Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:49

Idd, licht schuimen is mooi. Zo kwijlen is echt niet goed inderdaad, hij verliest hele slierten tegelijk. Je ziet ook het verschil in het hele paard in de uitgestrekte stap en de rest wanneer er druk op staat.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:50

IreneK schreef:
Kwijlen is niet kunnen slikken, dus mi niet goed. Een lichte lippenstift als schuimmond is perfect.


Ik denk niet dat je dat ideaalbeeld kunt nemen als het enige wat kan werken voor een paard. Sommigen schuimen/kwijlen amper, anderen vliegt het er bij wijze van spreken uit. Zweten net zo.

Zelfs bij gewoon wortels geven merk ik al enorme verschillen van nette bakjes tot een pony die er hier telkens in slaagt om zonder overdrijven een half glas kwijl achter te laten bij het eten van 10 wortels. En mag ik hopen dat ze aan een halster en een lang touw wel kan slikken.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:20

Inderdaad, is zo verschillend per paard..maar bij Hermes zie ik wel dat hij goed in de aanleuning loopt doordat je ook nergens ziet dat hij zijn hoofd kantelt. Dus zijn kaak ontspannen heeft, dat zijn belangrijke zaken imo ondanks dat ik het met teveel hand rijden vind en de stang naar mijn smaak te veel/ lang overdwars staat.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:53

Wat mij opvalt is dat het gros van de dressuurpaarden, ook die van Gal dus, niet dragen maar alleen maar stuwen. Zelfs in de piaffe en passage zie ik alleen maar een stuwend achterbeen maar geen dragend, ondergebracht achterbeen met een kanteling in het bekken, zoals het zou horen. Ook de rug blijft vrij "hol" terwijl die zeker bij dergelijke oefeningen "bol" moet worden.
Dit kan ook niet anders omdat de paarden niet van achteren naar voren worden gereden maar eigenlijk net andersom; met de teugel/ bit wordt het hoofd naar beneden gedwongen ( ook te zien aan de vaak open monden en het enorme slijm/ schuim. Sommige paarden zijn net slagroomkloppers; met de tong proberen ze de druk nog wat te verminderen maar juist daardoor krijg je dat witte schuim, het is eigenlijk gewoon geklopt eiwit gecombineerd met het onvermogen te kunnen slikken). Met de sporen worden ze voorwaarts gehouden ( het valt me ook op hoe weinig van deze ruiters met een "wakende" kuit rijden, been ligt eigenlijk zelden tegen het paard maar steekt te veel af) dus de achterhand sloft er achter aan en kan dus ook echt niet ondergebracht worden door deze manier van rijden. Over de handen zeg ik maar "niks" meer; gewicht heffen is er niks bij als ik de ijzeren knuisten van veel ruiters zie. Daarbij valt het me op dat sommige ruiters slecht zitten en/ of soms hoogst merkwaardige bewegingen maken in het zadel, vooral bij de piaffe/ passage. Volgens mij moet het paard die oefening uitvoeren en niet de ruiter die harder (mee) hobbelt dan het paard beweegt. Doet me denken aan een komisch filmpje van Tristan Tucker van jaren terug; eigenlijk een heel triest filmpje aangezien velen ook echt zo rijden. Al met al; wat een wanvertoning die men hier dressuur durft te noemen :n 8)7

Het filmpje van Tristan Tucker; https://www.youtube.com/watch?v=Us8WRMbOCC8

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:01

Ik denk dat die overmatige ruiterbeweging komt doordat het vrijwel onmogelijk is te ontspannen en de beweging te volgen als je ondertussen veel kracht op je handen/armen/schouders hebt. Ik kan dat alleszins niet, als ik doorzit en dan ergens kracht in mijn armen neem (fout, i know, ik heb de neiging vast te houden als paard wil gaan hangen en werk hierop), dan stuiter ik sowieso alle kanten op.

Anastasia24

Berichten: 2711
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:06

Ach wat rijden sommige ruiters vreselijk, en nog wel zo hoog in de sport. Nu ben ik persoonlijk niet van de sport want de strijd om te winnen laat mensen soms vreemde dingen doen. Ik hoop oprecht dat ze op wedstrijden veel meer durven uit te spreken en op te letten als het paard oncomfortabel is\lijkt. Ik zou deze ruiters inderdaad eens op een touwtje of enkel zit zien rijden, dat het paard zelf zijn ontspanning op mag zoeken en niet met stang in een houding word gedwongen. Sporen is ook zo iets, paarden voelen alles precies aan en ik vraag me af waarom dat nog bestaat. Een kleinere hulp, ja, paard voelt de hak en gewichtsverplaatsing prima aan. Paardrijden vind ik een heerlijke sport, maar met dit soort dingen zou ik soms willen dat het puur hobbymatig werd gedaan.
Ik moest lachen om dat filmpje van Tristan Tucker, zo is het hoe ik soms dressuur ruiters door de bak zie gaan, ik heb soms bewondering voor de paarden dat ze ontzettend braaf zijn, okal hebben ze niet altijd een keuze.

Gaabje
Berichten: 933
Geregistreerd: 22-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:14

ElCid schreef:
Wat mij opvalt is dat het gros van de dressuurpaarden, ook die van Gal dus, niet dragen maar alleen maar stuwen. Zelfs in de piaffe en passage zie ik alleen maar een stuwend achterbeen maar geen dragend, ondergebracht achterbeen met een kanteling in het bekken, zoals het zou horen. Ook de rug blijft vrij "hol" terwijl die zeker bij dergelijke oefeningen "bol" moet worden.
Dit kan ook niet anders omdat de paarden niet van achteren naar voren worden gereden maar eigenlijk net andersom; met de teugel/ bit wordt het hoofd naar beneden gedwongen ( ook te zien aan de vaak open monden en het enorme slijm/ schuim. Sommige paarden zijn net slagroomkloppers; met de tong proberen ze de druk nog wat te verminderen maar juist daardoor krijg je dat witte schuim, het is eigenlijk gewoon geklopt eiwit gecombineerd met het onvermogen te kunnen slikken). Met de sporen worden ze voorwaarts gehouden ( het valt me ook op hoe weinig van deze ruiters met een "wakende" kuit rijden, been ligt eigenlijk zelden tegen het paard maar steekt te veel af) dus de achterhand sloft er achter aan en kan dus ook echt niet ondergebracht worden door deze manier van rijden. Over de handen zeg ik maar "niks" meer; gewicht heffen is er niks bij als ik de ijzeren knuisten van veel ruiters zie. Daarbij valt het me op dat sommige ruiters slecht zitten en/ of soms hoogst merkwaardige bewegingen maken in het zadel, vooral bij de piaffe/ passage. Volgens mij moet het paard die oefening uitvoeren en niet de ruiter die harder (mee) hobbelt dan het paard beweegt. Doet me denken aan een komisch filmpje van Tristan Tucker van jaren terug; eigenlijk een heel triest filmpje aangezien velen ook echt zo rijden. Al met al; wat een wanvertoning die men hier dressuur durft te noemen :n 8)7

Het filmpje van Tristan Tucker; https://www.youtube.com/watch?v=Us8WRMbOCC8


Over dat met het been eraf rijden, ik zag dat Ricky Young Dinja van Liere traint en volgens mij traint zij tegenwoordig meer dressuurruiters. Zou dat iets kunnen zijn wat vanuit de reining over is gekomen in het kader van 'eenvoudig' rijden? Dat ging ik me afvragen nadat ik zag dat Ricky Young haar traint. En ik heb Ricky wel eens horen zeggen (geen quote) in een interview dat ze vindt dat dressuurruiters het vaak te ingewikkeld voor hun paard maken.

Ik moet zeggen dat ik been eraf, tenzij er een verandering gevraagd wordt, zelf ook wel eens gebruikte bij flegmatieke paarden of paarden die ongevoelig voor het been waren geworden, vooral in de beginfase, om duidelijker te maken wanneer het been wel en geen hulp geeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:20

Elisa2 schreef:
Cayenne schreef:
Hans-Peter is juist één van de vriendelijker rijdende ruiters.


Alstjeblieft dat is echt NIET zo...vind ik de ergste.

Ik was al bang dat ik weer de enige zou zijn die vreemd op keek van deze opmerking. HP is absoluut niet de vriendelijkste ruiter. Hij is zo mogelijk nog erger dan Gal.

WB been er aan of er af; Ik rijd ook met mijn been er af tenzij ik een hulp geef. Die hele "wakende kuit" is het jezelf en je paard imo moeilijker maken dan nodig. :o

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 14:41

Citaat:
Over dat met het been eraf rijden, ik zag dat Ricky Young Dinja van Liere traint en volgens mij traint zij tegenwoordig meer dressuurruiters. Zou dat iets kunnen zijn wat vanuit de reining over is gekomen in het kader van 'eenvoudig' rijden? Dat ging ik me afvragen nadat ik zag dat Ricky Young haar traint. En ik heb Ricky wel eens horen zeggen (geen quote) in een interview dat ze vindt dat dressuurruiters het vaak te ingewikkeld voor hun paard maken.


Ik rij western en rij ook altijd met een wakende kuit ( ik rij geen reining maar daar heb ik sowieso mijn bedenkingen bij :o ). Bij een flegmatiek paard is het soms handig om dan wat "pittiger" in te komen maar het geeft juist een paard veel steun en zorgt dat het niet opeens van een hulp schrikt en teveel impuls toont.

Ayasha; waarom is rijden met een wakende kuit het jezelf en je paard moeilijk maken? Ik zie dat nou net andersom; geen wakende kuit maakt het juist moeilijker omdat je altijd te laat, te plotseling, te abrupt en vaak slechter gedoseerd kan inkomen met je been. Let wel; ik bedoel met een wakende kuit geenszins een knijpend, strak aanliggen been maar een been waarmee je altijd net je paard kan voelen. Een waarbij de aanraking met de broekspijp al genoeg is om een hulp duidelijk te maken. Daarbij ziet het er ook veel netter uit dan de zwabberbenen van veel van deze dressuurruiters. Ook sowieso met gebruik van een spoor zijn die afstekende zwabberbenen echt "not done" omdat de hulpen ( zoals soms wel te zien is) keihard inkomen omdat er geen "feel" is bij paard/ ruiter. Maar misschien is het hier juist de bedoeling omdat veel van deze paarden zo murw zijn.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 15:57

Ook ik rijd western en had nagenoeg exact de reactie van Elcid geschreven kunnen hebben!

Wel met de kanttekening dat ook in de western wel met been eraf gereden wordt door sommigen, maar het is zeker niet typisch "western".

Electra63

Berichten: 17845
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:11

Anastasia24 schreef:
Ach wat rijden sommige ruiters vreselijk, en nog wel zo hoog in de sport. Nu ben ik persoonlijk niet van de sport want de strijd om te winnen laat mensen soms vreemde dingen doen. Ik hoop oprecht dat ze op wedstrijden veel meer durven uit te spreken en op te letten als het paard oncomfortabel is\lijkt. Ik zou deze ruiters inderdaad eens op een touwtje of enkel zit zien rijden, dat het paard zelf zijn ontspanning op mag zoeken en niet met stang in een houding word gedwongen. Sporen is ook zo iets, paarden voelen alles precies aan en ik vraag me af waarom dat nog bestaat. Een kleinere hulp, ja, paard voelt de hak en gewichtsverplaatsing prima aan. Paardrijden vind ik een heerlijke sport, maar met dit soort dingen zou ik soms willen dat het puur hobbymatig werd gedaan.
Ik moest lachen om dat filmpje van Tristan Tucker, zo is het hoe ik soms dressuur ruiters door de bak zie gaan, ik heb soms bewondering voor de paarden dat ze ontzettend braaf zijn, okal hebben ze niet altijd een keuze.


Ik heb HP weleens op, ik dacht, Nadine zonder zadel en met halster wisseltjes zien rijden :D

En Dinja traint inderdaad bij Ricky Young, net als Anky ook heeft gedaan.
Het blijven echter wel dressuurproeven ;)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:28

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind eigenlijk maar heel weinig proeven op dit niveau fijn om naar te kijken. Het lijkt alsof de nadruk zo sterk ligt op al die heel moeilijke oefeningen dat er gewoon wordt vergeten dat paarden nog steeds levende wezens zijn. Er wordt krampachtig aan die dieren getrokken en gesleurd opdat ze toch maar die onnatuurlijke oefeningen zouden doen die hun ruiters van hen vragen.

Ik zie maar heel weinig happy athletes, of paarden die er écht klaar voor zijn om dit soort oefeningen te lopen. Soms zie ik proeven die er aangenamer uitzien, maar daar zitten dan soms een paar kleine foutjes in die heel erg worden afgestraft.

Anderzijds, het zal vast niet eenvoudig zijn om op dit niveau te rijden. De ruiters wordt ook enorm veel druk opgelegd waardoor zij op zoek moeten gaan naar shortcuts om het allemaal net wat sneller voor elkaar te krijgen. Ik zou het zelf echt niet willen doen :\

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 20:58

Electra63 schreef:
Ik heb HP weleens op, ik dacht, Nadine zonder zadel en met halster wisseltjes zien rijden :D

En Dinja traint inderdaad bij Ricky Young, net als Anky ook heeft gedaan.
Het blijven echter wel dressuurproeven ;)


Rieky is "van huis uit" ook dressuurruiter, ze is western gaan rijden toen ze samen met Willem Burgmeijer was. Ze is nadat ze Willem leerde kennen pas overgestapt naar het western ( maar dat is al heel wat jaartjes terug, Willem is in 1995 overleden) . Ik kan me nog wel foto's van die 2 herinneren: Willem in western outfit op een Quarter en Rieky in dressuur outfit op een warmbloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 21:05

Eline91 schreef:
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind eigenlijk maar heel weinig proeven op dit niveau fijn om naar te kijken. Het lijkt alsof de nadruk zo sterk ligt op al die heel moeilijke oefeningen dat er gewoon wordt vergeten dat paarden nog steeds levende wezens zijn. Er wordt krampachtig aan die dieren getrokken en gesleurd opdat ze toch maar die onnatuurlijke oefeningen zouden doen die hun ruiters van hen vragen.

Ik zie maar heel weinig happy athletes, of paarden die er écht klaar voor zijn om dit soort oefeningen te lopen. Soms zie ik proeven die er aangenamer uitzien, maar daar zitten dan soms een paar kleine foutjes in die heel erg worden afgestraft.

Anderzijds, het zal vast niet eenvoudig zijn om op dit niveau te rijden. De ruiters wordt ook enorm veel druk opgelegd waardoor zij op zoek moeten gaan naar shortcuts om het allemaal net wat sneller voor elkaar te krijgen. Ik zou het zelf echt niet willen doen :



ze zijn er wel, maar je moet wel naar het buitenland om ze te zien, daar worden paarden ook anders opgeleid denk ik, als ik ze zo zie lopen
https://www.youtube.com/watch?v=r4Cn-XtdBUA

of de Schöne Scarlet en Straight Horse Ascenzione onder Helen Lngehanenberg

fijne blije atleten, zeker met foutjes maar die mogen ze maken, zonder in de stress te schieten voor de straf

https://www.youtube.com/watch?v=3j7bUMDqBpY

als je deze volgt zie je de paarden almaar verbeteren maar nog altijd een happy atleet

volle zus van de wereldkampioen Sezuan
2019
https://www.youtube.com/watch?v=W5_5GYchR3s

zelfde paard in 2021
https://www.youtube.com/watch?v=-MttiybPvK0

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:00

Ze zijn er zeker: https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg

Opgeleid volgens het skala, hier kan ik echt van genieten.

Been er af en simpel houden hoort bij de "moderne dressuur" wat ik op zich niet iets slechts vind. Komt voort uit het kader dat er gewoon ook teveel met been en gewichtshulpen gereden kan worden waardoor het verwarrend wordt voor het paard. Het zou alleen mooi zijn als dat kon vanuit het achter naar voren rijden en loslaten aan de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:16

Elisa2 schreef:
Ze zijn er zeker: https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg

Opgeleid volgens het skala, hier kan ik echt van genieten.

Been er af en simpel houden hoort bij de "moderne dressuur" wat ik op zich niet iets slechts vind. Komt voort uit het kader dat er gewoon ook teveel met been en gewichtshulpen gereden kan worden waardoor het verwarrend wordt voor het paard. Het zou alleen mooi zijn als dat kon vanuit het achter naar voren rijden en loslaten aan de voorkant.


simpele vraag: waarom kan het in het buiteland wel en hier niet

na de OS van Syndney heeft de FEI met de OS van Rio en Londen het voorbeeld gegeven, andere landen om ons heen zijn anders gaan rijden, zelf Isbelle is paardvriendelijker gaan rijden

waarom moet het hier zo krampachtig blijven en durven we geen andere voorbeelden te nemen om ons aan op te trekken

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:28

Elisa2 schreef:
Ze zijn er zeker: https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg

Opgeleid volgens het skala, hier kan ik echt van genieten.

Been er af en simpel houden hoort bij de "moderne dressuur" wat ik op zich niet iets slechts vind. Komt voort uit het kader dat er gewoon ook teveel met been en gewichtshulpen gereden kan worden waardoor het verwarrend wordt voor het paard. Het zou alleen mooi zijn als dat kon vanuit het achter naar voren rijden en loslaten aan de voorkant.


Ziet er inderdaad al beter uit, maar dan rest mij de vraag, waarom dat hoofd/hals zo hoog... wat zakken zou toch veel meer ontspanning met zich mee brengen?

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:33

De nek hoort het hoogste punt te zijn in de verzameling, met de neus voor de loodlijn. Ontspanning in aanspanning is het doel.

MCE: Ik denk door de jurering hier in NL, ze durven er niks van te zeggen (denk aan wat er met Rien van de Schaft is gebeurd) En het lijkt wel of ze beginnen te wennen aan het beeld van de mechanische "dressuur". Internationaal is dat gelukkig niet zo.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:40

Kijk maar eens hoe er gesproken word tegen de bokkers die er wel wat van zeggen, de meest rare verwijten zijn er dan te lezen.
Laat staan als een jury eens gaat punten in wat er echt te zien is en Gal met 45% uit de ring laat gaan.
Want als je alle taktfouten, alle keren dat hij ver achter de loodlijn gaat, alle keren dat hij niet verzameld maar alleen pootjes optilt echt zou punten komt hij echt op dat niveau op een voldoende uit.
Maar dat durven ze niet, helaas.
Misschien moeten een paar het eens wel doen, dan volgt de rest van de jury's misschien ook.

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:46

Filmpje van de kür van Edward is te vinden via de site vd Hoefslag. Vond het minder op druk gereden dan voorgaande proeven eerlijk gezegd. De laaste passage zag er zelfs mooi uit. De bondscoach zei in een interview dat Edward zijn jonge paard nu minder op druk reed zodat het paard nu minder boven zijn kunnen werd gereden even vrij vertaald door mij.
Over de stang van Dinja, in vorige proeven hing die juist heel mooi in een boogje, dat viel juist op want dat zie je haast nooit bij onze top. Misschien dat in de kür wat meer spanning was bij haar?

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:48

En toch val ik daar ook over het wapperende been en de prikkende spoor. Het ziet er veel en veel beter uit dan de spastische bewegingen van wat hier eerder getoond werd maar waarom kunnen die benen niet stil liggen? Ik snap dat been er af sowieso niet; wij zijn opgeleid door o.a. "mestres" van de Portugese Hogeschool, de echte klassieke trainers, en die hebben zelf een stil been wat waakt en leren dat ook aan hun studenten.

https://www.youtube.com/watch?v=DvNzQIiyUxI

https://www.youtube.com/watch?v=E9OiEBuC5Lc

Hier zal ook vast commentaar op te leveren ( bij sommige ruiters wat meer en bij sommige wat minder) zijn maar als ik de rust zie, stil liggende benen, nette teugelvoering en paarden die ontspannen zijn dan zie ik liever dit.
Type paard is natuurlijk compleet anders ( Alter real ( Lusitano) maar wel een paard wat zeer veel talent heeft voor piaffe/ passage, etc. Overigens kwamen Goncalo Carvalho en Rubi ook uit deze school en die hebben op hoog niveau geacteerd.

DuoPenotti

Berichten: 29551
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:49

Minder op druk? Hebben wij hetzelfde filmpje gezien?

Of is er ondertussen weer een ander filmpje?
oh gevonden
https://www.facebook.com/watch/?v=850520995554629

Ja iets minder, maar voor dit niveau zou hij het op zijn zit moeten kunnen met ongeveer de teugels net niet in een boog.

Maar kijk bijvoorbeeld is in het appuyement 2;37, echt de kracht in die linker arm, dat moet toch afgestraft worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:29

ApplePapple schreef:
Elisa2 schreef:
Ze zijn er zeker: https://www.youtube.com/watch?v=C6YtQT9c2Rg

Opgeleid volgens het skala, hier kan ik echt van genieten.

Been er af en simpel houden hoort bij de "moderne dressuur" wat ik op zich niet iets slechts vind. Komt voort uit het kader dat er gewoon ook teveel met been en gewichtshulpen gereden kan worden waardoor het verwarrend wordt voor het paard. Het zou alleen mooi zijn als dat kon vanuit het achter naar voren rijden en loslaten aan de voorkant.


Ziet er inderdaad al beter uit, maar dan rest mij de vraag, waarom dat hoofd/hals zo hoog... wat zakken zou toch veel meer ontspanning met zich mee brengen?


juist gebruik van de hals als eindpunt van de balans, de nek moet het hoogste punt zijn, dit o.a. voor
de ruimte tussen de kaak en de luchtpijp die dan niet in de knel komt,
is gelijk weer discutabel want als je te vroeg te hoog instelt leert het niet op de juiste wijze de balans ontwikkelen en zie veel die gespannen kaken

Afbeelding

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 09:37

Bedankt voor de uitleg! Al zie ik dan toch liever links onderin.

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:32

Ja maar dat is een losrij voorwaarts/neerwaarts houding...

Ik ben sowieso niet van het "instellen" met de hand, dan gaan mensen het hoofd in een positie manouvreren. Imo komt oprichting vanzelf als het paard meer gaat verzamelen en zakken achter. De neus moet anatomisch altijd zoveel mogelijk naar voren wijzen en niet naar de borst. Dat noem je in spreektaal "het neusje er uit' en zorgt er voor dat de luchtpijp niet afgekneld wordt.

Dat kan natuurlijk Vur, nu was er veel handwerk en het lijkt soms dat als ze loslaat dat hij volledig uit elkaar valt.

Total US is ook nog heel jong he..met van nature minder kracht dan Toto. Het zou mij niet verbazen als dit paard inderdaad gewoon ook eigenlijk boven zijn niveau loopt en met teveel druk met het oog op de olympische spelen. Ik hoop echt dat hij heel blijft...

Elcid: Ik denk dat het type paard totaal niet te vergelijken is, mijn ervaring met dat type paard is dat ze heel snel achter het bit kruipen als je met teveel hand rijdt. Dan kun je niks meer.
Ook ziet het er wel rustiger uit qua hulpen, wat positief is maar wat ik heel erg jammer vind is dat ze de paarden alleen maar bij elkaar rijden. Niet op lengte, het harmonica idee mist (paard moet in en uit elkaar kunnen schuiven) verlengen en verkorten in het frame. Dat mis ik bij Edward en veel NL combinaties ook en dat zie je juist heel mooi bij veel duitse combinaties.