Op zoek naar de Big Five vanaf de rug van een paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Op zoek naar de Big Five vanaf de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 17:11

*Bokt.nl / FEI
Algemeen
Geschreven door Sophie Baker

Afbeelding
Foto: Marjo

Sophie Baker geniet van de wonderen van Zuid-Afrika vanaf de rug van geweldige paarden. Over haar avontuur tussen de wilde dieren heeft zij een mooi verhaal geschreven voor de FEI.

Ik zit op een uitgestrekt terras aan de rivier met uitzicht op het Zuid-Afrikaanse bushveld.
Mijn cap, bovenop de tafel, schommelt een beetje heen en weer als een zacht briesje zijn best doet om door de middaghitte te dringen. Terwijl ik een hap zelfgemaakte sinaasappeltaart wegspoel met een slokje koffie, begint Gerti Kusseler aan de veiligheidsbriefing.

Als eerste; een formulier waarin staat dat als ik de instructies niet nauwkeurig opvolg, ik 'misschien word opgegeten'. Niet door haar man, Phillip Kusseler, hoofdgids en de andere helft van het dynamische Duitse duo. Maar door de leeuwen en olifanten waar we naar op zoek gaan - te paard.

Ik ben bij Wait A Little, de enige safari te paard in Zuid-Afrika die gasten de mogelijkheid biedt om de Big Five te zien vanaf de rug van een paard: leeuw, olifant, neushoorn, buffel en luipaard.

Ze zeggen dat Afrika onder je huid kruipt, en in je bloed. Als je eenmaal voet op haar grond hebt gezet - of je het nu leuk vindt of niet - zit Afrika in je aderen.

Toch hebben slechts enkelen het geluk om te kunnen genieten van alles wat het Afrikaanse bushveld te bieden heeft. Nog minder zijn bevoorrecht genoeg om het van tussen de oren van een paard te zien.

En op de een of andere manier, ondanks dat ik mijn hele volwassen leven heb gereden en safari-gerelateerde ervaringen had afgevinkt alsof ze uit de mode raakten, was ik nooit op een echte paardensafari geweest. Zelfs niet met Wait A Little praktisch voor de deur.

Nu, slechts een paar weken later, weet ik niet zeker of normale safari's ooit echt vergelijkbaar zullen zijn.

De paarden
Als wedstrijdruiter is het allerlaatste dat ik wil doen, mijn kostbare betaalde verlof besteden aan het rijden op wilde, oncontroleerbare paarden. Dat is wat mij betreft geen vakantie.

Als ik dat zou willen doen, zou ik om een ​​ritje kunnen vragen aan een willekeurig aantal halfwilde Namibische Warmbloeden in mijn directe omgeving. En hoewel ik het (meestal) niet erg vind dat mijn paarden schrikken van volledig levenloze en ongevaarlijke voorwerpen, ben ik er niet happig op om de reactie van de gemiddelde voskleurige volbloed na te spelen op een plastic zak terwijl ze omringd zijn door, letterlijk, leeuwen.

Gelukkig konden de paarden van Wait A Little dit alles niet worden verweten. Van mijn Friese kruising Hardy (beschreven door Phillip als "lief maar geen renpaard") tot mijn persoonlijke favoriet, een 1.72 meter hoge Warmbloed genaamd Castello, elk van mijn vier paarden was responsief, moedig en betrouwbaar. En hetzelfde kan gezegd worden voor elke andere gast.

Dat is niet in de laatste plaats te danken aan eigenaar-operators Phillip en Gerti, die meer dan 20 jaar geleden uit Duitsland emigreerden om Wait A Little te starten. Tijdens hun eerste paar jaar op de boerderij worden de paarden zorgvuldig getraind, zowel binnen als buiten de rijbak, waarbij ze leren van zowel andere paarden als menselijke tegenhangers. Het eindresultaat is een reeks paarden van verschillende groottes die allemaal een absoluut genot zijn voor de gasten.

