NVWA gaat vanaf zomer 2022 controleren op hittestress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA gaat vanaf zomer 2022 controleren op hittestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 10:01

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Foto door Marjo

De NVWA gaat vanaf volgend jaar zomer controleren op hittestress bij weidedieren. Op twee websites (Gezondheidsdienst voor Dieren en Voergroep Zuid) is te zien of er sprake is van risico op hittestress. Voor koeien, paarden en schapen worden verschillende waarden gehanteerd.

De waarden zijn gebaseerd op temperatuur en relatieve luchtvochtigheid. Deze zogeheten THI is voor koeien 68 en voor schapen 71. Voor paarden geldt een temperatuur van 27 graden. Vanaf genoemde waarden moeten dierhouders hun dieren beschermen. Een waarde van 68 wordt al bereikt bij een temperatuur van 20,5 graden en 81,3% luchtvochtigheid. Een waarde van 71 wordt al bereikt bij 23,2 graden en 81,7%. Gebrek aan schaduw kan door de NVWA worden opgevat als een lichte overtreding. Dan hoeven er nog niet eens uiterlijke kenmerken van hittestress te zijn.

Lees het volledige bericht op de site van Levende Have.

BOTtraining

Re: NVWA gaat vanaf zomer 2022 controleren op hittestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:44

Goed nieuws!
Ben benieuwd hoeveel fte hiervoor beschikbaar gesteld gaat worden. Denk dat ze in deze eerste jaren best wat meldingen kunnen ontvangen, bovenop de controles die zij dus kennelijk regulier gaan uitvoeren.
Maar de eerste stap wordt dus gezet!
Nu wordt er dan hopelijk ook een brug geslagen met de vergunnigen welke nodig zijn om voor beschutting te zorgen…..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:01

oke..... probeert zich nu een landschap voor te stellen met voor werkelijk iedere kudde koeien, schapen, paarden etc etc een schuilstal / overkapping / schaduw-schutting / bomenpartij in het weiland.
Ik zou er blij mee zijn, al denk ik dat de willekeurige pensionhouder gek wordt bij het idee overal schuilplekken te moeten maken.....

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:12

ElCamino schreef:
oke..... probeert zich nu een landschap voor te stellen met voor werkelijk iedere kudde koeien, schapen, paarden etc etc een schuilstal / overkapping / schaduw-schutting / bomenpartij in het weiland.
Ik zou er blij mee zijn, al denk ik dat de willekeurige pensionhouder gek wordt bij het idee overal schuilplekken te moeten maken.....

Je kunt ook een hitte protocol inzetten door dag en nacht met elkaar te wisselen. Vanaf het moment dat het afkoelt of de zon in kracht afneemt tot aan het moment in de ochtend dat de zonkracht weer toeneemt, lekker naar buiten en overdag met de warmte beschutting bij/in stal als er dus geen andere schuilmogelijkheden zijn.
Hoeft niet heel ingewikkeld te zijn… maar het is gewoon even wennen voor de meesten dat ze snachts “zonder toezicht” staan.
Laatst bijgewerkt door BOTtraining op 06-08-21 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:14

kunnen ze in ieder geval weer melkveehouders treiteren. Die krijgen namelijk ook andere controles mbt weidegang.

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:16

Kinke schreef:
kunnen ze in ieder geval weer melkveehouders treiteren. Die krijgen namelijk ook andere controles mbt weidegang.

Treiteren?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:27

Heel toevallig zag ik net een kudde koeien schuilen tegen de regen onder laaghangende bomen.Echt de hele groep.Lieve koetjes ze krijgen vaak zo veel minder aandacht als paarden en waarom eigenlijk?Ze blijken dus ook niet van regen te houden .Maar lastig en lelijk is het wel overal schuilstallen.Misschien komen er creatieve oplossingen .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:33

jep, treiteren
veel melkveehouders zijn namelijk verplicht om de koeien een bepaald aantal uren per jaar buiten te hebben. Die controles worden overdag gedaan. Laat je ze 's nachts buiten dan kun je dus in de problemen komen.
Office, hoe kom je erbij dat koeien veel minder aandacht krijgen?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:40

Of boeren die de staldeuren open laten staan, zodat de koeien bij extreem weer zelf naar binnen kunnen. Mag ook niet, is geen weidegang.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:53

ik kijk even weer in m'n glazen bol.....dit gaat alleen uitgevoerd worden voor koeien en schapen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:57

office schreef:
Heel toevallig zag ik net een kudde koeien schuilen tegen de regen onder laaghangende bomen.Echt de hele groep.Lieve koetjes ze krijgen vaak zo veel minder aandacht als paarden en waarom eigenlijk?Ze blijken dus ook niet van regen te houden .Maar lastig en lelijk is het wel overal schuilstallen.Misschien komen er creatieve oplossingen .

