Het doorgeefstokje van juli: Aimee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Het doorgeefstokje van juli: Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 19:53

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Aimee met Weyden, de hengst waarmee Sven Rothenberger
in 1996 individueel brons won in Atlanta.

We zijn alweer in een nieuwe maand aanbeland. En wat gaat juli ons brengen? Blijven we mooi weer houden? Of zal het omslaan? Voor het eerste doorgeefstokje van deze maand, blijven we met één been in het fokkerijhoekje. Bokker Aimee reageert veel in topics over hengstenkeuze. Lisch gaf het laatste doorgeefstokje van juni aan haar door. Wil je het verhaal van Aimee weten? Lees hieronder dan verder.

1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Op horses.nl was een chat en daar verschenen op een gegeven moment steeds meer berichten over Bokt. Ik meen me te herinneren dat de chat zelfs leegbloedde omdat iedereen overstapte naar Bokt. Ik was nieuwsgierig en ben mee gaan lezen. Uiteindelijk heb ik me eind juli 2003 op Bokt geregistreerd. Bokt was toen nog heel klein, en internet traag.

2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
Aimee schreef:
Twee jaar geleden kocht ik een Passier Grand Gilbert dressuur zadel, nieuw. daarvoor reed ik altijd op Passiers van anderen en had vaak wat moeite om groot bewegende paarden uit te zitten, maar iedereen om mij heen vertelde me dat zo'n Passier me juist in de juiste houding zou zetten.
Toen ben ik op een bekende dressuurstal gaan werken en had op elk paard een oud KN-zadel liggen. Die heeft een veel minder diepe zit en minder dikke bovenbeenwrongen, maar mijn zit verbeterde aanzienlijk. Ook de paarden die ik nu rijd, hebben allemaal een oud KN-zadel. Ik heb totaal geen problemen met m'n zit, totdat ik van de week weer op een Passier grand gilbert zat (exact dezelfde als mijn eigen). Ik was mijn hele zit kwijt en was binnen vijf minuten doorgereden. Het gekke is dat er nog een aantal andere mensen om mij heen afstappen van hun 'Passier-geloof'. Bij mij lijkt het in ieder geval alsof ik niet in die zadels 'pas'.
Heel verhaal, maar de vraag is natuurlijk of er mensen zijn met vergelijkbare ervaringen of juist niet. helemaal fan van Passier? Misschien een verklaring of een oplossing? Er ligt namelijk een gloednieuw zadel van 2000 euro in de kast met alles erop en eraan, tja verkopen of kan ik er nog wat mee?

3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
M'n eerste bericht markeert eigenlijk de beginperiode van een lang onderzoek naar de pasvorm van zadels voor vrouwen. Ik had toen nog geen idee dat ik me daarna nog 13 jaar lang met dit onderwerp zou bezighouden. Ik heb opleidingen en cursussen gevolgd, stages gelopen, de wereld over gereisd om hierover kennis te vergaren, al mijn vrije tijd gespendeerd aan het bestuderen van de relatie tussen amazone, zadel en paard, en uiteindelijk ook lezingen hierover gegeven tijdens (onder andere) conferenties. Het was niet alleen een lange zoektocht, het heeft me ook enorm veel leergeld gekost. Mijn eigen bedrijf in advisering over zadelpasvorm kwam niet echt van de grond en ik ben er in 2016 helemaal mee gestopt. Ik ben geen ondernemer, mijn kracht is onderzoek en analyse. Soms lees ik nog wel eens nieuwsberichten over amazones die kampen met bekkenproblemen, rugblessures of versleten heupgewrichten. Dan denk ik: "ik had je kunnen helpen om pijnvrij te kunnen rijden" :o Maar ja, het is anders gelopen.

4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Advies over zadels. Soms belt iemand me nog op of krijg ik een berichtje met een vraag. In het begin gaf ik nog antwoord, maar tegenwoordig verwijs ik ze door naar een zadelmaker. Nu zit ik eigenlijk alleen nog op Fokkerij en Afstamming.

5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Afleiding. Sinds september 2016 doe ik niets meer met paarden. Ik woon weer in Amsterdam, heb een goede kantoorbaan en werk in mijn vrije tijd aan wetenschappelijke publicaties. Als ik even m'n hoofd leeg wil maken, biedt Bokt me ontspanning. Dan vind ik het leuk om op Fokkerij en Afstamming veulenfoto's te bekijken of de fokkerij van Bokkers te volgen. Even iets heel anders dan mijn werk en het stadsleven.

