“Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 13:57

996981 schreef:
Wie zegt dat begrenzen doormiddel van lichaamstaal vriendelijker is dan begrenzen met zit en hand?

Op het moment dat je met je paard werkt, begrens je altijd op een of andere manier. Het controle willen over het paard, is per definitie tegennatuurlijk. Je beperkt hem in zijn vrijheid. Of je dat nu op de grond met lichaamstaal doet, of erop met zit en hand.


Dat is niet tegen natuurlijk. Paarden doen het bij elkaar ook, dus vanuit die visie begrijpen ze lichaamstaal van nature, mits je dat goed doet. Maar ook dan moet je heel goed weten wat je doet en zal het ene paard anders reageren dan het andere.

En nee, een mens kan nooit een paard nadoen, maar kijk eens bij mustang makeover bijv. Die komen met geduld, lichaamstaal en vertrouwen erg ver.

Wil niet zeggen dat wij alles zo doen. Ik loop hier meerdere keren rond en tussen de paarden en ze moeten helaas ook gewoon luisteren en respect hebben. Maar ik wil dat liever niet met geweld afdwingen. En eigenlijk heb ik dat nooit nodig.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:01

Veulen84 schreef:
superpony schreef:
Veulen84, met je eens.

Ik vind het filmpje niet prettig, maar dacht, laat ik maar niks zeggen.........


Soms kun je beter wel wat zeggen. Te vaak denken we dat we niks moeten zeggen, terwijl je daardoor soms ook slechte kwaliteit en rare trainingsvormen ruimte geeft. Omdat we er niks tegen zeggen gaan mensen er mee door.

Citaat:
Er is nog een groot probleem; Toch weer de zit, houding en juistheid van de hulpen. Mensen missen daar veel basis en geven teveel signalen. Wij noemen dat teveel ruis op de lijn.


Oh maar hier voel ik je zeker in. Dat was de reden dat ik eerder in dit topic al riep dat ik graag zou zien dat de B zou gaan over hoe goed zit de ruiter. Het lijkt er tegenwoordig te vaak op dat het er om gaat hoe het paard het doet. Vervolgens vergeten we 'even' hoe belangrijk we zelf zijn. Het is vrij verwonderlijk want je bent toch echt een team.

Citaat:
Bij het zogenaamde van achter naar voren rijden, wat ook al een beetje achterhaalt is, zie je mensen paarden ook over het tempo rijden. Dan denken ze dat dat het voorwaartse deel is en gaan streng begrenzen voor. Zonde.


Het probleem van zo van voren naar achteren rijden is in alle situaties dat het paard geen eigen draagkracht heeft. Het is een beetje alsof je je hoofd ondersteund met je hand. Het maakt niet zo veel uit in welke methode je geloofd. Of je hem nu in de voltes tot dragen achter kweekt, in de zijgangen, op de schijnovergangen of met balkjes. Draagkracht is gewoon enorm belangrijk.

Op het moment dat je eerst te veel tempo gaat rijden om je paard in je hand te krijgen en je hem daar dan niet loslaat, dan trek je hem als het ware op het voorbeen. Hij leert vrij vlot dat voorwaarts gaan en tegenhouden betekend dat hij die houding moet volhouden. Ga je voorwaarts rijden en los je op het uiterste, dan werk je weer naar draagkracht.

Overigens zag ik een opmerking over academische en klassieke ruiters die aanspanning en activiteit missen en rijden op de truukjes. Dat klopt ook echt wel. We richten ons in alle trainingsvormen te veel op de truukjes en te weinig op waar de truukjes voor bedoeld zijn. Ik rij spaans en zelfs daar zie je het al in terug dat het steeds vaker op truukjes gaat. Hoewel de stroming nog steeds wel heel veel kracht en soeplesse heeft.
Ik lees het hier ook terug. Als ruiter hoor je te weten welke oefening bij welk stukje van de africhting het beste is. En het zal de meeste verbazen hoe snel je in de basis al uitkomt op oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers en hoe weinig je uitkomt op oefeningen als uitstrekken...


