Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:44

Niet iedereen zal zijn omheining aanpassen en ik denk zelf dat een wolf toch de makkelijkste weg kiest. ipv bij ons, sloot, braam, gaas en stroom, gewoon bij de buren de wei op lopen is toch makkelijker.

En we moeten het afwachten. Heb je veel kleinere pony's, oudere paarden, veel veulens, zullen deze ook een makkelijker slachtoffer zijn dan mijn schattigste merrie, denk ik.

Maar het zal vaak verkeerd moeten gaan, voordat we weten waar de grootste risico's zitten, wat de keuzes zijn van de wolven, wat wel en niet werkt etc.

En ondanks onze omheining hebben wij nog wel veel dieren om ons heen. Wonen aan een bosrand en de landerijen aan de andere kant. Daar woont een groep reeën die elk jaar wat groeit en ook weer krimpt. Ook zonder de wolf gebeurt dat, meestal door aanrijdingen met verkeer.
Dus als we het hebben over wat nou de meeste dreiging is......

Het is in Nederland ook vrij nieuw. In veel landen weet je dat je als gezin met kinderen en honden al van alles tegen kan komen. Er gaat vast weleens wat mis, maar mensen hebben het ook geleerd. Ze weten dat die dieren er zijn; oa, giftige slangen bijv, beren etc.

Maar mensen zijn ook stronteigenwijs. Als je op de Veluwe woont en in losloop gebied loopt met je honden, weet je dat je alert moet zijn op zwijnen en vooral in welke periodes, op welke plekken vaak etc.
Maar dan komen er vaak toeristen die denken dat het bos een speeltuin is waar alles kan en mag. Houden nergens rekening mee.

En door al die parkeerplaatsen dichtbij de weg, waar men alle zooi achterlaat, komen de zwijnen steeds dichterbij. Lopen gewoon rond langs woonwijken en weten inmiddels wat er te halen valt.
Elke dierenarts op de veluwe heeft wel een beschadigde hond door een zwijn binnen gehad, maar dan is het geen nieuws??

En ja, die aangevallen schapen en dat het in het nieuws komt, is ook vanwege het financiele plaatje, de vergoeding die men wil voor de schade of extra uitgaven voor een veilige omheining etc. Maar het 1 is niet altijd beter of erger dan het ander.
Als het je overkomt, is het altijd vreselijk naar.

Tot nu toe zijn er nog altijd veel meer paarden door de mens beschadigd, dan door de wolven.

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 17:52

Ongelooflijk lastig dit!
Interessant om hier alle zienswijzen te lezen. Liefste zie ik de wolf zich keurig netjes terug trekt naar een natuurgebied.

Ik weet ook dat ik er geen invloed op heb.
Weet ook dat ik absoluut niet mijn paarden dood aangevreten in de weide wil vinden, hoe groot eventuele schade vergoeding is.

Als het opgelost zou worden met 2 extra stroomdraden etc, zou ik dat zeker doen. Maar ik heb het idee dat het hekwerk wat echt 100% wolf dicht is, niet het hekwerk is wat nog enigszins betaalbaar en haalbaar is, wat er niet als een bajes uitziet en wat de gemeente accepteert (om maar even een zijpad te benoemen).

Zul je zien dat de wolf wel door het hekwerk weet heen te wringen, dan zitten de dieren als ratten in de val.

Dan denk ik dat ik juist niet te stevig hekwerk wil zodat de paarden inderdaad daadwerkelijk kunnen vluchten als hun leven op het spel staat.

Een keer gezien op afstand dat een grote hond zich los rukte van zijn baas en met kwade zin onze weide in rende. Mijn paard ging in blinde paniek hard op de vlucht (in principe niet bang voor honden) en rende dwars door een draad met prikpaaltjes wat daar tijdelijk stond. De hond hield uiteindelijk op toen paard ver genoeg was. Ik was blij dat het een dom prikpaaltje was wat ze zo omver kon lopen en zichzelf in veiligheid kon brengen.

