Bokt Community
Dierenwelzijn wordt ook in onze samenleving een steeds belangrijker punt. En of we het nu leuk vinden of niet, ook voor de paardensport zal dit vroeg of laat gevolgen hebben. Voor de meeste paardensporters onder ons zijn acties van organisaties en instanties nog een ver van hun bed show, maar in disciplines als de rensport is het al een maandelijks "probleem". Afwachten is dan ook geen optie, maar hoe ver moet je gaan?
Afgelopen weekend was het weer zover... een groep mensen die ons aanvallen, filmen, foto's maken, openlijk zwart maken, je kunt het zo gek niet bedenken. Meestal zijn dit mensen die helaas ook weinig verstand van zaken hebben en ook echt niet open staan om eens te komen kijken. Foto's en video's worden totaal uit hun verband getrokken met misleidende teksten er bij en zo als propaganda op internet gebruikt. Een gegeven dat we ook steeds meer in andere disciplines voorbij zien komen.

De tekst onder de foto: In deze vieze oude verroeste stallen verblijven de paarden tijdens de rendag..
Nu is dit een foto van het gereedschapshok en daarvoor een spuitplaats.. Daarachter zijn boxen die fris opgestrooid zijn, achter een bomenrij voor schaduw. De roest die te zien is, is vanwege de afspuitplaats die daar is...
Natuurlijk is er ook vanuit de sport en paardenhouderij verandering nodig. Zo is het amper buiten staan van paarden nooit goed te praten. En het onthouden van sociaal contact net zo min. Ook vanuit de rensport zijn er projecten opgestart om het welzijn nog meer te verbeteren. Denk aan een wereldwijde organisatie die als missie heeft om het welzijn van renpaarden gedurende hun hele leven te garanderen, dus ook na hun koers carrière(IFAR). Ook het weglaten van de zweep als aandrijfmiddel is een veel besproken onderwerp.

Tekst onder deze foto: Ahh kijk hoe zielig je ziet hier gewoon de babytandjes zitten... paard op de foto is 9.
En toch vraag ik mij geregeld af wanneer het genoeg is. Dan zie ik de foto's en filmpjes weer op social media voorbij komen. Vrienden en collega's die kei hard hun best doen de paarden de beste zorg te geven. Dagelijks weidegang met soortgenoten, hoge verzorging- en welzijnsstandaarden. Goed getrainde en welgemanierde paarden die hun "werk" fantastisch vinden. En dan nog worden we allemaal zo door het slijk gehaald. En nee deze mensen stoppen niet tot er daadwerkelijk geen sport meer is. Of beter gezegd tot alle paarden en pony's vrij in de natuur rondlopen. Compleet wegkijken heeft dus geen zin, want vroeg of laat worden we dan ingehaald. Een vrij recente gebeurtenis en veel besproken onderwerp is momenteel dan ook de wetswijziging ingebracht door de Partij voor de Dieren.
En ondanks dat ik het er mee eens ben dat er verandering nodig is, ben ik mij er wel van bewust dat als andere gaan bepalen wat dat inhoud het nog wel eens heel raar kan gaan lopen.