FEI houdt Hermes weg van Olympische Spelen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FEI houdt Hermes weg van Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 13:33

*KNHS
Ingezonden door meerdere bokkers
Sport

Afbeelding
Dinja van Liere en Hermès tijdens de KWPN Stallion Show 2020. Foto: Marjo

Een administratieve fout bij de FEI zorgt er voor dat Dinja van Liere niet met haar toppaard Hermes aan de start kan staan op de Olympische Spelen in Tokio. Hermes, al jaren in eigendom van Nederlander Joop van Uytert, heeft in de FEI database abusievelijk de Duitse nationaliteit en dat staat afreizen naar Tokio in de weg.

Het reglement zegt dat paarden die tijdens de Olympische Spelen van Tokio van start gaan, op 15 januari van dit jaar de nationaliteit moeten hebben van het land waarvoor de ruiter uitkomt. Voor alle paarden die (gedeeltelijk) in eigendom zijn van een eigenaar met de Nederlandse nationaliteit is het geen enkel probleem om aan deze regel te voldoen. Hermes van eigenaar Joop van Uytert stond op 15 januari nog niet op de Nederlandse longlist, maar dat is in dit geval niet van belang. Het gaat uitsluitend om de nationaliteit van het paard op dat moment.

De problemen kwamen aan het licht nadat op 21 juni de ruiters en paarden officieel bij de FEI werden aangemeld voor mogelijke deelname aan de Olympische Spelen in Tokio. Vanuit de FEI kwam toen de melding dat Hermes niet kon worden ingeschreven omdat het paard in de FEI database sinds 2018 de Duitse nationaliteit heeft. En dat terwijl de hengst al jaren uitsluitend een Nederlandse eigenaar heeft en ook onder Nederlandse vlag deelnam aan het WK voor jonge dressuurpaarden. Het nodige speurwerk bracht aan het licht dat de hengst vanaf juni 2018 als zijnde in volledig eigendom van Van Uytert in de FEI database staat, maar dat er per abuis een Duits woonadres was ingevoerd bij Van Uytert. (Het woonadres van een Duitse eigenaar waarmee Van Uytert gezamenlijk andere paarden in bezit heeft).

Na grondig onderzoek van de afdeling topsport van de KNHS is gebleken dat deze fout is gemaakt door een bij de FEI werkzame stagiair, waarvan de identiteit bekend is. Omdat het zo evident is dat het hier gaat om een uiterst vervelende omissie waarvoor noch de ruiter, eigenaar of KNHS blaam treft, werd direct een appeal ingediend bij de FEI. Helaas werd dit bezwaar afgewezen waarop de KNHS de zaak direct wilde voorleggen aan het Cas, het hoogste arbitrage instituut voor de sport. Dit kan echter alleen als beide partijen daarmee instemmen en de FEI weigert op dit moment nog haar medewerking.

Joop van Uytert eigenaar van Hermes: “Het is niet te bevatten dat het selectietraject voor de Olympische Spelen op deze manier eindigt voor Dinja en Hermes. Ik vind het onbegrijpelijk dat de FEI, deze door hun gemaakte administratieve fout, niet recht wil zetten.”

Technisch directeur Iris Boelhouwer: “We zijn echt verbijsterd dat dit kan gebeuren. Het is voor iedereen volkomen duidelijk dat hier een uiterst ongelukkige vergissing is gemaakt, maar het wordt niet tijdig opgelost. Dat is voor het Nederlandse dressuurteam in aanloop naar de definitieve teamselectie een enorme tegenvaller, maar vooral voor de amazone Dinja van Liere en de eigenaar is het natuurlijk een vreselijke deceptie. We onderzoeken op dit moment alle verdere juridische mogelijkheden en stappen om dit recht te zetten.”
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 03-07-21 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LaPluche

Re: FEI houdt Hermes weg van Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:39

Lang leve de FEI, wat een ontzettend stug orgaan bij tijd en wijle...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:44

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:45

Dit is toch niet te gelóven… en dan ook nog weigeren om de fout te corrigeren?! Ikke niet snappen. :?