6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Natuurlijk. Ik ben lange tijd een enorme Anky-fan geweest. Dan wilde ik bijvoorbeeld een bepaalde bodywarmer omdat Anky daarmee reed in plaats van de bodywarmer die me goed stond. Alsof je van die bodywarmer beter gaat paardrijden :+

7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Goede vraag. Ik ben geboren en getogen in hartje Amsterdam, letterlijk driehoog-achter met een alleenstaande bijstandsmoeder. Het was armoe troef in de jaren tachtig. Paardrijden was niet vanzelfsprekend. Gelukkig verbeterde onze situatie wel in de jaren negentig, maar ik had geen ouders die een paard voor me konden kopen en me naar wedstrijden brachten. Achter het kleine Toyotaatje van m'n moeder kon sowieso geen trailer. Volgens mij heeft ze nooit een wedstrijd gezien en de laatste keer dat ze me zag rijden, moet geweest zijn voordat ik op m'n achttiende m'n rijbewijs haalde. Vanuit die achtergrond is het altijd mijn grootste wens geweest om zelf een stal vol dressuurpaarden te hebben. Het was alles wat ik niet had of wat ik van huis uit niet had meegekregen. Een paar jaar geleden is die wens veranderd. Als ik nu financieel alle ruimte had, dan zou ik een mooie woning in Amsterdam kopen, een huisje in Italië en een auto om tussen beide locaties heen en weer te kunnen rijden. M'n vriend zou dan kunnen stoppen met werken. Daarnaast zou ik een fonds oprichten om wetenschappelijk onderzoek mee te financieren.

Misschien zou ik m'n merrie terugkopen om mee te fokken, maar alleen als ik een goede en betrouwbare plek zou kunnen vinden om haar onder te brengen. Ik heb haar als veulentje gekocht en ze stond nog in de opfok toen ik in 2016 stopte met de paardensport. Eigenlijk was m'n idee dat ik haar voor de hobby aan zou houden. Maar ze kreeg een naar ongeluk waardoor ze niet geschikt is voor de sport. Ik heb al het geld dat ik had, en nog wat meer, eraan besteed om haar te redden. Vervolgens moest ik haar echter verkopen omdat ik de kosten niet meer op kon brengen. Gelukkig heb ik nog steeds leuk contact met de eigenaresse. Ze geeft hele knappe veulentjes.

8. Vraag van Lisch;
Ik zie je veel in hengstenkeuze topics reageren. Ik weet van veel wie ze zijn maar jou ken ik niet :) Wat is jouw paardenverhaal?

Ik heb een aantal paarden in het Z en ZZ-Licht gereden, bij meerdere dressuurstallen gewerkt waar ik ook de kans kreeg om paarden en gekeurde hengsten te rijden die op hoger niveau in de sport liepen, heb voor verschillende fokkers gereden en veel les gegeven. Eigenlijk wil ik er niet al te veel over kwijt.
Enerzijds omdat het verleden tijd is. Anderzijds vanwege veel negatieve ervaringen. Ik heb altijd alles over gehad voor de paardensport en voor het welzijn van de paarden waar ik verantwoordelijk voor was. Daar wordt heel gemakkelijk misbruik van gemaakt. Misschien was ik ook een makkelijk 'slachtoffer' omdat ik van huis uit geen financiële middelen heb om de paardensport te kunnen bedrijven. Bovendien ben ik het inmiddels helemaal eens met Albert Voorn: we misbruiken een dier voor ons eigen plezier.

Toen dit echt goed tot me doordrong, ben ik gestopt met het professionele paardenleven en met de paardensport in het geheel. Bij die beslissing speelden nog wel meer factoren mee, maar dit besef heeft me heel erg gesterkt in mijn beslissing.

Tot dat moment stond mijn hele leven in het teken van paarden. Paarden waren mijn werk, mijn hobby, mijn sport, mijn passie, mijn sociale leven. Het is niet zo eenvoudig om helemaal overnieuw te beginnen. Toch ben ik er heel blij mee. Ik had vijf jaar geleden niet durven dromen dat ik nu zou staan waar ik sta. De liefde voor paarden is natuurlijk niet verdwenen. Door het werken met gekeurde hengsten en het rijden voor fokkers is mijn interesse voor de fokkerij ontstaan. Ik onderhoud ook nog wat contacten met 'paardenvrienden' die fokken. Ik vind het leuk om hun fokkerij te volgen en hun veulentjes te bekijken. Ik stel me dan voor dat anderen netflixen of voetbal kijken ofzo. In plaats daarvan volg ik de fokkerij, al is het dus met wat afstand.