Gerti rijdt op Grand Prix dressuur niveau, en zorgt ervoor dat de paarden mooi geschoold zijn op de route en over kleine sprongen kunnen springen. Dus ja, dat betekent letterlijk dat uw paarden getraind worden door een GP-ruiter. Geen slechte start, als het gaat om paardensafari's!

Phillip, een bekwame ruiter en een van de meest gekwalificeerde game rangers die er is, leidt de ritten met een van zijn vier toegewijde leidende paarden. In het geval dat een waarneming toch een beetje te spannend wordt, zal een van deze ijzersterke paarden met plezier stand houden tegen de meest intimiderende wilde dieren.

Afbeelding
The Big Five van Afrika. Foto: Wikimedia Commons

De safari-ervaring te paard
Elke dag volgt hetzelfde ruwe patroon; een snelle koffie in de vroege ochtend en een hapje eten, daarna een lange rit voordat de hitte van de dag te intens wordt.

Een grote lunch wiegt je in een voedselcoma, als je op mij lijkt. Je vrije tijd besteed je aan dutten, lezen of luieren bij het zwembad of op het terras - bij voorkeur met een G&T in de hand. Voordat de verleiding om dieper weg te zinken in het frisse witte linnen te sterk wordt, ben je weer op de paarden voor een middagsafari.

Na elk van de ritten kwamen we overspoeld van opwinding en vol verwondering over de schatten die de safari te paard te bieden heeft terug.

Van het kijken naar het trillen van tientallen individuele wimpers op de ogen van een neushoorn terwijl hij in slaap viel, tot het zachte miauwen van een jonge leeuw die zijn troep roept, het zachte geluid van hun poten terwijl ze ons volgen naar een open plek, en de plooien van de slurf van een olifant terwijl die door de eenzame struik slingert die ze van de neus van mijn paard scheidt, bood elke rit ons het soort once-in-a-lifetime ervaringen waarvan ik me nooit had gerealiseerd dat ze mogelijk waren.

En ondanks ongelooflijke waarnemingen van enkele van de Big Five (hoewel ik nog steeds van plan ben terug te gaan om een ​​luipaard te zoeken!), is er ook genoeg magie te vinden in de andere dieren in het wild; het nieuwsgierige zebraveulen wiens blik tussen ons en zijn moeder flitste alsof hij probeerde te begrijpen waar de strepen waren gebleven, een nijlpaardenfamilie die in de dam opdook om water naar ons te blazen in hun beste walvisindruk, talloze bokjes die naast ons snuiven en galopperen, en een giraf die ons bedachtzaam vanaf de boomtoppen onderzoekt terwijl we onder hun schaduwen uittorende.

Tijd om te ontspannen
Elke avond is er een vuur en een gemeenschappelijke eettafel op het dek onder een canvas van sterren, en nadat je al het stof hebt afgespoeld onder de douche, ben je de hele avond weg voor een driegangendiner, drankjes bij het haardvuur en verhalen over het leven in de Afrikaanse bush. Brunch en diner zijn waar brood wordt gebroken, verhalen worden gedeeld en vriendschappen worden gesloten.

Of we nu glazen toosten rond de vuurkorf, ons tijdens de brunch op zelfgebakken brood en lokaal fruit stortten, of de kaassoep van Phillips jeugd proefden, er was een gevoel van warmte en vertrouwdheid dat je zachtjes omhulde als een mantel. Alsof je die week deel uitmaakte van het gezin.

Het tempo van het leven is hier anders. Reflecterend, weloverwogen en stiller - ondanks de 6-8 uur die dagelijks in het zadel wordt doorgebracht. Op de een of andere manier is er altijd tijd om te pauzeren om een ​​felgekleurde vogel tijdens de vlucht te bewonderen, om het verhaal van Spikey, het tamme stekelvarken te horen, of om dat middagdutje te doen.

Daarin ligt de reden dat Wait A Little zo wordt genoemd zoals het is. Vanaf het begin wisten de Kusselers dat hun droom-paard-safari Wait A Little zou heten - omdat de bush een ontsnapping zou moeten bieden aan het manische tempo van het dagelijkse leven.

Het is toevallig; toen het pand werd gekocht, bleek het vol te staan ​​met Wag-a-Bietjie-bomen. Direct vertaald uit het Afrikaans, worden ze "Wait A Little" -bomen genoemd.

Mijn week safari te paard had zo uit de bladzijden van een roman kunnen springen. Big Five-waarnemingen terzijde, in mijn geheugen gegrift, zijn herinneringen aan lange stoffige galoppades onder een bloedoranje Zuid-Afrikaanse zonsondergang, buitendouches en - uitgeput maar tevreden - neervallen in mijn bed om weg te drijven naar de bush soundtrack van brullende leeuwen en gierende hyena's .

Het maakt niet uit hoe vaak je het geluid hebt gehoord, je zult nooit genoeg krijgen van de roep van de leeuw.

Thuis, terwijl ik in het zadel van mijn eigen paard slinger, word ik getroffen door de ironie dat er twee Duitsers en een ander paar paardenoren nodig waren om me mijn geliefde Zuid-Afrika met nieuwe ogen te laten zien.

Zal ik terugkomen? Ongetwijfeld. Net als Afrika zelf, zijn de herinneringen aan een safari-ervaring te paard onder mijn huid geslopen en zijn ze hier om te blijven - voor altijd. De Kusselers hebben, ondanks al hun Duitse roots, de kunst van Afrikaanse gastvrijheid echt onder de knie.

Hier zijn foto's te vinden van de reis van Sophie Baker.

ikkedus

Re: Op zoek naar de Big Five vanaf de rug van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:22

Enorm gaaf en beeldend beschreven zeg!
Ik zou zoiets heel graag eens doen, maar behalve dat nu te zwaar ben, denk ik ook niet dat ik het durf. Die wavers die je moet tekenen zijn er niet voor niks natuurlijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:01

Wat een mooi verhaal!
Ik heb nooit enige affiniteit gehad met Afrika. Maar als ik dit lees, alleen al door het verhaal ga je er van houden.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:02

Super gaaf! En dan zit ik me hier thuis druk te maken over een wolf tegen komen alleen op buitenrit. Of thuis in de wei. Pfff laat staan dat je daar woont met je paarden en dan op buiten rit gaat

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:15

Ooit... lijkt me ge-wel-dig <3

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:42

Kendra schreef:
Wat een mooi verhaal!
Ik heb nooit enige affiniteit gehad met Afrika. Maar als ik dit lees, alleen al door het verhaal ga je er van houden.

Helemaal mee eens! Afrika heeft me nooit getrokken, maar als ik dit verhaal lees, klinkt het toch wel erg prachtig.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:42

Ik vind afrika geweldig, ben er nu eindelijk een keer geweest (tanzania) en moest en zou een ritje te paard doen.

Ik ben al regelmatig naar het buitenland geweest om paardrij-trektochten te doen, helaas is het van Afrika nooit gekomen omdat het echt heel prijzig is.

Ben echt zo jaloers op je reis! Prachtig zeg!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:51

Er is niets zoals de Bush :D

Niettemin vind ik dit eigenlijk gewoon een lang reclameblokje. Ben wel benieuwd naar die game farm.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:32

Zuid-Afrika... <3 Een paar jaar geleden wel een jeep safari gedaan, maar vanaf de rug van een paard zal het zoveel mooier zijn!
Van de big5 hebben we toen alleen de olifant en neushoorn gezien.
We zijn toen helaas maar een paar dagen geweest, dus ik wil ontzettend graag terug om meer te zien en mee te maken daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 23:38

*Zet op verlanglijstje

Ellen_ov schreef:
Ik vind afrika geweldig, ben er nu eindelijk een keer geweest (tanzania) en moest en zou een ritje te paard doen.

