Claudio Castilla Ruiz trekt Alcaide terug voor deelname OS

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Claudio Castilla Ruiz trekt Alcaide terug voor deelname OS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 13:53

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Claudio Castilla Ruiz met Alcaide tijdens het EK in 2019.
Foto door aniek1985

De Spaanse dressuurruiter Claudio Castilla Ruiz heeft één dag voor vertrek naar Tokio in overleg met de bondscoach besloten om zijn paard Alcaide terug te trekken uit de selectie voor de Olympische Spelen. De 16-jarige Lusitano hengst Alcaide (Lobito x Novilheiro) bleek niet 100% fit te zijn.

De combinatie kwam al eerder voor Spanje uit tijdens de Olympische Spelen van 2016 in Rio de Jeneiro, de Europese Kampioenschappen van 2017 en 2019 en de Wereldruiterspelen van 2018. Ze waren nu de op één na sterkste combinatie in het Spaanse Olympische team.

Castilla is er kapot van dat hij de Olympische Spelen, het ultieme doel van elke ambiteuze dressuurruiter, moet missen. "Sport is veeleisend en zwaar, maar ik probeer nooit mijn glimlach te verliezen", zei hij. "Het zijn twee hele moeilijke jaren geweest. Mijn zoons operatie, het overlijden van mijn vader, de pandemie en nu dit. Dat is het leven... Ik heb het nooit makkelijk gehad. Het is tijd om door te gaan."

In 2012 kon Castilla niet deelnemen aan de Olympische Spelen van Londen, nadat zijn paard Jade de Mv vlak daarvoor was overleden aan de gevolgen van koliek. Claudio wil optimistisch blijven en kijkt uit naar de toekomst. "Nu wil ik vooruit kijken, gelukkig heb ik een groot gezin en staan er veel paarden op me te wachten waarmee ik mooie doelen heb."

Spaanse team
De Spaanse bondscoach Rudolf Zeilinger moest nog bekend maken wie van zijn vier teamleden reserve zou zijn in Tokio. Dit probleem is nu voor hem opgelost. Het definitieve team zal bestaan uit Beatriz Ferrer-Salat met Elegance, Severo Jurado Lopez met Fendi T en Jose Antonio Garcia Mena met Sorento. Spanje neemt geen reserve ruiter mee, wel neemt Garcia Mena zijn merrie Divina Royal mee als reserve paard.

Afbeelding