Ben benieuwd hoeveel gevalletjes we nog gaan meemaken van paard en nationaliteit issues.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:47

gewoon alle paarden terugtrekken en wereldwijd maken, piepen ze wel anders

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:48

DuoPenotti schreef:
[VN] OS- droom Bluman voorbij: ‘Niet gerespecteerd door de FEI’
is dit niet gewoon hetzelfde?

Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon je administratie op orde te hebben?

Het verschil is denk ik wel dat het bij dat eerste geval het gewoon niet gedaan werd langs de kant van de ruiter en dat hier bij Dinja het langs de kant van FEI (blijkbaar?) is misgelopen.
Maar alsnog verbaas ik me er ook over dat dat nu pas allemaal gecheckt wordt, nog minder dan een maand voor de daadwerkelijke Spelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:50

Bizar… het is duidelijk dat de fout bij de FEI ligt. Of had Joop van Uijtert kunnen weten dat Hermes niet op zijn Nederlandse adres was ingeschreven?

Lalala12468

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:52

Fitzroy schreef:
Bizar… het is duidelijk dat de fout bij de FEI ligt. Of had Joop van Uijtert kunnen weten dat Hermes niet op zijn Nederlandse adres was ingeschreven?

In de FEI database staat Joop ook met Duitse nationaliteit. Dit kan iedereen gewoon inzien.

Maarja, je gaat er van uit dat dit gewoon goed geregeld is denk ik.

Wel apart, in 2018 is zijn nationaliteit veranderd van Nederlands naar Duits lijkt het.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:57

Waarom zou de FEI haar medewerking weigeren naar de Cas toe? :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:58

In dit geval zit de fei fout, in geval van Bluman niet, die was al enkele keren op de hoogte gesteld van de regel.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:11

Lijkt mij dat doordat de fout bij de FEI ligt dit toch wel rechtgetrokken kan worden.
Als de fout nu bij de eigenaar lag is dat anders. Maar dit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:12

bigone schreef:
In dit geval zit de fei fout, in geval van Bluman niet, die was al enkele keren op de hoogte gesteld van de regel.

Dus als je niet gewaarschuwd word zit je niet fout?
Ik weet dat het kort door de bocht is wat ik schrijf, maar in neem toch echt aan dat ze zelf ook kunnen zien hoe het paard geregistreerd staat?
Dat verzint de Fei niet zomaar ineens lijkt me.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:29

Behoorlijk kort door de bocht Duopennotti!! Het verschil is dat Bluman er al eerder op aangesproken is en hier de FEI zelf een nationaliteit heeft verandert.... Feit blijft dat de Knhs net zo goed te blamen valt.... Iemand bij topsport had op 10 januari in zijn agenda moeten hebben staan dat hij alle nationaliteiten en andere administratieve rompslomp moest dubbel checken voor alle mogelijke Tokyo kandidaten!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:32

Hoezo heeft het fei dat hier zelf veranderd, die zullen toch niet ineens zeggen, weet je wat, dat paard zullen we eens een Duiste nationaliteit geven?
Dat zal toch zo geregistreerd staan. Ze zullen het niet zomaar uit hun duim zuigen.
Zo wel, ja dan moet het terug gedraaid worden, maar ze geven neem ik aan niet voor niets aan dat het zo blijft staan.

En precies, dat dubbel checken horen ze toch zelf te doen, niet dan snel een ander de schuld geven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:33

Van de zotte. Het paard discrimineren op zijn postadres. 8-) Zijn ze gek geworden bij de FEI?
Hoop dat het zich snel oplost en deze veelbelovende combinatie toch kan gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:36

DuoPenotti schreef:
Hoezo heeft het fei dat hier zelf veranderd, die zullen toch niet ineens zeggen, weet je wat, dat paard zullen we eens een Duiste nationaliteit geven?
Dat zal toch zo geregistreerd staan. Ze zullen het niet zomaar uit hun duim zuigen.
Zo wel, ja dan moet het terug gedraaid worden, maar ze geven neem ik aan niet voor niets aan dat het zo blijft staan.

