Zorgen beenbeschermers voor oververhitting van de benen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zorgen beenbeschermers voor oververhitting van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 21:42

TheHorse/ Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Pijpkousen. Foto: Amanda

Een team van de Middle Tennessee State University, in Murfreesboro heeeft onderzoek gedaan of peesbeschermers en bandages zorgen voor oververhitting van de pezen bij paarden.
Zij deden dit door de temperatuur van de onderbenen te meten met peesbeschermers, bandages en "blote" onderbenen.

Afgestudeerd student Luke Brock presenteerde de studieresultaten op het virtuele symposium 2021 van de Equine Science Society.

Brock legde eerst uit hoe het onderbeen van een paard zichzelf koel houdt.
"Het blote onderbeen is zeer efficiënt en aerodynamisch. Er zijn geen spieren onder de knie of het spronggewricht", vertelde hij. "Het onderbeen koelt zichzelf op dezelfde manier af als een ventilator onze huid afkoelt, waardoor die warmte van het huidoppervlak wordt weggenomen."

Wanneer je een peesbeschermer of bandage op het been aanbrengt, ontstaat er een micro-omgeving tussen het materiaal en het been dat een isolerende werking heeft. De snelheid van warmteafvoer hangt af van factoren zoals de doorlaatbaarheid van het materiaal, het ontwerp en de toepassing van beenbescherming, de warmte die tijdens het sporten wordt geproduceerd, de omgevingstemperatuur en vochtigheid en de snelheid van de uitwisseling van omgevingslucht.

Dit isolerende effect kan schadelijk zijn voor de onderliggende oppervlakkige buigpees, die een hogere kerntemperatuur heeft dan de huid en hypovasculair is (hij verliest heel weinig warmte via de bloedbaan).

"Dus convectiekoeling is uiterst belangrijk bij het koelen van die pees", zei Brock.

Zes soorten beenbescherming vergeleken

In hun onderzoek hebben de onderzoekers zes gezonde volwassen paarden gebruikt om tijdens het sporten beenbeschermers of bandages te dragen:

• Een traditionele neopreen beschermer;
  • Een geperforeerde neopreen beschermer;
  • Een neopreen beschermer gemaakt van Stomatex;
  • Een cross country beenbeschermer
  • Een elastische bandage
  • Een fleece bandage
De paarden roteerden door elke beenbeschermingsmethode over zes oefenperiodes. Ze droegen de beenbeschermer of de bandage om het ene voorbeen en het andere voorbeen diende als controle terwijl ze 20 minuten aan lichaamsbeweging deden, gevolgd door 180 minuten herstel. Het team van Brock gebruikte een speciaal apparaat (een iButton hygrochron datalogger) om elke minuut de temperatuur en vochtigheid van de ledematen te meten.

De uitkomsten
De temperatuur van het blote been was het laagst.
Alle beenbeschermers gaven op alle tijdstippen een hogere beentemperatuur dan het blote been.
De fleece bandage had de hoogste temperatuur en vochtigheid.
Geen van de benen met bescherming keerde terug naar de basistemperatuur en vochtigheid na de herstelperiode van 180 minuten.

De benen met beenbescherming bereikten temperaturen die de peescellen negatief beïnvloeden.
"De resultaten ondersteunen de hypothese dat convectiekoeling wordt belemmerd door beenbeschermers enbandages tijdens het sporten," zei Brock. “Het hyperthermische effect dat beenbeschermers en bandages creëren, veroorzaakt chronische microschade aan de pees.”

Soorten beenbescherming en besluitvorming
Hoewel de temperatuur- en vochtigheidsverschillen tussen de beschermers die in het onderzoek werden gebruikt niet significant verschilden, merkte Brock enkele ontwerpverschillen op die hun koelvermogen zouden kunnen beïnvloeden.

"De alternatieve beenbeschermer gemaakt van Stomatex-materiaal met het bubbelontwerp was koeler (dan de andere beschermers), maar hij zat ook losser, dus dat kan een effect hebben gehad," zei hij.

Het team merkte geen verschillen op tussen de geperforeerde beenbeschermer en de traditionele beenbeschermer.

