Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:09

Mizora je kunt kletsen wat je wilt met berekeningen maar als mensen zo hun lieve hobby diertje willen houden waar ze toch zo veel van houden. Die niet eens een sprint kan trekken blijf ik het bio industrie paarden vinden. Ondanks een paar cm meer ruimte dan het varken.
Het is niet paard waardig. Punt.

En nee daarmee bedoel ik echt niet mee dat een paard 24/7 buiten moet. Want ook niet elk paard gedijt daar goed op.

Maar een paard hoort minimaal een dagdeel bij een ander waar hij een keer goed uit de stekker kan gaan.
Dat kan niet op 10x10 waar hij precies in het midden moet liggen met rollen. Of 2 draf pasjes kan zetten.

Dan zouden mensen ook kunnen zeggen ik zoek wel een andere hobby. Hier doe ik niet aan mee.
Maar daar zijn teveel mensen te egoïstisch voor.
Niet meer niet minder. Wijzen naar de bio want zo zielig. Maar wel een paard opsluiten. Voor de hobby.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:12

Wij zullen het inderdaad nooit eens worden, ondanks dat mijn dieren anders gehuisvest worden.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:13

Dani heeft groot gelijk.
Zowieso heb ik het niet zo op met mensen die op social media zo nodig onder een post moeten zetten dat ze het beter kunnen/weten.

Kijj alleen al hier op bokt. Je gaat hier al gemiddelde paardenhouder denk ik echt niet tussen zitten, want de moraalridders vliegen om je oren. Doodvermoeiend, gezonde mensen wagen zich daar niet aan.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:16

Nee dat denk ik ook niet mizora ;)
Ik ben gewoon totaal tegen paarden geen fatsoenlijke bewegingsvrijheid geven.
En dat heeft een bio industrie dier ook niet.
En dat voor de hobby doen heb ik nooit begrepen en ga ik ook nooit begrijpen. En wil ik niet eens begrijpen. Het is 2021 we weten beter dan 1980.

En wat zijn sommige paarden blij met moraalridders als eigenaar. Kunnen ze tenminste paard zijn ipv een fiets in de garage die eruit komt als baasje zin heeft.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:26

DuoPenotti schreef:
Nee dat denk ik ook niet mizora ;)
Ik ben gewoon totaal tegen paarden geen fatsoenlijke bewegingsvrijheid geven.
En dat heeft een bio industrie dier ook niet.
En dat voor de hobby doen heb ik nooit begrepen en ga ik ook nooit begrijpen. En wil ik niet eens begrijpen. Het is 2021 we weten beter dan 1980.

En wat zijn sommige paarden blij met moraalridders als eigenaar. Kunnen ze tenminste paard zijn ipv een fiets in de garage die eruit komt als baasje zin heeft.

Ik snap gewoon niet waarom mensen denken dat iemand geinterreseerd is in de (ongevraagde) mening van iemand op internet. Daar veeg je ongeveer je billen mee af toch?
Of zou het ook werken als we een crimineel mee laten lezen op de reacties op facebook en dat hij dan denkt: ach nee, dit kan ook eigenlijk echt niet. :+
Het is veel belangrijker wat je in het echte leven doet. En dan nog voel ik geen enkele drang om mensen te vertellen dat wat 'ik doe het juiste is.' Vaak zijn mensen nieuwsgierig genoeg en heb je leuke gesprekken en de ene is de ander niet. Sommigen willen graag op je stal komnen en anderen niet. Prima, het zou wat zijn als we allemaal druk zijn met anderen.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:29

Ik heb die drang ook niet op Facebook. Denken we daar hetzelfde over. :j

Maar als je dan in een topic als dit het over welzijn hebt zal ik mijn mening niet verbergen omdat er anders misschien eigenaren gekwetst worden of zo.
Ik denk dan aan het paard.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:54

Askja schreef:
ikke schreef:
En ik ken paarden die daar dood-ongelukkig en zelfs ziek van worden, dus nee, ook jij mag niet moraalridderen zolang je geen oog hebt voor de individuele wensen van elk paard!

