Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 19:59

*Bokt.nl
Sport

Afbeelding
Edward Gal enTotal US tijdens hun proef in Tokio.
Foto: Christophe Taniere/ FEI/ Flickr

De eerste dag van de dressuur op de Olympische Spelen zit erop! Vandaag hebben de ruiters uit de groepen A, B en C hun Grand Prix-proef gereden voor een zevenkoppige jury, die verspreid langs de baan zaten. Deze proef geldt als teamproef voor de landenwedstrijd, maar ook als kwalificatie voor de individuele finale: de kür op muziek. De beste twee ruiters per groep gaan sowieso door, er zijn zes groepen en deze leveren dus in totaal twaalf finalisten. Deze groep wordt aangevuld met de zes “lucky loosers” oftewel de zes combinaties die daarna de hoogste punten hebben gereden.

Helaas begon de dag met een beetje pech voor Oostenrijk. Het paard Abegglen (v. Ampere) van amazone Victoria Max-Theurer bleek een abces aan zijn kies te hebben, was daardoor niet fit en dus moest de combinatie zich terugtrekken. Dit betekende helaas ook dat Oostenrijk geen deelnemer meer is aan de landenwedstrijd.

Resultaten
De wedstrijddag begon met groep A. Hierin gingen 9 combinaties van start, en vinden we al gelijk een aantal bijzondere namen. In deze groep startte onder andere de Australische amazone Hanna Mary. Deze dame is 66 jaar, wordt binnenkort voor de 4e keer oma en neemt al voor de 6e keer deel aan de Olympische Spelen. Met haar paard Calanta reed zij 67.981% bij elkaar, hiermee is zij op de 6e plek in groep A geëindigd. Wie van tevoren de startlijst goed bekeken heeft, kon eigenlijk al wel een beetje voorspellen wie de sterksten zouden zijn. Het mag geen verrassing wezen dat de Britse Charlotte Fry met Everdale en de Zweedse Therese Nilshagen met Dante Weltino OLD de plaatsen 1 en 2 bezetten in deze groep. Charlotte kreeg voor haar proef 77.096% van de jury. Dit is bijna 2 procent meer dan Therese , die tot een score van 75.140% kwam. Beide dames zullen we dan ook terugzien in de kür.

Groep B was een interessante voor de Nederlandse fans. Onder de tien deelnemers in deze groep (negen na het uitvallen van de Oostenrijkse Victoria Max-Theurer) viel ook TeamNL ruiter Edward Gal. Hij kwam als eerste in de groep de baan in met zijn Totilas-zoon Total US. Samen reed deze combinatie 78,634% bij elkaar en lange tijd stonden ze hiermee bovenaan in groep B. Edward was een tevreden man, zoals te lezen is op de site van de KNHS:

“De hele proef voelde heel goed. Het is de eerste keer dat Total US een groot kampioenschap loopt. Het is een gevoelig paard en ik merk wel dat er dan toch nog wat meer spanning dan normaal aanwezig is. Total US ontwikkelt snel op het moment. Het duurt nog wel een paar jaar voordat alles op zijn plek valt, maar dan wordt het ook écht goed. Hij zit nog lang niet aan de top van zijn kunnen.
Voor nu is het de proef waar ik vooraf op gehoopt had. Maar ik weet dat het nog veel beter kan. Total US heeft het fantastisch gedaan. Hij is nog jong en groen en het kan nog veel vloeiender. Ik hoop dat ik er in de Grand Prix Special meer aan kan rijden, maar dit belooft veel goeds.”

De KNHS vroeg hem ook nog zijn mening over de spelen in deze coronatijd en het gewijzigde format van de dressuur. Hierover zei hij het volgende:

“Het waren lange dagen voorafgaand aan deze wedstrijd. We hebben als ruiters het geluk dat we naar de stallen kunnen en hier kunnen trainen, maar verder mogen we niets. Het maakt voor de sport zelf niet uit of er 100, 10.000 of geen toeschouwers zitten, al mis ik de atmosfeer wel. Normaal is er op de Olympische Spelen veel meer een band met andere sporters, nu moeten we elkaar ontwijken. Het is opletten om geen corona op te lopen, want een positieve test betekent quarantaine en dat wil niemand.
Ik vind het heel goed dat de ruiters meer gemixt worden in de startlijst, zodat goede ruiters ook voorin het veld kunnen starten. Aan het systeem met groepswinnaars moet ik nog wennen. Iemand die met lagere punten een groep wint en daardoor de finale mag rijden, terwijl er in een andere groep iemand derde kan worden met hogere punten en toch geen kür mag rijden, is verwarrend. Daar mag nog wel goed over gesproken worden.”

De enige die in deze groep de score van Gal kon verbeteren, was de Deense Cathrine Dufour met haar ruin Bohemian (v. Bordeaux). Zij reden naar een score van 81.056% en zullen we dus samen met Edward terug gaan zien in de kürfinale.

