Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-21 13:08

Levende Have
Algemeen
Ingezonden door Ruitje
Afbeelding
Schuilstal. Foto door bokker Gypsylady

Demissionair minister Carola Schouten gaat een gesprek voeren met een aantal gemeenten over problemen die spelen rond het plaatsen van schuilstallen. Dat maakt ze bekend in een brief aan de Tweede Kamer over dierenwelzijn en hittestress.

Het is voor het eerst dat er een gesprek met diverse gemeenten plaatsheeft. Eerdere bewindslieden hebben steeds aangegeven dat niet het ministerie van LNV maar gemeenten gaan over het plaatsen van schuilstallen. Schouten erkent nu dat houders van dieren in de problemen komen, omdat gemeenten hen niet toestaan een schuilstal te plaatsen, terwijl ze wel wettelijk verplicht zijn hun dieren in de wei te beschermen tegen slechte omstandigheden.

Lees het volledige bericht op de site van Levende Have.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:09

Hé hé eindelijk…

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:11

Dat zal een keer tijd worden...

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Sky_As

Berichten: 4702
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:11

:Y) ja, dat was echt Nederlands.....

Regelgeving: Jij moet een schuilplaats aanbieden:

Paardeneigenaar: prima, dan zet ik er toch 1 neer

Gemeente: dat mag niet

:+

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

DuoPenotti

Berichten: 29352
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:14

Dat is heel mooi :j
Benieuwd wat daar uit gaat komen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:21

Het is een stapje in de goede richting, ben benieuwd waar het ship strand!

Broken crayons still color

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:28

Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:36

Sky_As schreef:
:Y) ja, dat was echt Nederlands.....

Regelgeving: Jij moet een schuilplaats aanbieden:

Paardeneigenaar: prima, dan zet ik er toch 1 neer

Gemeente: dat mag niet

:+

België idem.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:37

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.

Kan je oplossen door een groenscherm er rond te plaatsen zoals bij de landbouwbedrijven nu ook het geval is.

Sky_As

Berichten: 4702
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:49

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.


Daar kun je dan toch ook gewoon regels voor maken..... Dus bijv. materiaal keuzes/afmetingen, dak etc. Dat zou in ieder geval al een begin zijn.

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 13:55

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.

En dat het eerst een schuilstal is, en er vervolgens deuren in komen en het ineens een zomerhuisje is :Y)
Met vervolgens weer een nieuwe schuilstal ernaast, enzovoort, enzovoort.

Sky_As

Berichten: 4702
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:01

Het bericht waar ik op reageerde is ineens weg :Y)

Vind ik ook, hier in Nederland zullen ze dan wel bedenken dat je taxus of esdoorn naast je stal moet zetten :o ....

Maar inderdaad, dat is gewoon op te vangen met bepaalde regels. En ja, dan zal nog niet iedereen in de mogelijkheid zijn om een schuilstal te bouwen, maar dan wordt het in ieder geval al wat makkelijker
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 30-07-21 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:01

Als je daadwerkelijk een schuilstal màg bouwen dan wordt het voor de mensen natuurlijk ook wat aantrekkelijker om er wat moois van te maken. Vrees je dat de kans groot is dat je het weer (snel) weg moet halen, dan is het logischer dat je maar wat in elkaar flanst en het goedkoop / simpel houdt...

Het zou wel fijn zijn als er wat meer zou mogen, en daar horen uiteraard goede regels bij :j

Zo kan je het buitengebied juist ook wat aantrekkelijker maken :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:03

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.


Of men accepteert gewoon dat landschap kan veranderen. Ik vind ook niet alles mooi, maar soms hebben dingen een belangrijke functie.

In Nederland zijn we gewend aan rechthoekige lappen grond met gras, granen, gewassen. Maar is dat zo mooi?

Je kan ook duidelijke regels maken en eisen stellen. Als mensen er van alles neerzetten, kan er met controle aangegeven worden dat iets niet mag. Net zoals er nu controle is op illegale bouwwerken.

Dit heeft ook niks te maken met of je wel of niet ergens paarden kan houden. Al heb je 10ha grasland, als er geen enkele schaduw is, is dat zomers gewoon niet fijn voor paarden. Dan kan men wel roepen dat het allemaal wel meevalt, maar dat is eigen belang.

Wij hebben wel schuilmogelijkheid en wij zien wanneer ze juist wel en juist niet schuilen. Ook zien we waar je een zuchtje wind krijgt door groen, een afdak etc.

En mensen zijn dubbel. Hier worden overal vele ha's vol gelegd met zonnepanelen........Dat mag dan wel? Is dat wel mooi? Ja, daar kunnen we nu geen paarden meer houden, geen hooi meer van het land halen etc.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:34

@sky as: sorry dat was die van mij.

