Brugs koetspaard zakt ineen op Burg en overlijdt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Brugs koetspaard zakt ineen op Burg en overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 20:20

Equnews.be
Ingezonden door bokker Gini
Algemeen

Afbeelding
Een wiel van een koets. Foto: Bokt Wiki

Op de Burg in Brugge is zaterdagmorgen rond 11.30 uur een koetspaard in elkaar gezakt en overleden. Het gaat om de 17-jarige Tinka, die op dat moment aan haar eerste ritje bezig was. “Alle koetsiers zijn enorm aangeslagen, niet in het minst de eigenares. Dit is in dertig jaar nog nooit gebeurd. Een drama”, zegt Mark Wentein, voorzitter van de Vlaamse Paardensportfederatie en woordvoerder van de Brugse koetsiers.

Mark, zelf koetsier in Brugge, was net bezig met ritje voor een trouwplechtigheid te verzorgen. “Ik had Tinka ‘s morgens nog gezien bij de dagelijkse medische keuring en er leek niets aan de hand. Ze heeft al meer dan tien jaar ervaring met de koets in Brugge en was een van onze meest betrouwbare paarden. Ze heeft net vier dagen gerust op de weide, omdat het kalm was in Brugge. Ze was aan haar eerste ritje bezig”, vertelt Mark. Hij zag Tinka kort voor het drama gebeurde op de Burg.
“Ze passeerde stapvoets met enkele klanten achter in de koets. Er was niets aan te zien. Vijf minuten later zeeg Tinka neer. Het is onverklaarbaar. In april zijn alle paarden nog volledig medisch gekeurd. Nog nooit in dertig jaar hebben we dit meegemaakt”, aldus Mark Wentein. De koetsierster en eigenares van Tinka was in shock. Ook de klanten achterin op de koets waren aangedaan van wat zich voor hen afspeelde.

Al snel bleek dat er voor Tinka geen hulp meer kon baten. De brandweer werd opgeroepen om een tent over het dier te zetten. Het kadaver van 600 à 700 kilo zwaar is getakeld door de brandweer. “Het stoffelijk overschot is onderweg naar de faculteit Dierengeneeskunde van de UGent in Merelbeke. Hoe dan ook moeten we de doodsoorzaak kennen, want dit is moeilijk te verklaren. Is het hartfalen of heeft ze iets verkeerds gegeten, de voorbije dagen op de weide? We weten het niet. Aan de ouderdom zou het niet mogen liggen. Sommige van onze 125 koetspaarden zijn tot hun 25ste in dienst”, besluit koetsier Mark. Aan de temperatuur kan het overlijden moeilijk te wijten zijn, want het was amper 18 graden. Het nieuws sloeg als een bom in bij de Brugse koetsiers.

Ladygiroc

Re: Brugs koetspaard zakt ineen op Burg en overlijdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:27

Sneu voor de koetsiers en eigenaren.

Natuurlijk een rot beeld voor de omstanders.

Waren die tochten in de Belgische steden niet al eens in opstand? Als het maar geen voer voor de tegenstanders is want zoiets kan ons allemaal gebeuren!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:40

Sterkte voor de eigenaresse en betrokken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:30

Heel vervelend. Maar ook een paard kan door bijvoorbeeld plotseling hartfalen ineens overlijden.
Mijn oude pony is vorige week bij zijn nieuwe baasjes ook ineens in elkaar gezakt en overleden. (ca 26 jaar) en vroeger bij de pony verhuur is ook een keer een meisje het zandpad afgegaan op 1 van de pony’s en die pony stortte ineens in en ze vlogen de sloot in. Pony had waarschijnlijk hartstilstand. Gewoon een normale en niet heel oude pony.
Als zoiets voor de koets gebeurd is dat natuurlijk direct heel heftig. Naar ook voor de pagagiers om mee te maken. :(:)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:42

Marigold schreef:
Heel vervelend. Maar ook een paard kan door bijvoorbeeld plotseling hartfalen ineens overlijden.
Mijn oude pony is vorige week bij zijn nieuwe baasjes ook ineens in elkaar gezakt en overleden. (ca 26 jaar) en vroeger bij de pony verhuur is ook een keer een meisje het zandpad afgegaan op 1 van de pony’s en die pony stortte ineens in en ze vlogen de sloot in. Pony had waarschijnlijk hartstilstand. Gewoon een normale en niet heel oude pony.
Als zoiets voor de koets gebeurd is dat natuurlijk direct heel heftig. Naar ook voor de pagagiers om mee te maken. :(:)

Ben blij dat er hier toch nog mensen zijn met een normale reactie als ik die commentaar van alle wappies op fb lees :o

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 23:44

Mijn kerngezonde merrie kreeg ook een hartaanval. Dit had ieder moment kunnen gebeuren.

Vreselijk als je dit meemaakt.

Sterkte voor de eigenaren

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 06:05

Ladygiroc schreef:
Sneu voor de koetsiers en eigenaren.

Natuurlijk een rot beeld voor de omstanders.

Waren die tochten in de Belgische steden niet al eens in opstand? Als het maar geen voer voor de tegenstanders is want zoiets kan ons allemaal gebeuren!