Afbeelding
Cathrine Dufour met Bohemian. Foto: Christophe Taniere/ FEI/ Flickr

Tot slot werd vandaag groep C verreden. In deze groep startte de eerste Belgische combinatie. Dat de Belgische Equipe mee mocht doen, werd pas vrij laat in aanloop naar de spelen duidelijk. De Ierse bond zag af van het afvaardigen van een team naar de Spelen, en Luxemburg, de eerstvolgende op de lijst, had niet voldoende teamleden met de vereiste MER scores. Daarom mocht België alsnog naar Tokio, voor het eerst sinds 1928. Larisse Pauluis was de eerste Belgische die mocht starten. Zij deed dit met Flambeau, een 11-jarige Ampere-ruin. Zij kwam tot een score van 67.251%, wat haar in groep C de 8e plaats opleverde. Dit betekent dat we haar niet in de kür zullen zien.

Ook in groep C startte Hans Peter Minderhoud met zijn zwarte hengst Dream Boy (v. Vivaldi). Vorige week moesten hij en zijn partner Edward Gal onverwacht afscheid nemen van hun toppaard Zonik, die werd ingeslapen na een dubbele beenbreuk. Dit grijpt hem nog steeds aan, maar hij probeert er in een interview met de KNHS ook een positieve draai aan te geven:

“Ik heb het ver weggestopt, maar het is nog steeds moeilijk als ik er aan denk. We zijn nu even in een andere wereld. Straks als we weer thuis zijn, zal het even moeilijk zijn. Het teamgevoel is echt fantastisch. We hebben de laatste weken allemaal een persoonlijk drama doorgemaakt. We zijn er voor elkaar en hebben met zijn allen een fijne tijd.”

En ook een spannende tijd nu. Want zijn proef werd door de juryleden gewaardeerd met 76.817%, waarmee hij op de 3e plek in groep C geëindigd is. Wel is hij van de “lucky losers” momenteel degenen met de hoogste score. Maar gezien er morgen nog een aantal toppers in de baan komen, is het dus nog even afwachten of we hem in de kür terug gaan zien. Wel hield hij zelf een goed gevoel aan de proef over:

“Ik was blij met deze proef. Er zijn altijd dingen die beter kunnen, maar grote fouten hadden we niet. Overall had ik een heel goed gevoel, Dream Boy stond er gewoon en deed zijn best. Ik kijk uit naar de landenwedstrijd. Edward en ik hebben allebei goede scores gereden, Marlies is in goede vorm. Ik heb er een goed gevoel bij.

Dit is het derde jaar dat Dream Boy Grand Prix loopt. Zijn eerste kampioenschap was in Tryon, toen was hij nog heel onervaren en dat was geen makkelijk kampioenschap. Dit is het eerste jaar dat hij niet dekt, al heeft hij alsnog een vol programma gehad de laatste weken. Na het CHIO in Rotterdam moest hij in quarantaine en daarna door naar Tokio. In een vreemde stal verspilt een hengst toch snel zijn energie. Ik voel wel dat hij veel meer ervaring heeft opgedaan en sterker is geworden. We hebben samen een partnership opgebouwd.”

Over zijn kansen op deelname aan de kür op muziek, zegt hij het volgende:
“Ik wist wat Carl Hester had gedaan en was blij dat ik boven hem stond. Om eerlijk te zijn had ik over het hoofd gezien dat de Amerikaanse Sabine Schut-Kery zo hoog kon scoren. Als er morgen niet teveel niet-geplaatste ruiters boven mijn score rijden, zit ik in de kür op muziek.”

Afbeelding
Sabine Schut- Kery beloont Sanceo na de proef in Tokio. Foto: Christophe Taniere/ FEI/ Flickr

Sabine Schut – Kery, waar Hans Peter naar verwees, kwam in actie met haar paard Sanceo, een hengst van San Remo. Zij reden naar een totaal 78.416%, waarmee zij op de 2e plaats in deze groep zijn gekomen. Deze beste van groep C was de Duitse amazone Jessica Von Bredow-Werndl. In aanloop naar de spelen was al duidelijk dat zij tot de medaillekandidaten behoort met haar 14-jarige merrie TSF Dalera (v. Easy Game). Dit onderstreepte zij door een score van 84.379% te rijden en daarmee als 1e van groep C zich te plaatsen voor de kürfinale.

Programma morgen: groep D, E en F
Morgen zal de Grand Prix dressuur verder gaan, dan staan de groepen D, E en F op het programma. Deze dressuurdag zal een interessante zijn voor de Belgische fans, in groep D komt Laurence Roos aan de start. Zij doet dit met de ruin Fil Rouge (v. Stedinger). Een groep later, in groep E start ook een Belgische combinatie: Domien Michiels en Intermezzo van het Meerdaalhof, een in 2008 geboren hengst van Gribaldi.

