Staatsbosbeheer en KNHS werken samen aan ruiterpaden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Staatsbosbeheer en KNHS werken samen aan ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 13:56

KNHS
Overige

Afbeelding
Foto door Amanda

De KNHS en Staatsbosbeheer hebben op 5 juli een veelomvattende samenwerkingsovereenkomst getekend, met als doel paardrijden in de natuur te stimuleren en te ondersteunen. Het noodzakelijke onderhoud van ruiterpaden staat daarbij centraal.

Ruiters zijn een selecte maar belangrijke gebruikersgroep en een frequente gebruiker van de gebieden van Staatsbosbeheer; veel ruiters komen minimaal één keer per week in het bos. Het is van het grootste belang dat de ruim 1700 kilometer ruiterpad die door de gebieden van Staatsbosbeheer lopen goed worden onderhouden. Het is belangrijk dat de ruiters en menners alleen gebruik maken van de officiële paden zodat zij geen overlast veroorzaken voor andere gebruikers in het bos en op deze manier de ruiter- en menroutes optimaal aangeboden en onderhouden kunnen worden. Helaas is de subsidie die terrein beherende organisaties ontvangen voor recreatie gering en alleen bestemd om de basisvoorzieningen voor wandelen en fietsen op orde te houden. Voor bijvoorbeeld het onderhouden van mountainbike- en ruiterpaden is geen geld beschikbaar.

Daarom heeft de KNHS samen met Staatsbosbeheer het initiatief ‘Adopteer je Route’ ontwikkeld. Hiermee dragen ruiters en menners zelf zorg voor het onderhoud van hun favoriete routes, iets wat in de mountainbike-wereld al vrij gewoon is. Met de samenwerkingsovereenkomst onderstrepen de KNHS en Staatsbosbeheer het belang van deze nieuwe werkwijze. Het motto hierbij is: beter een minder uitgebreid padenstelsel dat goed kan worden onderhouden dan een groot routenetwerk dat minder goed onderhouden kan worden.

De samenwerking omvat ook kennisuitwisseling en analyse van het aanbod en het gebruik van ruiterpaden. Staatsbosbeheer voorziet de KNHS van ruiterpaden in de verschillende gebieden. Deze zijn terug te vinden op buitenrijden.nl het buitenrijplatform van de KNHS.

Kendra

Re: Staatsbosbeheer en KNHS werken samen aan ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:19

Is er ook een link voor meer informatie?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:33

Pff doe ff normaal.. Het zou al zo verschrikkelijk schelen als ze voor het bos onderhoud niet elke keer alle ruiterpaden overhoop zouden rijden met grote machines.

In de stukjes waar ze dat niet doen zien de paden er super uit en daar komt ook geen onderhoud hoor..

Maar dit is blijkbaar een goed excuus om paden dicht te gooien voor ruiters :(

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:48

Ik vind het wel een goed initiatief. Ik zie helaas nog geen groep in het Drents Friese Wold. Als die er komt zal ik mij zeker aansluiten. Jammer genoeg moet je om zelf een groep op te richten een vereniging zijn met minstens 8 knhs leden. Ik ben als recreatieve boscrosser nergens bij aangesloten maar wil wel helpen met het onderhoud van de paden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:18

Het initiatief bestaat al een paar jaar, maar goed dat ze even de banden weer aanhalen.
Toffeltje schreef:
Ik vind het wel een goed initiatief. Ik zie helaas nog geen groep in het Drents Friese Wold. Als die er komt zal ik mij zeker aansluiten. Jammer genoeg moet je om zelf een groep op te richten een vereniging zijn met minstens 8 knhs leden. Ik ben als recreatieve boscrosser nergens bij aangesloten maar wil wel helpen met het onderhoud van de paden.

Er zijn soms ook gewoon lokale initiatieven, zoals op de Utrechtse Heuvelrug (daar zijn al vrij lang vrijwilligersploegjes actief, met wisselende grootte en wisselend succes).
In het DFW worden de paden volgens mij onderhouden via de startpunten van de routes, je kunt de lokale boswachter even mailen (mailadres staat wel bij SBB op de site) of de lokale regioconsulent van de KNHS.

Sintara schreef:
Pff doe ff normaal.. Het zou al zo verschrikkelijk schelen als ze voor het bos onderhoud niet elke keer alle ruiterpaden overhoop zouden rijden met grote machines.

In de stukjes waar ze dat niet doen zien de paden er super uit en daar komt ook geen onderhoud hoor..

Maar dit is blijkbaar een goed excuus om paden dicht te gooien voor ruiters :(

Ze gooien niet zomaar paden dicht, is mijn ervaring.
Paden die beschadigd worden bij bosbouw moeten worden hersteld door de aannemer. Althans, bij ons wel (Utrechtse heuvelrug). Het kan soms even duren, de werkzaamheden moeten eerst zijn afgerond, anders is het dweilen met de kraan open. En het mag niet tijdens het broedseizoen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:22

Ruiterpaden wat zijn dat?