Je kut prima eisen aan het bouwwerk, het gebruik en het materiaal stellen. Als je dan even verschillende doelstellingen op een hoop veegt kun je er nog eisen bij stellen van landschapselementen zoals aanplanting. Ik zeg: win, win.

En nee, dat maakt het niet plots voor iedereen en overal haalbaar. Maar kan wel een oplossing zijn voor veel weilanden (en dieren)

Ik wil best (nog meer) bomen aanplanten en een wadi maken als ik dan mijn schuilstal mag bouwen (of in ons geval verplaatsen)

nikkel
Berichten: 2525
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:45

Ik denk niet, dat veel gemeente accoord gaan. Wijzigingen bestemmingsplannen, extra controles buitengebieden. Heel veel mensen gebruiken die mogelijkheid van een schuilstal, gelijk voor andere zaken.

We zien vanzelf wel, waar dit schip strandt.

DuoPenotti

Berichten: 29352
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 14:51

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.

Eens.
Maar nu worden er vaak maar goedkope rommel dingen neer gepleurd dat als het weg moet niks kost.
Hopelijk gaan ze meer toestaan als nu en gaan ze regels maken aan de schuilstallen, materiaalkeuze en kleur als voorbeeld.
Maar misschien ook het aantal m2 weide wat erbij moet horen minimaal.
Zodat niet elke 100m2 een stal komt te staan. Maar het zo ook uitnodigend is niet op elke postzegel een paard te zetten.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 15:16

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.

Juist wel, dan is het een investering en netjes houden waard. Basis eisen stellen aan dakhoogte, kleur en max. oppervlak, struiken er omheen en klaar. Kunnen die dieren meteen 's nachts veilig op stal ivm wolven en dan zijn we op meerdere punten stukken verder. Het gaat nl niet enkel over die 2-3 hobby paarden ergens op een weitje, maar ook over bv jongvee koeien, schapen, etc. die nu of 24/7 op stal staan of de hele dag in de brandende zon. Dat eeuwen oude landschap dat we claimen te willen behouden zou als ze toen de middelen hadden net zo goed voorzien zijn geweest van schuilgelegenheid. Beschaving meet je ook af aan hoe er met de kwetsbaren omgegaan wordt en dat is qua overheidsvoorbeeld ronduit barbaars. Mooi dat daar eindelijk eens wat beschaving vandaan komt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:05

robert45 schreef:
Hopelijk gaan de gemeenten hier niet mee akkoord.

Het is foeilelijk in het landschap al die bouwsels en zooi ernaast wat het vaak aantrekt.

Men moet accepteren dat je niet overal paarden kan houden.

Het probleem is dat de ene persoon van oude pallets een schuilstal bouwt en de volgende wel iets moois maakt.


Opzich ben ik het eens met je laatste stukje.
Die houtje touwtje rommel die vaak ook nog gevaarlijk is op veel te kleine stukjes grond mag van mij verboden worden.
Maar aan de andere kant zal het mij een rotzorg zijn wat anderen vinden van de stal op mijn eigen terrein.
Als iemand het niet mooi vind kijk je toch gewoon de andere kant op?
Of koop zelf een paar hectare en maak het zo mooi als je zelf wil.
Kun je daar de hele dag naar kijken.
Dat is wat mij betreft echt wel een groot probleem in Nederland.
Iedereen moet iets vinden van wat een ander heeft of doet.
Ik ben echt te druk met mijn eigen leven om ook nog eens bezig te zijn met of iemand wel of niet een mooie schuilstal heeft.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Caesar
Berichten: 9301
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:51

Ik vind als je regels met elkaar bedenkt, dat deze ook uitvoerbaar moeten zijn. Als je als eigenaar wilt voldoen aan de ene regel maar de andere regel houdt je tegen dan loop je vast. Ik vind het dus prima dat hier gesprekken over gevoerd worden. Ben benieuwd naar de uitkomsten. Hier mag ook niets; dus ik hoop dat daar ook verandering in komt en we iets kunnen creëren.

De praktijk is de leermeester van alle dingen.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 16:57

Zolang er hele veldslagen worden gevoerd over snippergroen ben ik bang dat het onderwerp schuilstallen nog een brug te ver is.
Woon in een waterwin gebied en daar mag werkelijk niets.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:00

Daarbij is wat iemand mooi vindt, voor iedereen anders.

Ik zie huizen die ik echt afschuwelijk vind. Een ander heeft er tonnen voor over om zoiets te bouwen en of in te wonen.