En paarden die op loop gaan voor een halster of zadel: wellicht moet je eens wat kritischer zijn op datgene wat je daarna gaat doen en of dat wel zo aangenaam voor je paard is.....

Hoe bedoel je, doodongelukkig en ziek van het zien van een halster, of van 24/7 buiten met alle voorzieningen en ruimte?
Hoe dan ook, beide zijn natuurlijk onzin.

Als paarden in een hoekje gaan staan in de wei cq bij het hek gaan staan wachten betekent dat nog niet dat ze zich 'doodongelukkig' voelen door het buiten-zijn. Het kan aangeleerd gedrag zijn (wachten op eten), of het gevolg zijn van niet goed geïntegreerd zijn in de groep. Om maar iets te noemen. En dat kan opgelost worden met goed management, bijvoorbeeld zorgen voor een evenwichtige groepssamenstelling. En ja, paarden die voorheen langw tijd voornamelijk op stal of op een te kleine paddock stonden moeten misschien wennen aan de vrijheid van de wei. Aan een regenbui op hun kop. Maar dat went heus wel.

Het is niet goed voor een paard om veel op stal te staan, punt. Voor geen enkel paard. Fysiek niet, mentaal niet.

Maarja, het gemak dient de mens.

Dat het op sommige locaties vreselijk duur is om je paard (semi) 24/7 buiten te houden met genoeg ruimte goede voorzieningen, is logisch. Grond is schaars en er zijn ook steeds meer paarden omdat steeds meer mensen een paard kopen (getuige de overspannen markt)

Nee, het is geen onzin. Wij hebben er eentje die heeft 24/7 buiten gewoond en dat ging helemaal mis, tot koliekverschijnselen aan toe. Nu staat ze 's nachts binnen en gaat ze als een tierelier.

Een andere, die we sinds kort hebben, doet het uitstekend op 24/7 buiten.

Ik heb er eentje die prima 24/7 buiten kan wonen, mits onder juiste omstandigheden. Alleen die omstandigheden heb ik niet en dan zit ik ook met een ziek paard. Met 's nachts binnen werkt het wel.

Kortom; het hangt van je paard en de omgeving/omstandigheden af of een manier van houden werkt voor het paard.

Als je er niet aan wil dat elk paard z'n eigen wensen en beperkingen heeft, dan ben je dus geen haar beter dan degene waar nu zo op afgegeven wordt.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:02

Kijk naar mensen en hun basisbehoeften..die zouden ook allemaal hetzelfde moeten zijn.
Maar dan heb je extrovert en introvert en alles wat daartussen hangt. Je hebt mensen die sporten omdat ze er plezier aan beleven en mensen die het knarsetandend doen voor jaren.
Zoveel mensen, zoveel wensen. En bij paarden is het niet anders.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:08

De basisbehoeften van een mens zijn ook relatief goed gedocumenteerd.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:10

Gini schreef:
De basisbehoeften van een mens zijn ook relatief goed gedocumenteerd.

Ja, en bijvoorbeeld eenzaamheid is alsnog gelukkig niet een megaprobleem in NL. ;)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:11

Dus? Ik vrees dat je me kwijt aan het raken bent.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:15

Paarden hebben zeker individuele behoefte. Maar staan ook nog altijd dichter bij de natuur dan een mens.
Een paard dat zich niet als paard gedraagt is dus ook zo door toedoen van de mens.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:19

Misschien is dit wel waar het over gaat; de hele discussie wordt verengd tot 'hoe lang staan ze buiten'.
Terwijl er meerdere basisbehoeften zijn, die allemaal belangrijk zijn. Beweging, sociaal contact, ruwvoer, veiligheid, beschutting. Het adagium 'als ze maar 24/7 buiten staan is alles goed' klopt gewoon niet....