9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
Annash

10. Welke vraag zou je graag aan deze Bokker willen stellen?
Ik weet dat je vroeger goed gepresteerd hebt met een aantal paarden, maar wat doe je nu?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 21:02

Indrukwekkend verhaal Aimee. Ik wist dat niet eens (meer) van de zadels voor vrouwen. Ik heb ook altijd problemen gehad met zadels, het leek wel of ik er gewoon niet echt in paste met die korte beentjes van me. De zweetbladen leken altijd te lang en de wrong te groot en op de verkeerde plek.

Interessant om te lezen dat jij nu ook heel anders terugkijkt op de paardensport en het welzijn. Ik heb dat ook. En heb ook helemaal afscheid genomen van de paarden, al een aantal jaren.

Leuk om weer eens wat van Shanna te horen! Die kom ik nog maar weinig tegen op Bokt eigenlijk.

Elisa2

Re: Het doorgeefstokje van juli: Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:01

Leuk om wat achtergrondinformatie over je te lezen Aimee, ik denk dat ik weleens artikelen van je voorbij heb zien komen qua anatomie over vrouwenzadels als dat kan? Ik heb me er ook weleens in verdiept vanwege zadelproblemen. Jammer dat het niet van de grond is gekomen want ik denk dat dit nog steeds wel iets belangrijks is.

Jammer dat je zoveel negatieve ervaringen opgelopen hebt in de paardensport, het is inderdaad extra hard werken als je zelf de financiele middelen niet hebt en het is een keihard wereldje. Dus ik snap de beslissing ook om er uit te stappen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 09:56

Suzanne F. schreef:
Indrukwekkend verhaal Aimee. Ik wist dat niet eens (meer) van de zadels voor vrouwen. Ik heb ook altijd problemen gehad met zadels, het leek wel of ik er gewoon niet echt in paste met die korte beentjes van me. De zweetbladen leken altijd te lang en de wrong te groot en op de verkeerde plek.

Interessant om te lezen dat jij nu ook heel anders terugkijkt op de paardensport en het welzijn. Ik heb dat ook. En heb ook helemaal afscheid genomen van de paarden, al een aantal jaren.

Leuk om weer eens wat van Shanna de te horen! Die kom ik nog maar weinig tegen op Bokt eigenlijk.

Dankjewel Suzanne. Ik heb even jouw doorgeefstokje opgezocht en de foto bekeken waarop je rijdt. Ik kan er allerlei details over opschrijven, maar bottom-line is dat het zadel inderdaad niet paste.

Je hebt een herkenbare keuze gemaakt. Ik heb weliswaar geen dochter, maar ik stond ook op dat punt: ik moet m’n leven omgooien om een toekomst op te kunnen bouwen. Met de paarden was het dweilen met de kraan open. Ook herkenbaar dat je in eerste instantie nog wel een paard aanhield, maar door pech toch afscheid hebt moeten nemen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:19

Elisa2 schreef:
Leuk om wat achtergrondinformatie over je te lezen Aimee, ik denk dat ik weleens artikelen van je voorbij heb zien komen qua anatomie over vrouwenzadels als dat kan? Ik heb me er ook weleens in verdiept vanwege zadelproblemen. Jammer dat het niet van de grond is gekomen want ik denk dat dit nog steeds wel iets belangrijks is.

Jammer dat je zoveel negatieve ervaringen opgelopen hebt in de paardensport, het is inderdaad extra hard werken als je zelf de financiele middelen niet hebt en het is een keihard wereldje. Dus ik snap de beslissing ook om er uit te stappen.

Ja, ik heb er zelf het één en ander over geschreven en er is ook het één en ander gepubliceerd in Dressuur. Ik ben zelf een informatie-slurper. Als een onderwerp me bezighoudt, wil ik er alles over weten. Ik heb heel lang niet begrepen dat dat bij andere mensen niet zo werkt. Die willen gewoon een kant-en-klare oplossing, bij voorkeur een quick fix. En dan gaan ze dus eerder naar een commerciële verkoper met goede sales skills, dan naar iemand die uitgebreid onderzoek doet en met een analyse van het probleem komt. Het gaat ook nog eens om vrouwen die pijn hebben, dat is al helemaal een onderwerp waar eigenaardigheden bij komen kijken. Dus het kan nog steeds belangrijk zijn, maar dat is nauwelijks relevant.