Het is geen oplossing tegen wolven probleem, maar denk wel dat ik het in die richting ga zoeken dat als ik de wolf niet buiten het hek kan houden, dat dan de paarden ruimte moet kunnen pakken om te vluchten.

Ideaal? Absoluut niet. Zijn ze gered als ze maar heel ver kunnen galopperen, vast niet! Maar ik vind het ook niet verdraagzaam om ze te moeten treffen dat ze wel weg wilden vluchten maar niet konden vluchten.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 18:58

SunnyHorse schreef:
Ongelooflijk lastig dit!
Interessant om hier alle zienswijzen te lezen. Liefste zie ik de wolf zich keurig netjes terug trekt naar een natuurgebied.

Ik weet ook dat ik er geen invloed op heb.
Weet ook dat ik absoluut niet mijn paarden dood aangevreten in de weide wil vinden, hoe groot eventuele schade vergoeding is.

Als het opgelost zou worden met 2 extra stroomdraden etc, zou ik dat zeker doen. Maar ik heb het idee dat het hekwerk wat echt 100% wolf dicht is, niet het hekwerk is wat nog enigszins betaalbaar en haalbaar is, wat er niet als een bajes uitziet en wat de gemeente accepteert (om maar even een zijpad te benoemen).

Zul je zien dat de wolf wel door het hekwerk weet heen te wringen, dan zitten de dieren als ratten in de val.

Dan denk ik dat ik juist niet te stevig hekwerk wil zodat de paarden inderdaad daadwerkelijk kunnen vluchten als hun leven op het spel staat.

Een keer gezien op afstand dat een grote hond zich los rukte van zijn baas en met kwade zin onze weide in rende. Mijn paard ging in blinde paniek hard op de vlucht (in principe niet bang voor honden) en rende dwars door een draad met prikpaaltjes wat daar tijdelijk stond. De hond hield uiteindelijk op toen paard ver genoeg was. Ik was blij dat het een dom prikpaaltje was wat ze zo omver kon lopen en zichzelf in veiligheid kon brengen.

Het is geen oplossing tegen wolven probleem, maar denk wel dat ik het in die richting ga zoeken dat als ik de wolf niet buiten het hek kan houden, dat dan de paarden ruimte moet kunnen pakken om te vluchten.

Ideaal? Absoluut niet. Zijn ze gered als ze maar heel ver kunnen galopperen, vast niet! Maar ik vind het ook niet verdraagzaam om ze te moeten treffen dat ze wel weg wilden vluchten maar niet konden vluchten.

Hangt er wel van af waar je zit met je weiland, ik zit aan een provinciale weg.. Ik moet er niet aan denken wat voor ongelukken je kunt krijgen als de paarden hier de weg op rennen.

Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:20

MarlindeRooz schreef:
Al die lelijke Megastallen dan? Zodat wij als mensen onnodig veel en goedkope dieren kunnen mishandelen, vermoorden en opeten.

En dan moeilijk doen om een wild dier dat ook wil eten. Hoe denk je dat men dat doet in landen zoals Amerika? Waar de wolf niet hun enige roofdier is?

Waarom moet de wolf dood en mogen mensen wel soortgelijke schade aanrichten?

Heel apart dat mensen zichzelf zo belangrijk vinden.

Amen. Dit scheelt mij typwerk.
Echt, de mens moet ophouden met voor god te spelen. Zonder al onze vervuilende en pijnigende hulpmiddelen overleeft 90% het nog geen dag in de natuur zonder gevulde koelkast. Hoezo god?

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:41

MarlindeRooz schreef:
Hoe denk je dat men dat doet in landen zoals Amerika? Waar de wolf niet hun enige roofdier is?


Hoef je niet verder voor te kijken dan Europa. Ook ´hier´ zijn er beren ;-)

Wellicht een initiatief voor ´de beer moet los´ opstarten? Is er wat druk van de wolfvenhysterie af.

Zoals ik al eerder schreef; hoeveel paarden gaan er voortijdig naar de slager? Imo hoofdzakelijk krokodillentranen uit economisch belang.

