[OS]Duitse dressuurteam heerst in aanloop naar teamfinale

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[OS]Duitse dressuurteam heerst in aanloop naar teamfinale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 13:39

Persbericht FEI
Sport

Afbeelding
Isabell Werth en Bella Rose II. Foto: Shannon Brinkman/ FEI/ Flickr

Team Duitsland kwam vandaag goed op stoom en schoof naar de top van het scorebord in de Dressuur Grand Prix tijdens de Olympische Spelen van Tokio 2020. Twee geweldige ritten, van Dorothee Schneider met Showtime en de levende legende Isabell Werth en Bella Rose, stelden de eerste plaats veilig aan het einde van de eerste competitie, waarin bepaald werd welke acht landen doorgaan naar de Grand Prix Special op dinsdag, waar duidelijk wordt wie er met de medailles naar huis gaan. Alle team starten hier weer op 0.

De regerend Olympisch kampioenen worden gevolgd door Groot-Brittanië, zij werden vandaag tweede, gevolgd door Denemarken, USA, Nederland, Zweden, Portugal en Spanje.

Intussen is ook bekend geworden welke 18 deelnemers er door mogen naar woensdag, dan is de individuele finale om de medailles. De twee besten van elke van de zes kwalificatiegroepen - Charlotte Fry en Charlotte Dujardin (GBR), Therese Nilshagen en Juliette Ramel (SWE), Cathrine Dufour en Carina Cassoe Kruth (DEN), Edward Gal (NED), Jessica von Bredow-Werndl, Dorothee Schneider en Isabell Werth (GER), Sabine Schut-Kery en Adrienne Lyle (USA) - zijn door. Ook de zes ruiters die daarna het beste waren, Nanna Skodborg Merrald (DEN), Beatriz Ferrer-Salat (ESP), Hans Peter Minderhoud (NED), Carl Hester (GBR), Rodrigo Torees (POR) en Steffen Peters (USA) mogen aan de finale meedoen.

Top twee plaatsen
Bij het hervatten van de wedstrijd vandaag behaalden de Deense Cassoe Kruth en America’s Lyle de bovenste twee plaatsen in Groep D, de Duitse Schneider eindigde bovenaan Groep E na een prachtige proef. Schneider vertelde over haar paard: “hij was een beetje gespannen, maar dat is normaal voor hem op de eerste dag.” Om verschillende redenen had zij een late terugkeer naar de topcompetities. “Showtime deed mee bij de Europese Kampioenschappen in 2019, daarna is hij thuisgebleven, want ik wou hem veilig houden voor de Olympische Spelen 2020. Maar toen gingen die niet door! In 2021 wou ik hem al eerder starten, maar toen had ik een ongeluk in april. Maar hij is een ervaren paard, en zodra hij weer een keer of 3-4 op een wedstrijd is geweest, is het goed.”, vertelt ze over de ruin die haar naar teamgoud bij de Olympische Spelen in Rio 2016 droeg en die zij al rijdt sinds hij drie jaar was.

Een ongeval tijdens een prijsuitreiking, waarbij haar paard ineens in elkaar zakte en overleed, leverde haar een gebroken sleutelbeen op. “Maar het is weer helemaal goed nu!” zegt ze. “Het kostte me wat tijd, om terug te komen, en het was mentaal niet zo makkelijk, maar we zijn er weer en daar ben ik blij om”, legt ze uit.

Degelijkheid
Haar landgenote Werth eindigde vooraan in de laatste groep van 10 paard-/ ruitercombinaties, als laatste starter van de dag, en onderbouwde de degelijkheid van de Duitse uitdagers. Met haar geliefde Bella Rose reed zij 82.500%, waarmee ze de Britse Charlotte Dujardin met de charmante kleine vosruin Gio naar de tweede plaats in de groep verwees. Echter, de beide dames hebben nog veel meer in petto voor de komende dagen. En Dujardin, die de afgelopen jaren veel heeft veranderd in de dressuursport door haar heerschappij en dominantie met de grote Valegro, is duidelijk super-enthousiast over haar laatste rijzende ster. Je kon gewoon voelen dat rivaliteit tussen haar en de nog altijd populaire dressuurkoningin Werth, vandaag in de lucht hing.

Afbeelding
Charlotte Dujardin en Gio. Foto: Shannon Brinkman/ FEI/ Flickr

Dujardin vertelt over Gio: “Ik ben zo blij met hem. Hij is nog een erg groen en onervaren paard, dus ik was wat onzeker wat ik kon verwachten. Hagen (Duitsland, afgelopen april) was de grootste show die hij heeft gelopen en hij heeft het gewoon gedaan daar. Ik kon niet meer van hem vragen dan wat hij vandaag al deed, hij ging de baan in en heeft zijn uiterste best gedaan. Ik werd wat emotioneel op de laatste middellijn, want als je zo’n proef gereden hebt, is dat alles waar het om draait voor mij. Of ik nou win of verlies.”

