De top bereiken op een paardvriendelijke manier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

De top bereiken op een paardvriendelijke manier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 19:12

DeHoefslag.nl
Sport

Afbeelding
Een westernamazone, dit is niet de amazone uit dit artikel.
Foto: Rveenen / http://www.flickr.com/photos/rveenen/ Bokt Wiki

Sabrina Dijkstra begon in 2014 met Ima Funny Character (v.Tivio Tiny Toon) aan haar carrière in de westernsport. Binnen enkele jaren was de combinatie vanaf niks, naar het hoogste niveau in Nederland geklommen, dit deden ze grotendeels zonder bit en zonder sporen. Dijkstra is zelf niet tegen hulpmiddelen tijdens het rijden, ze wil aan iedere ruiter meegeven dat het belangrijk is om naar jezelf en naar je paard te blijven luisteren. Samen met een promotieteam hoopt ze niet alleen de western- maar de hele paardensport te voorzien van positiviteit en motivatie.

Meer lezen over hoe ze dit gedaan heeft, kan op DeHoefslag.nl

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:16

Goed dat ze diervriendelijkheid promoot. Alleen bit en sporen staat niet gelijk aan dieronvriendelijk en vice versa.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:35

Nikass schreef:
Goed dat ze diervriendelijkheid promoot. Alleen bit en sporen staat niet gelijk aan dieronvriendelijk en vice versa.

Dat zegt ze zelf ook in het artikel :D

BriPi

Re: De top bereiken op een paardvriendelijke manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:45

Fijn dat iemand hoog in de sport de individuele behoeften van paard en ruiter bij het rijden benadrukt! Blij dat er ook zulke mensen in de sport zitten. +:)+

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 20:46

Het is top dat iemand dit weer toont. Het is jammer dat het nieuws is, het zou standaard moeten zijn en dat vind ik jammer. Verder natuurlijk supertop!!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:49

Wel grappig dat ze er een foto bijzetten van een paard met een bit van afmeting telefoonpaal in zijn mond :D

Overigens moet ik zeggen dat ik de redactie weinig creatief vind met de foto’s bij nieuwsartikelen. Een kleine Google search en je hebt de juiste foto.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:52

janderegelaa schreef:
Wel grappig dat ze er een foto bijzetten van een paard met een bit van afmeting telefoonpaal in zijn mond :D

Overigens moet ik zeggen dat ik de redactie weinig creatief vind met de foto’s bij nieuwsartikelen. Een kleine Google search en je hebt de juiste foto.

Maar dat wil niet zeggen dat die foto dan ook gebruikt mag worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:54

Naskapower schreef:
janderegelaa schreef:

Dan haal je hem toch weer weg. Maar 99 van de 100 keer mag je hem gewoon gebruiken als je de naam van de fotograaf erbij zet.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:21

janderegelaa schreef:

Want dat heeft iets met al dan niet paard(on)vriendelijk te maken? In de westernsport moet je, op de beginnersklasses na nu eenmaal met bit starten als je paard ouder is dan 5. Eenhandig, en afhankelijk van het onderdeel aan een losse tot heel lichte contactteugel (waarbij je dus altijd nog een klein boogje ziet). Alleen daarvoor, en dus bij de beginners, mag je met bosal of snaffle. En een neusriem is verboden, dus er valt niets te verbloemen. Zelfs als de ruiter thuis met (teveel) druk rijdt, of met twee handen op een bit dat bedoeld is voor eenhandig rijden, zie je dat tijdens een proef terug.

Aan de lengte van de shanks op zich kun je verder niet veel afleiden. Natuurlijk heb je met lange shanks meer hefboomwerking dan met kortere, maar ook het mondstuk is belangrijk, en verder heeft de lengte van het deel dat van het mondstuk naar het bakstuk loopt (weet even de nederlandse term niet) invloed op de inwerking.

Afgezien daarvan hadden ze inderdaad wel een betere foto kunnen uitzoeken :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 07:27

janderegelaa schreef:
Naskapower schreef:

Dan haal je hem toch weer weg. Maar 99 van de 100 keer mag je hem gewoon gebruiken als je de naam van de fotograaf erbij zet.

Als je ervoor betaalt, ja.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:53

Nog nooit van haar gehoord...
Welje discipline rijd ze?
Western...Top van NL is niet zo moeilijk aangezien er maar weinig is en het niveau vaak erg laag.
Dus zonder spoortje of bit is niet bepaald heel moeilijk.

Komt bij onze hulpen minimaal zijn en niet mogen opvallen tijdens een run.
Maar leuk ze diervriendelijkheid promoot.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:21

Popstra schreef:
Nog nooit van haar gehoord...
Welje discipline rijd ze?
Western...Top van NL is niet zo moeilijk aangezien er maar weinig is en het niveau vaak erg laag.
Dus zonder spoortje of bit is niet bepaald heel moeilijk.

Komt bij onze hulpen minimaal zijn en niet mogen opvallen tijdens een run.
Maar leuk ze diervriendelijkheid promoot.

Plus dat je op zo ongeveer iedere wedstrijd 4 keer wereldkampioen kunt worden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 10:27

Ja ik wil niet lullig overkomen maar er word ook niet verteld wat voor discipline of welke vereniging.En daar zit nogal een verschil in kwa niveau, moeilijkheids graad, snelheid e.d

Er zijn zat disciplines waar je idd makkelijk zonder spoor of bit je paardje netjes rond kunt rijden.

Maar neemt niet weg het leuk is dat er positieve aandacht aan besteed word +:)+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:17

Popstra schreef:
Ja ik wil niet banketstaaf overkomen maar er word ook niet verteld wat voor discipline of welke vereniging.En daar zit nogal een verschil in kwa niveau, moeilijkheids graad, snelheid e.d

Er zijn zat disciplines waar je idd makkelijk zonder spoor of bit je paardje netjes rond kunt rijden.

Maar neemt niet weg het leuk is dat er positieve aandacht aan besteed word +:)+

Ik vond deze foto op d'r facebook:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60DAB99C

Nederlands kampioen van de dutch paint horse club.

In de omschrijving op d'r facebook pagina schrijft ze: "Wij geven shows en demo's in de Freestyle Western Reining/Trail in combinatie van het rijden met atributen oa grote vlaggen (bitloos) en op neckrope."

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 11:23

Veulen84 schreef:
Ik vond deze foto op d'r facebook:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=60DAB99C

Nederlands kampioen van de dutch paint horse club.

In de omschrijving op d'r facebook pagina schrijft ze: "Wij geven shows en demo's in de Freestyle Western Reining/Trail in combinatie van het rijden met atributen oa grote vlaggen (bitloos) en op neckrope."

Ik zie daar toch echt een flink bit en sporen :')

Hoe dan ook, fijn dat er aandacht aan besteed wordt :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:59

Iets met reglementen en klasses...
Goed dat er aandacht aan wordt besteed. Ik heb een tijdje terug een discussietopic geopend over western en bitloos.
Interessant.
Voor de geïnteresseerden: [WN-TR] Western en bitloos

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:09

Sizzle schreef:
Nikass schreef:

Dat zegt ze zelf ook in het artikel :D

Maar het artikel suggereert wel dat zonder bit diervriendelijk is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:20

Jeetje zeg, dan probeer je eens een leuke boodschap betreffende paardensport de wereld in te werpen. Maar positivisme en paardensport hebben blijkbaar alleen de beginletter gemeenschappelijk. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:46

Gini schreef:
Jeetje zeg, dan probeer je eens een leuke boodschap betreffende paardensport de wereld in te werpen. Maar positivisme en paardensport hebben blijkbaar alleen de beginletter gemeenschappelijk. :')
_O-

Ik snap inderdaad ook niet waarom er bij dit soort berichten op zoveel slakken zout gelegd moeten worden. Ik lees een heel genuanceerd, positief artikel, maar blijkbaar zit "paardminnend" Nederland zo vastgeroest in oude tradities, dat er maar moeilijk geaccepteerd kan worden dat er ook een hoop mogelijk is zonder onze traditionele hulpmiddelen van metaal. En nee, ik ben er ook niet tegen, maar je zou denken dat "hoe minder, hoe beter" toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 06:58

Gini schreef:

Dit...

En dat is best jammer.

Want we hebben best behoefte aan een beweging deze kant op. En als je hier alleen wat van mag zeggen als je de top van de top bent. Of altijd perfect bent.... Dan hebben we nog een heeeeel lange weg te gaan.

Blijkbaar doet ze het in haar categorie goed en wil ze een positieve boodschap uitdragen (zonder zich daarbij meteen af te zetten tegen de rest) dan zeg ik +:)+
Wie volgt?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:55

Western is nogal een breed begrip met veel disciplines op veel verschillende niveaus en het een wat makkelijker te rijden is dan het ander zonder bit. Daar ging het om.

En ja daar mag je best over beginnen in een topic over bitloos.