Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 18:00

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Foto: _l_amanda_l_/ Bokt Wiki

Elke ruiter maakt het wel eens mee: je paard reageert niet goed op je beenhulpen en is traag. Maar hoe kan je dit oplossen? Wat moet je precies met je been doen en zijn er oefeningen waarin je de reactiviteit van je paard kan oefenen?

In de eerste plaats is het belangrijk om erg consequent te zijn. Probeer je paard zover te krijgen dat hij al op erg kleine hulpen reageert. Een vuistregel hier is de 1-2-3 regel. Je begint met een kleine hulp, als je paard niet reageert, komt er een tweede, grotere hulp achteraan. Als er dan nog geen reactie komt, mag er een grotere hulp geven worden. Als je daar consequent in bent, zal je paard op een gegeven moment vanzelf op de eerste hulp reageren. Bij sommige paarden gaat dit sneller dan bij andere paarden, maar als je altijd hetzelfde blijft doen, zal je er uiteindelijk wel komen.

Belangrijk is ook dat je paard tijdens het vooruit lopen nageeflijk blijft, je paard moet beter over de rug komen en meer reactie geven aan je been. Het is dus niet de bedoeling dat hij zomaar vooruit schiet met zijn hoofd in de lucht. Dit kan je makkelijk oefenen door te schakelen in een volte. Je paard loop dan al in stelling, waardoor hij wat mooier over de rug en krachtiger naar voor kan vertrekken.

Als het mogelijk is, kan het ook een goed idee zijn om eens van paard te wisselen. Op die manier krijg je nog eens het gevoel wat het is om een ander paard te rijden. Voel aan hoe dit paard op je hulpen reageert. Is hij wel aan het been? Reageert hij minder goed? Zo heb je een referentie om te vergelijken.

Er zijn ook paarden die helemaal niet meer reageren op hulpen. Ze zijn 'afgestompt'. Toch blijft het ook bij deze paarden belangrijk om je hulp geleidelijk op te bouwen. Soms kan het bijvoorbeeld al helpen om je stemgeluid een beetje te laten klinken. Let er wel op dat je niet honderd keer met je tong klikken voordat er iets gebeurt, want dan wordt het een automatisme. Maar af en toe een klikje met je tong kan zeker geen kwaad.

Belangrijk is ook om altijd positief te blijven. Veel mensen die weten dat ze een lui paard moeten rijden, gaan er al negatief op zitten. Ze verwachten van tevoren al dat het paard weer niet aan het been zal zijn. Toch moet je proberen om met een positief gevoel op het paard te gaan zitten. Probeer elke training om je paard weer wat beter aan het been te krijgen. In je training mag het ook best een keertje mis gaan. Het kan immers niet elke dag even goed gaan!

Je moet zorgen dat als je paard een reactie geeft, je dan ook je been los laat. Je geeft been, je paard geeft reactie en hij moet direct daarna voelen dat daarna de druk wegvalt en dat het daarna makkelijk is. Je paard moet kiezen voor de weg van de minste weerstand. Daarom is het belangrijk dat je, eenmaal je paard reageert, ook de druk weghaalt. Op die manier weet hij dat hij iets goed gedaan heeft.

Om je paard beter aan het been te krijgen, gaat het ook om schakelen. Veel overgangen rijden is dus de boodschap! Die overgangen kunnen zowel van draf naar galop, van galop naar stap als van draf naar stap en omgekeerd zijn. Leg jezelf een punt voor ogen waarvoor je wil dat je oefening gelukt is. Een goede oefening is ook doen alsof je gaat stappen maar daarna weer naar voren toe draven. Zo maak je af en toe een schijnovergang voor je terug een echte overgang maakt. Je paard moet leren wachten tot jij zegt dat hij de overgang mag doen.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 18:37

Jammer eigenlijk dat de paardensport zo achter blijft in trainingsmethode!
In plaats van je hulp vergroten als hij niet luisterd, kun je ook de beloning vergroten als hij snel luisterd. Stel je voor dat ik mijn hond wil leren zitten om commando. Ik zeg: 'zit' maar mijn hond blijft staan. Ik roep: 'ZIT!' Maar nogsteeds blijft hij staan. Ik roep: 'ZIT!' En ik geef hem een flinke duw op z'n kont. Dit is vergelijkbaar met het idee van zachtjes been, harder been, been+tik. In de paardenwereld nog volledig geaccepteerd, in de hondenwereld klinkt dit meer als een schande.

Je kan het ook omdraaien!
Je geeft been. Trage reactie? Druk weghalen. Iets snellere reactie? Druk weghalen en belonen met stem. Snelle reactie? Druk weghalen, enthousiast belonen met stem en een aai. Supersnelle reactie? Druk weghalen, super enthousiaste stembeloning en een voerbeloning.
Natuurlijk wil je niet iedere keer overdreven blijven belonen als je paard op je been reageert, gelukkig kun je de beloning afbouwen.
Als het goed gaat, stop je met belonen voor een trage en iets snellere reactie, je beloont enkel voor de snelle en hele snelle reactie. Later beloon je alleen nog voor de super snelle reactie. En ook de beloning voor de supersnelle reactie kun je rustig afbouwen van elke keer een voerbeloning tot af en toe een stembeloning.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 19:47

Pindakaa7 schreef:
In plaats van je hulp vergroten als hij niet luisterd, kun je ook de beloning vergroten als hij snel luisterd. Stel je voor dat ik mijn hond wil leren zitten om commando. Ik zeg: 'zit' maar mijn hond blijft staan. Ik roep: 'ZIT!' Maar nogsteeds blijft hij staan. Ik roep: 'ZIT!' En ik geef hem een flinke duw op z'n kont. Dit is vergelijkbaar met het idee van zachtjes been, harder been, been+tik. In de paardenwereld nog volledig geaccepteerd, in de hondenwereld klinkt dit meer als een schande.

Je geeft been. Trage reactie? Druk weghalen. Iets snellere reactie? Druk weghalen en belonen met stem. Snelle reactie? Druk weghalen, enthousiast belonen met stem en een aai. Supersnelle reactie? Druk weghalen, super enthousiaste stembeloning en een voerbeloning.
Natuurlijk wil je niet iedere keer overdreven blijven belonen als je paard op je been reageert, gelukkig kun je de beloning afbouwen.
Als het goed gaat, stop je met belonen voor een trage en iets snellere reactie, je beloont enkel voor de snelle en hele snelle reactie. Later beloon je alleen nog voor de super snelle reactie. En ook de beloning voor de supersnelle reactie kun je rustig afbouwen van elke keer een voerbeloning tot af en toe een stembeloning.

Leuk bedacht maar dressuurmatig onder het zadel werkt dit niet. Je gaat er niet elke keer naast hangen met een wortel en BRAAAAAAAAAF als hij een keer sneller reageert op je been.
Een paard leert door het weghalen van druk, dat is de beloning. En natuurlijk speelt een stembeloning ook mee, maar die is ondersteunend. Het weghalen van de druk is het belangrijkst. Ik kan me goed vinden in de openingspost. Vooral het consequent en snel zijn is belangrijk. De meeste paarden zijn slecht aan het been omdat de ruiter niet consequent is. Die geven been en laten het daarbij. Of die gebruiken de sporen niet goed. Spoor gebruik je alleen als je geen reactie krijgt op de kuithulp. Als je echt snel bent in het opvolgen van de correcties en dat consequent toepast, krijg je bijna alles snel aan het been, uitzonderingen daargelaten. En sommige paarden zijn van nature al heel snel op de lichte kuithulp, dat is superfijn rijden. Dat vereist heel stil en onafhankelijk zitten en je hulpen heel goed doseren. Die paarden zijn onder een onervaren of minder getalenteerde ruiter dan ook snel te bestempelen als moeilijk of heet of zelfs geflipte rotbok.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:34

Je hoeft er ook niet elke keer naast te hangen met een wortel, de beloning kun je uiteindelijk afbouwen naar zo nu en dan een aai of stembeloning, en héél af en toe eens een voerbeloning om je paard scherp en gemotiveerd te houden. Ik beloon mijn hond ook niet meer elke keer als hij gaat zitten op verzoek. Maar in het aanleerproces kan dat zeker wel.
Een paard moet leren wat de bedoeling is van beengeven. Dat kán op een negatieve manier door de druk te verhogen, en het zal prima werken. Maar waarom niet op een positieve manier, door middel van belonen? Dat maakt de samenwerking tussen paard en mens imo veel leuker voor beide!

Suzanne F.

Re: Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:38

Daar ben ik het zeker mee eens. Maar hier ben je de fase van ‘leren wat been geven is’ al voorbij. Dit gaat niet over zadelmak maken maar om een paard vlugger aan het been te krijgen. Deze weten al wat beenhulp inhoudt, ze zijn alleen niet echt gehoorzaam.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:40

Pindakaa7 schreef:
Je hoeft er ook niet elke keer naast te hangen met een wortel, de beloning kun je uiteindelijk afbouwen naar zo nu en dan een aai of stembeloning, en héél af en toe eens een voerbeloning om je paard scherp en gemotiveerd te houden. Ik beloon mijn hond ook niet meer elke keer als hij gaat zitten op verzoek. Maar in het aanleerproces kan dat zeker wel.
Een paard moet leren wat de bedoeling is van beengeven. Dat kán op een negatieve manier door de druk te verhogen, en het zal prima werken. Maar waarom niet op een positieve manier, door middel van belonen? Dat maakt de samenwerking tussen paard en mens imo veel leuker voor beide!

Ja dat is leuk met zadelmak maken, maar mijn van nature wat luie paard weet heus wel wat de bedoeling is als ik een hulp geef en ik vergroot die hulp als ze niet reageert. Ik prik dr soms flink aan, als ik die keer erop dan minder hard prik is ze die prik daarvoor nog niet vergeten.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:41

Ik heb been geven nooit gesnapt, met grondwerk heb ik geleerd; druk houden tot er reactie komt en dan alles loslaten. Sindsdien leg ik mijn kuit eraan en wacht ik op reactie, dan pas laat ik los. Ik ga niet 3 keer drijven en dan een tik met de zweep, zoals ik ben geleerd op de manege.
Kan zo prima een paar minuten staan hoor, met mijn kuiten tegen de buik, maar ik heb geen haast. :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 21:43

Anastasia24 schreef:
Ik heb been geven nooit gesnapt, met grondwerk heb ik geleerd; druk houden tot er reactie komt en dan alles loslaten. Sindsdien leg ik mijn kuit eraan en wacht ik op reactie, dan pas laat ik los. Ik ga niet 3 keer drijven en dan een tik met de zweep, zoals ik ben geleerd op de manege.
Kan zo prima een paar minuten staan hoor, met mijn kuiten tegen de buik, maar ik heb geen haast. :+

Nou dan kan je bij veel paarden lang staan hoor. Die zitten er echt niet mee dat jij je kuit aan de buik hebt liggen. Die grazen gewoon door. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:14

Suzanne F. schreef:
Anastasia24 schreef:

Nou dan kan je bij veel paarden lang staan hoor. Die zitten er echt niet mee dat jij je kuit aan de buik hebt liggen. Die grazen gewoon door. :D

_O-
Yep dat deed mijn Fjord ook, voelde mij net een klein kindje op een shet :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:23

Toch is een spoor niet bedoeld om je paard meer voorwaarts te krijgen. Een spoor is bedoeld voor het verfijnen van de hulp. Wanneer je hem gebruikt als 2de of 3de aanmoediger, dan is dat het verkeerde moment. Een paard aanprikken om hem voorwaarts te krijgen is absoluut niet zoals ze bedoeld zijn.

Overigens vind ik de Op praten over 2 verschillende dingen. Paarden die niet aan de hulpen zijn, en paarden die lui zijn. De meeste luie (terughoudende) paarden hebben last van een ander probleem dan niet aan de hulp zijn. Dat is dat de ruiter niet terugrijdt. Als je namelijk vooruit rijdt, zul je ook terug moeten rijden. Tenminste zolang als dat je paard niet genoeg bevestigd is om 1 constant tempo aan te houden zonder dat je iets hoeft te doen. Schakelen naar andere gang lijkt leuk, maar daar los je de constantheid in 1 gang niet mee op.
De meeste ruiters drijven vooruit en laten vervolgens het paard leeglopen. Hij valt dus na een paar passen/meters terug in tempo. Als je de echte luiheid wil oplossen is de echte truuk om hem terug te rijden voordat hij leeg loopt. Dus jij rijdt hem naar het tempo dat jij wil. Na 10 meter haal je hem terug naar zijn lage tempo. Na 10 meter rij je hem weer naar voren. Elke keer maak je de tijd naar voren langer en de tijd terug korter. In de stabiele meters van het langzame en het voorwaarts laat je jou hulpen rusten, niks doen maar laten lopen. Valt ie toch terug terwijl je dat niet wil, dan rij je er weer uit
alsof er niks aan de hand is. De volgende keer breek je het stukje gewoon eerder af. Heb je een vluchtig paard doe je het precies andersom.