“Hij is een krachtpatser. Klein maar ongelooflijk sterk, voor waar hij nu staat in de training weet ik dat hij nog meer kan geven, ik ben zo blij met hem”, zegt ze.

Rivaliteit
Werth geniet zichtbaar van de hernieuwde rivaliteit met haar Britse tegenstander, omdat het haar competitieve geest voedt. “Het is altijd belangrijk een sterk veld aan tegenstanders te hebben, want zij kunnen je tot topprestaties dwingen en dat is de mentaliteit van de competitie,” wijst ze op.

Ze omschrijft de 17-jarige Bella Rose als “mijn droompaard, als zij in topvorm is, is ze het beste – haar manier van bewegen, haar karakter, haar charisma, haar piaffe/ passage op de middellijn – natuurlijk is Weihe (haar andere merrie Weihegold) ook super en de jongere paarden ook, maar met Bella heb je het gevoel dat er altijd nog veel meer mogelijk is!”

Als we het hebben over de “Spelen zoals geen andere” in Tokio, zegt de meervoudig Olympisch kampioen dat het de afwezigheid van publiek van invloed kan zijn. “Dat zie je meestal terug wanneer de strijd om de medailles beslist wordt, in het bijzonder in de kür. Er zal muziek zijn, maar geen menigte om de paarden en ruiters te dragen – dat maakt een enorm verschil – maar aan de andere kant mogen we van geluk spreken dat we hier zijn, kunnen deelnemen en dat we Olympische Spelen hebben. Wij hebben een sport die echt afhankelijk is van de Spelen, omdat we dan meer in de kijker rijden bij de media en de wereld. Dat geeft jonge ruiters thuis motivatie en support. Dus het is een groot geschenk dat we hier mogen zijn, en daar mogen we erg dankbaar voor zijn”.

Feiten en Cijfers:
Als Isabell Werth twee keer goud wint, wordt zij de Duitse atlete met de meeste Olympische medailles allertijden.

Het IOC en de FEI hebben speciale toestemming gegeven aan alle Ierse ruiters in alle hippische disciplines van de Tokyo 2020 Olympic Games om een geel lintje te dragen in herinnering aan de jonge rijzende ster Tiggy Hancock, die helaas tragisch is verongelukt door een fatale val afgelopen maand. Dressuuramazone Heike Holstein startte vandaag als eerste met die van haar. Ze zegt hierover: “Het is prachtig om deze te mogen dragen, wij zijn dankbaar naar het IOC en de FEI, dat zij ons toestemming hebben gegeven om dit te doen.”

De jury deelde vandaag op 14 momenten de maximale score van een 10 uit tijdens de tweede helft van de Grand Prix, wat gelijk de kwalificatie is voor de team- en individuele finale. Van deze 10-en gingen er 13 naar Isabelle Werth’s Bella Rose (GER) - 7 voor de piaffes, 5 voor de passage/ piaffe overgangen en eentje voor halthouden. De laatste 10 werd gegeven aan Charlotte Dujardin’s Gio (GBR) voor de galopwissels om de twee passen.

Quotes:
Christian Schumach (AUT), die 70.900% scoorde met Te Quiero SF: “Ik ben super blij met mijn paard en super blij met mijn rit. In de proef was er een foutje in de twee-ers en dat was duidelijk mijn schuld. Ik was iets teveel aan het genieten van de atmosfeer en de Olympische, dus dit was niet zijn fout, hij deed het fantastisch! Hij is nog erg jong (10 jaar oud) en dit was pas zijn zevende Grand Prix.”

Heike Holstein (IRL): “‘Het is erg speciaal als je een veulen fokt, deze vanaf zijn geboorte kent, hem als veulentje voor de wei ziet rennen om hem dan te beleren en uit te brengen, en dan vervolgens de hele route naar de Olympische Spelen met hem mag meemaken!”

Afbeelding
Steffen Peters en Suppenkasper. Foto: Shannon Brinkman/ FEI/ Flickr

Steffen Peters (USA) praat over zijn rit met Suppenkasper: “Hij is een vrij heet paard, dus deze ontspannen foutloze rit was een erg goede start. Dit was niet de proef om nog wat meer te laten zien, dat doen we wel in de Special! Het waren vier jaren van absolute liefde voor hem, hij is echt een grote vriendelijke teddybeer. Hij is 1,85m hoog, maar er zit niets gemeens in dit paard. Hij probeert alles en ik ben een van de gelukkige ruiters die hem mag rijden!”

Hij gaf de jury een compliment over de scores die zij gisteren gaven aan zijn teamgenote Sabine Schut – Kery, die met haar verkennende rit de USA een vliegende start gaf.

“Sabine is een coole, rustige deelnemer met met een geweldig paard. Niet veel mensen kennen haar, maar ik waardeer dat sommige juryleden, die haar nog nooit gezien hebben, een hele goede score gaven.

Resultaten
Laatst bijgewerkt door JPitty op 26-07-21 14:33, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast