'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

'Onze paarden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 21:17

RTVDrenthe.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker Tristan/ Bokt Wiki

Wie over de N34 tussen afslag Odoorn en Emmen-Noord rijdt, heeft het vast weleens zien hangen. Het knalgele spandoek van Albert en Astrid Arends uit Odoornerveen, waarop een tekst staat die duidelijk moet maken dat hun paarden goed verzorgd worden.

De tekst op het spandoek luidt: 'Wij zijn oud. Niet ondervoed of ziek!'

Meerdere malen werd het echtpaar geconfronteerd met mensen die het erf opliepen om foto's van de paarden te maken en naar de Dierenbescherming te sturen.

Hoe ze op het idee van het spandoek kwamen? Dat lees je op RTVDrenthe.nl
Laatst bijgewerkt door JPitty op 30-06-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit de titel gehaald.

Onali

Re: 'Onze paarden worden worden wél goed verzorgd'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:24

Eerlijk?

Ik schrik ook van de magerheid van de haflinger.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:29

Jeetje ik snap heel goed dat mensen bellen als ze die haflinger zien :o

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:32

Oef ik schrik ook van die haflinger.
Die van ons is ook 30 maar als die er zo had uit gezien had ik me wel achter m’n oren gekrabd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:34

Mijn god. Op dat spandoek moet staan 'wij zijn oud en minimaal een paard is ondervoed'. Schandalig. Dit kan echt niet, bizar dat de DB hier akkoord mee gaat... :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:35

ik heb het gezien en vind het belachelijk dat ze het zo goed praten :(
paard is oud dus het is mager?

wat een kolder.
ik heb twee van 28 en 29 en die ene kan ook geen grasspriet meer eten,
maar mager?
no way, kost me een vermogen aan slobber en ander geweekt spul,maar mager zul je ze echt niet zien.

meest erge vond ik op facebook nog dat er onder het nieuwsbericht bijna alleen maar reacties van mensen stonden die hun steunden.
echt zo raar?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 25-06-21 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:35

Dus als ze oud zijn mogen ze zo mager zijn :0

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:37

Wat een nare reacties weer zeg :') Wie weet wat ze allemaal wel niet doen/proberen om de paarden zo gezond mogelijk te houden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:39

Walkure schreef:
Wat een nare reacties weer zeg :') Wie weet wat ze allemaal wel niet doen/proberen om de paarden zo gezond mogelijk te houden.

Je hebt oud en je hebt oud.
Sorry maar dit valt echt niet goed te praten hoe die haflinger er uit ziet :n

Beetje ribben en heupen is best oke, maar dit? Nee

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:40

Onali schreef:
Eerlijk?

Ik schrik ook van de magerheid van de haflinger.

Nou inderdaad, dat 'ie "lekker" in het weiland mag staan doet niet af aan het feit dat 'ie ondervoed is, vindt ik. Als 'ie er zo uitziet, heeft hij duidelijk wat meer nodig, denk ik dan. Ik heb een 35-jarige pony gehad maar die is van z'n leven niet zo vreselijk mager geweest... -O- Als ik deze haflinger zag staan zou ik -met of zonder spandoek- toch ook de dierenbescherming bellen.

Walkure schreef:

Als het dan -duidelijk- niet went, moet je misschien beslissen niet door te gaan met dat proberen, het moet wel paardvriendelijk blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:40

Nou ze ogen in ieder geval niet sneu. Zijn nog hartstikke kwiek.

Hier verderop stonden er ook 2 hoog bejaarde paardjes. De ruggen vreselijk door gezakt en mager maar nog happy kijkend en lekker knabbelend aan het gras. Kan me voorstellen dat wanneer je er geen verstand van hebt je bedenkingen er bij hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:42

Walkure schreef:

Maar dan werkt het dus niet zo best wat ze doen. Als je een paard met kunst en vliegwerk niet op gewicht kunt houden is het misschien tijd om m te laten.

Ik vind het hartverscheurend om te zien hoe dat dier er bij staat. Ondanks de ongetwijfeld goede intenties van de eigenaren heb ik er geen goed woord voor over.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:44

Ir111 schreef:
Walkure schreef:

Maar dan werkt het dus niet zo best wat ze doen. Als je een paard met kunst en vliegwerk niet op gewicht kunt houden is het misschien tijd om m te laten.