Wat betreft de wolven is 650 exemplaren in NL onzin. Die dichtheid halen ze hier in onbevolkte delen van Spanje niet!
Van het NL oppervlak moet het verstedelijkte deel er af, alle asfalt en alle wateroppervlak.
Dat aantal is net als het beer-initiatief: Straks ´slechts´ 200 en iedereen soort van opgelucht.

Mist

Berichten: 9495
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:27

onbevolkte gedeelte van spanje hebben niet de prooidichtheid van het cultuurlandschap in NL, dus hou op met deze onzin. Is hier een open buffet voor wolven, los van de "prooidieren" in de weides ook alle kadavertonnen ....buffet dus. Ze hoeven hier geen 300km af te leggen om een schaap....vul in te doden, die ruimte hebben we niet.

We hebben hier minder dan 15 wolven en nu al zien we er in weides, de weg over steken etc.... dat duurde jaren in Duitsland waar er veel meer bos is.

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:58

julius_juut schreef:
mino1 schreef:
Tot dat je je eigen dieren dood of aangevreten vind.!


Mwah, toen hier een wolf in het dorp rondliep heb ik gezorgd dat het nachthok van de beesten wolfdicht was, nooit bang geweest om ze te verliezen.
Als je dieren aanschaf moet je ze een veilig plek bieden. 'Vroegah' deden we dat als mens door alle roofdieren te schieten of vergiftigen, nu zijn we wijzer geworden en moeten in plaats daarvan ons gehouden vee anders gaan houden.


Hier ben ik het compleet mee eens!!!

"Nu zijn we wijzer geworden en moeten in plaats daarvan ons gehouden vee anders gaan houden."

Horsie84
Berichten: 552
Geregistreerd: 11-11-16

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:01

We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.

Er zijn gewoon te veel mensen...

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:06

-O-
Horsie84 schreef:
We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.

Er zijn gewoon te veel mensen...


Maar wel een half bos omkappen omdat je last hebt van de esdoorn.
Heel apart.
Is ook natuur. En er is een andere oplossing mogelijk.
Gewoon je paarden op stal houden.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:24

Horsie84 schreef:
We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.

Er zijn gewoon te veel mensen...


daar heb je een punt, en geloof me er komen er nog veel meer :D

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 22:33

Horsie84 schreef:
We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.

Er zijn gewoon te veel mensen...

Uitgezonderd muizen, ratten, kakkerlakken, etc. Al is die overpopulatie net zo goed ongezond.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 23:19

Hier in de omgeving helaas steeds vaker te maken met August de Wolf uit Leopoldsburg. Alle mensen in de straat die paarden houden hebben al een keer hun paarden van straat kunnen halen door hem. En ja ook ik. Paarden dwars door stroom alles heen. Blijven galopperen tot wolf afgeschud is. Ook de koeien van de buurman al 4x uit de wei door staaldraad met stroom om Beest kwijt te raken.

Het wild komt in paniek door onze weide en over straat rennen om deze August te verliezen. Dus mijn paarden worden nog niet aangevallen maar wel overstuur door dit kruisen.

Tot er niet meer voldoende wild is want ook dat bestand is al aardig laag geworden door jacht mens hier en dan nog een wolf met vrouwtje en 5 jong voeden? Dat komt niet goed. Straks is dat een roedel op klein percelen jagend. Dat gaat niet meer samen. Hier al meerdere mensen auto gecrasht op wild wat vlucht. Wachten is op eerste dode daar door jacht wolf.

Schuw voor mensen is deze wolf bij honger niet echt meer. Anders krijgt hij weinig kans op eten. Hij woont in een druk bevolkt gebied met niet kilometers aan een stuk om te jagen. Dus moet zich regelmatig verplaatsen tussen de mensen door.

De reeën rennen rond overal en laatst een natuurgeit ook. In het dorp..op de vlucht. Have fun.

Beest is beschermd heeft een tracker en de wolf liefhebbers weten precies waar August uithangt. Maar beweren dat hij er niet is. Ondanks meerdere waarneming in de buurt. Hij maakt zich niet bepaald onzichtbaar.

Advies aan ons is plaats schapengaas van 1.20 hoog minimaal. Met stroomdraad 15cm van de grond en boven op de paal nog eens aan de buitenkant van je hek. Dan nog stroom aan binnenkant klein stukje van gaas af, je paarden om die niet in je schapengaas te hebben en wolf er niet over wil. Met een afstand tussen je draad/lint waar geen hond door of onder past. Inmiddels dus 5x lint staan met kleine afstand tussen. Waar tot tijd terug 3 genoeg was al 10 jaarom paard in te houden. Vraag niet naar kosten paard houden want mag heerlijk uit eigen zak komen om mijn paarden veilig te houden.

Helaas ook voor de reeën en geen onderkomen meer bij ons voor rust jacht mensen. En ander klein wild niet meer in of uit kan. geen oversteekpunt meer veilig door het verkeer bij ons door zo heftig af te moeten sluiten over 2,7 hectare rondom uiteindelijk. Nu is het nog per weide en bij de stallen. Kosten voor 4 hobby paard houden bijna niet leuk meer om te doen.

Daarnaast als ik nu in de omgeving alleen tocht maken te paard mijn paard super scherp is geworden op zijn omgeving. Nog handelbaar maar ik wacht op de eerste hongerige troep wolven die gaat volgen. De sprookjes verhalen komen ergens vandaan. Zoals in Belle en het Beest.

Ooit een boek gelezen over iemand die wolf hield. Waar gebeurt en zijn meester ontsnappers en durven echt wel een hek te klimmen, springen. Kijk naar onze brave herders honden die doen dat ook eenvoudig.

Eerst leek het me niet z'n probleem. Maar als ik straks de schade mag betalen aan iemand zijn auto omdat mijn paard door August op de baan liep....is het niet grappig meer. En dan hoeft August alleen maar te kruisen jagend op het wild wat hier loopt. Niet eens mijn dieren bewust aan te vallen.

Ik vrees voor mijn mini. Ze heeft geluk dat ze tussen grote staat en 2 er van in Frankrijk al met wolven te maken hebben gehad en weten dat de frontale aanval met hoofd en voorbenen beste verdediging is.

Maar hoeveel van onze paarden hebben dit instict nog niet meer zo wakker omdat je dier toch ook verkeersmak moet zijn op honden enz. Dus geleerd hebben jong hun vlucht gedrag te onderdrukken.
We gaan zien hoe het gaat...ik ben voor natuur en betaal nu uit eigen zak de meervoudige omheining. Waterdicht zeker niet maar doe mijn best. Ook camera's hangen om te laten zien dat August echt weleens langs wandelde. Invl wild camera. Ooit heb ik een foto. Tot nu toe alleen de vos erop en gewoon wild.

Maar wel voor genomen dat dit de laatste 4 paarden zijn die tot hun dood hier wonen met mij. Daarna geen stress meer om wat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 00:41

cam schreef:
-O-
Horsie84 schreef:
We... en ja ik zeg "we".."wij mensen" moeten niet vergeten dat "wij mensen" de leefwereld voor de dieren, welk soort dan ook, kleiner! maken.
En dat is ontzettend stom en negatief.

Er zijn gewoon te veel mensen...


Maar wel een half bos omkappen omdat je last hebt van de esdoorn.
Heel apart.
Is ook natuur. En er is een andere oplossing mogelijk.
Gewoon je paarden op stal houden.


Grapje denk ik?

Dan moeten paarden een kutleven hebben, omdat men bang is voor de wolf?

Krijgen mensen ook weer andere problemen met hun paarden, zoals je nu al veel ziet; Koliek, blessures, ongelukken, gedragsproblemen etc etc.

Wat telt dan het meest? Het plezier en de gevoelens van het mens? De financiele waarde? Of wie kan zijn paard het oudst laten worden?

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:39

Afgezien van het feit dat deze roofdieren landbouw en hobbydieren te grazen nemen is er ook een risico dat er in een uitzonderlijk geval een klein kind te grazen kan worden genomen. Denk dat pas dán deze discussie een heel andere kant op gaat.

Maarja, bekend spreekwoord: als het kalf verdronken is...

Denk dat het slechts een kwestie van tijd is dat dit wolven experiment ten einde komt.
Tot die tijd houd je dieren en jezelf veilig. Linksom of rechtsom!

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:42

Maar hoe lang gaat die kwestie van tijd zijn?
Kijk maar naar de wilderniks. Daar willen ze ook nog maar amper inzien hoe verschrikkelijk de dieren daar leden.
Maar dat was ook zogenaamd natuur.
Te veel van die extremisten, want iets anders kan ik ze niet noemen, weten niet meer wat natuur inhoud en denken bij het zien van 3 grassprieten en een struik dat we al grote natuur hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:21

DuoPenotti schreef:
Maar hoe lang gaat die kwestie van tijd zijn?
Kijk maar naar de wilderniks. Daar willen ze ook nog maar amper inzien hoe verschrikkelijk de dieren daar leden.
Maar dat was ook zogenaamd natuur.
Te veel van die extremisten, want iets anders kan ik ze niet noemen, weten niet meer wat natuur inhoud en denken bij het zien van 3 grassprieten en een struik dat we al grote natuur hebben.


Dat kan je ook anders zien. Wie bepaald wat natuur is? Waarom kan natuur alleen in het groot?

Er zijn in Nederland mensen die wel degelijk om de natuur geven en het doen met het minimale dat er is. Beter iets dan niets.
En dit is wat we hebben. We wonen in Nederland en daar moeten we het mee doen.
Ik woon aan een klein bos en de landerijen. Hebben zelf veel bomen geplaatst, struiken etc. Dat is voor ons natuur. Veel vogels. Dan kan je dat wel geen echte natuur noemen, maar elk beetje telt, zeker als je erom geeft.

Dat de wolf daar wel of niet in past, zijn de meningen verschillend over. Niks doen, is afwachten inderdaad tot het de mensen echt gaat raken en ze niet een keer lezen dat een schaap of veulen gepakt is, dat is vaak te ver van hun bed.
Mensen schrikken nu ook nog niet van de aantallen. Bij een melding; er is een wolf gezien, schrikken mensen nog niet.
Maar ga je dus wachten tot het tientallen zijn en ze dan afschieten, krijg je ook enorm veel weerstand.

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:22

Mijn jaarling veulen gaat straks in de opfok 24/7 het land op in Gelderland. Ik vind het ook best een beetje spannend.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:34

Ik geniet ook van de vogels om me heen.
Ik geniet als ik in de schemer rij en zie een stuk of 10 reetjes in een weiland.
Maar waarom heeft die wolf meer rechten dan die reetjes?
Die reetjes zijn er al veel langer, geen gevaar voor mens en dier.
En dat past prima in onze postzegel natuur.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:35

Babootje schreef:
Mijn jaarling veulen gaat straks in de opfok 24/7 het land op in Gelderland. Ik vind het ook best een beetje spannend.


Ik begrijp je angst en als er iets zou gebeuren is dat vreselijk. Maar je moet ook wat relativeren.

Je jaarling weet nog niet dat er evt wolven zijn en heeft gewoon een fijne tijd van rondrennen, spelen en eten.
Overal kan wat gebeuren helaas. De kans blijft nu nog steeds klein dat een wolf je jaarling pakt.
Veulen, jaarlingen en jonge paarden ophokken, gaat weer zoveel andere problemen geven die ook pijnlijk kunnen zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:41

DuoPenotti schreef:
Ik geniet ook van de vogels om me heen.
Ik geniet als ik in de schemer rij en zie een stuk of 10 reetjes in een weiland.
Maar waarom heeft die wolf meer rechten dan die reetjes?
Die reetjes zijn er al veel langer, geen gevaar voor mens en dier.
En dat past prima in onze postzegel natuur.


Voor mij heeft hij niet meer rechten. Hier loopt een kudde reetjes en elk jaar mis ik er een paar en elk jaar zie je ook weer wat jong spul ertussen lopen. Ze hebben het imo met bebouwing en het verkeer al zwaar genoeg.