“De cross country beschermers hadden een innovatief honingraatontwerp aan de buitenkant en leken echt goed te zijn voor bescherming tegen trauma's, maar waren zwaar gewatteerd en gelaagd aan de binnenkant, wat misschien niet nodig was en mogelijk heeft bijgedragen aan het vasthouden van warmte van die bescherming ," hij legde uit.

"De fleece bandage was numeriek de heetste beenbescherming in dit onderzoek" voegde hij eraan toe.

Concluderend zei Brock dat het toepassen van beenbescherming tijdens het sporten een risico versus veiligheidssituatie blijft. Bij het nemen van beslissingen over beenbescherming zei hij te overwegen:
  • De omgevingscondities.
  • De intensiteit van de werkdruk.
  • De bewegingen van uw paard (bijvoorbeeld of zijn voeten en benen de neiging hebben om elkaar te hinderen).
  • Ontwerp en materialen van bescherming en bandage.

"De beste manier om je paarden te beschermen, is door de beenbescherming zo snel mogelijk te verwijderen en de benen vervolgens koud af te spuiten," zei hij.

Suzanne F.

Re: Zorgen beenbeschermers voor oververhitting van de benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:27

Leuk en interessant maar een bekende veearts zei mij dit al in 2000 dus 21 jaar geleden. Toen was dit nog relatief onbekend. Waarom moet zoiets dan nog 21 jaar duren?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:39

Volgens mij jaren geleden al onderzocht dat met beenbeschermers de kerntemperatuur van de pezen op kan lopen tot boven de 40 graden en dus beschadigd kon raken. Maar nu dus eigenlijk ook bewijs dat het niet zoveel uitmaakt welke je gebruikt, ze worden allemaal te warm.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:59

Jammer dat de leren beenbeschermers niet zijn meegenomen in het onderzoek.

Beenbeschermers kunnen onder “extreme” omstandigheden nuttig en nodig zijn, maar al dat inpakken van tegenwoordig in bandages en springschoenen voor een uurtje dressuurtraining erg ongezond en overdreven.
Een normaal gebouwd en correct bewegend paard kan prima zonder.
Bij springen of cross is het wat anders maar dan pas om als het risico begint en meteen af als je klaar bent.

Mijn idee is dat het gedaan wordt omdat iedereen het doet en het is zo’n mooi setje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:07

Ik heb gewoon een lompe harry, met een hele goede achterhand erbij als hij maar wil.
Beest kan super ruim draven maar raakt wel eens in chaos, ja dan weet ik wel zeker dat hij niet oplet met een kind op zijn rug.
Beest is hypermobiel, die pootjes kunnen alle kanten op, hier is het echt wel nodig.
Ik wil hem graag heel houden, je hoort hem ook aantikken.
Wat moet moet helaas.
Ik zoek nog altijd koelere beschermers voor hem, maar hij heeft omvang maat shet en lengte maat pony nodig.
De compositi met dat gaaspatroon zijn er helaas niet in zijn maat.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-07-21 23:09, in het totaal 4 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:07

Op zich natuurlijk ook simpel te zien als je weet wat voor zweetbenen er onder peesbeschermers vandaan komen... Helaas heeft mijn paard ze op een bosrit of bij het springen wel echt nodig (hij mept zichzelf schiefels op een onhandige plek), dus gebruik ik nu deze, dat lijkt wel veel te schelen: https://hypostore.nl/compositi-protech- ... rmers.html

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 01:39

Nooit het nut van been"beschermers" begrepen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 03:23

Dit zei onze dierenarts jaaaaaren geleden al! Ook vrij logisch

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 06:02

Wow wat vernieuwend 20/30 jaar geleden is dit al onderzocht en gepubliceerd door Verschie.
Maar we blijven de benen lekker inpakken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 06:17

EllyC schreef:
Wow wat vernieuwend 20/30 jaar geleden is dit al onderzocht en gepubliceerd door Verschie.
Maar we blijven de benen lekker inpakken.

Zelfs al is het onderzoek niet vernieuwend: alleen maar goed dat er af en toe over wordt gepubliceerd, lijkt mij. Iedereen die er daardoor eens goed over gaat nadenken, is meegenomen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 06:33

Oude truc bij aanschoppen: doe een touwtje om het been dat geraakt wordt.
(Anno 2021 zou ik kinesiotape gebruiken.)