Ik vind het hartverscheurend om te zien hoe dat dier er bij staat. Ondanks de ongetwijfeld goede intenties van de eigenaren heb ik er geen goed woord voor over.

Hoe kan je dat nou oordelen? Als het paard verder heel fit is, happy etc. maar het enige wat er aan scheelt dat hij wat te mager is. Is dat dierenmishandeling dan?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:48

Wat te mager?? :wow: Hou op, dier is vel over been en als ik t artikel lees/ goed begrijp is dst al geruime tijd zo.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:50

Wat heeft hij naast zijn leeftijd dan? Want 30 jaar alleen is geen goede reden voor zo veel ondergewicht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 21:54

Maar hier worden ook regelmatig topics geopend van help mijn paard is mager en niets helpt. Ik vind hem mager maar we weten niet wat ze verder nog krijgen dus weer oordelen vanaf een plaatje. Heb dan de ballen om contact met de mensen op te nemen met de vraag wat de haflinger nog meer krijgt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:02

Jeej wat een oordelen.
En dat op een paardenforum.

Ja, die haf is mager.
Maar ik heb ze echt erger gezien.

Het dier is 30 jaar oud. 24 jaar ban deze mensen, dus ze zullen ongetwijfeld íets goed gedaan hebben.
De meeste paarden halen deze leeftijd niet eens.

Op een gegeven moment komen er bij oude dieren steeds meer kwaaltjes (en ja, ik kan erover meepraten, de mijne is 27,5)
Ze gaan langzaamaan ook steeds ouder tonen.

Bij de een is dat een grijs hoofd, de ander wordt stijf, stram, wat kreupel zelfs.
Nog een ander krijgt een doorgezakte rug, diepliggende ogen.
Of tanden die uitvallen waardoor de tong naar buiten hangt.
Nog een ander krijgt slechte hoeven, omdat een voet optillen voor de hoefsmid moeizaam gaat en er het dier niet meer helemaal mooi gezet kan worden.
En anderen zijn nauwelijks op gewicht te houden, zélfs met bijvoeren en goed gras.

De eigenaar ziet dat heus wel.

Maar een oudje dat zich meestal gewoon lekker voelt, helder is, mentaal mee kan komen, die laat je niet inslapen alleen maar omdat het er oud uit ziet.
Tenminste, de echte liefhebber doet dat niet.
Die laat het dier in zijn waarde, prutst er niet teveel mee, geeft wat het nodig lijkt te hebben en weet ook dat er een grens is aan de 'maakbaarheid' van het ideale plaatje.

En ja. Deze ís mager. Klopt.
De andere twee zien er prima doorvoed uit, eerder te zwaar dan ge licht.
Dierenbescherming is geweest. Er is gecontroleerd, overlegd.
De conclusie is dat er goed voor de dieren gezorgd wordt.
En van wat ik er zo van kan zien, zie ik hetzelfde.

Kortom ik schrik enorm van de zeer oordelende reacties hier.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:11

Femke_Tweety schreef:
Jeej wat een oordelen.

Ja, die haf is mager.

Het dier is 30 jaar oud. 24 jaar ban deze mensen, dus ze zullen ongetwijfeld íets goed gedaan hebben.

Op een gegeven moment komen er bij oude dieren steeds meer kwaaltjes (en ja, ik kan erover meepraten, de mijne is 27,5)

Bij de een is dat een grijs hoofd, de ander wordt stijf, stram, wat kreupel zelfs.
Nog een ander krijgt slechte hoeven, omdat een voet optillen voor de hoefsmid moeizaam gaat en er het dier niet meer helemaal mooi gezet kan worden.
En anderen zijn nauwelijks op gewicht te houden, zélfs met bijvoeren en goed gras.

Maar een oudje dat zich meestal gewoon lekker voelt, helder is, mentaal mee kan komen, die laat je niet inslapen alleen maar omdat het er oud uit ziet.
Die laat het dier in zijn waarde, prutst er niet teveel mee, geeft wat het nodig lijkt te hebben en weet ook dat er een grens is aan de 'maakbaarheid' van het ideale plaatje.

mee eens

astrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 22:28

Femke_Tweety schreef:
Jeej wat een oordelen.

