LTO Noord roept beheerders op tot aanpak jakobskruiskruid

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Firelight, xingridx

Nieuwsredactie

LTO Noord roept beheerders op tot aanpak jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-21 16:29 Tip de Nieuwsredactie

*Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Jakobskruidskruid. Foto: Bokt Wiki

Berm- en terreinbeheerders moeten volgens regiobestuurder Jan Teade Kooistra van LTO Noord dringend aan de slag met een intelligent maaibeheer. Door specifiek te maaien op plekken waar veel jakobskruiskruid voorkomt, kan de verspreiding van het schadelijke plantje worden tegengegaan.

De volledige oproep is te lezen op Horses.nl

Meer weten over Jakobskruiskruid? Lees dan deze artikelen eens door:
[VN] Een boekje open over Jakobskruiskruid: Module 1
[VN] Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 2
[VN] Een boekje open over Jakobskruiskruid, module 3: Herkenning

Disclaimer: Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier.

janouk

Re: LTO Noord roept beheerders op tot aanpak jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:29

Amen

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 16:58

Ah ja, maaien. Lekker voor de biodiversiteit.

"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!" - Velvet Underground

Met alle liefde in de wereld denk ik terug aan de drie mooiste dametjes... Bailey, Zafirah en Anky <3

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:02

BaileyMix schreef:

Heb je een beter idee?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:57

Maaien die troep!!!
Alles komt onder dat gifspul te zitten!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:29

BaileyMix schreef:

Nu maaien en volgend jaar zaaien met akkerrandenmengsel zonder jkk en/of ander giftige planten.
Wij hebben hier bijvoorbeeld een flink overschot distels staan. Goed voor de insecten, smakelijk voor de paarden, win-win.
Maar ja, dat wordt ook als onkruid gezien.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
[ITP] 1 jaar Noura en alweer 13 jaar Jim

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:30

ik vind het bijzonder dat velen nu opeens pas wakker worden. Dit was 15 jaar geleden ook al een probleem

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:56

Daihyo schreef:
BaileyMix schreef:

Nu maaien en volgend jaar zaaien met akkerrandenmengsel zonder jkk en/of ander giftige planten.
Wij hebben hier bijvoorbeeld een flink overschot distels staan. Goed voor de insecten, smakelijk voor de paarden, win-win.
Maar ja, dat wordt ook als onkruid gezien.

Hier ben ik het mee eens. Er zijn genoeg alternatieven voor jkk die niet schadelijk zijn voor de paarden en koeien en bijdragen aan de biodiversiteit.

Waldy & Harvey
"People who are brutally honest generally enjoy the brutality more than the honesty." - Richard Needham

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:01

Ik las ergens ook dat JKK dus ook slecht is voor bijen. Helemaal maaien en wat anders zaaien

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:16

Beetje laat, het staat hier overal al in bloei.

[o]

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:16

Die troep komt ook in de honing...., in de melk, kaas etc etc. Voor ons ook giftig

If it's not an icelandic, it's just a horse

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:11

CynthiaV schreef:
Beetje laat, het staat hier overal al in bloei.

Dit, de plant moet je maaien of nog beter uittrekken voor de bloei.

Maar het schort echt aan goeie info over de plant. De plaatselijke parkbeheerder laat ze expres staan. Want ze zijn inheems en goed voor de biodiversiteit. Maar dat is natuurlijk een kul argument om het niks te hoeven doen.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 20:15

Nu kun je hem er nog prima uittrekken, in plastic zak en die in de container smijten. Hier rukt ie ook steeds meer op..

Een boerin in Groningen, met een liefde voor dier en natuur, te vinden op Instagram Boerin.Marije

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:22

Hier zijn stukken middenberm waar veel JKK staat van de snelweg inderdaad gemaaid, ik vind het dubbel.

Ja, de plant is lastig, maar hij hoort hier wel, en door te maaien maar je het de andere planten en alle diersoorten die er wonen ook moeilijk. De JKK gaat zo te zien ook prima weer bloeien op kortere stengels na het maaien, dus hoe veel zin het heeft...

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:32

Hij hoort hier ook. Maar niet overal en zo veel. Hij heeft heel lang in berm en dijkmengsels gezeten. Hij heeft namelijk enorm sterke wortels en daardoor geeft hij veel stevigheid aan dat soort dingen. Maar van oorsprong hoort ie alleen op echt arme gronden.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.

Wirobelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:34

Is JKK ook slecht voor bijen ja?

Dacht dat deze plant zo gehaat werd omwille van de paarden (en koeien misschien ook wel) als ze het zouden eten hun lever aangetast wordt en de lever bij paarden het spul/gif niet kan verwerken.
Maar dat het voor bijen ook slecht zou zijn wist ik niet...
Dan haal ik die plant ook zsm uit mijn tuin

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:35

julius_juut schreef:
Hier zijn stukken middenberm waar veel JKK staat van de snelweg inderdaad gemaaid, ik vind het dubbel.

