Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-21 21:27

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
Tenno7.


Foto's van je paard kan je natuurlijk nooit genoeg hebben. En wat is er nou leuker/mooier dan professionele foto's van je paard hebben? Je kan natuurlijk een fotoshoot bij een fotograaf boeken, maar misschien kan je ook zelf wel foto's van je paard maken? Paardenfotograaf Tenno7 geeft hieronder tips voor iedereen die zelf mooie foto's van zijn/haar paard wil maken.

* Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Hey!
Ik ben Renate Zuidema, 27 jaar en woon in het hoge noorden in een dorpje genaamd Uithuizermeeden. Hier woon ik samen met mijn lieve man Dominique en onze 2 hondjes Beau, een Franse bulldog, en Jingo, een Duitse herder. Samen hebben we nog 2 KWPN paarden en 3 welshjes. Tenno is een 21 jarige KWPN ruin die met actief pensioen is. Indiana Jones is een 8 jarige KWPN ruin die we aan het revalideren zijn van trauma's en kissing spines. En mijn man heeft 2 welsh ruintjes, Ice man en Hilton, waar hij 2-span mee ment en marathon wedstrijden mee rijdt en we hebben nog een 3 jarige cremello welsh pony Yellow, die nog lekker aan het uitgroeien is en 24/7 buiten staat. Een hele gezellige beestenboel!

Afbeelding
De eerste foto die ik weer maakte in Oktober 2020 van mijn eigen hondje Beau.

* Hoe ben je met paardenfotografie begonnen?
Toen ik jonger was pakte ik altijd al de camera van mijn vader en maakte ik de foto's van mijn broertje en zusje als we op vakantie waren, etc. Uiteindelijk pakte ik de camera stiekem steeds vaker en nam ik deze mee als we naar de paarden gingen. Op den duur een eigen camera gekregen van mijn vader en toen is het wel geëxplodeerd, haha. Ik bedacht altijd al de gekste ideeën voor de foto's en iedereen moest ook meewerken bijvoorbeeld over een camera heen springen met je paard, zodat je een foto van onderen had haha. Kwalitatief was het niet veel soeps en ik snapte ook niet veel van een camera of foto's bewerken. Alles wat wel leuk was, werd een foto van gemaakt.

* Wanneer wist je dat je meer met fotografie wou doen dan "alleen foto's maken"?
Mijn fotografie heeft heel lang stilgestaan toen ik plotseling chronisch ziek werd op mijn 19e. Ik heb er heel lang niet meer naar om gekeken. Ik had hier ook helemaal geen energie meer voor en we waren jaren lang bezig met zoeken naar een oplossing om weer beter te worden. Uiteindelijk is dat niet gevonden en kwamen de woorden "je moet er mee leren leven". Dat was een flinke domper en het heeft ook lang geduurd voordat ik het allemaal een beetje kon accepteren. Afgelopen oktober was ik aan het wandelen met de honden en zag ik hoe mooi het bos werd met alle herfstkleuren. Ik kreeg ineens weer het idee om de camera op te zoeken (Nikon D3200) en foto's te gaan maken van mijn eigen honden in het mooie herfstige bos. De foto's waren wel oké, maar ik was er niet tevreden mee en merkte dat ik eigenlijk helemaal niet wist wat ik deed en hoe een camera werkt. Vanaf toen ben ik aan het studeren gegaan op Google en YouTube en op zoek gegaan naar alle informatie wat met fotografie te maken heeft. Ook kwam ik erachter dat mijn lens dus niet zo goed was en 2e hands op marktplaats hier in mijn dorp een 70-200mm f2.8 gekocht voor een prikkie. Wat een verschil! Ik ben druk aan het oefenen geweest op de manuele stand en ik heb alles geleerd over de belichtingsdriehoek en ik ben natuurlijk aan het oefenen gegaan met het bewerken van foto's.

Afbeelding
Een merrie met veulen, tijdens een fotoshoot op locatie.

* Heb je tips voor beginnende (paarden)fotografen?
Tip 1 : Leer je camera kennen! Ga het hele instructie boekje af en zoek op internet!

Tip 2 : Ga opzoek naar wat de belichtingsdriehoek betekent, als je dit snapt kun je op de manuele stand gaan fotograferen en snap je wat je moet instellen voor een goed belichte foto en hoe je meer scherptediepte krijgt in een foto.

Tip 3 : Als je foto's gaat maken van je paard, let er dan ook goed op wat er op de achtergrond allemaal staat. Een rommelige schuur of allemaal auto's is niet mooi op de achtergrond.