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:21

DuoPenotti schreef:
Maar nu rijd schoentje op een andere plek, of iig niet meer waar ze toen werkte. Mag ze het nu nog?
Is toch ook aan de eigenaren of het mag.


Eerder vond ik bianca ook een hele goeie/leuke ruiter mede door haar topics op bokt.
Tot ze een keer een bericht plaatste op instagram waarin ze vertelde dat ze vond dat een paard een paar keer per week buiten moet komen.
Toen haakte ik gelijk af.

Ik vind het goed dat er zo nu en dan eens deze discussie ter sprake komt.
Ook zijn er op dit moment veel paarden youtuber's bezig om het welzijn van hun paarden te beteren. Ik denk dat dit voor de toekomst wel eens een goede zaak kan zijn en vooral voor de jeugd om die een eigen pony/paard hebben aan het denken te zetten.

Edit: ze had het zelfs over paar keer per week. Dus meer dan 1 dag binnen staan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:27

Kendra schreef:
Misschien is dit wel waar het over gaat; de hele discussie wordt verengd tot 'hoe lang staan ze buiten'.
Terwijl er meerdere basisbehoeften zijn, die allemaal belangrijk zijn. Beweging, sociaal contact, ruwvoer, veiligheid, beschutting. Het adagium 'als ze maar 24/7 buiten staan is alles goed' klopt gewoon niet....


Dit adagium (mooi woord, love it) komt in dergelijke discussies inderdaad altijd op de proppen. Alleen wordt dit nooit echt door iemand beweerd en ten stelligste verdedigd. Dus ik vraag me altijd af hoe het toch komt dat dit op de proppen komt telkens?
Net zoals die vergelijking met slachtvee. In iedere paardenwelzijnsdiscussie komt die vergelijking wel naar boven. Terwijl het toch juist belachelijk is dat we überhaupt een vergelijking met slachtvee moeten maken om als paardenhouder er nog een beetje goed uit te komen. Zoiets als: ik heb deze puppy van een Antwerpse broodfokker want ja, valt wel mee hoor, in vergelijking met hoe Spaanse Galgo's gehouden worden.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:36

Oehlala schreef:
ze durft het niet..... maar ze durft ze wel iedere keer over een 12,13,14... hindernissen op 160m te jagen. >;)


Scherp!

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:42

DuoPenotti schreef:
Paarden hebben zeker individuele behoefte. Maar staan ook nog altijd dichter bij de natuur dan een mens.
Een paard dat zich niet als paard gedraagt is dus ook zo door toedoen van de mens.

Het omgaan met mensen stelt ze ook in staat om dingen te leren die ze in de natuur nooit geleerd hadden maar die die wel heel handig en rustgevend zijn.

Zoals wijlen onze Quarter, die dondergoed wist dat niemand (paard) 'm iets kon maken als de staldeur dicht was. Gezien hij niet zo hoog in de rangorde stond, gaf hem dat dus veel rust en hij WIST dat!

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:44

ikke schreef:
Thioro schreef:
*En ik mag moraalridderen. Mijn paard staat in kuddeverband 24/7 buiten op een plek met alle voorzieningen en ruimte, ze staan bvb nooit in de modder. En dat ondankbaar wicht zet me toch een bokkenpruik op als ik met zadel aankom. Misschien toch maar weer op stal zetten :+ .*


En ik ken paarden die daar dood-ongelukkig en zelfs ziek van worden, dus nee, ook jij mag niet moraalridderen zolang je geen oog hebt voor de individuele wensen van elk paard!

En paarden die op loop gaan voor een halster of zadel: wellicht moet je eens wat kritischer zijn op datgene wat je daarna gaat doen en of dat wel zo aangenaam voor je paard is.....


Ooit van sarcasme gehoord Ikke?
Ik heb 1 paard en die doet het het best op 24/7 buiten met vriendjes. Dus die staat ook zo. Had ik de eigenaar geweest van de chronisch hoefbevangen moddervette haflinger in haar kudde dan had ik die niet 24/7 op die 6ha laten staan. Maar dat is mijn paard niet dus niet aan mij om te bepalen.
En wat ik met dat zadel doe? Buitenrijden en heel af en toe wat dressuurmatig knutselen om een minimale soepelheid te behouden. En ja daarvoor zet mevrouw bokkepruik op, doet ze ook voor een borstel. Dat heet merriegedrag.
En waarom ik dan toch borstel, opzadel en ga rijden? Omdat ik daar van geniet en zij er niet slechter van wordt. Inderdaad, puur egoïsme, het hele paarden houden en rijden is gewoon egoïsme. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar dan moet het dier wel voorzien worden in z'n basisbehoeften. En nooit vrij bewegen of nooit sociaal contact met soortgenoten is dus een grove tekortdoening aan de basisbehoeften van een paard.
Dat een paard moet werken od heb ik verder geen problemen mee, als het maar met beleid gebeurt.
Ik zou liever ook geen 50u/week werken, maar dat bijhorend loon wil ik wel dus dan is het maar zo.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 21:01

Thioro schreef:
ikke schreef:

En ik ken paarden die daar dood-ongelukkig en zelfs ziek van worden, dus nee, ook jij mag niet moraalridderen zolang je geen oog hebt voor de individuele wensen van elk paard!

En paarden die op loop gaan voor een halster of zadel: wellicht moet je eens wat kritischer zijn op datgene wat je daarna gaat doen en of dat wel zo aangenaam voor je paard is.....


Ooit van sarcasme gehoord Ikke?
Ik heb 1 paard en die doet het het best op 24/7 buiten met vriendjes. Dus die staat ook zo. Had ik de eigenaar geweest van de chronisch hoefbevangen moddervette haflinger in haar kudde dan had ik die niet 24/7 op die 6ha laten staan. Maar dat is mijn paard niet dus niet aan mij om te bepalen.
En wat ik met dat zadel doe? Buitenrijden en heel af en toe wat dressuurmatig knutselen om een minimale soepelheid te behouden. En ja daarvoor zet mevrouw bokkepruik op, doet ze ook voor een borstel. Dat heet merriegedrag.
En waarom ik dan toch borstel, opzadel en ga rijden? Omdat ik daar van geniet en zij er niet slechter van wordt. Inderdaad, puur egoïsme, het hele paarden houden en rijden is gewoon egoïsme. Daar heb ik op zich geen problemen mee, maar dan moet het dier wel voorzien worden in z'n basisbehoeften. En nooit vrij bewegen of nooit sociaal contact met soortgenoten is dus een grove tekortdoening aan de basisbehoeften van een paard.
Dat een paard moet werken od heb ik verder geen problemen mee, als het maar met beleid gebeurt.
Ik zou liever ook geen 50u/week werken, maar dat bijhorend loon wil ik wel dus dan is het maar zo.

Nee, op een paard rijden is voor mij zeker niet egoïstisch, ook niet naar het paard toe.

Ooit een IJsco verzorgt/bijgereden en dat was het toppunt. Die EISTE dat ik opstapte! Die liep niet mee maar stapte ik op, ging ze overal heen wat ik haar vroeg.

Mijn paarden komen ook naar me toe. Daarbij vechten ze elkaar en passant de tent uit "MIJN MENS!" maar verder gaan ze graag mee op stap.

Ik vraag me toch af als jouw merrie zo reageert, welke signalen je dan negeert. Ik heb al 30 jaar merries en geen enkele merrie was ooit zo kattig als daar niet een hele goede (fysieke) reden voor was.