Een paard dat niet aan de beenhulpen staat doet vaak niet alleen voorwaarts niet reageren, maar ook niet op de éénzijdige beenhulpen. Hij wijkt als het ware niet voor druk. Die moeten dus eerst leren wijken voor druk. Ik leer dat soort paarden vaak ook eerst om te reageren voor 1 beenhulp, vervolgens voor de andere en daarna voor beide. Vervalt ie in z'n oude gewoontes dan doe ik weer eerst 1 en dan de andere. Maar voor wijken voor druk zijn 100 methodes, de ouderwetse en nieuwerwetse.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:28

Anastasia24 schreef:

Mare druk geven doe je niet alleen voor wegrijden. Ook voor overgangen of een bocht...

Dus als je aan het buitenrijden bent en je steekt een wegover... Ineens komt er een auto aan recht op je zijkant af. Je moet draven, anders ben je plat. Dan is het toch wel fijn dat als je je been aanlegt dat er iets gebeurd. Bovendien, druk blijven geven terwijl er niks gebeurd. Dat is wel echt super vermoeiend.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:37

Anastasia24 schreef:

Dat mogelijk, maar hoger in de basis al lastig en vanaf de series onmogelijk.
Dan kan je niet snel genoeg afwisselen. Zeker de eners worden dan onmogelijk.
Begrijp dat dat niet ieders doel is... maar het artikel sprak ook over dressuurpaarden, vandaar dit even als voorbeeld.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:39

Suzanne F. schreef:
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar hier ben je de fase van ‘leren wat been geven is’ al voorbij. Dit gaat niet over zadelmak maken maar om een paard vlugger aan het been te krijgen. Deze weten al wat beenhulp inhoudt, ze zijn alleen niet echt gehoorzaam.

Waarom zijn ze niet gehoorzaam, zijn ze niet gemotiveerd? Kun je niet beter motiveren door te belonen dan door te 'straffen'? (Straffen tussen " omdat druk verhogen niet direct straffen is natuurlijk)
Netals een andere reactie over een lui paard. Waarom is hij lui? En wordt hij echt minder lui door dit aspect negatief te benaderen? Of zou hij juist actiever worden van een positieve benadering?

Ik vind dit een mega interresant onderwerp, 'hij moet gewoon luisteren' zit erg ingebakken in de paardenwereld, maar misschien ben ik ook wat te naïef hierin. Ik heb zelf geen ambitie voor het hogere werk, wellicht speelt dat mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 00:00

Anastasia24 schreef:

Ben heel benieuwd hoe je dat gaat doen met een paard voor de kar. :D

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 04:22

Leuk en leerzaam stukje hoor! Complimenten voor degene die zon lap tekst heeft getypt voor de Bokkers :D
Uiteindelijk heeft iedereen er toch zijn eigen mening over maar ik vind het leuk om ook zoiets een keer voorbij te zien komen bij de nieuws berichten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 06:21

Escada schreef:
Leuk en leerzaam stukje hoor! Complimenten voor degene die zon lap tekst heeft getypt voor de Bokkers :D
Uiteindelijk heeft iedereen er toch zijn eigen mening over maar ik vind het leuk om ook zoiets een keer voorbij te zien komen bij de nieuws berichten :j

Artikel komt gewoon van Equnews die dat bijna woordelijk hebben gerecycled van Bit: https://www.bitmagazine.nl/instructie/h ... en/136478/
Dus niemand die dit speciaal voor Bokt heeft geschreven. :P

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:26

Pindakaa7 schreef:
Waarom zijn ze niet gehoorzaam, zijn ze niet gemotiveerd? Kun je niet beter motiveren door te belonen dan door te 'straffen'? (Straffen tussen " omdat druk verhogen niet direct straffen is natuurlijk)
Netals een andere reactie over een lui paard. Waarom is hij lui? En wordt hij echt minder lui door dit aspect negatief te benaderen? Of zou hij juist actiever worden van een positieve benadering?