De wolf is anders dan de reetjes en ook zwijnen. Zwijnen zorgen ook al even voor wat overlast en hebben honden en nu ook mensen aangevallen. Maar dat is wel vaak door fouten van de mens die schijt hebben aan hun leefgebied.
De wolf is brutaler en komt gewoon, is ook behendiger om overal te komen dan bijv een zwijn.

Het is echt een kwestie van tijd. Zolang het enkele zijn, gaat er nog niet iets veranderen of gebeuren. Hooguit voor de schapenhouders die het steeds weer aangeven. Die stoppen of krijgen subsidie om omheining aan te passen.

De paardenhouder, of het gezin in het bos, komt pas later. Dat wordt nog niet serieus genoeg genomen.

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:46

Babootje schreef:
Mijn jaarling veulen gaat straks in de opfok 24/7 het land op in Gelderland. Ik vind het ook best een beetje spannend.

Ik snap jou angst. Mijn paardjes lopen in de opfok in de Eifel daar lag 2 jaar terug een aangevroten ree en daar was DNA vanaf genomen en bleek om een wolf te gaan die dat veroorzaakt had. Gelukkig trekken wolven rond.

Ik denk er maar niet te vaak aan...

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:49

Vandaag zag ik nog een filmpje van 4 zwijnen met jongen in een tuin.
Word je daar aangevallen zouden de voorstanders nog zeggen, moet je maar uit hun gebied blijven.
Ik heb ook al zwijnen hier op de oprit gezien, gelukkig niet in de weide door het gazen hekwerk. Maar wel weer direct daarnaast de mais in.
Dus wie heeft er dan schijt aan welk leefgebied?
Ja wij mensen zijn er teveel, uiteindelijk zijn wij overal het probleem.
Maar goed ineens 10 miljoen mensen hier in Nederland ombrengen is ook zo wat.... covid wilde al een handje helpen net als met konijnen en Myxomatose .
De natuur wil het wel regelen.
Maar goed dat laten we niet toe. En dat is een discussie op zich.
Maar we zijn hier nu met 17 miljoen, veel bebouwing, weinig natuur.
Daar paste in 18.. nog wat al geen wolf meer, waarom denkt men dat het nu wel kan?
Dat is in sprookjes geloven, niet met 2 voetjes op de grond.
En eigenlijk is de wolf daardoor de dupe.
Die gaat overreden worden, verjaagd enz.

Sintara

Berichten: 7447
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:57

Maar.. Wat kan volgens jullie Nederland ertegen doen dan?

Zelfs al zouden ze ervoor kiezen om alle wolven die hier komen af te schieten. Je houdt evenveel wolven, en evenveel overlast als je nu hebt.
Want nogmaals, ze komen hier puur en alleen omdat de populatiedruk verderop in Europa te hoog is en er is er nog geen een gebleven.

Ze hebben een heel groot territorium nodig, zeker voor een roedel. Groter dan onze schattige Veluwe. En dat is hier niet te vinden dus..

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouders wapenen zich tegen wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:00

Als je in ieder geval alles wat te dicht bij de mensen komt afschiet hoe je automatisch al de iets schuwere over.
En dan is er al minder overlast.
Net als toen die wolf Billy, in het buitenland wisten ze er wel raad mee.
Hier heeft hij zo enorm veel gemoord.
Voorkomen kan niet meer, maar flink minderen dus wel.

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:07

Sintara schreef:
Maar.. Wat kan volgens jullie Nederland ertegen doen dan?

Zelfs al zouden ze ervoor kiezen om alle wolven die hier komen af te schieten. Je houdt evenveel wolven, en evenveel overlast als je nu hebt.
Want nogmaals, ze komen hier puur en alleen omdat de populatiedruk verderop in Europa te hoog is en er is er nog geen een gebleven.

Ze hebben een heel groot territorium nodig, zeker voor een roedel. Groter dan onze schattige Veluwe. En dat is hier niet te vinden dus..

Ik zie die roedels niet zo snel door heel NL zwerven. Die worden als ze niet door een omheining tegen gehouden worden onderweg dood gereden zoveel verkeer er in dit land is...