Big Jake, het hoogste paard ter wereld, is overleden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Big Jake, het hoogste paard ter wereld, is overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 18:20

Bokt.nl
Algemeen

Big Jake, een Belgische ruin, is overleden op 20 jarige leeftijd.
In 2012 werd de toen elf jaar oude ruin opgenomen in het Guinness Boek of World Records als hoogste paard ter wereld. Big Jake had een stokmaat van 210.2 cm en woog vlak na zijn geboorte 95 kilo.
Op volwassen leeftijd woog hij meer dan 950 kilo.

Volgens zijn eigenaar, Jerry Gilbert, had Big Jake een geweldige persoonlijkheid, was hij vriendelijk en had hij humor.

Big Jake at ook graag en veel! Anderhalve baal hooi per dag kauwde hij weg, daarnaast ook veel brokken en extra vitaminen. Zijn stal was ruim zes bij zes meter.
Gilbert wil zijn stal leeglaten en een herdenkingsplaat op zijn stal aanbrengen met zijn naam en zijn foto er op.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:21

Wat een formaat zeg, en dan een belg. Had een shire of clydesdale verwacht. 20 is niet heel oud, maar gelukkig ook niet heel jong. Het klinkt in ieder geval alsof de eigenaar er goed voor zorgde en veel om het dier gaf (stal van 6x6 is best groot, jeetje). Sterkte voor de eigenaren. Big Jake was vast een toppaard. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:30

Wat een formaat zeg!
Maar ik vind em niet heel veel weg hebben van de belgische trekpaarden zoals we die hier kennen. Wordt er daar zo anders mee gefokt?

tengeltje11

Re: Big Jake, het hoogste paard ter wereld, is overleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:46

Is hij niet gewoon een Vlaams paard ipv belgisch trekpaard? Daar past hij volledig in en Vlaams-belgisch is naar het Engels makkelijk mis-vertaald? Want een belgisch trekpaard lijkt me sterk…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:49

8nnemiek schreef:
Wat een formaat zeg!
Maar ik vind em niet heel veel weg hebben van de belgische trekpaarden zoals we die hier kennen. Wordt er daar zo anders mee gefokt?
Dat kun je wel zeggen: https://www.belgiancorp.com
Ze worden daar veel lichter gefokt, met minder behang, meer oprichting en de knie-actie van een tuiger. := Ze doen mij eerder denken aan een cob normand dan aan een Belg.

tengeltje11: Ze noemen zichzelf de Belgian Draft Horse Corporation of America, maar met "onze" Belgen heeft het nog maar weinig te maken. :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:49

De 'Amerikaanse Belg' is een heel ander paard dan de Belgen die wij in Europa kennen. Compleet ander ras geworden eigenlijk.

(Net als de Amerikaanse Clydesdale en andere zware rassen - worden daar allemaal groter en slanker gefokt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:55

Afbeelding
Die hoeven. :oo Wat zijn dat voor gedrochten? (En dan doel ik niet op het formaat.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:57

Wat een joekel! Ik vind twintig wel een respectabele leeftijd voor zo'n groot paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:58

Mkango schreef:
[ Afbeelding ]
Die hoeven. :oo Wat zijn dat voor gedrochten? (En dan doel ik niet op het formaat.)

Die hoeven zien er wel erg vreemd uit ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:02

Elisa2 schreef:
Mkango schreef:
[ Afbeelding ]

Die hoeven zien er wel erg vreemd uit ja..
Blijkbaar misvormen ze die hoeven voor de show.

"Show draft horses are shod differently than working horses. The size and especially the width of the feet are exaggerated. Square shoes that have inserts welded on the inner web allow feet to be built to a greater size."
https://butlerprofessionalfarrierschool ... chives/522

Humanity, you never cease to disappoint me. -O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:05

Mkango schreef:
Humanity, you never cease to disappoint me. -O-

Helemaal mee eens helaas..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:17

Heel apart, ik dacht eerst toen ik het las dat het kennelijk nodig was bij grote en zware paarden om de hoeven breder te maken vanwege het gewicht en omdat ze vaak platvoeten hebben en een slechte hoefbeenverbinding hebben. Maar ik snap niet waarom er bij showpaarden gestreeft wordt naar enorm wijde en grote hoeven. Het lijkt mij juist slecht met al dat gewicht.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:24

De manier van beslaan heet 'Scotch bottom horse shoes' en het dient voor meer knieactie op shows. Triest inderdaad...

Was wel een machtig paard. Zou toch wel onder de indruk zijn als ik naast zo'n joekel sta.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:53

Die hoeven zijn vreselijk maar de benen van de paarden op de stamboeksite. Zo droog en netjes! Het lijkt alsof zij veel minder last hebben van de europese CPL ellende bij de belgen.

edit: Oh en ze hebben staarten! Weliswaar ingevlochten maar niet afgesneden zoals je hier nog zoveel ziet

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 12:12

Tijdens de Wereldoorlog hebben ze in België heel veel Vlaamse paarden naar de US geëxporteerd om de dieren te redden van de oorlog. Daar werden ze Belgian Drafts genoemd omdat ze uit België kwamen, niet rekening houdend dat er nóg een type Belgian Draft is - wat bij ons het Belgisch Trekpaard is.

In België zijn er niet zo héél veel VP's meer over, maar in de VS zijn ze heel populair door ondermeer de Amish community.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:19

Ahhh Big Jake is no more :( En ja, die hoeven zijn wel heel apart :/

Moge hij rusten in vrede! :(

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 14:25

Big Jake was een Vlaams paard, in andere landen noemen ze dat Belgian horses, maar zijn dus Vlaamse paarden.
950 kilo is trouwens weinig, mijn belgisch trekpaard woog al 920 kilo na de winter op 4 jaar , en die is nog geen 1.75 schoft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:57

Is dit niet een Vlaams paard, ik vind die daar meer van weg hebben?