Elke keer als er zoiets gebeurt schiet iedereen wakker en schreeuwt dierenmishandeling...
Volgens mij zijn koetstochtjes nochtans al flink gereguleerd.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 06:14

Heel vervelend en naar om te zien, maar 't kan gewoon gebeuren.
Ik had mijn paard verkocht en die lag een jaar later dood in het land, aorta scheuring. Ook iets wat onoverzienelijk was

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 06:30

Wat erg. Dat kan denk ik inderdaad ieder paard en eigenaar gebeuren, maar dat doet natuurlijk niet af dat los hiervan deze koetsritjes wel gewoon verboden moeten worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 06:38

Ach wat sneu, en vreselijk om mee te maken voor de koetsier en de omstanders!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:02

BaileyMix schreef:
Wat erg. Dat kan denk ik inderdaad ieder paard en eigenaar gebeuren, maar dat doet natuurlijk niet af dat los hiervan deze koetsritjes wel gewoon verboden moeten worden.

Wat is er nu mis aan deze koetsritten? Paarden worden prima verzorgd. Dag werken is dag daarna rust.
Heb ze al vaak genoeg zien passeren in de Brugse binnenstad om te zien of ze goed behandeld worden of niet. ik zie eerder fietsers en voetgangers domme dingen doen in de straten van Brugge dan die koetsiers.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:13

petraaken schreef:
BaileyMix schreef:

Wat is er nu mis aan deze koetsritten? Paarden worden prima verzorgd. Dag werken is dag daarna rust.
Heb ze al vaak genoeg zien passeren in de Brugse binnenstad om te zien of ze goed behandeld worden of niet. ik zie eerder fietsers en voetgangers domme dingen doen in de straten van Brugge dan die koetsiers.

Ik sluit me hier bij aan. Elke keer als ik in brugge was vond ik de paarden er prima uitzien. Jammer van dit ongeluk, maar dat kan elke paard overal gebeurden.

Die hele discussies op fb gaan over dat paarden maar in een wei gezet zouden moeten worden ipv te laten werken. Lijkt me een super idee... lekker met zijn allen moddervet en hoefbevangen aangezien het nederlandse/ belgische gras daar helemaal niet geschikt voor is. Sommige mensen roepen maar wat en hebben echt totaal geen idee dat hun ‘ideaal’ een absoluut rampscenario zou betekenen voor het gros van de paarden hier.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:16

BaileyMix schreef:

Ben het helemaal met je eens, maar horen wij nu bij de “ wappie’s “

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:29

Ik heb het Facebook bericht niet gezien, maar ik denk dat er bedoeld wordt dat er mensen/'wappies' zijn die doen alsof het de schuld van het koetsbedrijf is terwijl het elk paard kan overkomen, los van de discussie of koetsritten midden in de stad nog van deze tijd zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:41

7ofhearts schreef:
BaileyMix schreef:

Nee, je mag je mening hebben natuurlijk. Of je bij de wappies hoort of niet, hangt af van de argumenten en methodes die je gebruikt om die te verdedigen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:42

Dit kan elk paard overkomen ook als ie zn hele leven op het land heeft gestaan of in de topsport loopt waar het paardenlichaam regelmatig wordt gecheckt door een dierenarts.

Wel heel naar om mee te maken dat een paard sterft in het harnas :knuffel:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:55

Een van mijn ponies lag geheel plotseling dood in zijn eigen stal. In de ochtend op de wei geweest,In de namiddag binnengezet en toen de stalhoudster rond 5 uur wilde gaan voeren lag hij dood. De veearts is er nog bijgeweest en die constateerde acuut hartfalen. Hij lag zo rustig alsof hij sliep en er was geen sprietje stro verschoven.Hij was wel al 31 jaar.Maar ik denk dat dit elk paard kan overkomen, of hij werkt of niet .

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:03

Oh wat vreselijk voor alle betrokkenen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:07

7ofhearts schreef:
BaileyMix schreef:

Ja ach, het is inmiddels wel bekend dat Bokt en de paardenwereld in zijn algemeenheid bijzonder conservatief zijn :+ Dan maar wappie.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:21

Ik heb ze zien lopen tijdens een zeer warm weekend.
En ook ik hoor bij degenen die dergelijk vermaak liever afgeschaft zien. Laat al die luie bipsen maar fietsen....

Ik zal een ander perspectief op paardenwelzijn hebben wellicht, maar ik had er erg veel moeite mee

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:34

Ninx schreef:
... Laat al die luie bipsen maar fietsen....

Moeten volgens deze redenatie alle ruiters dan ook maar naast hun paard gaan lopen?

Triest voor alle betrokkenen en omstanders om een paard zo te zien sterven.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:37

hoefnageltje schreef:
Ninx schreef:

Moeten volgens deze redenatie alle ruiters dan ook maar naast hun paard gaan lopen?

Triest voor alle betrokkenen en omstanders om een paard zo te zien sterven.

Is in deze overgewichtsepidemie geen slecht idee eigenlijk....

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:36

Ninx schreef:
Ninx schreef:

Is in deze overgewichtsepidemie geen slecht idee eigenlijk....

Duidelijk nog nooit gaan fietsen in Brugge :')

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 04:51

Vreselijk.

En ja dat kan elk dier gebeuren.
Hersenbloeding, herseninfarct, gescheurde aorta, hartstilstand etc... levend wezen en geen fiets.

Het is altijd naar om mee te maken.

Sterkte aan de betrokkenen

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 05:34

Vreselijk, kan inderdaad ieder paard gebeuren.

1x gezien dat een paard boven de sprong in elkaar stortte (met ruiter erop)
Vreselijk om te zien. Ook dat dier leek kerngezond voor hij inelkaar stortte