In diezelfde groep E mag de Nederlandse Marlies van Baalen met Go Legend het spits afbijten. Ook zij heeft afgelopen periode een flinke tegenslag gehad, haar vader overleed na een kort ziekbed. Ook stond Marlies officieel als eerste reserve te boek, maar omdat Dinja van Liere’s paard Hermes vanwege een administratieve fout niet mocht afreizen naar Tokio, werd Marlies officieel onderdeel van TeamNL voor de spelen. Groep E belooft geen makkelijke groep te worden, want er is grote concurrentie van onder andere Morgan Barbançon met Sir Donnerhall II OLD en Dorothee Schneider met Showtime FRH.

Ook in groep F zal het morgen spannend worden wie door mogen. Hier nemen geen Nederlandse combinaties aan deel, maar wel een combinatie met een oranje tintje. Want de voor Marokko uitkomende Yessin Rahmouni is geboren en getogen in Nederland en woont ook in ons land. Met All at Once gaat hij een gooi doen naar de finalekür.

Maar de concurrentie is groot in deze groep. Want op de lijst van groep F treffen we ook de Britse Charlotte Dujardin met Gio, die bij de spelen in Rio de Janeiro in 2016 het goud veroverde met Valegro. Ook Isabell Werth, de zilveren medaillewinnares van Rio 2016, zal in deze groep starten. Zij reed toen op Weihegold OLD, nu zal ze met Bella Rose II in de dressuurring verschijnen. De Amerikaan Steffen Peters met Suppenkasper staat eveneens op de startlijst van groep F, dus dit wordt ongetwijfeld de groep waar nog lang over nagepraat zal gaan worden.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 24-07-21 20:50, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfoutjes aangepast.

Lau07
Moderator

Re: OS: De eerste dressuurdag in Tokio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 21:47

Een fijn overzicht, JPitty!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:30

Welke zender kan je dit live kijken en vanaf hoelaat is dit ?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 22:37

Je kunt een abonnement nemen op discovery+, kun je alles live en terug kijken. Vanaf 10 u morgenochtend Nederlandse tijd

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 00:00

Is het alleen bij discovery+ te zien?
Ik zit echt al die zenders te zoeken maar zijn allemaal slappe aftreksels. Zie alleen interviewtje van Gal. Ook niet beschikbaar via youtube ofzo?

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:25

Wat een mooi verslag!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:45

Iemand een idee hoe laat Marlies (NLse) tijd moet rijden?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:57

Marlies start om 11.45uur NL tijd
De tijd op de startlijst is de tijd daar. Er is zeven uur tijdsverschil, dus starttijd startlijst min 7 :)

Afbeelding
Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 07:58

Ah super, dankjewel!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:04

Hutcherson schreef:
Is het alleen bij discovery+ te zien?
Ik zit echt al die zenders te zoeken maar zijn allemaal slappe aftreksels. Zie alleen interviewtje van Gal. Ook niet beschikbaar via youtube ofzo?

Eurosport player kan ook. Maar weeral betalend. Ik heb maar betaald voor 1 maand, wil nog veel andere sporten ook zien.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:45

Bedankt voor de startlijst, ik heb ook discovery aangeschaft omdat ik gisteren de hele ochtend bleef zoeken naar “iets” van dressuur.

En opzeggen lijkt simpel, hoop dat het dat uiteindelijk ook is! #beetjevaagnog

Veel kijkplezier vandaag! *beeldvangisteren

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BB80 op 25-07-21 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:16

Ik zit klaar voor Eurosport.nl, maar er is nog niets te zien. Zou om 10:00 uur beginnen, toch?

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:18

Klopt, er is geen live stream zichtbaar. Geen enkele bokker heeft beeld momenteel.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:18

Slieke schreef:
Ik zit klaar voor Eurosport.nl, maar er is nog niets te zien. Zou om 10:00 uur beginnen, toch?

Ik zit op discovery+ te wachten maar heb ook nog niks…

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:19

Ah balen ..

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:31

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:44

Marlies zo ook op NOS ;)

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 10:59

Via RTBF Auvio (via pc of app) kan je vanuit België alles perfect live volgen. Er moet gewoon een gratis account aangemaakt worden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:23

Donnatella schreef:
Via RTBF Auvio (via pc of app) kan je vanuit België alles perfect live volgen. Er moet gewoon een gratis account aangemaakt worden.

Voor Nederlanders werkt het helaas niet ;) Voor wie dat wil proberen..

Je hebt een belgische postcode en tel.nummer nodig.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:28

Ik ben Belg, maar heb mij gewoon aangemeld via mij FB profiel en dus geen postcode of tel.nr. ingegeven. Dat ging ook. Ik geef het maar even mee.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:55

Ik heb maar Discovery+ aangeschaft, ook prima en zo duur ook weer niet :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:57

Is er ergens te lezen wat alle uitslagen waren?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:02

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:03

Dit wordt spannend voor Marlies!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:24

Bedankt, ievie!