OS: Merel Blom tevreden over proef, minder over punten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

OS: Merel Blom tevreden over proef, minder over punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 16:55

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Merel Blom, hier met Limited Edition in 2019. Foto: Cynn


Het onderdeel dressuur zit erop voor de eventingruiters in Tokio. Merel Blom (Aalten) kwam vannacht in actie voor TeamNL en reed naar een score van ruim 68%. Met 31.5 strafpunten staat Blom nu op de 21e plaats in het tussenklassement na het eerste onderdeel. Janneke Boonzaaijer (Renswoude) begint morgen vanaf de 30e plek aan de cross.

In haar tweede Olympiade reed Merel Blom met haar 12-jarige KWPN-ruin The Quizmaster (v.Albaran xx) een solide proef. Even leek er een nog hogere score in te zitten, maar Blom verloor wat punten op het einde van haar proef. “Ik denk dat daar de lichte spanning die mijn paard op het voorterrein had, er toch nog even uitkwam”, legt de amazone uit.

Tevreden over proef
“Het was misschien wel de proef die ik voor ogen had, maar zeker niet de punten die ik voor ogen had”, sprak de licht teleurgestelde amazone. “Ik ben best tevreden over de proef, het is logisch dat het in de training beter gaat. Wat we van tevoren hadden bedacht heb ik wel zo kunnen rijden. Ik heb technisch wel zo gereden zoals ik het plan had, maar het is jammer deze punten te rijden. Ik had meer gehoopt. Toen ik zag hoe er hier werd gepunt, hoopte ik op een hoge twintiger, of misschien zelfs iets meer. Mijn paard kan goed lopen, maar wat bij hem wel wat punten kost is dat hij in de stap niet doodstil is en iets te gehaast achterwaarts gaat. Voor een echter hoge score moet alles smooth zijn.”

Cross
Merel Blom kijkt uit naar de cross-country van morgen: “Het is een dikke proef, en ieder moment dat je verslapt wordt afgestraft. Je moet echt superscherp zijn, een plan hebben en je aan je plan houden. Het is geen tricky proef, het is mooi overzichtelijk voor de paarden, maar de tijd staat scherp en er zitten een boel hellingen in. Dus het is gewoon zwaar. En je weet toch niet helemaal hoe je paard reageert op de warmte en de hellingen, ook al hebben we daar wel zoveel mogelijk op getraind.”

Wanneer gevraagd naar haar plan voor de cross, is Merel duidelijk: “Gewoon nul en binnen de tijd. Fijn meerijden hebben we al gedaan. Het moet nu beter, dus dat is het doel. Misschien dat als hij moe wordt tegen het einde dat ik een iets langere route pak, maar verder moet het wel gaan gebeuren morgen.”

“Iedere meter telt, je hebt zo een extra seconde. Sommige hindernissen komen heel snel na de bocht, die zie je laat. Als je daar niet op bedacht bent ga je remmen, dat kost tijd. Je moet durven aan te vallen, al brengt dat risico’s met zich mee. Het is altijd lekkerder om een tel te wachten, maar als je dat hier doet ben je echt te laat binnen”, zegt Blom.

The Quizmaster kan het aan
Merel Blom denkt wel dat de cross goed bij haar paard past. “Ik heb wel het juiste paard meegenomen. Hij is snel, kan goed klimmen en draaien. Bovendien kan hij prima met de hitte overweg. Het past hem ook wel dat je in deze cross een plan moet hebben, en dat is zeker nodig!”

Klassement na dressuur
In het individuele tussenklassement staat de regerend Olympisch kampioen Michael Jung aan kop met 21.1 strafpunten. De Brit Oliver Townend staat voorlopig tweede (23.6) nipt voor de Chinees Alex Hua Tian (23.9).
In het landenklassement gaat Groot-Brittannië aan de leiding voor Duitsland en Nieuw-Zeeland.

Kijk hier voor de uitslag


Disclaimer: Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier.