Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:40

Bij een stang wordt de druk verdeeld over lagen/tong (zoals bij gewoon bit), de kin via,de ketting en druk achter de oren doordat het kopstuk naar beneden getrokken wordt naarmate de stang schuiner staat. Hoe losser de kinketting hoe meer druk achter de oren kan komen voor dat de druk op de kin groot wordt.

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:46

Dan klemt de ketting op de kin en zal het paard inhouden, behalve wanneer het paard het niet accepteert en flipt, omhoog komt oid. Mij is altijd geleerd dat de kinketting zo afgesteld moet worden dat deze bij 45 graden inwerkt, ik moet zeggen dat ik het bij mennen heb geleerd maar het lijkt mij hetzelfde. Zonder inwerking van de kinketting krijg je volgens mij een veel te grote hefboomwerking op de stang, komt verder naar voren op de tong en geeft veel druk. Maar dit is mijn eigen redenatie, misschien is er hier iemand die dit beter uit kan leggen.

Momo94
Berichten: 1114
Geregistreerd: 05-07-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:39

KootMiraDrum schreef:
Dinja van Liere met Hermes, kur op muziek
https://www.youtube.com/watch?v=I1Lcsjo-Mq8

Rest kan ik zo snel niet vinden. Ik denk dat Dinja Hermes eens op neckrope moet gaan rijden en zelf het bit in de mond nemen. Sporen mogen wat mij betreft ook af. Arm dier lijkt er ook totaal geen lol in te hebben.


Ik schrok bij 4.25 van te voren van het spoor gebruik en hoe het paard ineens wegschiet. :oo
En wat er op de 5 minuten gebeurd..

Elin_

Berichten: 9639
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:43

Poekkie schreef:
Ik heb de filmpjes niet gezien, maar wat is het probleem?

Waar kan ik de videos vinden?

Earth

Berichten: 7917
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:59

Ik ben blij dat ik op bokt kritiek lees op deze ruiters. Voor nu heb ik alleen het filmpje van Dinja gezien, maar Edward vind ik helemaal niet om aan te gluren. Ook door verhalen uit eerste hand. Dat paard van Dinja oogt enkel happy in uitgestrekte stap, dan is de staart rustig en ontspannen. Maar zodra ze hem weer oppakt ontstaat er al direct een storing en is de staart constant onrustig. Daarna is direct die staart weer onrustig en begint ie weer enorm te kwijlen/te stressschuimen zoals ik dat zelf vaak noem.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:16

Ik heb zelf weinig verstand van dressuur op dat niveau maar uiteraard wel een mening over hoe het rijden op mij overkomt. Bij Hans Peter vind ik het beeld wel fijn, bij Edward Gal en Dinja minder. En er waren er nog wel een aantal waarvan ik het beeld niet fijn vond, soms alleen in de inrij piste. Verder vielen een aantal jonge ruiters mij positief op. Daar waren een aantal bij met een heel mooie vriendelijke rijstijl.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:29

Het lijkt mij logischer om voor het NOP paard te kiezen, wat heeft NOP anders voor zin?

Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:45

Zijn er van de heren Gal en Minderhoud ook opnames die vrij te bekijken zijn?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:47


Molfre

Berichten: 2636
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:48


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:01

Ik vind Vincent-Julien van Gasselt een hele fijne ruiter. Stond op nr. 5

Getup

Berichten: 8281
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:30

Cayenne schreef:
Ayasha schreef:
Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-


Dit is niet waar. Zonik heeft laatst zich in de training licht geblesseerd en was niet op tijd weer fit.
Als het goed is loopt hij een deze weken in Frankrijk een wedstrijd om de vorm te bekijken in aanloop naar Tokyo.



Maar hoe kan die nu al zo snel ( voor Dinja ) op een longlist voor de OS staan? Op hoop van goed presteren?
En Tokyo? Volgens mij zijn er hoger scorende combinaties.

Plus geen NK ( observatie wedstrijd ) gelopen.

Zou erg oneerlijk zijn tegenover andere combinaties.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110702
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:50

De bondscoach heeft Zonik wel een paar keer thuis bekeken onder HP.
Misschien dat hij dat ook mee telt?

Anoniem

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:02

mag je als ruiter met twee paarden starten?? of gaat het om Dream Boy of Zonik

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:06

MCE schreef:
mag je als ruiter met twee paarden starten?? of gaat het om Dream Boy of Zonik

Goh, van een instructeur zou je deze vraag toch niet verwachten :)

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:50

Momo94 schreef:
KootMiraDrum schreef:
Dinja van Liere met Hermes, kur op muziek
https://www.youtube.com/watch?v=I1Lcsjo-Mq8

Rest kan ik zo snel niet vinden. Ik denk dat Dinja Hermes eens op neckrope moet gaan rijden en zelf het bit in de mond nemen. Sporen mogen wat mij betreft ook af. Arm dier lijkt er ook totaal geen lol in te hebben.


Ik schrok bij 4.25 van te voren van het spoor gebruik en hoe het paard ineens wegschiet. :oo
En wat er op de 5 minuten gebeurd..


Ik heb het even teruggekeken. Ze gebruikt idd haar spoor daar, al zie ik geen overmatig gebruik of schoppen. Het paard schiet wel een beetje weg idd. Nu is het dier ook wel vrij heet doorheen de hele proef, dus ik durf het niet zeggen.

Op de 5 minuten bedoel je die hakkel alvorens de pirouette in te zetten? Ruiterfout dat zich uit in taktfouten denk ik. Geen idee wat ze precies doet. Kan best zijn dat het komt door te veel tegenhouden op de teugel hoor, dat weet ik niet goed.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:52

troi schreef:
Bij een stang wordt de druk verdeeld over lagen/tong (zoals bij gewoon bit), de kin via,de ketting en druk achter de oren doordat het kopstuk naar beneden getrokken wordt naarmate de stang schuiner staat. Hoe losser de kinketting hoe meer druk achter de oren kan komen voor dat de druk op de kin groot wordt.


Bedankt voor de uitleg (en ook de uitleg van de andere bokker daaronder)! Weer wat bijgeleerd :)

Dus je wil een strakkere kinketting zodat de druk op de kin komt en minder op het deel achter de oren (atlas?)? En druk achter de oren is niet goed omdat je daar dan rechtstreeks op de wervel drukt?

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:48

Momo94 schreef:
Ik schrok bij 4.25 van te voren van het spoor gebruik en hoe het paard ineens wegschiet. :oo
En wat er op de 5 minuten gebeurd..

Yep, ze prikt hem alle kanten op.
En idd alleen maar een gekanteld stangbit.

Marlies van Baalen heeft de stang van Go Legend een stuk vriendelijker.

Denise Nekeman daarentegen heeft in de pirouette de stang van Boston STH horizontaal.

Maar 't zijn allemaal korte fragmenten.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 07:46

Poekkie schreef:
troi schreef:
Bij een stang wordt de druk verdeeld over lagen/tong (zoals bij gewoon bit), de kin via,de ketting en druk achter de oren doordat het kopstuk naar beneden getrokken wordt naarmate de stang schuiner staat. Hoe losser de kinketting hoe meer druk achter de oren kan komen voor dat de druk op de kin groot wordt.


Bedankt voor de uitleg (en ook de uitleg van de andere bokker daaronder)! Weer wat bijgeleerd :)

Dus je wil een strakkere kinketting zodat de druk op de kin komt en minder op het deel achter de oren (atlas?)? En druk achter de oren is niet goed omdat je daar dan rechtstreeks op de wervel drukt?


Je zoekt naar een balans, waar reageert je paard het beste op.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:06

Op iets langere termijn is het uiteindelijk de jurering die de rijstijl bepaalt.
Deze komen hier te weinig in de discussie voor.
Wie jureert de topwedstrijden in Nederland? Dat zou toch een internationaal samengestelde jury mogen zijn, zodat het beeld van de gewenste rijderij internationaal dezelfde richting op gaat.

Verder matig ik mij niet aan kritiek te geven op topruiters die veeeeeel beter rijden dan ik.
Ook qua diervriendelijkheid niet. Laat mij eerlijk zijn, hun paarden moeten harder werken, maar ze doen het in veel betere omstandigheden dan 95 % van de andere gevallen.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:15

Cayenne schreef:
Ayasha schreef:
Heel artikel over hoe HP Zonik gaat rijden een paar weken geleden en nu is er ineens geen sprake meer van Zonik. _O-
Ik hoop dat de heren zwaar af gestraft worden op de OS. :) Misschien gaan ze dan een keer nadenken over hun rijderij. Of komt er een opening voor de fijnere Nederlandse ruiters.


Hans-Peter is juist één van de vriendelijker rijdende ruiters.


Alstjeblieft dat is echt NIET zo...vind ik de ergste.

Elisa2

Berichten: 37228
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 08:22

Ayasha schreef:
Dit is niet waar. Zonik heeft laatst zich in de training licht geblesseerd en was niet op tijd weer fit.
Als het goed is loopt hij een deze weken in Frankrijk een wedstrijd om de vorm te bekijken in aanloop naar Tokyo.


Maar hoe kan die nu al zo snel ( voor Dinja ) op een longlist voor de OS staan? Op hoop van goed presteren?
En Tokyo? Volgens mij zijn er hoger scorende combinaties.

Plus geen NK ( observatie wedstrijd ) gelopen.

Zou erg oneerlijk zijn tegenover andere combinaties.


Ze heeft laatst internationaal hoog en goed gescoord in Aken.

Vincent vind ik ook de meest fijne ruiter.

Overigens is "kwijlen" kauwen op het bit over het algemeen een goed teken, omdat het betekent dat het paard de kaak loslaat.

IreneK

Berichten: 10
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Aalsmeer

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:44

Kwijlen is niet kunnen slikken, dus mi niet goed. Een lichte lippenstift als schuimmond is perfect.

996981
Berichten: 9747
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:48

IreneK schreef:
Kwijlen is niet kunnen slikken, dus mi niet goed. Een lichte lippenstift als schuimmond is perfect.

Er zijn paarden die bitloos ook kwijlen. Die paarden hebben toch echt de vrijheid te slikken

DuoPenotti

Berichten: 29555
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Nederlands kampioen Edward Gal verkeert in luxepositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:49

Of het niet kunnen slikken is twijfel ik ook aan, maar wel het "beslissen" niet te slikken door spanning.