Tip 4 : Ontspanning is het belangrijkste maar je kan een hinnik-app of brokjes in een bakje gebruiken om de oortjes naar voren te krijgen en de aandacht te trekken van je paard. Let er wel op dat sommige paarden heftig kunnen reageren op de hinnik-app. Als je een paard fotografeert van iemand anders, vraag dit dan eerst. Mijn eigen paard Tenno flipt helemaal van een hinnik app en de ontspanning is daarna ook ver te zoeken :')

Tip 5 : Oefenen! Ga kijken wat je zelf mooi vindt, of zoek wat inspiratie op het internet. En ga het gewoon proberen! Het zal je misschien nog niet direct allemaal lukken, maar juist hiervan leer je het meeste en leer je wat je de volgende keer beter kan doen!

De boeken van paardenfotografen Eliane van Schaik en Ryanne Marije zijn ook zeker een aanrader! Hier staat mega veel informatie in over paardenfotografie en de juiste instellingen, etc. Hier heb ik ook heel veel aan gehad.

Afbeelding
Een Fries paard en model tijdens een fotoshoot op locatie.

* In hoeverre is je NAH van invloed op je fotografie?
Het heeft een hele grote invloed op het fotograferen en mijn leven. Ik heb heel weinig energie en elke dag vreselijk hoofdpijn. Dit zorgt ervoor dat ik alles heel zorgvuldig moet plannen en dat ik vaak ook moet accepteren dat ik sommige dingen gewoon niet kan. Zo krijg ik ook wel vaker aanvragen om te komen fotograferen door heel Nederland heen. Maar ik kan dit gewoon weg niet. Het autorijden vergt enorm veel energie en als ik met het openbaar vervoer zal gaan dan krijg ik door de drukte weer teveel prikkels, wat ook enorm veel energie kost. Daarom hou ik het ook bij alleen Groningen & Drenthe en als het alsnog ver rijden is, brengt mijn man Dominique mij naar de locatie.

Dit is soms vreselijk lastig, aangezien ik juist graag onafhankelijk wil zijn, maar je moet leren accepteren dat je af en toe gewoon hulp nodig hebt.

* Wil je nog iets kwijt aan de Bokkers?
Wees dankbaar voor je gezondheid en doe de dingen die je gelukkig maken en wat je met plezier doet! Het leven is tekort om dingen te doen die je ongelukkig maken!

Van boven naar beneden: Duitse herder Jingo, Franse bulldog Beau en een knappe zwarte labrador.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Selina

Berichten: 14218
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 21:38

Wat, ben je pas sinds oktober weer begonnen? :wow:
Ik vind die hevige scherpte diepte bij jou altijd erg mooi en je bewerkingen.
Hoe krijg je dat zo heftig? Sta je dan aardig ver weg en zoom je dan heel erg in?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:18

Selina schreef:
Wat, ben je pas sinds oktober weer begonnen? :wow:
Ik vind die hevige scherpte diepte bij jou altijd erg mooi en je bewerkingen.
Hoe krijg je dat zo heftig? Sta je dan aardig ver weg en zoom je dan heel erg in?


Dankje! Scherptediepte krijgen heeft met verschillende dingen te maken. Je diafragma heeft hier vooral veel invloed op. Een grotere diafragma ( kleiner F nummer ) geeft meer scherptediepte/bokeh, maar ook hoe ver jijzelf van het model weg staat en hoever de achtergrond weer van het model weg is kan verschil maken.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:57

Ik vind je foto's heel mooi en je gaat heel creatief om met wat je wilt fotograferen :-)

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

senna21

Berichten: 11748
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:21

Je maakt prachtige foto's. Wat mooi dat je hier je creativiteit in kwijt kunt.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 11:35

Prachtige foto's!

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist


Texas02

Berichten: 4468
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 01:40

Wat een prachtige foto's!! <3

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Bokkers leggen uit: Paardenfotografie met Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 06:23

Wat geweldige foto's.
Mms maar eens een fotoshoot laten doen.

Eens een New Forest pony altijd een New Forest pony.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 17:42

Selina schreef:
Wat, ben je pas sinds oktober weer begonnen? :wow:
Ik vind die hevige scherpte diepte bij jou altijd erg mooi en je bewerkingen.
Hoe krijg je dat zo heftig? Sta je dan aardig ver weg en zoom je dan heel erg in?


Nou he! Ik scrollde langs de foto’s en mijn blik werd echt naar de herder getrokken. Die kwam binnen! Echt bizar knap! <3

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 00:17

Autumnn schreef:
Selina schreef:
Wat, ben je pas sinds oktober weer begonnen? :wow:
Ik vind die hevige scherpte diepte bij jou altijd erg mooi en je bewerkingen.
Hoe krijg je dat zo heftig? Sta je dan aardig ver weg en zoom je dan heel erg in?


Nou he! Ik scrollde langs de foto’s en mijn blik werd echt naar de herder getrokken. Die kwam binnen! Echt bizar knap! <3


Dankjewel! Ook mijn favoriete foto van onze knappe herder Jingo <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: angelxroos, ComscoreBot, Vagabondo en 18 bezoekers