Je hebt gelijk, maar soms weet je van tevoren al wat de reacties zijn als je op een dergelijk filmpje commentaar hebt......

Laatste stukje over dat zogenaamde van achter naar voren rijden is heel goed. Dat zouden meer mensen moeten lezen en leren.

Gek genoeg geloven mensen nog teveel in wat ze hebben geleerd, het effect wat ze zo bereiken, maar kijken, leren en ontwikkelen zelf niet verder.
Ze houden erg stug vast aan oude ideeën

Ik zou dan juist zeggen; Zoek eerst de info op van paarden die zonder die begrenzing door de (vaak harde ) ruiterhand ook het lichaam uitstekend gebruikt. Ga daar eens kijken en kom dan weer terug.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:03

superpony schreef:
996981 schreef:
Wie zegt dat begrenzen doormiddel van lichaamstaal vriendelijker is dan begrenzen met zit en hand?

Op het moment dat je met je paard werkt, begrens je altijd op een of andere manier. Het controle willen over het paard, is per definitie tegennatuurlijk. Je beperkt hem in zijn vrijheid. Of je dat nu op de grond met lichaamstaal doet, of erop met zit en hand.


Dat is niet tegen natuurlijk. Paarden doen het bij elkaar ook, dus vanuit die visie begrijpen ze lichaamstaal van nature, mits je dat goed doet. Maar ook dan moet je heel goed weten wat je doet en zal het ene paard anders reageren dan het andere.

En daar zit de crux. Want dat is met alles. Of je er nu op zit, of naast staat. De vriendelijkheid valt of staat bij degene die met het paard werkt.

Daardoor is de ene methode of stroming niet per definitie aan te duiden als vriendelijker dan de andere. De uitvoering bepaald hoe vriendelijk het daadwerkelijk is.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:05

superpony schreef:
Ik zou dan juist zeggen; Zoek eerst de info op van paarden die zonder die begrenzing door de (vaak harde ) ruiterhand ook het lichaam uitstekend gebruikt. Ga daar eens kijken en kom dan weer terug.

Ik zou zeggen; post eens een paar van die filmpjes? :)

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:07

Maar geduld en mustang make over vind ik nou niet echt het voorbeeld wat je moet maken. Als het een kwpn of ander sportgericht warmbloed is vind iedereen 100 dagen veel te snel en bij een mustang is het ineens knap en geduld?

In die 100 dagen gaan ze van geen mens of halster gewend tot in grote arena verschillende proeven ook onder het zadel.

Ik vind het enorm leerzaam om te kijken en pak er dingen van mee, maar het is nogal tegenstrijdig om de dressuurwereld met jonge paarden re veroordelen op snel te werk gaan en snel wedstrijd rijden en de mustang make over wel goed keuren.

Ja, misschien geduld bij de trainers als ze bezig zijn, maar die heb je in de Engelse wereld ook. Zelfs als iets snel gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 14:15

in een ander topic: Het leed dat heet een nieuw paard vinden
MCE schreef:
er worden in nederland zoveel paarden gefokt, is dan de fokkerij slecht of het inrijden te snel gegaan


In de preofessionale paardensector gericht op fokkerij en handel in sportpaarden wordt meestal erg veel aandacht besteed aan rendement en tijd = geld. Daarnaast zou men het vizier ook moeten hebben om een betere duurzaamheid van paarden. Laten we eerlijk zijn - wat kan een handelsstal en een doorrijd-stal het nu werkelijk schelen of het paard op 12 jarige leeftijd nog goed is? Aanrijden op 3 jaar en zo snel mogelijk mooi in de krul, daar zit de grootste winst.