Het gaat nog wel wat verder dan keihard werken. Want als ik één ding kan, dan is het dat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 14:01

Ik snap het hoor, kom ook uit de paardenwereld dus ik denk te weten wat je bedoelt. (en anders mag je altijd toelichten via pb )

Grappig, ik ben ook een informatie slurper als iets me bezig houdt. En ik begrijp de quick fix wens vaak ook niet. Maar inmiddels weet ik w dat je ook moet kunnen analyseren en sommige mensen hebben andere talenten.

Ik kan me in ieder geval van die artikelen nog herinneren dat het voor mij een eye opener was en ik ook op zoek ben gegaan naar andere zadels toe. Oa vanwege smal bekken- smalle twist. Daarvoor wist ik niks van twist en verschillen daar in bijvoorbeeld. Ik reed ook makkelijk weg op de kn zadels op het werk maar zelf was het een gepruts zeg. Van mij mogen meer zadelpassers hier aandacht aan besteden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:08

Ik vind het jammer dat ik nooit een zadel heb gehad waar ik fijn in zat. Maar ik weet ook niet of die bestaan. Dan zou je er eentje op maat voor jou moeten laten maken. Maar goed, dat doet er nu niet meer toe.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:22

Leuk dat het voor jou een eye-opener was Elisa. Alleen de kans dat jij een smal bekken hebt, is relatief klein ;) De smalle twist is voor vrouwen vaak (niet altijd) belangrijk vanwege de rondere/bollere bovenbeenspieren, ook als vrouwen heel slanke benen hebben.

Eigenlijk is het niet genoeg als zadelmakers en zadelpassers hier meer aandacht aanbesteden :o Dat heeft met veel factoren te maken, daarvan wil ik er hier en nu twee noemen:

1) als amazones rugpijn hebben, versleten heupgewrichten, of bekkenproblemen, dan komen ze meestal niet bij de zadelmaker terecht. Ze gaan met dit soort klachten naar de fysiotherapeut of een arts en tegenwoordig ook nog wel eens naar een personal trainer. Die helpen met de klachten en in het ergste geval adviseren ze om niet meer te rijden. In een gunstiger geval kan de amazone wel blijven rijden, maar blijft ze terug komen bij de fysio om de klachten in het gareel te houden. Terwijl het mogelijk is om pijnvrij te rijden als er samenwerking zou zijn tussen therapeuten, zadelmakers en trainers.

2) In de vorige zin noem ik ook de trainers. Die zijn belangrijk voor een passend zadel. Dat klinkt raar, maar in een goed passend zadel kan een amazone onafhankelijk zitten. En dat is ze meestal niet gewend. Ze houdt haar evenwicht bijvoorbeeld door achterover te leunen, steun in de handen te zoeken, te klemmen met de bovenbenen enz. enz. Op het moment dat ze in een passend vrouwenzadel gaat zitten, is ze haar balans kwijt. Want in dat zadel kán ze niet klemmen met haar bovenbenen en kán ze niet achterover hangen. In feite moet ze opnieuw leren rijden, maar dan op een correcte manier. Daarbij is een goede trainer van belang, en de amazone moet het ook willen. Wat echter veel gebeurt, is dat amazones afhaken. En probeer maar eens een trainer te vinden die je leert om niet in je handen te hangen.... maar goed, dan is de cirkel rond richting paardenwelzijn.

Gelukkig kan ik me inmiddels als informatie-slurper op een heel ander onderwerp storten en hoort daar ook een heel ander publiek bij wat beter bij mij past.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:29

Suzanne F. schreef:
Ik vind het jammer dat ik nooit een zadel heb gehad waar ik fijn in zat. Maar ik weet ook niet of die bestaan. Dan zou je er eentje op maat voor jou moeten laten maken. Maar goed, dat doet er nu niet meer toe.

Ja, je komt uit op maatwerk. Zadelmakers die rekening houden met de anatomie van het vrouwenlichaam hebben meestal zadels die met gepersonaliseerde opties samengesteld kunnen worden.

Voor mij doet het er inderdaad ook niet meer toe. Ik heb zelfs het zadel verkocht dat voor mijn lijf helemaal perfect op maat was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:50

Aimee schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja, je komt uit op maatwerk. Zadelmakers die rekening houden met de anatomie van het vrouwenlichaam hebben meestal zadels die met gepersonaliseerde opties samengesteld kunnen worden.

