superpony schreef:Goed dat er op wordt gelet en mevrouw wordt aangepakt. Zou op meer plekken mogen. Maar dan moet het wel duidelijk worden wat teveel en te weinig is.
Heel veel paarden zijn te dik, maar vinden we acceptabel. Dus zonder regels of maten is het lastig waar de grens moet liggen.
Mensen blijven altijd oplossingen zoeken in minder voeren of het de paarden moeilijk maken om te eten en heel arm te voeren.
Maar het grootste probleem is dat paarden te weinig bewegen. Paarden hebben voedsel en voeding nodig, maar ook echt veel en veel meer beweging. Niet allerlei speciale voertjes en middeltjes.
Wij hebben ook een pp en meerdere voer plekken. Mijn inmiddels overleden ruin van 23 had altijd iets overgewicht na zijn blessure. Maar uithongeren heeft hem nog nooit geholpen met afvallen. Zorgen dat een paard wel binnen krijgt wat hij nodig heeft en laten bewegen is belangrijk.
Gebrek aan training vormt een lijf ook, maar je ziet het ook vaak terug als paarden verkeerd gevoerd worden. Arme bespiering, buikig, lusteloos, of juist fel etc etc.
Maar ik ken zelfs een zogenaamde professional, die mensen adviseert en bijstaat, maar zelf al meerdere paarden/pony's echt veel te dik heeft laten worden en ook is verloren. Puur door echt geen beweging geven, elke keer weer. Dan staan ze wel 24/7 buiten samen en met paar hooiplekjes, maar als je er voer in stopt en ze doen niks, worden ze gewoon te dik en uithongeren helpt dan echt niet.
Ik ken best veel nieuwe pp's en mensen zijn enorm aan het ontwikkelen en investeren. Mooie, brede, droge paden, schuilmogelijkheden, aanplant, goed hooi.
Hier ga ik de volle 100% in mee