Dat zo'n paard dan enige jaren later te vroeg belast blijkt, dat deert die stallen niet. Zij hebben de winst al gepakt.
En helaas - het gros van de fokkers van sportpaarden denkt net zo: zo jong mogelijk verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en daarom dus de populaire hengsten die vers uit het verrichtingsonderzoek komen gebruiken. Rijdbaarheid voor de gemiddelde amateur is geen begeerd fokkersvisie. Daar zit het grote geld immers niet ;)(quoteDees)


ik las met grote ontsteltenis de reactie

duurzaamheid van het paard zit 'm - naast een goede gezondheid/opfok - vooral en in hoge mate in een goede basis opleiding,

het paard verworden tot een officieel - zeer lucratief - ding, problemen voor de nieuwe eigenaar, bizar

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 15:32

superpony schreef:
manubres schreef:
Babootje...dit filmpje wat jij deelt

https://www.youtube.com/watch?v=O_L4tcvl-lk

Vind ik een heel ander filmpje dan dat MCE deelde.
Zelfde ruiter, zelfde paard maar niet het fijne beeld dat hij in dit filmpje laat zien.

https://www.youtube.com/watch?v=_aHBu3COysw

En ik blijf erbij dat een paard prima zijn (buik)spieren kan aanspannen zonder dat hij wordt opgesloten van voor. Wel is het belangrijk dat je het achterbeen actief maakt. Gaat hij dan rennen, dan is het paard (nog) niet in balans. Dan geef je een halve ophouding en laat je weer los om op eigen benen te lopen. Paarden leren in een keurslijf nooit op eigen benen te lopen en de juiste spieren aan te spannen is mijn bescheiden mening :o


Maar waarom die halve ophouding?

Ik ken paarden die behoorlijk veel angst hadden gekregen voor de hand van de ruiter. Rennen wanneer ze konden en de kans kregen.
Elke keer dat ze gingen rennen laat ik ze een kleine cirkel inzetten, net zo lang tot het paard daar ontspant. En dan niet te kort, maar echt de kans geven om te ontspannen weer eerst.
Het is meer de western manier, maar werkte bij dressuur net zo goed. Je hebt zoveel paarden die rennerig zijn en willen vluchten dat je dan te vaak bezig bent met ophoudingen.


Die cirkel gebruik ik ook...
Maar het ging me er vooral om dat je een paard ook weer loslaat, zodat het op eigen benen leert lopen.

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:06

Loslaten is altijd mijn mantra geweest. Echt goed los kunnen laten als ruiter betekent een goede onafhankelijke zit hebben. Zelf soepel zijn in lijf en leden en heel goed kunnen voelen/ spierspanning los kunnen laten van jezelf als ruiter/ trainer. Dan kan er een subtiel contact ontstaan met een goede verbinding waarin het paard ook volledig kan ontspannen en een pinkbeweging van een millimeter al een 'hulp' kan zijn.

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:11

manubres schreef:
Babootje...dit filmpje wat jij deelt

https://www.youtube.com/watch?v=O_L4tcvl-lk

Vind ik een heel ander filmpje dan dat MCE deelde.
Zelfde ruiter, zelfde paard maar niet het fijne beeld dat hij in dit filmpje laat zien.

https://www.youtube.com/watch?v=_aHBu3COysw

En ik blijf erbij dat een paard prima zijn (buik)spieren kan aanspannen zonder dat hij wordt opgesloten van voor. Wel is het belangrijk dat je het achterbeen actief maakt. Gaat hij dan rennen, dan is het paard (nog) niet in balans. Dan geef je een halve ophouding en laat je weer los om op eigen benen te lopen. Paarden leren in een keurslijf nooit op eigen benen te lopen en de juiste spieren aan te spannen is mijn bescheiden mening :o


Mee eens, dat is ook precies wat hij in de filmpjes wil laten zien toch? En ook op het tweede filmpje dat het eigenlijk een heel simpel bewegend dier is dat pas beter gaat lopen dmv verzameling.

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:17

MCE schreef:
in een ander topic: Het leed dat heet een nieuw paard vinden
MCE schreef:
er worden in nederland zoveel paarden gefokt, is dan de fokkerij slecht of het inrijden te snel gegaan


In de preofessionale paardensector gericht op fokkerij en handel in sportpaarden wordt meestal erg veel aandacht besteed aan rendement en tijd = geld. Daarnaast zou men het vizier ook moeten hebben om een betere duurzaamheid van paarden. Laten we eerlijk zijn - wat kan een handelsstal en een doorrijd-stal het nu werkelijk schelen of het paard op 12 jarige leeftijd nog goed is? Aanrijden op 3 jaar en zo snel mogelijk mooi in de krul, daar zit de grootste winst.