En idd : ik ben niet tegen onderzoek mbt nieuwe spullen, maar dat de hoge temperaturen ontstaan en dat dat slecht is is al decennia bekend.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 07:38

Fijn, dat het wederom bevestigd wordt, maar dit wisten "we " al jaaaaren.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:10

Kuggur schreef:

Als je standaard na het rijden schaafwondjes op de benen van je paard kan verzorgen, ga je het nut heel snel begrijpen. :)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:19

Tuurlijk zijn er paarden, die ze nodig hebben. Maar krijg jeuk van het zien van die van boven tot onder kroonrand ingebandageerde paarden.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:32

Wat zou dat touwtje dan voor effect hebben Janneke2?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:40

De conclusie mbt de verschillen tussen de beschermers is onzinnig. Ze verschilden niet maar de fleecebandages waren het warmste? Dan verschilden ze dus wel..

Klinkt als studenten project met te weinig begeleiding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:42

Nieuwsredactie schreef:
TheHorse/ Bokt.nl
Algemeen

De uitkomsten
De temperatuur van het blote been was het laagst.
Alle beenbeschermers gaven op alle tijdstippen een hogere beentemperatuur dan het blote been.
De fleece bandage had de hoogste temperatuur en vochtigheid.
Geen van de benen met bescherming keerde terug naar de basistemperatuur en vochtigheid na de herstelperiode van 180 minuten.

ik ben wel benieuwd of het blote been dus wel na 180 minuten de basistemperatuur weer had
en ook hoeveel hoger de temperatuur is met bescherming

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:54

Ik dacht inderdaad dat dit allang bekend was! Daarom zijn er jaren geleden ook al van die "luchdoorlatende" beschermers uitgevonden, wordt het gebruik van bandages afgeraden en heeft een merk als Professionals Choice dit zelfs in de "bijsluiter" van de neopreen beschermers staan en ook speciale VenTech beschermers ontworpen.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:12

Dit is wel de reden waarom ik een paar uur huiswerk in de aankoop van een set beschermers heb gestoken en ze alleen voor springen gebruik. De aanleiding voor de aankoop was een manegepaard dat het springen nog een beetje moet leren en tot nu toe nogal lomp over (vaak ook door) de hindernis gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:22

Ik heb ze nooit gebruikt hier om, veel paarden staan ook onnodig op een ijzer wat het risico op aantikken vergroot. Gewoon van de ijzers afhalen (tenzij het echt niet anders kan) en goede dressuurtraining geven zodat het dier het lijf goed leert te gebruiken.

Beschermers alleen gebruiken als het niet anders kan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:25

DreamGuide schreef:
Kuggur schreef:

Als je standaard na het rijden schaafwondjes op de benen van je paard kan verzorgen, ga je het nut heel snel begrijpen. :)

Vast wel, maar ik zou me dan toch eens achter mijn oor krabben waarom mijn paard zijn meest basale functie, lopen, niet voor mekaar krijgt zonder zich te verwonden.
Ze worden hier helemaal niet gebruikt.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:30

Dat het meer dan drie uur duurt voor die benen weer helemaal afgekoeld zijn wist ik niet. Of lieten ze de beenbeschermers aan tijdens het herstel? Dan snap ik wel weer dat ze warm blijven. Hoe dan ook volgende keer ga ik de benen nog iets fanatieker afsponzen na het springen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:34

Ik reed voorheen altijd met peesbeschermers en dat meerdere paarden per dag.
En 0 met een peesblessure. Wel een paar gehad die ik vol op de beschermer hoorde tikken.
Maar de beschermers waren dan hooguit een uurtje aan, dan weer uit.
Het in de wei zetten met beschermers, zeker als dat langer is dan even, plus dan nog met rijden, ja dan kan ik me voor gaan stellen dat het te vaak gaat zijn.
Ik heb nog altijd het idee dat slecht management de meeste blessures geeft.
En daar bedoel ik bij, rijden en maar weinig buiten, zodat het paard te weinig onbelast kan bewegen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:52

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 09:53

bandages heb ik nooit begrepen, maar inpakken met springen blijf ik toch echt nodig vinden :j