Keuring
Foto's en verslag door Bellatrix
Afgelopen vrijdag en zaterdag vond de zomerkeuring van de NHPS plaats op het mooie terrein van de Zilfia's Hoeve te Houten. Ik was beide dagen aanwezig als fotograaf. Helaas was er veel regen voorspeld en helaas is dat ook allemaal gevallen.
Juryleden:
Hannes Neuner (Oostenrijk)
Robert Mair (Oostenrijk)
Jan Oonk (NL)
Geart Ludema (NL, aspirant)
Ringmeester:
Wim Oolman
Op vrijdag begonnen we met de stamboekopname van de 3 jarige merries. Ze werden eerst opgemeten en getoond op het harde.
De stokmaat werd gemeten.

Daarna de ribomvang.

En als laatste de pijpomvang.

Draven op het harde.

Er kwamen 9 merries aan start en de winnaar was Taylor van 'T Leestenschhof.

Taylor, in eigendom van Frank Smeltink
2e en dus reserve kampioen was de merrie Jessy van de Edelweiss.

Jessy, in eigendom van de fam. Van de Berg.
Toen was het de beurt aan de 2 jarige merries om zich van hun beste kant te laten zien.
1e plaats was daar voor nummer 10, Borgia.

Borgia, in eigendom van Jens Frankena & Lieneke IJntema
En reservekampioen bij de 2 jarige merries is A-Queen van 'T Jentink.

A-Queen, in eigendom van Jan Oonk
Vervolgens de 1 jarige merries.
Grote winnaar was nummer 27, Milou van de Overweg.

Milou, in eigendom van Jan-Willem van Dijk
Reserve kampioen is nummer 18, Aliena.

Aliena, in eigendom van Judith & Erik Bosch
Als laatste van de dag was het jeugdkampioenschap. De rubriekkampioenen en de reserve kampioenen van elke rubriek strijden voor de overwinning. (leeftijd 1 t/m 3 jaar) Winnaar was hier nummer 3, Taylor van 'T Leestenschhof. . Reservekampioen was nummer 8, Jessy van de Edelweiss.

De zaterdag was ik goed voorbereid op het slechte weer en had dus mijn winterjas aan en handschoenen. Ik sta als fotograaf bij de juryleden onder een tent en dus vol in de wind. De handschoenen waren geen overbodige luxe. Helaas was er zaterdag net zoveel regen als vrijdag.
We begonnen met de hengstveulens. (catalogus nr. 47 t/m 55) Grote winnaar hier was nummer 55, Artico. En reserve kampioen nummer 50, Anne-Man van Steenbergen.

Artico, in eigendom van Wim Grevers

Anne-Man, in eigendom van fam. Van der Es
Na de hengstveulens was het de beurt aan de merrieveulens. (catalogus nr. 56 t/m 70)
Ook zij lieten zich van hun beste kant zien.
Grote winnaar was hier nummer 58, Riley van de Edelweiss. Reserve kampioen was nummer 66, Lente van de Twee Sluizen.

Riley, in eigendom van de fam. Van de Berg

Lente van de Twee Sluizen, in eigendom van Marten-Jan Geelhoed

Toen was het tijd voor de lunch en kon ik even rustig wat eten en rusten. Na de pauze was het de beurt aan de 4 en 5 jarige merries met veulen. (catalogus nr. 30 t/m 35) Winnaar was nummer 30, Anne-Marie van Steenbergen. Reserve kampioen nummer 31, Amalia.

Nummer 30, Anne-Marie, in eigendom van fam. Van der Es
Nummer 31, Amalia.

6 jarige en ouder merries met veulen was het volgende punt op de agenda. Kampioen was hier Sidney, nummer 39. Reserve kampioen was nummer 38, Hester van de Landsard.

Sidney, in eigendom van Rudy van der Zee
Als één na laatste rubriek 4 jarige en oudere merries zonder veulen. Kampioen was hier nummer 41, Ariane van 'T Jentink. Reserve nummer 43, Helina.

Ariane, in eigendom van Jan Oonk
Als laatste was het tijd voor het algemeen kampioenschap. De rubriekskampioenen en rubrieksreservekampioenen strijden voor het algemeen kampioenschap. (leeftijd 4 t/m 15 jaar) Alle 1e en 2e geplaatsten komen hiervoor in aanmerking.
Winnaar was nummer 30, Anne-Marie van Steenbergen. Reservekampioen is nummer 39, Sidney.

De kampioenen en juryleden
Het waren 2 lange, natte en koude maar gezellige dagen. In maart staat de hengstenkeuring op de planning.
Voor de complete uitslagen: https://nhps.nl/v2/index.php/zomerkeuri ... NG89jGgVrE[
Was echt niet leuk meer hoor. En dat noemt men dan zomer.