Ja, de plant is lastig, maar hij hoort hier wel, en door te maaien maar je het de andere planten en alle diersoorten die er wonen ook moeilijk. De JKK gaat zo te zien ook prima weer bloeien op kortere stengels na het maaien, dus hoe veel zin het heeft...

Maaien voorkomt in ieder geval uitzaaien/-waaien in de weilanden. En er zijn prima alternatieven in de zaaimengsels voor de bermen, die én goed voor de biodiversiteit zijn én niet giftig zijn voor vee als het uitzaait in de weilanden.

~~ Paarden zijn de spiegel van onze ziel ~~
Hoe komt het dan toch dat ik zo'n eigenwijs stuk vreten heb? :')
[ITP] 1 jaar Noura en alweer 13 jaar Jim

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:38

Wirobelgje schreef:
Is JKK ook slecht voor bijen ja?

Dacht dat deze plant zo gehaat werd omwille van de paarden (en koeien misschien ook wel) als ze het zouden eten hun lever aangetast wordt en de lever bij paarden het spul/gif niet kan verwerken.
Maar dat het voor bijen ook slecht zou zijn wist ik niet...
Dan haal ik die plant ook zsm uit mijn tuin

ja
https://farmersdefenceforce.nl/jacobskr ... der-bijen/

Citaat:
Gevaar voor bijenvolken
Minder bekend maar al wel wetenschappelijk vastgesteld én minstens even gevaarlijk, is de invloed van PA’s uit Jacobskruiskruid op bijenpopulaties. Alhoewel de werksters van de bijenvolken min of meer “immuun” zijn voor het gif van de plant, blijken de bijenlarven dat niet. Deze kennis die al een aantal jaren geleden is vastgesteld bij onderzoek in Duitsland, wordt amper gedeeld! Bijensterfte schrijft men liever toe aan de landbouw. Met het terugdringen van de landbouw ten gunste van natuurterreinen, hebben giftige planten als Jacobskruiskruid fors meer ruimte gekregen om te gaan woekeren. Omdat terreinbeheerders, Rijkswaterstaat en Waterschappen hun taak als beheerders niet heel serieus oppakken bij het terugdringen van deze plant en daar kennelijk ook niet op worden aangesproken door gemeentes en provincies! Wat deze bestuurlijke organen medeverantwoordelijk maakt aan vee sterfte én het sterven van bijenlarven.

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

Door NAH niet altijd handig in het uitdrukken van mijzelf. Maak ik soms wat onhandige zinnen of net niet het juiste woord

&if=1

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:50

Wat mensen vaak ook niet weten is dat de honing van bijen die zich voeden op jkk de zelfde gifstoffen bevat als de plant zelf...

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 11:40

Veulen84 schreef:
Wat mensen vaak ook niet weten is dat de honing van bijen die zich voeden op jkk de zelfde gifstoffen bevat als de plant zelf...

Inderdaad. En dat deze plant ook giftig is voor mensen, ook bij mensen gaat het gif zich stapelen in de lever. Mensen plukken vaak deze planten met blote handen waardoor het gif via de huid wordt opgenomen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:20

Ik ben geen fan van JKK, maar de uitspraak van fdf over de dreiging voor bijen (natuur zit vernuftig in elkaar, de gesuggereerde relatie tussen bijensterfte en JKK kan ik niet plaatsen) en giftige honing klopt volgens bijendeskundigen niet: https://www.jakobskruiskruid.com/Blog/2 ... ige-honing

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:00

Maar volgens WUR in 2008 was er wel risico.

De gesuggereerde bijensterfte leggen ze toch uit?
Staat ook een link bij van onderzoek in Duitsland.

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

Door NAH niet altijd handig in het uitdrukken van mijzelf. Maak ik soms wat onhandige zinnen of net niet het juiste woord

&if=1

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:06

Wordt het niet eens tijd dat de FNRS of de KWPN etc zich een beetje hard maakt voor het bestrijden van JKK?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:44

Richting de spartelvijver via het ruiterpad staat ook een heleboel JKK.

Ergens zo raar dat pal naast het ruiterpad het vol staat met giftige planten. Zoveel mensen en zoveel dieren die er langs lopen.

Gisteravond hebben wij JKK hier vlakbij uitgetrokken,het kwam hier nooit voor en nu zagen we ze heel dichtbij staan dus met wortel en al eruit,in de vuilniszak en naar de vebrandingsoven gestuurd :o

Eerste reactie van veel mensen is '' oh wat mooi,een veld vol met gele bloemetjes''

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:47

Hier in het Drentsche Aa gebied zijn er hele velden geel - vergeven van alleen maar JKK.
Het wordt niet (of pas in september) gemaaid. Staatsbosbeheer maait eerst de ander percelen, want daar kunnen ze nog iets aan verdienen met de verkoop van hooi. Het JKK laten ze eerst staan, dat gaat straks in de vergister. De Schotse Hooglanders lopen er gewoon in, ook niet fijn....

Als er niks verandert zal het zal volgend jaar nog wel erger zijn.
Wij bewaken de randen van onze eigen percelen en trekken het uit zo gauw het op ons land komt.