Bokt community

xmarliez met haar "gezin"
Ik klets graag over het weer, maar dat hadden jullie waarschijnlijk al wel door. Met het pet weer van de afgelopen tijd, was ik wel benieuwd wat ik er vorig jaar over te vertellen had. Toen schreef ik dat we volop zon hadden en een beetje regen wel welkom was. Wat een verschil hé? Wat mij betreft mag het wel eens stoppen met regenen nu. Maar, niet alleen van zon krijg ik een goed gevoel, ik voel me ook elke keer blij als ik zie hoe enthousiast iedereen mee doet aan community onderdelen. Zo ook bokker xmarliez, die voor het 2e doorgeefstokje van mei aan het woord is. Benieuwd naar haar antwoorden? Lees dan gauw verder!
1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Mijn vader had een kantoor aan huis en daar kwamen vaak mensen langs. Ik zat altijd op kantoor bij hem en een vrouw van een medewerker zei tegen mij ‘mijn zus heeft ook paarden!’ en toen vertelde ze dat haar zus altijd op Bokt.nl zat. Nog nooit van gehoord!
Ik ging het daarna direct opzoeken en zag alleen de voorpagina en dacht ‘dit is een saai forum’ haha. Toen ik wat ging klikken bleek er achter de voorpagina een heel groot forum te zitten. Dat vond ik natuurlijk mega interessant en dat vind ik het vandaag de dag nog steeds
2. Wat is het eerste bericht dat je hebt geplaatst op Bokt?
xmarliez schreef:Ik vin schaduw heel belangrijk! mijn pony's staan altijd onder de bomen met heet weer, ik heb in elk weiland zowiezo 1 boom
3. Op een schaal van 1 tot 10, hoe beschamend zijn je oudste berichten?
Zeker weten een 10! Ik was nog echt jong en van correcte spelling had ik sowieso nog nooit gehoord
4. Waar kunnen wij je van kennen op Bokt?
Ik denk niet dat veel mensen mij kennen op bokt daarom vind ik het ook echt bijzonder dat ik hiervoor genoemd werd. Ik ben actief geweest op verschillende onderdelen van dit forum. Zo heb ik mijzelf een lange tijd bezig gehouden met Natural Horsemanship en was ik daar erg actief. Daarna kwam de fase dat ik mijzelf bezig ging houden met Academische rijkunst en was ik veel actief bij rijtechnische topics. En dat bleef maar toen was ik zelf over gestapt naar Klassieke dressuur en uiteindelijk ben ik ook daar weer vanaf gestapt (jaja ik was erg zoekende
) en ondertussen ben ik niet meer heel actief qua posten op zo af en toe een foto topic na of iets wat mij op dit moment bezig houdt. Sowieso geen HK topics meer. Ik lees wel graag mee op Bokt!5. Wat betekent Bokt.nl voor jou?
Nou eigenlijk heel veel! Zoals hierboven omschreven heb ik eigenlijk door Bokt kennis leren maken met allemaal verschillende kanten van deze sport/hobby. Voor Bokt had ik niemand om iets aan te vragen of wat van te leren. Ik deed alles zelf. Mijn ouders hebben geen kennis van paarden dus daar kon ik ook niets aan vragen. Er ging werkelijk een wereld voor mij open toen ik zag wat er allemaal gedaan kan worden met een paard op poetsen en rijden na.
Ik heb diverse instructeurs via Bokt leren kennen en ik denk dat Bokt een hele grote rol heeft gespeeld in mijn paarden leven. Het heeft mijn kennis enorm vergroot en mij ook gemotiveerd. Ik vind het super leuk om te lezen hoe andere mensen naar dingen kijken of om foto topics te zien, dat zet je weer aan het denken en als ik terug kijk naar mijn begin tijd op bokt waar ik toen dacht ‘wauw dat wil ik ook’ dan kan ik nu voor 90% zeggen dat ik al die momenten nu beleef met ‘dit heb of kan ik ook’. Puur doordat ik dat op Bokt heb gelezen/gezien het daar veel motivatie en kennis uit gehaald heb.

xmarliez met haar merrie
6. Durf je toe te geven dat je vroeger ook penny-gedachten had?
Als ik nu terug kijk naar mijn jongere ik dan vind ik niet dat ik een penny meisje was. Alleen al om het feit dat ik niet groot gebracht ben met een zwarte arabische hengst om bij weg te dromen. Ik had een shetlander en een welsh, in de achtertuin waar ik alles zelf voor moest regelen en een weilandje verderop in de straat waar ik iedere dag met een baal hooi en een jerrycan met water op de fiets naar toe reed. Ik wist niet beter dan dat.
