NVWA zoekt reuzenteken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NVWA zoekt reuzenteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 17:57

Horses.nl
Algemeen

Afbeelding
Teken in verschillende stadia van volzuigen. Foto: Bokt Wiki

In 2019 en 2020 zijn in totaal zestien volwassen reuzenteken (Hyalomma sp) aangetroffen op verschillende plekken in Nederland. Hiervan werden er veertien aangetroffen op paarden, en twee op mensen. De NVWA roept paardeneigenaren nu op om zich te melden wanneer ze reuzenteken op hun paarden aantreffen.

Hyalomma teken komen onder andere voor in de landen rond de Middellandse Zee en kunnen met trekvogels ons land binnenkomen.

Waarom de NVWA deze plagertjes zoekt en hoe je ze daar kunt melden, kun je lezen op Horses.nl

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:07

Vind de gewone teken al een verschrikking hier bij de hond, zit zeker niet op deze te wachten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:57

Waarom toont de afbeelding een heel andere soort (vermoedelijk een Amblyomma) dan waar het artikel over gaat?

Als het doel is om mensen vooral in verwarring te brengen over waar ze nu naar moeten zoeken, dan draagt de foto daaraan bij.
Is dat niet het doel? Dan zou ik mij als nieuwsredactie gaan afvragen of een verkeerde foto echt wel beter is dan eens een keertje geen foto.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:13

Inderdaad, eens met Oomens, als je geen foto hebt van de juiste teek is het in dit geval beter géén foto te plaatsen.
Overigens niet zo ernstig (en amusant) als een krant hier in IJsland die bij een artikel over het verzamelen van eetbare paddestoelen een mooie stockfoto plaatsten van een...vliegenzwam.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:16

oomens schreef:
Waarom toont de afbeelding een heel andere soort (vermoedelijk een Amblyomma) dan waar het artikel over gaat?

Als het doel is om mensen vooral in verwarring te brengen over waar ze nu naar moeten zoeken, dan draagt de foto daaraan bij.
Is dat niet het doel? Dan zou ik mij als nieuwsredactie gaan afvragen of een verkeerde foto echt wel beter is dan eens een keertje geen foto.

Inderdaad.. Mijn hond had van de week toevallig een enorme teek die ik had bewaard voor het geval dat hij er last van zou krijgen. Dus ik lees dit stuk en denk, hij is gigantisch dus het zal wel een reuzenteek zijn! Niet dus, het was een vlekteek ofzoiets

zazaza

Re: NVWA zoekt reuzenteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 17:54

Oh ja! Die met gestreepte poten, die ken ik vanuit Portugal, paard had er daar soms wel 15, vooral op de benen. Vieze beestjes, maar niet erger dan onze Nederlandse teken, lieten ook makkelijker los

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:05

nuscaniels schreef:
Vind de gewone teken al een verschrikking hier bij de hond, zit zeker niet op deze te wachten.

Met de klimaatverandering ben ik bang dat we steeds meer last van zuidelijke beestjes gaan krijgen hier, dus bereid je maar voor :\

Kookaburra

Re: NVWA zoekt reuzenteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 17:16

Ik ging even googlen naar het Krim-Congovirus. Daar werd ik niet vrolijk van.