Bieden pony’s meer kwaliteit van leven bij dementie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Bieden pony’s meer kwaliteit van leven bij dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 18:50

*Equnews
Algemeen

Afbeelding
Foto: Marjo

Bij verpleeghuis Zorgerf Buiten-land in Putten (Nederland) zijn ze er al lang van overtuigd, mensen die lijden aan dementie functioneren beter en zijn gelukkiger als ze regelmatig contact hebben met dieren of in de tuin kunnen werken. Twee onafhankelijke wetenschappelijke onderzoekers hebben de werkwijze van het verpleeghuis in Putten onder de loep genomen en wilden vooral het antwoord op onderstaande vraag: "Functioneren mensen met dementie beter op een zorgboerderij dan in een regulier verpleeghuis?".

Volgende week zal psychologe Sieka Bos met haar onderzoek beginnen. Ze bekijkt 120 mensen met dementie, op zes verschillende locaties. In de zomer zal Hilde Verbeek van de Universiteit van Maastricht een onderzoek doen ik hetzelfde verpleeghuis in Putten. Ze onderzoekt verpleegzorg in een landelijke omgeving met moestuinen en dieren, in vergelijking met de zorg in een regulier centrum. De zorgwereld zelf zegt al uit te kijken naar de resultaten van het onderzoek.

"Wij zien al jaren welk effect onze paarden, pony’s en andere dieren hebben op mensen met dementie. Ze worden actiever en socialer als ze met dieren bezig zijn of als ze in de tuin werken. Zorgerf Buiten-land bestaat nu dertien jaar en we zijn ervan overtuigd dat de aanwezigheid van dieren positieve effecten heeft op het welzijn van de bewoners met dementie. Met een paard erbij gaan ze praten, een pony stimuleert hun zintuigen, ze beginnen elkaar verhalen te vertellen als ze bij de pony zijn. Ook werken in de tuin en actief zijn in de buitenlucht stimuleert mensen met dementie enorm. We zijn blij dat er nu wetenschappelijk onderzoek naar wordt gedaan, want we willen onze kennis en ervaringen onderbouwen met cijfers, statistieken en feiten.’’, aldus Yvonne van het zorgcentrum in Putten.

Sieka Bos vertelt het volgende: "In Amerika is veel studie gedaan naar de effecten van pony’s en paarden op de kwaliteit van leven van mensen met dementie. Ik heb in 2018 en in 2019 in Tucson in Arizona gewerkt bij Barbara Rector, een dame die paarden en ouderenzorg integreert. Neem je paard mee naar het verpleeghuis, is haar idee. Shetlandpony’s hebben een kalmerende werking op mensen, ze ontspannen zich en voelen zich op hun gemak. Een shetlandpony is best makkelijk te houden, dus ik denk dat je op de binnenplaats van elk verpleeghuizen in Nederland een pony kan neerzetten. Ik ga de komende tijd onderzoeken wat het effect is van groepsbehandeling met pony’s en vergelijk die met groepen die geen behandeling met pony’s krijgen".
Laatst bijgewerkt door Marjo op 24-05-21 20:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfoutjes verbeterd.

Brainless

Re: Helpen pony's bij het bestrijden van dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:14

Ik denk zelf.. de mensen die voor zorg naar een boerderij gaan zijn mensen die in hun normale leven ook al buitenaf woonde met dieren en een (moes)tuin en zullen dat beter herkennen en zich fijner voelen dan in een zorgflat.
Maar dat geldt denk ik ook andersom.

Mijn moeder bv is panisch voor paarden en gruwelt van werken in de (moes)tuin, die zou zich op die plek veel minder prettig voelen.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:16

Ik snap dat jullie een artikel overnemen en de titel ook. Maar er is nergens wetenschappelijke onderbouwing dat paarden dementie bestrijden. Het gaat in het artikel over kwaliteit van leven van mensen met dementie met of zonder pony's. En dat ze meerbrust ervaren. Vind de titel dan ook een beetje misleidend.

Emj_23

Re: Helpen pony's bij het bestrijden van dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:18

Ik val inderdaad ook over de titel. Het is helaas niet zo dat met een pony de dementie kan verdwijnen, was het maar waar...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:31

Bedankt voor het opmerken, ik moet zeggen dat ik zelf even inspiratieloos ben wat een goede titel is die de lading juist dekt, dus ik overleg het even achter de schermen +:)+ .

[edit] Na wat mooie suggesties via de PB heb ik de titel aangepast +:)+

purny

Re: Bieden pony’s meer kwaliteit van leven bij dementie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:34

Wij hadden toen ik op een pg(dementerende) afdeling werkte een vrouw die met honden langskwam. De mensen vonden het enig

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:47

Marjo schreef:
Een shetlandpony is best makkelijk te houden, dus ik denk dat je op de binnenplaats van elk verpleeghuizen in Nederland een pony kan neerzetten

Hopelijk hebben ze grote tuinen en veel rozen....

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 05:47

Brainless schreef:
Ik denk zelf.. de mensen die voor zorg naar een boerderij gaan zijn mensen die in hun normale leven ook al buitenaf woonde met dieren en een (moes)tuin en zullen dat beter herkennen en zich fijner voelen dan in een zorgflat.

Mijn moeder bv is panisch voor paarden en gruwelt van werken in de (moes)tuin, die zou zich op die plek veel minder prettig voelen.

Dat hoeft niet altijd zo te zijn, mijn oma hield helemaal niet van dieren en moest er niets van hebben. Nu is ze dement en vindt ze het fantastisch als we kittens hebben en die in haar sokken hangen en spelen om haar heen en als ik mijn hond niet meeneem naar haar toe dan vraagt ze direct: Waar is de hond?? Neem je haar volgende keer weer mee? Ze gaat ook naar een zorgboerderij en ze vindt het fantastisch daar :) Dus wij zijn heel blij dat er zulke plekken zijn want ze bloeit er helemaal op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 07:50

Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten, ik denk dat het een heel goed iniatief is. Dieren en tuin kunnen mensen ook een doel geven, iets om voor te zorgen. Ik geloof zeker dat dit heel positief kan werken voor veel mensen.

Mijn opa was destijds dement en het verzorgingstehuis waar hij woonde had ook dieren waar hij vol overtuiging voor ging zorgen. Dat was hij zijn hele leven gewend om voor dieren te zorgen. Het enige nadeel was dat ze moesten oppassen dat ze niet dubbel gevoerd werden etc. Dit leek hem houvast te geven.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:58

Brainless schreef:

Dat heb je heel goed opgezet zo is het ook ik heb dat ook op mijn werk ervaren. Hier hebben ze zelfs een proef gedaan met de werkpaarden van vroeger en de moderne rij paarden.
de uitkomst was te verwachten het trekpaard wat in zeeland de overhand had was vooral inposant en iedereen had er wel een band mee als ze van gewone komaf waren. Echter de arts, notaris ,dominee etc hadden meer met de tuiger en rijpaard omdat dat de dieren waren die hun vroeger door de betere komaf in hun leven tegen kwamen.
Zelfs met de shetten en de falabella's zag je het onderscheid maar die hebben hun grootte mee en daar aaien alle mensen wel een keertje aan ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 09:03

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten, ik denk dat het een heel goed iniatief is. Dieren en tuin kunnen mensen ook een doel geven, iets om voor te zorgen. Ik geloof zeker dat dit heel positief kan werken voor veel mensen.

Mijn opa was destijds dement en het verzorgingstehuis waar hij woonde had ook dieren waar hij vol overtuiging voor ging zorgen. Dat was hij zijn hele leven gewend om voor dieren te zorgen. Het enige nadeel was dat ze moesten oppassen dat ze niet dubbel gevoerd werden etc. Dit leek hem houvast te geven.

Ja en dan word het lastig...dat willen ze alle 8 en ontstaat er zelfs strijd van wie die is etc...
Nadat de parkiet overleed aan de verwondingen van een balpen zijn bij ons alle dieren geruimd!
Het zorgt ook voor situaties die je niet vooraf kunt voorzien.....

Mijn advies het kan een bijdrage leveren maar ik hoop wel dat iedereen beseft dat het belang van het dier bovenaan staat!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 11:19

Vanuit eagala (www.eagala.org) is veel onderzoek gedaan naar effecten op welzijn bij diverse doelgroepen.

Het zal erg afhankelijk zijn van de ervaringen die mensen hebben in hun verleden. De categorie mensen die nu dementeert heeft over het algemeen, nog wel wat herinnering aan paarden, maar dan echt in het werk, minder in termen van recreatie.

Ik werk zelf in zorg en heb een poos regelmatig mijn hond meegenomen naar mijn werk (werkte toen met mensen met een verstandelijke beperking, soms ook dementerend) en dat vonden ze over het algemeen erg leuk, maar enkele mensen waren er doodsbang voor.

Vanuit werken bij een manege ook met mensen met een beperking dezelfde ervaring.

Dus het zal sterk afhankelijk zijn van de mensen zelf.

Uiteraard kan dementie niet genezen worden, het is een progressieve ziekte.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 12:01

Logisch dat kwaliteit van leven beter is als je mensen wat laat doen in de plaats van hele dagen binnen en niks doen. Al zie ik dat hier wel bij veel verpleeghuizen gebeuren. Sinds de corona zijn ze niet meer buiten geweest :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:22

kwita schreef:
Elisa2 schreef:

Ja en dan word het lastig...dat willen ze alle 8 en ontstaat er zelfs strijd van wie die is etc...
Nadat de parkiet overleed aan de verwondingen van een balpen zijn bij ons alle dieren geruimd!
Het zorgt ook voor situaties die je niet vooraf kunt voorzien.....

Mijn advies het kan een bijdrage leveren maar ik hoop wel dat iedereen beseft dat het belang van het dier bovenaan staat!

Ja dat laatste lijkt me een erg belangrijke leidraad...het lijkt me inderdaad ook voor vervelende situaties te kunnen zorgen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:45

Citaat:
Een shetlandpony is best makkelijk te houden, dus ik denk dat je op de binnenplaats van elk verpleeghuizen in Nederland een pony kan neerzetten.

Jawel, dan staat de pony in veel gevallen te verpieteren in plaats van de demente oudere :D

Laten we dat maar niet doen. Gelukkig hebben maar weinig verpleeghuizen in Nederland ruimte voor een pony, dus het zal zo'n vaart niet gaan lopen. Beter zo'n pony naar de demente oudere brengen. Of nog beter: de demente oudere naar de pony, leuk uitje in de buitenlucht.

Verder was dit alles toch allang bekend in Nederland? Er wordt al jaren met dieren gewerkt bij diverse doelgroepen. Misschien wordt het nog niet voldoende toegepast, maar het is niets nieuws onder de zon :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:56

Juist Boras, de oudere naar buiten samen met familie dat gebeurt veel ,veel en veel te weinig!.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:59

Mijn ervaring met mensen met (jong)dementie is dat ze net helemaal veranderen, van altijd buitenmens geweest te zijn naar iemand die ineens gruwelt van klusjes buiten en omgekeerd...
Toen ik nog bij mijn ouders woonde stonden de paarden gezellig aan huis, mijn vader is in september 2020 gestorven aan jong dementie, moeilijk proces om van kortbij mee te maken, hij was altijd een hardwerkende mens niets was hem te veel tot hij jong dementie kreeg, enige wat hij nog deed was zitten in zijn zetel; hij verzorgde overdag normaal ook de paarden (stallen mesten, weide onderhoud etc), paarden hebben we moeten verplaatsen dit werd gewoon té gevaarlijk.
Ook onze labrador was niet veilig meer voor hem, maar die konden we gelukkig nog uit mekaar houden...
Toen hij eenmaal in een verzorgingstehuis kwam, merkten we daar wel bij mensen met Alzheimer dat die nog veel profijt haalden uit liedjes zingen/dieren die langs kwamen etc