Ik vind dit een mega interresant onderwerp, 'hij moet gewoon luisteren' zit erg ingebakken in de paardenwereld, maar misschien ben ik ook wat te naïef hierin. Ik heb zelf geen ambitie voor het hogere werk, wellicht speelt dat mee.

De meeste paarden zijn niet gehoorzaam omdat de ruiters niet vaardig genoeg zijn. Zowel balans als timing en gevoel. En daarbij zijn er echt heel weinig ruiters consequent.

Daarom zijn manege paarden vaak ook slecht aan het been of 'afgestompt'.En zijn topsportpaarden vaak vliegensvlug en gevoelig.

Pressure - > release werkt prima en de release is daarbij super belangrijk. Dit is de allerbeste beloning! Paarden zijn het meest gelukkig als ze weten wat de bedoeling is en niet teveel gestoord worden zodra ze doen wat hun opdrachtje is/was.

Maar hoeveel pressure, hoelang en hoe krachtig plus de timing komen hier nog bij. En dat stukje is onwijs moeilijk. Daar komt heel erg veel rijvaardigheid bij kijken.
Gelukkig zijn de meeste paarden heel welwillend en vergevingsgezind. En kunnen wij al rijdend onze vaardigheden perfectioneren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:33

Eens met Kelly-Ann.

En om op de spoor terug te komen. Ja het verfijnt de hulpen. Het zorgt er dus voor dat je kleinere hulpen kan gaat geven. Ik zie liever een keer kort fel het spoortje erin als hij niet snel genoeg reageert op de kuit dan de ‘’ik haal mijn beide benen van mijn paard af, hang een beetje naar voren en geef hem dan een hele harde schop’. Dat zie bij jonge ruiters vaak. Pony blaast zich al op met een harde buik op het moment dat het ruitertje de benen eraf haalt. Ruitertje kan schoppen wat ze wil maar de pony voelt het toch niet.

Spoortje kan in kundige handen heel fijn zijn. Tenzij correct gebruikt en op het juiste moment en consequent genoeg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:55

Kelly_ann schreef:
Pindakaa7 schreef:

De meeste paarden zijn niet gehoorzaam omdat de ruiters niet vaardig genoeg zijn. Zowel balans als timing en gevoel. En daarbij zijn er echt heel weinig ruiters consequent.

Daarom zijn manege paarden vaak ook slecht aan het been of 'afgestompt'.En zijn topsportpaarden vaak vliegensvlug en gevoelig.

Pressure - > release werkt prima en de release is daarbij super belangrijk. Dit is de allerbeste beloning! Paarden zijn het meest gelukkig als ze weten wat de bedoeling is en niet teveel gestoord worden zodra ze doen wat hun opdrachtje is/was.

Maar hoeveel pressure, hoelang en hoe krachtig plus de timing komen hier nog bij. En dat stukje is onwijs moeilijk. Daar komt heel erg veel rijvaardigheid bij kijken.
Gelukkig zijn de meeste paarden heel welwillend en vergevingsgezind. En kunnen wij al rijdend onze vaardigheden perfectioneren.

Goed geschreven, ben het hiermee eens.

En als toevoeging..wat wel wil helpen is paarden enthousiast maken in het werk. Dat mist nog weleens en daar stompen paarden mentaal ook van af. Spelenderwijs gewoon eens een flink stuk hard galloperen, beetje een spelletje maken van het schakelen. Mijn ervaring is dat als je ze op deze manier enthousiast maakt dat ze dan vaak vanzelf al mee en voorwaarts gaan denken. Luie paarden in het bos trainen etc.

En er zijn ook gewoon luie paarden van nature waarbij het altijd moeilijk zal zijn en blijven om deze aan de praat te houden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:12

Eens met Elisa, een goede ruiter past zijn rijden aan op de manier hoe het paard gemotiveerd en uitgedaagd kan worden.
En daarbij ook genoeg afwisseling met zaken die het paard ook leuk vind.
Op bokt lees je vaak "mijn paard vindt dressuur saai" dan is vaak je manier van trainen en motiveren niet uitdagend en mentaal stimulerend genoeg voor jouw paard.