Willen ze ook helpen aan het creëren van ruiterpaden?
En ja ik zou er best aan willen betalen als deze dan bestaan en veilig zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:25

De KNHS wil dat vaak wel, maar geld... dus dan moet je ook een grondeigenaar hebben die meewerkt en er geld voor over heeft, of bijv een provincie die geld beschikbaar stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:12

Het bos wordt onderhand een beetje versnipperd door paden. Wandelpaden, fietspaden, mountainbike paden, ruiterpaden, menpaden. Het mag om mij juist wel iets minder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:20

Hier in het bos vele wandel en een enkel fietspad. Naast dat fietspad zou van mij wel een ruiterpad mogen liggen. De ruimte is er.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:21

DuoPenotti schreef:
Hier in het bos vele wandel en een enkel fietspad. Naast dat fietspad zou van mij wel een ruiterpad mogen liggen. De ruimte is er.

Ik vind er hier te veel soorten paden, het bos wordt in stukjes verdeeld, vind ik best jammer.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:22

Ja daar reageerde ik op. :)
Hier is dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:24

DuoPenotti schreef:
Ja daar reageerde ik op. :)
Hier is dat niet.

Heerlijk!!!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:27

Nee is niet heerlijk, echt niet.
Bijna alleen maar wandelen. Ja fijn als je dat goed kunt. Maar voor al die dat niet kunnen is er een miezerig fietspad naast het bos en sinds vorig jaar een heel kort stukje er door. Echt te weinig om echt ook daar te kunnen genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:30

DuoPenotti schreef:
Nee is niet heerlijk, echt niet.
Bijna alleen maar wandelen. Ja fijn als je dat goed kunt. Maar voor al die dat niet kunnen is er een miezerig fietspad naast het bos en sinds vorig jaar een heel kort stukje er door. Echt te weinig om echt ook daar te kunnen genieten.

Dat snap ik dan ook weer :(:)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:33

Onderhoud wat is dat? Hier ligt al jaren een boom dwars over mijn vaste menroute. Heel leuk voor de ruiters maar iets minder voor de menners. Is ook een bos van Staatsbosbeheer, maar onderhouden doen ze dat stukje niet. Andere deel van het bos wordt keurig bijgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:37

Jorex schreef:
Onderhoud wat is dat? Hier ligt al jaren een boom dwars over mijn vaste menroute. Heel leuk voor de ruiters maar iets minder voor de menners. Is ook een bos van Staatsbosbeheer, maar onderhouden doen ze dat stukje niet. Andere deel van het bos wordt keurig bijgehouden.

Misschien laten ze het juist expres liggen? Gebeurd hier ook en op andere routes worden ze juist weer weg gehaald. Misschien een berichtje doen aan SBB?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:47

Nu ook natuurmonumenten nog, die willen hier in de Noordoostpolder niets....

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:49

Precies, even een mailtje sturen naar SBB, evt nog even met een leuke foto erbij van de pony die voor de stam geparkeerd staat :)
Bij ons wordt er altijd wel vrij vlot gereageerd op dat soort meldingen. De boswachter gaat zelf, stuurt een aannemer die toch al in de buurt is voor een andere klus, of er wordt een vrijwilliger (met zaagdiploma) gevraagd.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:29

Eerst zien, dan geloven. In het algemeen zijn ze hier trouwens wel vlot, al groeit er veel dicht en is het soms lastig om er te paard of met de menwagen langs te komen. Daarnaast, zeggen ze dat wij op de paden moeten blijven, geven ze die memo ook even door aan de mountainbikers. Kom er meer op ruiter/men paden tegen dan op hun eigen paden. Zou ook fijn zijn als die paden niet continu gekruist worden met ruiter/men paden. Had er afgelopen zaterdag ook al 1 op de pony liggen omdat hij de bocht niet kon overzien.

Maar goed, op zich wel een goed plan. We zullen zien of het echt gaat werken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:00

Ik ben er eerlijk gezegd ook nog maar een paar keer geweest daarna aangezien ze in het stuk erna de brandnetels metershoog laten groeien en dat is ook niet prettig met een mini shetlander. De boom kon ik mijn sulky nog wel overheen tillen. Dus ik zoek nu liever andere bossen op dan specifiek Bakkeveen. En ik zou niet weten wie de boswachter van dat stuk is, dus waar ik naar zou moeten mailen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:04

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:44

Toffeltje schreef:

In het Drents Friese Wold vindt onderhoud plaats onder leiding van boswachter Liesbeth Koel. Via de website van de stichting paardenroutes Drenthe kan je je aanmelden. https://paardenprovincie.nl/

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:09

Ik vind de site erg onduidelijk en veel dingen werken niet goed. Ik heb een route uitgestippeld, wilde eerst de kaart printen, daarna de beschrijving, maar je komt niet meer terug. En ik kan nergens vinden hoe je de knooppunten in het veld kunt vinden. Staan er paaltjes met de nummers of stenen of .....?