'Blijken niet van regen te houden?' Wel eens over nagedacht dat dit een typisch menselijke interpetatie is van gedrag, wat helemaal niet zo hoeft te zijn?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:02

Sunnda schreef:
office schreef:

'Blijken niet van regen te houden?' Wel eens over nagedacht dat dit een typisch menselijke interpetatie is van gedrag, wat helemaal niet zo hoeft te zijn?

Maar wat in dit geval wel zo is :D Kom joh, doe eens een beetje vriendelijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:05

Als mijn schapen zich het liefst met zijn allen onder een afdakje proppen als het harder regent dan flink miezer, dan lijkt mij dat een redelijke aanname.
En als dieren gaan schuilen of met kont in de wind staan te wachten op beter weer ipv gewoon door te gaan met waar ze mee bezig waren, dan is het niet vreemd om de conclusie te trekken dat regen op zijn minst onprettig gevonden wordt.
Luisterend naar de dierengeluiden op de wei doen alle vogels hetzelfde en de insecten zijn bij regen ook opeens foetsie. Kennelijk is ongevraagd nat worden iets wat eigenlijk elke diersoort liever vermijd. Hoe graag ze misschien ook in een plas water badderen/spelen als ze de kans krijgen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:23

Op zich helemaal niet verkeerd denk ik. Deze zomer is het gelukkig niet zo heet, maar voorgaande zomers.. Als ik dan paarden zonder schaduw in de wei zag bakken, dat is gewoon echt niet fijn voor ze. Aan de andere kant staan onze paarden vaak als het koeler is in de ochtend onder de bomen in de schaduw, en zie je ze midden op de dag weer vaak midden op de wei staan. In de volle zon. Misschien is daar net wat meer wind/minder vliegen?

Aan de andere kant.. als je kijkt naar andere echt bewezen misstanden in de dierhouderij, dan kan de NVWA zich beter daar op gaan richten :o Volgens mij is er nog heel wat winst te behalen in het vervoer van dieren, de gang van zaken in slachthuizen etc.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:28

tamary schreef:
Als mijn schapen zich het liefst met zijn allen onder een afdakje proppen als het harder regent dan flink miezer, dan lijkt mij dat een redelijke aanname.
En als dieren gaan schuilen of met kont in de wind staan te wachten op beter weer ipv gewoon door te gaan met waar ze mee bezig waren, dan is het niet vreemd om de conclusie te trekken dat regen op zijn minst onprettig gevonden wordt.
Luisterend naar de dierengeluiden op de wei doen alle vogels hetzelfde en de insecten zijn bij regen ook opeens foetsie. Kennelijk is ongevraagd nat worden iets wat eigenlijk elke diersoort liever vermijd. Hoe graag ze misschien ook in een plas water badderen/spelen als ze de kans krijgen.

Niets zo natuurlijk als een plens water op je hoofd. :D

Dat dieren manieren hebben om het zich comfortabel te maken in regen is logisch. De natuur van een dier is gericht om zo min mogelijk energie verspillen. De emotie daarbij dat ze het 'erg' vinden is ontzettend menselijk gedacht.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:10

Even afgezien van de uitdagingen die dit met zich mee gaat brengen lees ik hier als landschapsontwerper ook heel veel kansen in. Het hoeft immers niet lelijk of problematisch te worden. Een schuilstal kan ook heel mooi zijn. Als je hem maar mooi maakt. De eindeloze grasvlaktes die ik vaak zie kunnen best wat aankleding gebruiken. En met bomen en ander groen kunnen meerdere vliegen in een klap worden geslagen. Het coulisselandschap is grotendeels verloren gegaan sinds een agrarisch bedrijf geen hakhout meer nodig heeft. En dat komt niet terug. Maar hoe mooi wordt het landschap als in ieder weiland groepjes bomen staan? Hoe snel herstellen de insectenpopulaties zich als er nog maar honderd meter tussen duizenden kleine clubjes groen zit? Hoeveel co2 kan er opgeslagen worden in zo veel bomen?
Dit brengt natuurlijk ook problemen met zich mee. Maar na mijn opleiding zal ik met plezier mee denken over de oplossingen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:20

dan moeten er eerst andere dingen veranderen. genoeg plekken waar je helemaal geen bomen mag planten