Ja, die haf is mager.

Precies dit.
Kan niet anders dan je gelijk geven.
Zelf ook ooit een gehad.
Nooit een dikke pony geweest en toen hij richting de 30 ging wilde die nog slechter op gewicht blijven.
Het was een Welsh van 1.30 en kreeg bijna meer aan voer dan me sportpaard van 1.73.
Maar bleef mager naar verder kern gezond en spring levend. Voedde ieder jaar nog een paar veulens op.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:00

Hij is mager. Ja. Maar het lijkt ook nog een tikkeltje erger omdat hij nat is op die foto. Daarnaast hebben ze hem al 24 jaar. Als hij ondervoed zou worden had hij allang niet meer geleefd. Hij is 30, niet elk paard is makkelijk op gewicht te houden op die leeftijd. Daarnaast, heb ze veel erger gezien dan deze.

Dat dier krijgt heus wel wat te eten hoor, anders leefde hij na 24 jaar niet meer. En hij staat ook niet op zand, hij staat lekker in een grote wei. Dus tekort krijgt hij vast niet. Ja, misschien moeten ze een ander beleid voeren als hij mager blijft. Maar hij valt heus niet zomaar dood neer en zij kennen hun paard na 24 jaar onderhand wel om te zien of hij happy is.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:08

Nouja, paard is veel veel te mager, lijkt me dat er wat aangedaan moet worden. Er is genoeg te vinden tegenwoordig voor dikmagers, vooral voor een sober ras. Het is goed zoeken, afmeten en wegen, maar er valt zeker meer te doen.. Dat dier is een hoopje botten.. Ik vind leeftijd ook geen reden om zo ondervoed te zijn, hopelijk krijgt hij een deken op als hij het te koud heeft, want dat zal hij het wel hebben met zo weinig energie en reserve...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:32

Tja heel eerlijk ik heb ook zo eentje in de wei staan. Mist inmiddels meerdere kiezen. Gaat regelmatig hiervoor naar de tandarts. Slobber is geen optie dat spuit er als water weer uit ook als het zeer droog gevoerd wordt. Hooi kan ze onbeperkt aan, luzerne krijgt ze volop, ze staat op 1ha gras. Rond de 4kg krachtvoer per dag met veel eiwit en olie. Vervolgens van pavo ook nog een ruwvoer vervanger die ook droog gevoerd kan worden. Ohh ja en vitamine korrel van equilinn. Nouu het is nog zowat vel over bot. Meermaals nagedacht over inslapen, maarja ze rent en bokt en springt iedere dag nog door de wei. Is zeer goed ter been. Voor mij is de grens bereikt als ze niet meer zulke levensvreugde heeft. We hebben het hier overigens over een pony van 1.26 van rond de 30. (Leeftijd onbekend)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 23:34

Misschien geven deze mensen wel van alles bij en het paard staat ook vol in het gras. Dat is ook met een slecht gebit nog wel goed weg te krijgen. Maar bij sommige oudjes nemen de darmen niet meer genoeg voedingsstoffen op hoeveel, en wat, je ook voert. Afgelopen zomer nog van dichtbij meegemaakt.
Paardje lijkt nog wel vitaal zo.

Het zijn lastige dilemma's. Laat je een paard inslapen omdat het niet meer op gewicht kan blijven?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:37

30 jaar of niet, als dit voor mijn paard het maximaal haalbare was zou ik haar laten gaan. Ik snap heel goed dat mensen hier meldingen van maken.
Een paard wat niet op gewicht is kan zich niet warm houden. Dus zou voor mij zeker een reden zijn om ze te laten gaan. Leven moet geen lijden worden

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 00:52

Ik vind de haflinger nog een heerlijke vrolijke smoel hebben eigenlijk. Ja hij is mager en het is verre van wat je als paardenliefhebber wilt zien.

Ik heb ze ook nog dunner en springlevend gezien.

Er kan ook zoveel achterliggende oorzaken zijn. Hoe en wat precies weet niemand.