Voor mij doet het er inderdaad ook niet meer toe. Ik heb zelfs het zadel verkocht dat voor mijn lijf helemaal perfect op maat was.

Welke merken/zadelmakers waren dat dan die je op maat kon laten maken? En zie je dit aan de top nou veel terug of rijden die met standaard zadels?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 18:12

Suzanne F. schreef:
Welke merken/zadelmakers waren dat dan die je op maat kon laten maken? En zie je dit aan de top nou veel terug of rijden die met standaard zadels?

Ik noem geen merken meer omdat mensen dan op zoek gaan naar dat ene merk, terwijl veel verkopers die zadels helemaal niet goed aan kunnen meten.

Nee, op enkele uitzonderingen na rijdt de top met standaard zadels. Die zadels passen bovendien zelden, zowel voor paard als ruiter/amazone.

[edit] De meeste topruiters zullen bovenstaande ontkennen. Ze vinden dat hun zadels ‘op maat gemaakt zijn’ omdat er eens per jaar een zadelmaker komt die de vulling controleert. Of omdat ze met zadels rijden die ze ‘zelf hebben ontwikkeld’. Kennelijk werkt het ook andersom: anderen kunnen zich niet voorstellen dat ik alles tot in het kleinste detail analyseer en hierdoor meer weet dan dat ze vertellen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 22:55

Interessant stuk en leuk om nog eens wat terug te lezen :)

En ook mooi dat je ondanks dat je een wat andere koers gevaren bent hier toch bent blijven hangen. Hoop dat dat ook nog heel lang zo blijft :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 09:09

Ik kwam er achter dat ik alleen maar goed kon rijden op zadels die zorgen voor een ongedwongen zit. Ik snap wat je bedoelt Aimee wbt smalle test, nu heb ik voor een vrouw een smal bekken. Of het relevant was weet ik natuurlijk niet want voor mij was het een zoektocht en ik ben geen zadelexpert. Wel snap ik helemaal wat er bedoelt wordt met trainers en zadels, heb ook veel mensen zien worstelen met een goede zit terwijl het mijn inziens aan het zadel lag. En ik denk zeker dat als daar een betere samenwerking zou zijn tussen alle professionals dat dat goed zou werken. Maar ik denk inderdaad dat het haast niet van de grond te krijgen is in de paardenwereld. Enige wat dan wel werkt is bewustwording.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:03

Dankjewel Oscar!

Eigenlijk wil ik hier geen zadeltopic van maken Elisa :o Ik ben immers al lang een andere weg ingeslagen. Maar om misverstanden te voorkomen, ga ik nog eens in op twee punten die je noemt.

1) Wat mij betreft is de vraag: wat is een ongedwongen zit?
Een zadel dat voor de één een ongedwongen zit heeft, dwingt de ander juist in een ongewenste positie. Het eerste bericht dat ik op Bokt plaatste, illustreert dit heel mooi. Ik noem daarin twee merken. Vergeleken met veel van de huidige dressuurzadels hebben beide merken een vrij vlakke zit, vrij weinig wrong en een vrij harde zitting. Vaak valt dit onder de aanduiding 'ongedwongen zit'. Toch dwong het ene zadel mijn bekken in een ongewenste positie (achterover gekanteld) en veroorzaakte het andere zadel schade in mijn heupgewrichten.

2) Hoe weet je of je een smal bekken hebt of een breed bekken?
Vaak wordt gedacht dat tengere/ smal of rechthoekig gebouwde vrouwen een smaller bekken hebben dan vrouwen met een meer peervormig of zandlopervormig figuur. Dit is een misverstand. Om de breedte van je bekken te bepalen, moet een veel nauwkeurigere analyse plaatsvinden. Voor je lichaamsbouw is namelijk de breedte van je bekkenkam (darmbeen) bepalend. Maar een relatief smalle afstand tussen beide bekkenkammen betekent niet dat de bekkenbodem (zitbeen, schaambeen, heiligbeen) ook smal is. En die bekkenbodem is bepalend voor de pasvorm van het zadel, niet de bekkenkam. Ik kwam juist vaak tegen dat tengere amazones een relatief brede bekkenbodem hebben. Op zich is dat ook vrij logisch. Ook tengere vrouwen hebben immers een geboortekanaal waar een kinderhoofdje doorheen moet passen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:53

Interessant! en ik begrijp het uiteraard, zal er niet op in gaan maar fijn dat je dit nog even wilde delen.