En precies, dat dubbel checken horen ze toch zelf te doen, niet dan snel een ander de schuld geven.

Lees jij een ander bericht dan ik? Er staat toch dat de fout is gemaakt door een stagiair, deze heeft een duits adres bij Joop zijn naam gezet, ipv het correcte Nederlandse adres, ergens in 2018.

Ik snap oprecht niet waarom dat niet even gecorrigeerd kan worden door de FEI. Een adres aanpassen moet toch niet moeilijk zijn zou je denken.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:37

DuoPenotti schreef:

Je moet je echt wat beter inlezen voordat je dit roept...

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:39

Bravura schreef:
Van de zotte. Het paard discrimineren op zijn postadres. 8-) Zijn ze gek geworden bij de FEI?

Ook te kort door de bocht!! Voor de Olympische spelen moet een paard geregistreerd zijn in het land waar hij voor aan de start verschijnt.... Geen discriminatie op post adres... maar het volgen van de regels... [en je eigen fouten niet willen toegeven]

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:41

Ik heb gelezen hoor.

Maar hij was dan in 2018 abuis verkeerd gezet, maar dat weet/ zie je als ruiter toch ook?!
Niemand die daar eens verder kijkt dan de neus lang is?!
Maar hoe abuis was dat?
Van uytert staat ook als Duits gemeld.

En in Januari wisten ze het toch ook al? Waarom toen geen actie ondernemen, maar nu paar weken van te voren pas?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:41

Heel erg zuur, ik hoop toch voor hun dat dit nog tijdig hersteld kan worden en de FEI mee werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:43

DuoPenotti schreef:
Ik heb gelezen hoor.

Maar hij was dan in 2018 abuis verkeerd gezet, maar dat weet/ zie je als ruiter toch ook?!
Niemand die daar eens verder kijkt dan de neus lang is?!
Maar hoe abuis was dat?
Van uytert staat ook als Duits gemeld.

En in Januari wisten ze het toch ook al? Waarom toen geen actie ondernemen, maar nu paar weken van te voren pas?

Ik gok omdat men het gewoonweg niet gezien/verwacht had, dat de registratie incorrect zou zijn. Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je tig paarden in eigendom hebt, waarvan een deel in gedeelde eigendom, eentje die niet goed staat, erdoorheen glipt.

Punt is, het is een foutje van de FEI, kan gebeuren. Maar niet mee willen werken aan het corrigeren van deze fout, daar vind ik wat van.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:44

Je zult het vast gelezen hebben.... of je het begrepen hebt is een volgende... Door een fout van een fei stagiair is van Uytert een Duitser geworden... daar krijg je geen melding van en niemand heeft dat vervolgens gezien... ook niet in Januari zoals jij vrolijk suggereerd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:45

JeanneV schreef:
Je zult het vast gelezen hebben.... of je het begrepen hebt is een volgende... Door een fout van een fei stagiair is van Uytert een Duitser geworden... daar krijg je geen melding van en niemand heeft dat vervolgens gezien... ook niet in Januari zoals jij vrolijk suggereerd.

Als je daar geen melding van krijgt, kan ik me goed voorstellen dat je mist dat je opeens een andere identiteit hebt.

Wat een blunder... (Ook van de KNHS, btw.)

Plutonium

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:47

Net zoals iedereen, wil ik het graag begrijpen. In de database kan je zien dat het is aangepast door Philippe de Vos. Dat lijkt een jaarlijkse vakantiekracht te zijn.
Zou dit de zoon van Ingmar de Vos, voorzitter FEI, zijn?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 14:51

Onvoorstelbare blunder.
En wat een enorme pech voor Dinja en Hermes, die het zo goed hebben gedaan de afgelopen tijd!!