Dat zo'n paard dan enige jaren later te vroeg belast blijkt, dat deert die stallen niet. Zij hebben de winst al gepakt.
En helaas - het gros van de fokkers van sportpaarden denkt net zo: zo jong mogelijk verkopen voor een zo hoog mogelijke prijs en daarom dus de populaire hengsten die vers uit het verrichtingsonderzoek komen gebruiken. Rijdbaarheid voor de gemiddelde amateur is geen begeerd fokkersvisie. Daar zit het grote geld immers niet ;)(quoteDees)


ik las met grote ontsteltenis de reactie

duurzaamheid van het paard zit 'm - naast een goede gezondheid/opfok - vooral en in hoge mate in een goede basis opleiding,

het paard verworden tot een officieel - zeer lucratief - ding, problemen voor de nieuwe eigenaar, bizar


Ja dit is helaas vaak zo, heb op verschillende stallen paarden mogen africhten. Bij de ene bekende dressuur stal ging dat gelijk met slof als ze 3/4 waren en s&t als ze 5 waren. Vreselijk vond ik dat en ik zie dat niet als goede opleiding.

Andere stal maakten we ze in één of twee weken zadelmak. Tijd is geld dus dat mocht niet te lang duren. Zeker weten dat sommige paarden op beide stallen hier later problemen door hebben gekregen.

Aan de andere kant, we kregen op die laatste stal ook weleens paarden die zadelmak geprobeerd waren te maken door amateurs wat mis was gegaan. Dingen die misgaan bij het zadelmak maken kunnen een paard voor de rest van het leven verpesten. Ik zie dus wel liever snel door prof dan geklungel door amateur met te weinig ervaring/ lef etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:34

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Babootje...dit filmpje wat jij deelt

https://www.youtube.com/watch?v=O_L4tcvl-lk

Vind ik een heel ander filmpje dan dat MCE deelde.
Zelfde ruiter, zelfde paard maar niet het fijne beeld dat hij in dit filmpje laat zien.

https://www.youtube.com/watch?v=_aHBu3COysw

En ik blijf erbij dat een paard prima zijn (buik)spieren kan aanspannen zonder dat hij wordt opgesloten van voor. Wel is het belangrijk dat je het achterbeen actief maakt. Gaat hij dan rennen, dan is het paard (nog) niet in balans. Dan geef je een halve ophouding en laat je weer los om op eigen benen te lopen. Paarden leren in een keurslijf nooit op eigen benen te lopen en de juiste spieren aan te spannen is mijn bescheiden mening :o


Mee eens, dat is ook precies wat hij in de filmpjes wil laten zien toch? En ook op het tweede filmpje dat het eigenlijk een heel simpel bewegend dier is dat pas beter gaat lopen dmv verzameling.


essentie: als beide durchlässig zijn en goed opgeleid kan een heel simpel bewegend dier doen wat de ruiter vraagt,

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 16:35

Elisa2 schreef:
Aan de andere kant, we kregen op die laatste stal ook weleens paarden die zadelmak geprobeerd waren te maken door amateurs wat mis was gegaan. Dingen die misgaan bij het zadelmak maken kunnen een paard voor de rest van het leven verpesten. Ik zie dus wel liever snel door prof dan geklungel door amateur met te weinig ervaring/ lef etc.


Het snel met een paar weken zadelmak maken is niet zo het probleem. De professionals weten wat ze doen. Ik zie dat vrijwel nooit verkeerd gaan. Probleem zit m meer daarna tijdens het in/doorrijden. Meeste paarden zijn zo getalenteerd dat je ze niet hoeft "door te drukken" maar tijdens jonge paardencompetities zie je soms complete passages gereden worden (het zogenaamde rondje voor de fokkers).
Ik vind dat dat soort competities best allemaal een jaartje opgeschoven mogen worden.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:30

Elisa2 schreef:
manubres schreef:
Babootje...dit filmpje wat jij deelt

https://www.youtube.com/watch?v=O_L4tcvl-lk

Vind ik een heel ander filmpje dan dat MCE deelde.
Zelfde ruiter, zelfde paard maar niet het fijne beeld dat hij in dit filmpje laat zien.

https://www.youtube.com/watch?v=_aHBu3COysw

En ik blijf erbij dat een paard prima zijn (buik)spieren kan aanspannen zonder dat hij wordt opgesloten van voor. Wel is het belangrijk dat je het achterbeen actief maakt. Gaat hij dan rennen, dan is het paard (nog) niet in balans. Dan geef je een halve ophouding en laat je weer los om op eigen benen te lopen. Paarden leren in een keurslijf nooit op eigen benen te lopen en de juiste spieren aan te spannen is mijn bescheiden mening :o


Mee eens, dat is ook precies wat hij in de filmpjes wil laten zien toch? En ook op het tweede filmpje dat het eigenlijk een heel simpel bewegend dier is dat pas beter gaat lopen dmv verzameling.


Weet je een paard kan het allemaal zonder ons als ruiter veel beter dan met!
Maar onze arrogantie staat dat inzicht in de weg. Om een passage, piaffe, appuyement of schoolsprong te doen heeft het paard ons helemaal niet nodig! Wij zitten het paard alleen maar in de weg!

Dus het motto moet zijn, hinder het paard niet! Communiceer met het paard over wat je van het verwacht. Maar ga het niet fysiek voor het paard trachten te doen, dat is hinderen!

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 19:52

Het topic gaat een kant op waar ik me niet echt meer in kan vinden eigenlijk. Ik heb zelf ook niks met vrijheidsdressuur of dat hoge school trainen. Dus ik ontstip. :)

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:39

Suzanne F. schreef:
Het topic gaat een kant op waar ik me niet echt meer in kan vinden eigenlijk. Ik heb zelf ook niks met vrijheidsdressuur of dat hoge school trainen. Dus ik ontstip. :)

Ik ook niet, maar dat zal niet verbazen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 00:46

Ik snap niet waarom mensen zo keihard voor het 1 en tegen het ander zijn. Ik heb altijd geleerd; Paardrijden leer je nooit. maw, je blijft altijd ontwikkelen. ipv stug vasthouden, moet je juist overal kijken. Ik vind ook niet alles goed, maar je kan vaak wel iets meenemen of juist weglaten.

Ik lees ook veel vooroordelen en dan beperk je jezelf. 1x iets zien wat anders is, is niet die andere weg ervaren. En mensen die erg anti zijn, willen soms gewoon niet de verbeteringen zien.
En of je nou een kind dat L of M start wat basis laat rijden of mensen die ZZ en hoger rijden, een andere weg laat inslaan, vinden ze blijkbaar ook eng.

Ik heb dat ervaren. Mensen die al van alles hadden gestart, kwamen niet weg op een western gereden paard. Hadden dara wel erg veel smoesjes voor, maar die houden geen stand. Dan weer die vooroordelen ipv jezelf iets leren en verbeteren.

Dinja v Liere heeft bijv al even les van een bekende western ruiter.

Ik heb samen getraind met een ZZ ruiter die ook echt baat had bij wat oefeningen en dat echt terug zag in haar scores. Die wilde leren, begreep het paard, had ervaring. Voor mij ook een heel ander niveau dan de basis B tm Z, waar je toch wel veel dezelfde problemen ook tegenkomt.

En soms vind ik het knap wat iemand kan en bereikt heeft, maar is dat niet mijn doel en wil ik niet daarvoor trainen.

Persoonlijk doe ik zelf echt weinig aan grondwerk. Ik ken het principe, kan ook een deel leuk in d epraktijk brengen, maar heb de paarden wel om te rijden. Ik hou van rijden.
Maar ze lopen hier 24/7 rond en ik moet daar tussendoor lopen, doe mn dingen en dan heb je vaak ook al ene stukje training, omgang etc.

Elisa2, Dan ben je eigenlijk een goed voorbeeld. Je hebt op verschillende stallen gewerkt, diverse invloeden gehad, maar je daar niet door laten gek maken. Je zal er veel geleerd hebben, maar bent ook bewust van wat je hebt gezien en hebt ervaren.

Professionals die meerdere paarden trainen kan je niet vergelijken met een ruiter die een paar keer pw 1 eigen paard rijdt.
Verschillende paarden rijden, in verschillende fases paarden trainen, veel km's maken kan allemaal veel verschil maken.
Dat geld daar een rol speelt is een groot probleem.

Ik hou niet van een te harde correctie, maar het aanmodderen vind ik ook vreselijk. Een bekende trainer waar ik training had showde een stevig bit en zei ook zelf; als ze daar dat een keer gebruiken, is dat omdat anderen het paard hebben verknald en ze daar beperkte tijd van eigenaren krijgen om het te fixen. En je moet ook niet te lang willen fixen. Het verleden moet begraven en je moet door. Vertrouwen duurt vaak langer en hebben trainers te weinig tijd voor tenzij je bij een horsemanship trainer komt.

Maar zelfs vroeger toen ik wat steviger les had, zei onze instructeur; De hele tijd met spanning rijden, blijven trekken aan de mond, blijven kloppen met de benen, bonken in het zadel, zweepje aaien etc is erger dan een keer flink doorpakken. Het is voor paarden irritant, ze raken gewend, sluiten zich af en hulpen moeten steeds harder en harder.

Ontspannen en loslaten is echt een beloning. Je hoeft de teugels niet los te gooien, een hand openen is vaak al een mega verschil.

Naast dit, hebben echt veel ruiters dus een slechte zit. Er wordt echt te weinig aandacht aan besteed, maar je kan dit ook al op de grond verbeteren. Dat hoef je niet alleen op het paard te verbeteren en als daar nog meer aandacht krijgt, kan dat ook al veel schelen.

Elisa2

Berichten: 37189
Geregistreerd: 31-08-04

Re: “Nageeflijkheid is het gevolg van goed paardrijden (...)"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 08:22

Mee eens hoor, maar het hoeft niet En/ Of te zijn...ik doe wel aan grondwerk. Altijd al gedaan, geinspireerd door iemand die er heel goed in was en een paard had die wel gegymnastiseerd moest worden maar niet gereden kon worden. Gewoon met halster en zweep als aanwijsstok. Lange lijnen werk/ longeren etc. Mijn overleden dressuurpaard kon ik op een gegeven moment gewoon laten passageren door zelf de beweging te maken (oke ik zag er natuurlijk niet uit dansend op de plek haha)en dan hoefde er helemaal niets op of om. Maar dat was wel na jarenlange training met hulpmiddelen.

Nu had dat allemaal waarschijnlijk nog wel beter gekund qua grondwerk, ik ben geen expert en er zijn mensen die er ontzettend goed in zijn. Ik heb wel gemerkt dat het met het ene paard makkelijker te doen is dan met de ander. De spaanse paarden vond ik er zelf enorm geschikt voor.

Wat ik ermee wil zeggen is dat iedereen me inspireert die fijn met hun paard omgaan en waarvan ik dan denk. Dat wil ik ook...ongeacht dicipline of niveau.

Babootje: daar ben ik het mee eens, vaak gaat het met het doorrijden mis. Ook het doorrijden en er een goede basis inleggen is een vak apart.

MCE: Een goede trainer maakt ieder paard bijzonder denk ik, door goede training.

Dankje Superpony, ja ik heb veel gezien en ervaren en ben zelf weggegaan bij de stal met slof ondanks doorgroei mogelijkheden had ik niet het gevoel daar te leren rijden zoals ik graag wilde. Ookal had ik op die manier en met die paarden waarschijnlijk snel op hoger niveau kunnen rijden. Conclusie is nu wel: dat ik eigenlijk te soft ben voor de toch wel harde paardenwereld.