Toen de Divoza opende en ik een boek te zien kreeg stond daar een hele mooie grote vos in met een fel blauw deken en dat is een van de weinige momenten waarop ik mezelf echt als penny herinner. Toen dacht ik ‘wauw, ik wil een grote vos met een fel blauw deken!’ en toen liep ik dus ook door de wei heen alsof ik een heel groot paard aan het halster vast moest houden (arm in de lucht, touw eraan, alleen geen paard
). Trouwens ook een van de momenten die is uitgekomen, uiteindelijk 3 vossen op stal (gehad). Dat fel blauwe deken heb ik alleen laten zitten
donkerblauw is tegenwoordig meer mijn kleur.Kortom, echt penny was ik niet denk ik.
7. Als alles kan wat je zou willen, hoe zou je leven er dan uitzien?
Dan nam ik nu ontslag, belde een aannemer en liet direct een mooie grote paardenstal plaatsen, een binnenbak, een huis met isolatie en centrale verwarming (want dat heb ik nu niet en mis ik vaak wel
) en nog 101 meer dingen. Ik woon op mijn droomplek alleen duurt het even voordat het werkelijk is wat ik wil (iets met het geld komt minder hard binnen dan dat het uitgegeven is
). Ook zou ik dan een jaar intern willen bij mijn instructrice om zo maximaal te leren paardrijden.Ja… geef mij een miljoen en het is morgen op
ik weet daar wel raad mee. Tot die tijd werk ik hard voor mijn geld en probeer ik mijn thuis iedere keer een beetje bij beetje mooier en fijner te maken 
8. Vraag van Lorette:
We hebben nu enkele topics van je gezien op RIJ-ITP. Volgens mij ben je heel fijn aan het rijden met de paarden. Je geeft aan dat je de keuze hebt gemaakt om je sportpaarden te (gaan) verkopen om zo een professionele opfok te kunnen beginnen. Dat lijkt me een flinke verandering! Welk toekomstdoel heb je voor ogen met je opfokbedrijf? En blijf je daarnaast nog actief in de sport?
Mijn toekomst doel met het opfok bedrijf is eigenlijk een kleinschalige, eerlijke en kundige opfok te realiseren. Waar paarden echt gezien worden als individu en niet als massa. De bedoeling is dat ze hier dagelijks in de hand komen en eigenlijk alles leren wat wij van ze verwachten als ze 3 jaar zijn maar dan heel geleidelijk.
Ik ben van mening dat een paard wat vertrouwen heeft in de mens een goede start kan maken als rijpaard. En dat vertrouwen is iets wat je in 3 jaar enorm kunt laten groeien. Tuurlijk is dat ook mogelijk binnen een half jaar maar ik vind het juist zo mooi dat ze alles leren en zien door de 3 jaar heen en als dan het moment komt dat ze ‘rijpaard’ gaan worden dat ze zoveel vertrouwen in zichzelf en in de mens hebben dat het proces ook als vanzelf kan gaan. Dat is mijn ideaal beeld. Paarden uiteindelijk met de 2,5/3 jaar over kunnen dragen aan hun eigenaar en dat ze dan vertrouwen hebben in mensen, niet wereldvreemd zijn en echt klaar zijn om aan de slag te gaan.
De sport heb ik inderdaad even ‘on-hold’ gezet. Op dit moment heb ik een merrie staan waarmee ik zeker verder wil komen in de sport maar deze merrie heeft nog veel tijd nodig en wij als combinatie ook. Uiteindelijk hoop ik met deze merrie mijn sport droom te kunnen realiseren maar als dat niet gaan gebeuren vind ik dat ook niet erg.
Deze merrie heb ik ook aangeschaft met het oog op ‘voor altijd’. De andere paarden die ik nu heb zullen verkocht gaan worden om mijn opfok te kunnen realiseren (qua accommodatie en tijd). Mijn doel is wel om altijd 1 rijpaard te hebben om mezelf te kunnen blijven ontwikkelen dus zolang mijn merrie gezond mag blijven zal zij dat paard zijn.
9. Aan welke Bokker wil jij 10 vragen stellen?
C_alsemgeest
10. Welke vraag zou je graag aan deze bokker willen stellen?
Vaak kom ik jou in topics tegen die ik zelf ook graag lees/volg. Mij valt altijd op hoe realistisch jij in de paardensport staat en hoe veel je op hebt met je dieren.
Helaas heb ik gelezen dat je jouw paard hebt moeten laten inslapen. Dit vind ik echt heel erg voor je.
Deze vraag komt dan nu ook niet echt gelegen verwacht ik maar ik stel hem toch. Mocht je er nu niet klaar voor zijn om er op te reageren begrijp ik dat en kun je hem uiteraard overslaan.
Ik vind jou altijd serieus met de paardensport. Wat waren jouw ambities als kind en zijn deze veranderd?
Staan je paarden nu op pension of al wel bij huis?
en ik ben echt een koukleum eerste klas. Maar goed ik schaf nu dingen aan waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden (verwarmde sokken bijvoorbeeld