Ik ben al regelmatig naar het buitenland geweest om paardrij-trektochten te doen, helaas is het van Afrika nooit gekomen omdat het echt heel prijzig is.

Want Afrika is natuurlijk één groot land en Tanzania representatief voor dat heel grote land. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 06:02

Mkango schreef:
*Zet op verlanglijstje

Ellen_ov schreef:

Want Afrika is natuurlijk één groot land en Tanzania representatief voor dat heel grote land. :j

Huh, dat zegt ze niet :?.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 07:09

Ik vind dit heel dubbel, ik vind het een prachtig verhaal en een geweldig ervaring maar als ik dan zie dat de gids een wapen bij zich heeft vraag ik mij wel af waarom dieren ten koste van ons gewond moeten raken of erger alleen omdat wij ze willen bekijken.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:11

Urona447 schreef:
Ik vind dit heel dubbel, ik vind het een prachtig verhaal en een geweldig ervaring maar als ik dan zie dat de gids een wapen bij zich heeft vraag ik mij wel af waarom dieren ten koste van ons gewond moeten raken of erger alleen omdat wij ze willen bekijken.

Dat is enkel in geval van nood. Je kunt moeilijk toeristen aan leeuwen of olifanten overlaten. Het gaat zelden of nooit mis, maar als het misloopt heb je beter een wapen bij. In eerste instantie om ze weg te jagen.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:24

Wat leuk!
Wat bijzonder dat je dit hebt kunnen mee maken. Leuk geschreven.

Tja over het geweer. Het gebeurt bijna nooit. Je hebt ook plekken waar ze geweren hebben zonder echte kogels. Dus met verdoving etc. Ik heb het laats gezien in een serie, en meestal schieten ze niet direct op hun. Als ze dichterbij komen wordt er eerst in de lucht geschoten. Dat jaagt de dieren meestal weg. Als niet... Helaas.
Sws is de gids daar goed in getraind, dus weten ze meestal ook hoe ze het kunnen vermijden.

Maar nog steeds echt super gaaf dat je dit hebt mogen mee maken!!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:50

Ik heb die vraag al aan heel veel rangers gesteld en gelukkig worden die wapens nauwelijks gebruikt. Allee toch niet op dieren. De meeste rangers hebben ook alleen een wapen mee omdat het verplicht is voor bepaalde activiteiten. Als ze alleen gaan, ook te voet, hebben ze vaak geen wapen bij.

Het is wel altijd de vraag of Safari de enige activiteit is die een farm aanbiedt of dat er ook gejaagd kan en mag worden. Omdat dit heel heel erg moeilijk te achterhalen is, vermijd ook zelf de private game farms en beperk ik me tot de nationale parken.

Zuid Afrika is niet duur, dat maak je echt zo gek als je zelf wilt!

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:50

_San87_ schreef:
Mkango schreef:

Huh, dat zegt ze niet :?.

Haha inderdaad :') je vult nu zelf in wat ik ervan vind.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:51

Mkango schreef:
*Zet op verlanglijstje

Ellen_ov schreef:

Somalië zal wel wat minder leuk zijn idd

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:24

Zo gaaf! Leuk om te lezen.

Zelf op stage geweest in Zuid-Afrika en vooral zebra's en giraffe's vanaf de paardenruggen mogen spotten. Onvergetelijk. <3

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:00

Waarom is dit voorpagina nieuws :?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:07

Dat vroeg ik me dus ook wel af. Sponsoring door wait a little :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:20

Urona447 schreef:

Een waarschuwingsschot zal toch ook al flink helpen en afschrikken? Ze hoeven niet gelijk doodgeschoten te worden... :)

Prachtig beeldend verhaal verder.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:23

En er wordt echt maar zelden geschoten hoor. De meeste rangers hoeven maar 1 schot te vuren in hun leven en raken niets.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:30

Dit is gewoon een letterlijk vertaald sponsored artikel van fei.org, waarom staat dit op de voorpagina?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:35

Ha voila zie toch een reclame. Vond het ook erg raar zo geschreven.