Sport

Tokio 2020. Foto: FEI/Christophe Taniere
Op dit moment is in Tokio het laatste onderdeel van de landenwedstrijd dressuur aan de gang. De Grand Prix Special. Acht landen hebben zich hiervoor gekwalificeerd. Nederland begon vanmorgen op de vijfde plaats en staat na de eerste twee rondes nog steeds op de voorlopig vijfde plaats. Alleen Edward Gal moet nog rijden voor Nederland. Hij komt om 14.25 uur in de baan.
Marlies van Baalen
Marlies van Baalen mocht vanmorgen als eerste voor Nederland van start. De amazone reed met Go Legend naar een score van 71.201%. Na afloop vertelt de amazone:
“Ik heb genoten van ons olympisch avontuur! Het was voor Go Legend pas zijn vierde internationale wedstrijd. In de Grand Prix Special hadden we mooie stukken. Go Legend begon fris, maar naar het einde toe ontstonden er wat foutjes. Ik heb alles gegeven wat in mijn macht lag, net als Go Legend. Ik ben tevreden.”
Korter losgereden
“We hebben de Grand Prix goed geanalyseerd. Voor de Special hebben we wat korter losgereden om hem wat frisser voor te kunnen stellen. Voor de rest is het een ontwikkeling die Go Legend door moet maken, net als wij als combinatie samen zullen groeien. Het is fijn dat Go Legend van onszelf is en weer mee naar huis gaat.”
Eerste reserve voor kür op muziek
In principe stoppen de Spelen hier voor de amazone uit Brakel, maar door een uitvaller is Van Baalen wel de eerste reserve voor de kür op muziek. “Ik had vooraf niet verwacht dat we zo ver zouden komen. Het is nu een kwestie van stand-by blijven, maar ik ga ervanuit dat ik met een goed gevoel op Tokio kan terugblikken.”
Hans Peter Minderhoud
In de tweede groep kwam Hans Peter Minderhoud in de baan met Dream Boy. Met een nette proef kwam de score op 76.353%. Na afloop vertelt de ruiter: “Overall was het een goede proef. Dream Boy pakte goed aan, ik was er blij mee. Er zaten wel wat kleine dingetjes in, zoals de hakkel in het eerste uitstrekken. De rest van de draf verliep goed: mooie appuyementen en mooie overgangen van het uitstrekken naar de passage. Dit was de eerste Special op muziek en die paste ook heel mooi. Ik voel dat Dream Boy zijn best heeft gedaan en dan moet je ook gewoon tevreden zijn.”
Het blijft speciaal
“De Olympische Spelen blijven speciaal. Met deze temperaturen doet het me erg aan Hongkong denken, zeker zo in de avond met die lampen erbij. Dat schoot even door mijn hoofd toen ik de ring in moest. Voor Dream Boy is het wel jammer dat er geen publiek bij is. Het applaus geeft hem toch wat meer adrenaline, zelf heb ik het niet zo door. De tribunes zijn toch nog wel gevuld.”
Routine
“We wisten altijd al dat Dream Boy een heel goed paard is. In Tryon kwamen we net kijken, dat was eigenlijk net te vroeg voor hem. Ik had op dat moment geen ander paard en dan ben ik net iets teveel sporter. Hij was toen nog niet zo klaar als nu. Dream Boy heeft routine opgedaan, is krachtiger geworden en het werk gaat hem makkelijker af. Dit jaar heeft hij voor het eerst niet gedekt. Hij zit beter in zijn lijf, voelt fitter en sterker. Vorig jaar was ik zeker van de teamplek. Dit jaar was het toch even afwachten wat er aan nieuwe combinaties bij was gekomen. Voor hem is het goed geweest om een winter rustig aan te doen. Even de druk eraf en toch door kunnen trainen. Dat heeft hem goed gedaan.”
Tussenstand
Aan de leiding in de tussenstand gaat op dit moment zoals verwacht Duitsland. Gevolgd door Groot-Brittannië op de tweede plaats en de Verenigde Staten op de derde plaats.
| Plaats | Land | Score |
|---|---|---|
| 1 | Duitsland | 5392.5 |
| 2 | Groot-Brittannië | 5106.0 |
| 3 | Verenigde Staten | 5062.5 |
| 4 | Denemarken | 4983.0 |
| 5 | Nederland | 4851.0 |
| 6 | Spanje | 4734.5 |
| 7 | Zweden | 4710.0 |
| 8 | Portugal | 4507.0 |
Laatste groep
Nadat de laatste ruiters van alle landen gereden hebben zullen we weten wie de medailles winnen. Voor Nederland lijkt het moeilijk te worden om nog een medaille te winnen. De grootste kanshebber voor het goud is Duitsland.
Starttijden laatste groep:
| Ruiter / amazone | Paard | Land | Nederlandse tijd |
|---|---|---|---|
| Rodrigo Torres | Fogoso | Portugal | 13.55 uur |
| Therese Nilshagen | Dante Weltino OLD | Zweden | 14.05 uur |
| Beatriz Ferrer-Salat | Elegance | Spanje | 14.15 uur |
| Edward Gal | Total US | Nederland | 14.25 uur |
| Cathrine Dufour | Bohemian | Denemarken | 14.35 uur |
| Sabine Schut-Kery | Sanceo | Verenigde Staten | 14.45 uur |
| Charlotte Dujardin | Gio | Groot-Brittannië | 14.55 uur |
| Jessica von Bredow-Werndl | TSF Dalera | Duitsland | 15.05 uur |