Met groen net zo. Je hebt mensen die van een strakke tuin houden en anderen die van wat meer wilde begroeiing. Wie gaat dan bepalen wat mooi is? De gemeente's zijn ook mensen, dus wat de een gaat accepteren, zal ergens anders niet geaccepteerd worden.
Wij hebben een mega denneboom en die groeien hier meer, maar iemand vertelde me ook een keer dat zij het hele lelijke bomen vindt en het weg zou halen......
Voor ons is het belangrijk dat wordt gekeken wat giftig is bijv. Voor een doorsnee tuin is dat anders.


Ik zal heel veel schuilstallen niet mooi vinden, maar als het functioneel is, ben ik blij voor de dieren als ze daar gebruik van kunnen maken.

Het wordt wel de vraag hoe groot een stal mag/moet zijn tegenover aantal m2 en dieren. Dat wordt echt wel een dingetje.

Maar om nou meteen het negatieve erin te zien dat mensen het voor andere dingen gaan gebruiken.........Ik denk dat mensen ook graag hooi droog opslaan bijv, maar ook dat is feitelijk voor de dieren en zou in 1 net gebouwtje samen gecombineerd moeten kunnen worden.

En mensen moeten eerlijk blijven. Veel grond verdwijnt links en rechts, komen wegen doorheen, worden vol gelegd met zonnepanelen en dan is een functioneel stalletje voor dieren een probleem?

DuoPenotti

Berichten: 29352
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:06

Citaat:
worden vol gelegd met zonnepanelen en dan is een functioneel stalletje voor dieren een probleem?

Misschien wel de manier.
6 platen op palen, dan mag het misschien wel :D
En dan windbreekgraas om de palen en klaar.
Meteen stroom voor licht en een waterpomp :)

Geintje natuurlijk, maar ben het met je eens.

Ik begrijp Robert helemaal. Want ik heb altijd hetzelfde gezegd.
Ik keek hier eerst ook landelijk uit en moet er niet aan denken overal die hutjes en plastic te zien.

Maar die lelijke vogel moordende windmolens staan hier tegenwoordig voortaan dichtbij een natuurpark, dat mag wel. Over het uitzicht maar niet meer gesproken.
Gisteren nog onderdoor gefietst en dat storende geluid mogen de wilde dieren wel hebben.

De lelijke zonneweides waar geen bijtje en hommeltje meer kan zitten, geen vogeltje meer kan broeden, dat mag ook allemaal.

Maar die schuilstal niet.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schouten in gesprek met gemeenten over schuilstallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:28

Haha, best een goed idee!

Hier ligt al best veel en voor ons neus komt het vol, maar op 1.90m. Ik vind het echt vreselijk zonde van de mooie groene velden en vraag me echt af waar alles straks vandaan moet komen als je ziet wat hier op het land staat aan aardappels, uien, bieten, hennep, granen en gras.

Natuurlijk zie ik ook vreselijke stalletjes, ook bij mensen thuis. Onze tijdelijke schuilstal is ook echt niet de mooiste, maar hangt niet van ellende aan elkaar.

Windmolens, ppff.........Staan hier best een stuk van ons vandaan, maar hoor ze al dagen. Je zal er maar dichterbij wonen. Zelfs de paarden reageren op het geluid. Nu achter het bos, dus niet te zien, maar straks va de herfst zie je wel weer wat.

Het is ook niet alleen de stal die niet mag. Wij hebben het op onze bouwplaat en dat zeg ik ook altijd tegen mensen; bouw wat tegen je schuur en laat de paarden dan zelf de wei in lopen of rond de wei etc. Maar mensen mogen ook niet overal paden maken.

En als het al van de gemeente mag, moet je de buren horen als je wat palen in je land zet.

Mensen moeten vaak ook echt even wennen aan wat nieuw en anders is. Wij werden uitgelachen om onze heuvel en nu vindt iedereen het prachtig, vooral als de paarden erop staan.
En vaak zat stoppen en kijken mensen naar de paden en staan ze te kijken hoe alles loopt.

Maar ik doe wel mn best het netjes te houden voor een goede indruk. Wil nog niet altijd en weer werkt niet geheel mee.

Ik denk ook dat als mensen zien dat dieren er ook echt gebruik van maken, ze de functie van schuilstallen eerder zien en de stallen accepteren. Dat werkt meer op mensen hun gevoel.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 17:58

Ach ik mag eens hopen dat het gewoon geplaatst mag worden(Het liefst nog eens verplicht).
mag toch hopen dat welzijn voor het ''zicht'' gaat want paarden houden doen mensen toch wel.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bambelien, bonnielau, Brandje_04, Bytespider, cariena1, Christel1, girlyggirl, Siebel, spookyskippy, wisja en 82 bezoekers