[FOTO]Klassement eventing opgeschud na tweede dressuur dag

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight, xingridx

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

[FOTO]Klassement eventing opgeschud na tweede dressuur dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-21 16:40 Tip de Nieuwsredactie

*persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Michael Jung met Chipmunk vanmorgen in Tokio. Foto: FEI/Libby Law Photography

Nadat de laatste groep eventingruiters vandaag de dressuur heeft gereden, begint het klassement er al wat meer uit te zien zoals we gewend zijn. Groot-Brittannië blijft koploper, maar het is nu het Duitse team dat tweede staat voor Nieuw-Zeeland op de derde plaats.

Het Duitse team ging van de vijfde naar de tweede plaats. Nadat regerend kampioen Michael Jung een fantastische score van 21.10 behaalde. Ze staan nu op iets meer dan twee punten achterstand van de Britse leiders. Wiens positie aan de top van het klassement werd versterkt door een solide test van Tom McEwen en Toledo de Kerser, die een score van 28,90 behaalde vanmorgen.

Jung was erg blij met zijn 13-jarige ruin Chipmunk. “We hadden vandaag een hele goede samenwerking, alles pakte uit zoals gehoopt. Sinds het EK in 2019 heb ik meer tijd gehad om met hem te trainen. We hebben dit jaar meer wedstrijden gehad, dus alles gaat veel beter.”

IOC-lid Prins Albert II van Monaco bracht vandaag een bezoek aan het Equestrian Park om wat eventing dressuur te bekijken. Waaronder de proef van titelverdediger Michael Jung. Na een traditionele Japanse theeceremonie werd de prins meegenomen op een volledige rondleiding over het terrein, inclusief een bezoek aan de stallen en de veterinaire kliniek ter plaatse.

Afbeelding
Foto: © FEI/Christophe Taniére

Groot verschil
Ondertussen was de nummer twee van de wereld, Tim Price, verantwoordelijk voor de grote stijging van Nieuw-Zeeland in het klassement. Zijn team, waar ook zijn vrouw Jonelle Price in zit, steeg van de zesde naar de derde plek. Precies zes strafpunten achter Duitsland en iets meer als acht op de nummer 1 positie.

“Dat is goed, dat is wat we willen!”, zei Tim Price toen hij zich realiseerde dat zijn resultaat zo'n groot verschil had gemaakt. "We willen gewoon een solide team zijn, we zijn maar een klein land met een paar ruiters om uit te kiezen", merkte hij op.

Afbeelding
Tim Price met Vitali. Foto: FEI/Libby Law Photography

Zweden zakte van de vijfde naar de tweede plaats. Australië maakte ook een sprong in het klassement dankzij een goede proef van de oudste eventing deelnemer op deze Spelen. Andrew Hoy (62) en Vassily de Lassos noteerde een score van 29.60. Alle scores van het Australische team bleven daarmee onder de 30.

“Ik denk dat dit de maximale score is die we vandaag hadden kunnen behalen. Er waren kleine dingen die ik altijd kan verbeteren. Het plezier wat ik krijg van het rijden van dit paard is ongelooflijk. Ik gebruik één woord om te beschrijven wat ik probeer te bereiken - harmonie... als je de grote ruiters met harmonie ziet, dan is het poëzie in beweging!", zei Hoy.

Afbeelding
Andrew Hoy met Vassily de Lassos. Foto: © FEI/Christophe Taniére

Chinese team
Het Chinese team zakte van de vierde naar de zevende plaats, maar Alex Hua Tian staat individueel wel op de derde plaats met Don Geniro. De 31-jarige schreef geschiedenis toen hij de eerste Chinese atleet werd die meedeed aan de Olympische Eventing op de Spelen van Peking in 2008. Sinds 2013 is de ruiter gevestigd in Cheshire in Engeland. Hij pakte individueel zilver op de Aziatische Spelen in Incheon (KOR) in 2014. Op de laatste Olympische Spelen in Rio eindigde de ruiter individueel als achtste.

Afbeelding
Alex Hua Tian met Don Geniro. Foto: FEI/Libby Law Photography

Hij hoopt aan het einde van de cross-country wedstrijd van morgen die bronzen medaille vast te kunnen houden. Oliver Townend uit Groot-Brittannië staat op een zilveren medaillepositie achter Michael Jung die op jacht is naar zijn derde opeenvolgende individuele goud.

Afbeelding
Oliver Townend met Ballaghmor Class. Foto: © FEI/Christophe Taniére

Maar alle ruiters zijn een beetje onder de indruk van de cross-country uitdaging die parcoursdesigner Derek di Grazia (VS) voor hen heeft opgesteld.

Afbeelding
Derek di Grazia. Foto: © FEI/Christophe Taniére

Fantastisch
“De bodem is fantastisch en de hindernissen zijn prachtig. Het is een behoorlijke uitdaging, en dan bedoel ik niet alleen de hoogte van de hindernissen. Het wordt een uitdaging om de tijd te halen. Maar ik zit op een van de beste cross-country paarden ter wereld en we hebben een geweldige band. Ik geloof dat het haalbaar is, maar de tijd zal het leren!”, zei Hoy.

De Duitse Michael Jung heeft echter veel vertrouwen, deels omdat zijn team zo'n goede loting heeft. “We hebben een zeer goede startpositie. Onze eerste start is nummer 14, dus voordat zij (Julia Krajewski) gaat, zal er wat goede informatie zijn binnengekomen die we kunnen gebruiken. Je hebt veel geluk nodig met het weer en andere dingen die je niet in de hand hebt, maar het is zeker fijn als je tegen het einde mag starten”, benadrukte hij. De Duitse aanvoerder heeft zelf een geweldige loting en mag als voorlaatst van start. In totaal staan er 61 combinaties op de startlijst voor de cross-country.

Afbeelding
Julia Krajewski met Amande de b'Neville. Foto: FEI/Libby Law Photography

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie