Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:04

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp dat er nu niet zo gepunt word, maar daar gaat het nu net om.
Dat zou dus moeten veranderen.

We kijken naar de beste van Nederland, tenminste gezien de punten.
Dan mogen dit soort grote fouten, of dat nu spanning is die er thuis niet is of wat ook, amper meer te zien zijn. Daarnaast een geroutineerd ruiter, niet Jantje die zijn eerste GP ooit start.
Daarnaast weten we ook gewoon dat dit Gal zijn manier van rijden is.
Niet een oeps, wat jammer deze keer. En vervolgens 10e worden.

Dit kan en mag zo geen 1e plek zijn.
Dus ja de manier van punten moet heel anders, dit hoort op dit niveau geen voldoende te scoren, laat staan een eerste plek.

Dat lijkt mij ook. Zo moeilijk is dat niet om die conclusie te trekken.

Een ruiter die de gehele proef met een dusdanig strakke aanleuning rijdt dat de hals van het paard bijkans dubbelklapt. Die zelfs in de uitgestrekte gangen het paard nog geen cm de ruimte geeft om de hals te verlengen. Geen enkele overgang oogt daardoor vloeiend. Holle, strakke rug in de uitgestrekte draf. Het paard oogt als een marionet ipv als een happy atlete.

Als een jury dit met zulke hoge punten beloont, ja, dan moet er wezenlijk iets veranderen in de uitgangspunten van het jureren. In biomechanisch opzicht, maar ook vanuit het oogpunt van respect voor het paard als sport- en samenwerkingspartner, is deze proef niet minder dan antireclame voor de dressuursport.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:08

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dat in mijn berichten al heel duidelijk is.

Maar dat de basis in orde moet zijn.
Het paard dan van achteruit loopt, mooi naar de hand met het neusje op of net voor de LL.
Dat het paard daardoor draagt, niet stuwt.
Een hand die vriendelijk is, dat de kuikentjes blijven leven ipv over het hele terrein spatten :P

Dat ga je terug zien in elke oefening, die uitgestrekte stap dat hij echt verleng, ipv zelfs naar de borst toe komt?

Een appuyement niet door de binnehand op te tillen met veel druk, maar juist zien dat daar om het binnenbeen gereden word.

Een paard in passage piaffe niet pootjes tilt maar gaat "zitten"

Bij alles waar dit niet is is de basis niet oke, dat hij thuis wel oke is maakt niet uit, de meting is nu eenmaal in de proef, en dat is voor iedereen moeilijker.
Als jij met auto rijexamen het goed doet in de lessen maar in je examen door rood gaat ben je ook gezakt.

We hebben het hier over de beste ruiters, dus dit is echt te doen.
Zo niet mag er veel grotere aftrek zijn. Strenger op deze fouten.Nogmaals het is geen L meer.
Minder spektakel maar foutloos moet er boven staan.
Dus gewoon weer kijken hoe eigenlijk ooit de dressuur is omschreven, want de omschrijving waar dressuur voor staat is nooit veranderd alleen houden we ons er niet meer aan.

Van mij mag er met de techniek van nu een teugeldrukmeter aan hangen.
Die bij elke oefening mee telt.
0-1 kilo =0 aftrek
1-2 kilo = 1 punt aftrek.
2-3 kilo = 2 punten. enz enz

Dat is consequent, niet beïnvloedbaar van een jury. Beetjes idee van balkje met springen, daar kan niemand omheen.

Dat zou het wel in 1 klap aantoonbaar maken.
Maar het is wel heel cynisch om te moeten vaststellen dat dit nodig zou zijn. Vooral richting jury, die kunnen dat blijkbaar niet met het blote oog zien.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:11

Daihyo schreef:
De dressuur is er toch voor het paard.....?

Ik vind het een verschrikking om naar te kijken. Geen plezier bij paard en ruiter, geen ontspanning en afgedraaide kunstjes met een hysterisch achterbeen in piaffe en passage. Ik krijg het er spontaan benauwd van, zo strak en zo weinig ruimte in de hals.

Waar is de tijd gebleven van ontspanning, plezier en correcte aanspanning van de juiste spieren?
Ik vind het oprecht zonde dat het steeds vaker deze kant op gaat in de dressuur. De dressuur zou weer voor het paard moeten worden. Zoals het ooit bedoeld was.


Dit. Ik ben een beetje opgelucht dat de reacties hier bijna unaniem kritisch zijn. Ik kon deze proef niet kijken, ben gestopt nog voor hij de ring in ging. Die vuisten, dat gesjor, dat paard wat met de kin op de borst wordt getrokken met een stangbit. Dit heeft niets, maar dan ook niets, te maken met het idee van dressuur. Laat staan paardvriendelijkheid. Een schande voor de Nederlandse dressuur die hopelijk heel hard wordt afgestraft op de OS. Normaal wens ik iedereen het beste toe, maar in dit geval sta ik aan de kant van het paard.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:11

Klopt, is ook lastig te zien.
Het ene paard ontwijkt druk sneller en loopt met minimale druk met de kin op de borst. Andere kan je 200kg aan hangen en blijft lekker lopen waar hij loopt.
Wij hebben op stal toen een tijd er mee gereden, en er kwamen hele gekke metingen uit... sommige die je had verwacht heel hoog te scoren, maar dat dus helemaal niet deden en vice versa.

Maar dat maakt het beeld inderdaad nog niet beter... neusje moet er gewoon uit. Met veel of weinig druk.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:12

superpony schreef:
Amy223 schreef:
Laten ze maar eens beginnen om bij iedere inrijring een 'bewaker' neer te zetten. Gewoon bij dat getrek diskwalificeren voor een maand.


Ik denk dat het een team moet zijn en de richtlijnen echt van tevoren heel goed duidelijk gemaakt moeten worden. 1 iemand alleen gaat het niet redden. Dan komen mensen verhaal halen of er gebeuren andere zaken, want alles draait om geld.......


Je hebt helemaal gelijk, zolang het om het grote geld gaat, zal verandering moeilijk zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29485
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:13

Dat is ook waar dat er zijn die op weinig al ontwijken, maar goed die hebben dan geen eelt op de lagen zo onderhand.
Maar als ik dit paard zie kun je niet zeggen dat hij op weinig ontwijk, het eerste beste manege paard is minder afstompt in de mond....


c_alsemgeest schreef:
Klopt, is ook lastig te zien.
Het ene paard ontwijkt druk sneller en loopt met minimale druk met de kin op de borst. Andere kan je 200kg aan hangen en blijft lekker lopen waar hij loopt.
Wij hebben op stal toen een tijd er mee gereden, en er kwamen hele gekke metingen uit... sommige die je had verwacht heel hoog te scoren, maar dat dus helemaal niet deden en vice versa.

Maar dat maakt het beeld inderdaad nog niet beter... neusje moet er gewoon uit. Met veel of weinig druk.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:14

Nee eens...
Gaf het alleen als voorbeeldje omdat je ook op weinig druk onvriendelijk kan rijden zeg maar.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37245
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:18

Ik heb het filmpje eens laten zien aan iemand die wel wat paardrijlessen gehad lang geleden heeft maar nooit actief gereden en een leek is op het gebied van dressuur. Zijn reactie rijdt hij op een stier dat hij zo hard moet trekken of kan hij nog niet zo goed rijden dat het paard te moeilijk, te sterk en te snel voor hem is? Of speelt hij toneel en hoort het zo met trekken en staartzwiepen?

Ik denk dat die opmerking aardig weergeeft hoe een niet paardenmens er tegenaan kijkt. -O- maar ook schokkend dat het zelfs hem opvalt.
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-06-21 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:18

c_alsemgeest schreef:
Nee eens...
Gaf het alleen als voorbeeldje omdat je ook op weinig druk onvriendelijk kan rijden zeg maar.

Sterker nog; een los-vast verbinding is een stuk onvriendelijker dan een gelijke druk

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:18

Askja schreef:
Als een jury dit met zulke hoge punten beloont, ja, dan moet er wezenlijk iets veranderen in de uitgangspunten van het jureren. In biomechanisch opzicht, maar ook vanuit het oogpunt van respect voor het paard als sport- en samenwerkingspartner, is deze proef niet minder dan antireclame voor de dressuursport.


Volledig mee eens.

Dressuur op het 'hoogste' niveau en paardenwelzijn gaan volgens mij niet samen. Paarden moeten niet meer correct hun rondje lopen, het moet spectaculair zijn en de methodes die daarvoor gebruikt worden zijn druk, druk en nog eens druk. Ik hou echt wel van dressuur en verzameling krijg je niet door aan een los tegeltje rond te sloffen, maar dit is niet meer om aan te zien. Bah, Ik kijk geen dressuur meer.

Earth

Berichten: 7914
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:23

c_alsemgeest schreef:
Dat ben ik met je eens.
Maar hoe zou je het willen DP?
Oa Jeanine zat er als jury, en dat vind ik zelf echt een heel fijn internationaal jurylid.

Fouten worden gemiddeld te veel door de vingers gezien. Ben ik met jullie eens.
Maar ik denk wel dat er altijd het besef moet blijven hoe lastig het is om een dergelijk extreem talent te rijden.
Het gaat letterlijk alle kanten op onder je... en dan die power en loop drang.
Dan kan je zeggen Edward moet daar mee om kunnen gaan...
Maar er is nog nooit een Total geweest. Nooit met deze combi aan vermogen en flexibiliteit.

Maar dat moet inderdaad niet beloond worden als er hakkels en grove stukken in zitten.

Maar ook in Duitsland soms hoor... laatste proeven van Bella Rose vond ik bijvoorbeeld ook echt niet meer de punten waard die het gegeven werd.
(Op de piaffe na natuurlijk... die zijn altijd voor een 10 :P )

Dalera vind ik zelf een heel stuk fijner beeld geven (had laatst natuurlijk ook alles gewonnen... maar dat had imo wat eerder mogen gebeuren.)

Er was ook her en der wat commentaar op de doorgeslagen stang. Dat is inderdaad nooit correct, helemaal mee eens.
Maar er zijn ook paarden die alleen een hele losse kinketting willen, dan slaat het echt op je pinken al door.

Als de FEI de verplichting s&t los zou laten op dat niveau weet ik zeker dat veel ruiters die combi in de wilgen zouden hangen.


Als je het paard nog niet de ring rond kunt rijden zonder zoveel druk en rukkende linkerhand heb je imo niets te zoeken in de ring. En het is schandalig dat dat wordt beloond. Natuurlijk voert ie de oefeningen ogenschijnlijk goed uit, maar het is elke keer onder druk, elke keer met tactfouten, elke keer met die terugwerkende en soms rukkende linkerhand. En dat moet van mij gewoon bestraft worden. Of iig niet beloond.

DuoPenotti

Berichten: 29485
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:26

996981 schreef:
c_alsemgeest schreef:
Nee eens...
Gaf het alleen als voorbeeldje omdat je ook op weinig druk onvriendelijk kan rijden zeg maar.

Sterker nog; een los-vast verbinding is een stuk onvriendelijker dan een gelijke druk

Gelijke druk is wat anders dan krachttraining als op een fitnessapparaat.
Denk dat dan een paard liever de los-vast verbinding heeft.

Maar het streven is idd een gelijke druk, een lichte verbinding.
Die zien we hier niet.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:27

Nee denk het niet...
Gezien de plek van de druk en type weefsel voelt een constante hogere verbinding denk ik fijner dan los-vast.
Maar van beide was er sprake in de proef, dus dat was sowieso niet correct :+

DuoPenotti

Berichten: 29485
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:31

Hogere is wat anders dan minstens 25 kilo met een stang.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:32

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat dat in mijn berichten al heel duidelijk is.

Maar dat de basis in orde moet zijn.
Het paard dan van achteruit loopt, mooi naar de hand met het neusje op of net voor de LL.
Dat het paard daardoor draagt, niet stuwt.
Een hand die vriendelijk is, dat de kuikentjes blijven leven ipv over het hele terrein spatten :P

Dat ga je terug zien in elke oefening, die uitgestrekte stap dat hij echt verleng, ipv zelfs naar de borst toe komt?

Een appuyement niet door de binnehand op te tillen met veel druk, maar juist zien dat daar om het binnenbeen gereden word.

Een paard in passage piaffe niet pootjes tilt maar gaat "zitten"

Bij alles waar dit niet is is de basis niet oke, dat hij thuis wel oke is maakt niet uit, de meting is nu eenmaal in de proef, en dat is voor iedereen moeilijker.
Als jij met auto rijexamen het goed doet in de lessen maar in je examen door rood gaat ben je ook gezakt.

We hebben het hier over de beste ruiters, dus dit is echt te doen.
Zo niet mag er veel grotere aftrek zijn. Strenger op deze fouten.Nogmaals het is geen L meer.
Minder spektakel maar foutloos moet er boven staan.
Dus gewoon weer kijken hoe eigenlijk ooit de dressuur is omschreven, want de omschrijving waar dressuur voor staat is nooit veranderd alleen houden we ons er niet meer aan.

Van mij mag er met de techniek van nu een teugeldrukmeter aan hangen.
Die bij elke oefening mee telt.
0-1 kilo =0 aftrek
1-2 kilo = 1 punt aftrek.
2-3 kilo = 2 punten. enz enz

Dat is consequent, niet beïnvloedbaar van een jury. Beetjes idee van balkje met springen, daar kan niemand omheen.

En een onafhankelijke zit? Hoe ga je dat meten en beoordelen? Immers ook van groot invloed op paardenwelzijn. Evenals passend harnachement. Hoe ga je dat meten en beoordelen? En wat weegt dan zwaarder? De zit, of de aanleuning? Hoe ga je rekening houden met de bouw van een paard in de beoordeling van de zwaarte van de aanleuning? Ga je de hoofd-halsaanzet meenemen? Ga je kijken naar de romprichting? Blijf je kijken naar de signalen die het paard afgeeft? Of ga je puur uit van de techniek? Wint een combinatie die voldoet aan het skala, maar geen oefening gereden krijgt? Of kan iemand die de oefeningen goed beheerst, maar zijn paard minder voor elkaar heeft toch winnen?

Zo duidelijk is het niet hoe je de jurering voor je ziet

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:38

DuoPenotti schreef:
Hogere is wat anders dan minstens 25 kilo met een stang.


Ja maar dat is dus jouw aanname...
Het is niet gemeten dus je weet niet wat er voor druk op staat.
Zo ziet het er wel uit, maar mijn ervaring na echte metingen is dus dat onvriendelijk rijdende combi's soms een veel lagere druk hebben dan je verwacht, en een vriendelijke veel hoger.

Maar goed, wellicht is dit een beetje offtopic :P

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:13

Suzanne F. schreef:
Danique_G schreef:
Welke elementen vond jij goed Suzanne? Enkel uit nieuwsgierigheid


Pirouetten waren op een dubbeltje, piaffe op de plaats met correct aantal passen, wissels zonder fouten en mooi doorgesprongen, passage met veel afdruk, mooie lengtebuiging in de appuyementen en heel mooi geschaard met veel expressie.
Maar ik kan ook dingen opnoemen die niet correct waren, dat heb ik eerder al gezegd. Maar compleet alles afzeiken doe ik niet aan mee, dat is niet eerlijk.


Die lengtebuiging in de appuyementen heb ik gemist, ik vond dat trek zn kop naar binnen totaal niets met lengtebuiging te maken........

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:15

De discussie over het gewicht in de hand vind ik niet zo interessant. De ene rijdt ook graag met meer gewicht in de hand dan de andere. Teugeldrukmeters ben ik ook geen fan van, dat lost het niet op.

Over hoe het jurysysteem er uit moet gaan zien heb ik veel vaker hier iets geschreven. En ook een keer gemeld bij de KNHS. Nooit reactie op gehad. Wordt niks mee gedaan. De bijscholingen blijven slecht, geen controle op kennis, kunde en inzicht. Geen consequenties bij afwijkende jureringen, geen tussentijdse toetsen etc. Maar het probleem zit dieper. Juryleden worden ook niet gewaardeerd, niet emotioneel gewaardeerd maar ook niet financieel. Zodra je hogere eisen gaat stellen aan juryleden zou dat uit de waardering ook moeten blijken. Er mag van mij een veel strenger systeem komen. Meer opleiding, meer (bij) scholing, meer controle, meer consquenties zoals ‘op wacht zetten’ of zelfs uit de functie zetten. Eventueel een soort sterrensysteem waar juryleden met meer kennis en ervaring en meer inzicht ook meer sterren krijgen. En een daarbij passende beloning. Eigenlijk een heel stuk professionalisering.

Ik ben om meerdere reden gestopt met jureren maar dit is er wel eentje van.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:19

996981 schreef:
Het valt me op dat de mensen die zelf meer ervaring hebben hier milder zijn in hun oordeel…


Het valt op, maar is tegelijkertijd ook zo logisch als wat.

Voor een buitenstaander is het natuurlijk makkelijker om misstanden te zien/erkennen en kritiek te leveren dan voor iemand die in meer of mindere mate zelf deel uitmaakt van dat systeem/die cultuur.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:20

Veulen84 schreef:
Wat dacht je van Marlies van Baalen? Schitterende stabiele vriendelijke proef. Met foutjes die vooral te plaatsen zijn aan het feit dat het ook een jong paard is. Maar die proef is echt heel goed gereden en geen circus-dressuur.

Als je de proef van die 2 ruiters gewoon 1 op 1 naast elkaar zet dan weet ik wel wat ik liever zie en wat zeker hoger had moeten scoren.


Marlies had zoveel spanning dat die niet had moeten winnen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Terugkijktip: bekijk hier de winnende NK-Kür van Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:26

Ik heb m net gekeken... Dit, en de nieuwe dierenwelzijnswet, en social media, en mensen die er niet zoveel 'verstand' van hebben, maakt dat de verenigingen/organisaties echt wel eens heel goed zouden moeten kijken naar wat ze als 'goed' willen etaleren....
Je moet op deze manier toch niet meer met dieren willen sporten?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:34

Suzanne F. schreef:
De discussie over het gewicht in de hand vind ik niet zo interessant. De ene rijdt ook graag met meer gewicht in de hand dan de andere. Teugeldrukmeters ben ik ook geen fan van, dat lost het niet op.

Over hoe het jurysysteem er uit moet gaan zien heb ik veel vaker hier iets geschreven. En ook een keer gemeld bij de KNHS. Nooit reactie op gehad. Wordt niks mee gedaan. De bijscholingen blijven slecht, geen controle op kennis, kunde en inzicht. Geen consequenties bij afwijkende jureringen, geen tussentijdse toetsen etc. Maar het probleem zit dieper. Juryleden worden ook niet gewaardeerd, niet emotioneel gewaardeerd maar ook niet financieel. Zodra je hogere eisen gaat stellen aan juryleden zou dat uit de waardering ook moeten blijken. Er mag van mij een veel strenger systeem komen. Meer opleiding, meer (bij) scholing, meer controle, meer consquenties zoals ‘op wacht zetten’ of zelfs uit de functie zetten. Eventueel een soort sterrensysteem waar juryleden met meer kennis en ervaring en meer inzicht ook meer sterren krijgen. En een daarbij passende beloning. Eigenlijk een heel stuk professionalisering.

Ik ben om meerdere reden gestopt met jureren maar dit is er wel eentje van.

Helemaal mee eens. Het is van de zotte dat in de sport waar na voetbal het meeste geld in omgaat, de functie van jury een verkapte vrijwilligerspositie is

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:36

Suzanne F. schreef:
Nou ik ben eerlijk gezegd een beetje door de war. Ik weet het gewoon niet. Ik vind Total een waanzinnig talentvol dier en ik heb alle respect voor Edward. Maar ik zie rijtechnische dingen die in de basissport of nationaal gewoon heel hard afgestraft worden en niet worden geaccepteerd. En hier wordt 80% uitgedeeld. Eigenlijk kan dat niet. En natuurlijk zitten er waanzinnig goede kanten aan maar er zijn fundamentele dingen die niet kloppen. De aanleuning die te kort in de hals en regelmatig/vaak met de neus achter de loodlijn is. De hand wordt te weinig opgezocht, dat zie je vooral terug in de uitgestrekte stap. En de tact is ook wel een aandachtspunt. Ik zie hem in de piaffe met rechtsachter regelmatig trekken buiten de massa. Ook in de uitgestrekte gangen is eigenlijk geen verlenging van het frame, geen rek in de bovenlijn. Ik ben dan door de war. Wat geef je dan voor cijfer aan een piaffe met tactfouten achter en te kort in de hals/achter de loodlijn? Ik ben jarenlang KNHS jury geweest en ik heb cursus, examen en bijscholingen gehad van Grand Prix juryleden. En wat zij mij geleerd hebben is niet wat hier uitgedragen wordt, namelijk dat dit het beste van het beste is, dat dit top is en dat dit 80% waard is. Ik ben echt een beetje door de war. Geen twijfel dat Total een wereldtalent is en Edward heel knap kan sturen, maar hier wordt alles waar ik ooit voor ben opgeleid en waarvan ik dacht dat goed was, in twijfel getrokken.


Hier sluit ik me ook helemaal bij aan.
Het paard oogt echt in de "houdgreep" te lopen, maar wat de oorzaak dan ook is, de combi zou niet zulke hoge punten moeten krijgen.
Bij de start van de kur wordt het paard "in de houding gezet" waar hij de hele proef moet lopen. Bij het halthouden zie je hem ook gelijk wegknikken. Paard is niet naar de hand toe gereden maar tegen de hand en achter de hand.

irmaz

Berichten: 4772
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 11:49

Prachtig dat filmpje van Carl Hester dat hier voorbij kwam, dat is voor mij dressuur, de ruiter geeft super geconcentreerd zachte, duidelijke hulpen en het paard volgt deze zonder aarzelen en in vol vertrouwen. De ruiter doet in alles zijn best om het paard nergens in de weg te zitten.

Ook mooi om te zien hoe Marlies van Baalen met Go Legend langzaam die kant op werkt, wat mij betreft zitten er in haar kuur al een paar hele mooie, bijna perfecte dingen. Mooi hoe zij ook in de ring blijft opleiden en na het gestresste 1e deel na de galopchangementen Go legend beloond met een zachte halsklop. Ik verwacht eigenlijk best nog veel van Marlies en Go Legend voor de toekomst, ik vond haar in het verleden altijd wat slordig maar met Go Legend lijkt ze echt gedreven tot perfectie, ik zeg: Go Marlies!

Helaas zie ik (nog) weinig van partnerschap tussen Edward en Total. Ook weinig begeleiding van Edwards kant voor de onervarenheid van Total, het enige dat ik zie is dat Edward veel met zijn linkerhand doet en rechts als een dood aambeeld laat staan, met waarschijnlijk als gevolg alle tactfouten met name in stap. Bij iedere (scherpe) inwerking met de linkerhand heeft Total niet echt de neiging om die te volgen maar om daar tegenin te gaan, hetzelfde voor de beenhulpen. Wat ik dan wel positief vind is dat Total veel lossigheid over de rug laat zien, vraag is alleen of dit echte vrijheid is of dat deze losse beweging ergens anders gecompenseerd moet worden. Iemand had het hier eerder al over een dansende beer, ik snap die vergelijking wel. Maar al met al is mijn beeld een fantastisch paard met een ruiter die m.i. de motivatie niet meer lijkt te hebben om aan zichzelf te werken. En bijna logisch, hij krijgt toch wel de punten. Mij geeft dit niet het gevoel dat ik dit ook zou willen, terwijl ik dat bij Carl Hester absoluut wel heb, zo te kunnen dansen met je paard _/-\o_

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:02

Ik heb na lang twijfelen en 7 bladzijdes meelezen toch besloten het filmpje eens te kijken.
Eerst keek ik het filmpje van Carl Hester.
Netjes, niet foutloos en in de piaffe vielen me al snel een paar taktfouten op.
Niet onoverkomelijk, gewoon een voorbeen wat te vroeg neerkwam en al bijna weer vertrok op het moment dat het achterbeen eindelijk neerkwam. Het voelde een beetje als een kunstje, waarbij is de rest van de proef best wel heel netjes vond.
Over de punten ga ik mij niet uitlaten, ik kijk en volg de dressuur al jaren niet echt meer. Zeer sporadisch dat ik eens iets kijk.

Daarna die van Edward gekeken.
Het eerste dat mij opviel is dat hij de teugels volgens mij ongelijk vast heeft. De linkerhand is standaard hoger en meer naar zich toe dan de rechter. Heeft hij last van zijn lijf? Is hij misschien gevallen met een ander paard? Heeft hij op een andere manier last van zijn lijf?
Dat is wat mij als eerste te binnen schoot.
Dan het paard eens goed bekeken.
Jemig wat een beweging en go zit daar in zeg, poeh.
In het verleden kon ik best aardig rijden al zeg ik het zelf, maar voor mijn gevoel zou ik daar met een normale draf al vanaf stuiteren.
Het gaat werkelijk alle kanten op, wat mij vooral erg over in de wisselseries. Zeker die bij iedere pas. Edward moet echt moeite doen om het paard enigsinds recht te houden, want die kont wil echt mee vliegen met de wissel. Lijkt mij zeer lastig
Al met al, was dit een proef die ik graag zag?
Nee eigenlijk niet. Voor mijn gevoel heeft dit paard meer ondersteuning nodig op een andere manier.
Ik heb geen idee van het karakter van dit paard, maar iets doet mij denken dat het niet de makkelijkste is.
Het is een knap staaltje rijden, maar ik heb er niet met plezier naar gekeken.
Andere mensen zeiden het ook al, hij lijkt wel wat hypermobiel.
Dat zou misschien best wel het geval kunnen zijn. Geen idee.
Maar op deze manier ben ik bang dat hij zichzelf de blessures in zwabbert omdat een been net iets meer bewoog dan de bedoeling was.

Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt. Volgen ga ik het niet doen, want hier heb ik geen plezier uit gehaald.

Maar iets waar een groot deel van dressuur minnend bokt zo over eens is, dat moet toch eens bekeken worden :P