56

Oef dat klinkt inderdaad juist niet als een simpele bloedneus. Dat stilt al vrij snel in rust over het algemeen.