Sport

De nummer 1 van de wereld, Oliver Townend, hielp Groot-Brittanië aan de leiding met
de beste individuele score van de eerste dressuurdag tijdens de Eventing op de Olympische
Spelen van Tokio 2020 in Baji Koen vandaag.
Foto: Christophe Taniere/FEI
Oliver Townend, de nummer 1 van de wereld, gaf het Britse team de best mogelijke start bij het onderdeel dressuur tijdens de eventingwedstrijd op de Tokyo 2020 Olympic Games in Baji Koen vandaag. Hij staat momenteel aan de leiding in het individuele klassement.
Hij was de tweede starter in de eerste van twee sessies die vandaag gereden zijn. Morgen zullen er nog 20 paard-/ ruitercombinaties aan de start komen. De 38-arige atleet, drievoudig Europees Kampioen met het team, reed naar eigen zeggen “a very safe test”. Hiervoor kreeg hij met zijn Iers gefokte schimmel Ballaghmor Class een score van 23,6.
Zijn teamgenote Laura Collett ondersteunde de teamprestatie met een score van 25,80. Hiermee staat zij voor nu individueel op de vierde plaats met London 52. Maar ze was niet volledig tevreden met haar eigen optreden. “Hij was het hele jaar fenomenaal en ik mikte eigenlijk op een score van 21/ 22. Dit jaar kwam hij erg dicht in de buurt van Ballaghmor Class, maar het kwam er vandaag helaas niet goed uit,” zei de amazone. Zij won eerder dit jaar nog de CCI5*-L in Pau, Frankrijk, afgelopen oktober.
Haar resultaat was echter goed genoeg om de eerste plek voor haar land vanavond veilig te stellen.
Klassement
Nu twee-derde van de deelnemers hun proef heeft gereden, is het klassement fascinerend. Team Zweden staat momenteel op de tweede plaats, de gastheren uit Japan zijn derde en China bezet de vierde plek. Er zullen weinig mensen zijn die Duitsland op de vijfde plaats hadden verwacht. Achter hen komen nog Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Zwitserland, USA en Australië, uit het deelnemersveld van 15 landen.
Met een briljante rit kwam Alex Hua Tian uit China met Don Geniro het dichtste bij Townend’s leidende score. Hij bracht een 23,90 op het scorebord en staat hiermee nu op individuele tweede plaats, de Duitse Julia Krajewski en Amande de B’Neville staan derde met 25,20.
De korte dressuurproef met veel actie, speciaal gemaakt voor deze Olympische Spelen, duurt van begin tot eind slechts 3,5 minuut en in totaal zeven combinaties van de eerste sessie vanmorgen scoorden onder de 30. Dit onderstreept de kwaliteit van de deelnemende combinaties. Uit de avondgroep voegden zich nog eens drie ruiters bij deze elitegroep. Onder hen was Fouad Mirza uit India met zijn ervaren 15-jarige ruin Seigneur, die eerder succesvol werd uitgebracht door de Duitse Bettina Hoy. “Ik heb het geluk om zo’n geweldig paard te rijden. Hij is een gentleman in alle opzichten, hij is vriendelijk en eerlijk,” aldus de atleet. Hij is pas de derde ruiter ooit uit zijn land die uitkomt in de Olympische eventing.
In de nacht voor de wedstrijd zijn er een paar wijzigingen geweest bij de teams. De Australiër Stuart Tinney (Leporis) en Cathal Daniels (Rioghan Rua) uit Ierland hebben zich teruggetrokken. Tinney is vervangen door Kevin McNab (Don Quidam) en Daniels door Austin O’Connor (Colorado Blue).
Druk
Townend gaf aan geen last te hebben van de druk op zijn schouders om als tweede de arena in te gaan, als eerste ruiter van zijn land. “Het is niet prettig om als een van de eersten te moeten, maar tegelijkertijd is de eerste hobbel genomen en hij (Ballaghmor Class) heeft bewonderenswaardig werk verricht. Nu duimen dat we dit werk zo kunnen doorzetten de komende drie of vier dagen en dan zien we wel hoever we komen”.
Er is al een hoop gezegd over het parcours bij Sea Forest, waar de cross-country zondagmorgen vroeg plaats zal vinden.
“Het is heel intensief”, zegt Townend over het parcours, gebouwd door de Amerikaanse parcoursbouwer Derek di Grazia. “Je bent altijd aan het klimmen, op een heuvel, in het water of in een combinatie. De hindernissen zijn bijzonder eerlijk, het is allemaal erg paardvriendelijk en elke hindernis op zich zou niet voor veel problemen hoeven zorgen. Maar tegelijkertijd, als je de hitte en het terrein toevoegt, met de Olympische druk en de snelheid er bovenop, dan kan dat nog wel eens problemen opleveren en het erg lastig maken om op tijd binnen te komen”.
“Derek is om te beginnen een paardenman, en ik denk dat hij in dit vak een speciaal en getalenteerd man is. Hij wil dat de paarden kunnen zien waar ze heen gaan, er zijn geen trucjes in het parcours. Derek probeert geen paarden te laten uitvallen, hij bouwt erg duidelijke hindernissen en laat het terrein en de snelheid het werk voor hem doen”, voegt Townend er aan toe.
Quotes:
Doug Payne uit de USA (momenteel 21e): “Wij hebben ons voorbereid in Tyron en voor mij voelt dit parcours net zo aan als daar, met veel u-bochten…”
De Duitse Julia Krajewski (nu 3e) over haar merrie Amande de B’Neville - “Ze is een echte galoppeermachine en een geweldige springer. Ze wil altijd presteren en zeker dit jaar, nadat Sam (Samurai du Thot, het paard waar zijn teamzilver mee won bij de Olympische Spelen in Rio 2016) erg ziek werd. Het voelde alsof ze echt gegroeid is. Soms denk ik wel eens dat zij voelen dat ze de nummer 1 in de stal zijn dat ze dat groeien!"
Philip Dutton uit de USA (staat 12e) – Vertelt over de cross-country op zondag: “ Ik ga morgen de hele dag besteden aan het parcours goed leren kennen. Zodat ik elke seconde eraf kan halen die mogelijk is en kan uitpuzzelen hoe dicht ik bij elke sprong kan komen voor ik in de verlichte zit ga. Ik wil het echt goed leren kennen. Het is een parcours dat je moet begrijpen, je moet vooruit blijven denken voor je bij de volgende combinatie bent.”
De Australiër Kevin McNab (nu 18e) - Kevin is in het Australische team gekomen toen Stuart Tinney zich moest terugtrekken: - “Helaas is dit een van die sporten waar dit kan gebeuren. Het is heel jammer voor Stuart, maar het is geweldig om hier te zijn. Er is zo’n schat aan kennis in het team, en ik heb het geluk om hier mijn debuut te maken met hen.”
Victoria Scott-Legendre uit Zuid-Afrika (momenteel 37e) – heeft het over de uitdaging van competities rijden in haar thuisland: - “We hebben het geluk dat er een aantal prachtige locaties in Zuid-Afrika zijn waar we wilde dieren op het terrein hebben. Ik heb ooit een dressuurproef gehad waar een kudde zebra’s passeerde. En op andere plekken kwamen enkele giraffes boven de bomen uit - de paarden schrikken daar echt van, ze draaien 360 graden en zijn weg!”
De resultaten staan hier