En daarbij even een noot die veel mensen vergeten... een paard welke niet aan je been is hoeft geheel niet lui te zijn.
Daarvoor even twee voorbeelden van mijn eigen paarden;

Dominant is daarin bij sommige paarden een veel grotere factor.
Dan is duidelijk zijn en grenzen en verwachtingen duidelijk maken niet alleen fijn voor het paard, maar ook nog eens nodig om hem of haar te overtuigen om het op jouw manier te doen qua reactie of tegenreactie. Je moet imo echt leren begrijpen hoe het brein van jouw specifieke paard werkt en wat hem stimuleert. Dat kan ook in het dressuurwerk zelf :j

Uni van mij kwam lui over, maar was gewoon heel dominant in het rijden, zijn natuurlijke reactie was altijd een tegen reactie. Liefst je been wegduwen bij het been geven. In het begin zelfs weg slaan of pletten als hij echt boos werd :')
Door hem steeds te verassen... juist weinig been geven. Extreem veel overgangen en gekke oefeningen. (Stappen, rond aan een lange teugel, en opeens hard weg laten galopperen) werd hij nieuwsgierig en wilde hij ook meteen naar voren op de hulp omdat het hem mentaal prikkelde en wilde weten wat we erna gingen doen, juist omdat het voor zijn gevoel onverwachts was.

Jam was heel anders... enorme will to please. Ging altijd voor 120% maar was ook bang om fouten te maken. Kwam dan weleens in een soort coconnetje. Wel vlug en mega loperig, maar niet aan je been omdat hij zich dat wat afsloot. Veel rust, herhalen en belonen was voor hem het beste. Juist hele duidelijke hulpen, want dan wist hij wat je bedoelde en kon zich beter focussen.

Dus feitelijk, gaf ik Jam duidelijker been dan Uni... terwijl hij dus "harder" ging qua tempo.
Juist omdat dat bij hun manier van leren en verwerken pastte.
Daarnaast ook altijd lekker buitenrijden, sprongetje e.d. want het is voor elk paard gezond om even wat anders te doen.

Ik vind mijn werk ook echt heel leuk, maar geniet ook van een wandelingetje door het bos of even gek doen met vrienden op een festival. Afwisseling heeft ieder levend wezen nodig om happy te blijven imo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:29

Mooie aanvulling, inderdaad zo complex kan het allemaal zijn en goed blijven voelen is zo belangrijk. Met de afwisseling en mentale uitdagingen. En het moet ook vooral leuk zijn en blijven voor het paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 08:47

Mooie post c alsemgeest! Eens.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:09

Mkango schreef:
Escada schreef:

Artikel komt gewoon van Equnews die dat bijna woordelijk hebben gerecycled van Bit: https://www.bitmagazine.nl/instructie/h ... en/136478/
Dus niemand die dit speciaal voor Bokt heeft geschreven. :P

Oh echt haha. Ik wilde gewoon iemand een paar veren in zijn kont steken :') Goed gekopieerd en geplakt dan :))

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:02

Suzanne F. schreef:
Pindakaa7 schreef:

Leuk bedacht maar dressuurmatig onder het zadel werkt dit niet. Je gaat er niet elke keer naast hangen met een wortel en BRAAAAAAAAAF als hij een keer sneller reageert op je been.

Waarom werkt het dressuurmatig niet? Omdat je niet in een proef mag praten en een wortel mag geven? :D Dan zou ik ook niet met zweep trainen.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:34

Wat een leuk onderwerp. Ik ben al wat ouder en heb verschillende paarden gehad. Kreeg ze allemaal goed voor het been. Tot mijn jonge hengst nu. Zelf gefokt en zo mak en op zijn gemak. Beetje lui en totaal ongevoelig voor zweep, extra been of wat dan ook. Hier ben ik inderdaad over gegaan op belonen zoals Pindakaa7 beschreef. En dit werkt. Bij hem de manier geweest hem enthousiast te krijgen en ook voor mij zelf iedere keer met een positief gevoel op hem te stappen. Het belonen kan je op een gegeven moment gemakkelijk afbouwen en is geen probleem. Heb er een paard aan overgehouden wat op kleine hulpen reageert en verkregen zonder zweep, sporen of grove beenhulp.