Een van mijn huidige merries heeft het ook en inderdaad, dat heeft een fysieke reden. Het staat ook op de agenda om daar iets aan te doen maar ik ben daarvoor afhankelijk van de overvolle agenda van een ander. Sorry paard, ik doe mijn best. Maar ze komt nog steeds blij naar me toe.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 22:01

Citaat:
Ooit van sarcasme gehoord Ikke?


Denk het niet zo heel erg.... :D

Na een stuk of 6 a 7 vorige eigenaren en handelaren die haar dit keurig hebben geleerd de voorgaande 16 jaar is ze verder bij mij in elk geval kuikenmak. Maar ondeugend blijft ze, mevrouw is slim, heeft pit genoeg en dat zal de reden wel zijn dat ze zo vaak verhandeld is.
En verder...iets met rust, niet achterna jagen of bij de kuif grijpen (ze was kopschuw). Ze komt wel, als je haar maar niet achterna zit. Dit ter geruststelling voor overbezorgde zielen. Beetje horsemanship en zo. Vinden ze leuk, krijg je plezierige paardjes van.
Oh ja, het is inderdaad een merrie. Mijn ruinen zijn heel anders. :)

Kendra schreef:
Misschien is dit wel waar het over gaat; de hele discussie wordt verengd tot 'hoe lang staan ze buiten'.
Terwijl er meerdere basisbehoeften zijn, die allemaal belangrijk zijn. Beweging, sociaal contact, ruwvoer, veiligheid, beschutting. Het adagium 'als ze maar 24/7 buiten staan is alles goed' klopt gewoon niet....


Eens. De basisbehoeftes van een paard is meer dan alleen maar buiten. Op een postzegel gras, naast elkaar, geen sprintje kunnen trekken, niet kunnen spelen of kroelen behoort daar in mijn visie in elk geval niet bij. Wel vaste vrienden of een stabiele groep, ruimte, schuilmogelijkheid etc etc. en dat hoeft niet eens overdreven groot of veel te zijn. Maar al dat soort factoren, en er is nog wel meer te noemen, zorgen voor een tevreden paard. En op z'n tijd wat doen vinden ze dan best plezierig.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 01:14

Zo veel meningen he :D

Ik vraag me af hoe veel mensen hier echt met topsport paarden werken. Mijn zeer beperkte ervaring daarmee was dat het toch een ander type paarden was dan het gemiddelde kuddepaard.

Mijn eigen paard, koudbloed, heeft vroeger altijd 24/7 buiten gestaan, alhoewel ik daar nu in de winter absoluut geen voorstander meer van ben. Nu regel ik het zelf en gaat hij gemiddeld 12/7 buiten in groep in de winter en 12/7 op stal, meestal iets meer buiten zelfs. De paarden doen het hier prima en zijn gelukkig.
MAAR: ik heb op de vorige stal ooit twee topsportpaarden gekend, springpaarden die 1m40 parcours sprongen (ok theoretisch gezien is dat nog geen absolute topsport zeker?) en daar twee maand op vakantie in de wei kwamen. Vierkant op ijzers, zo nerveus als iets zelfs zonder krachtvoer en buffels van paarden. Elke keer was ik bang dat ze over/door de draad zouden vliegen als ik met mijn paard langs moest. Wat ook effectief is gebeurd, maar niet bij mij gelukkig. Vakantie was na 6 weken voortijdig afgebroken omdat de ene de andere een grote bloeding in de bil had geslagen, dus die was een paar maanden zoet. Moest behandeld worden op de kliniek. En dat terwijl er alle ruimte was, 3000 m2 wei voor 2 paardjes en geen voerbeurten of binnen/buitenhalen oid.
Na deze ervaring denk ik niet dat ik het zou aandurven zulke ‘hete’ paarden samen in de wei te zetten.

Dan is de vraag... stel je kiest toch voor weidegang, maat dan apart naast elkaar. Lijkt me een betere optie in theorie. Geen gevaar voor verwondingen en toch graas/rol/loop-tijd. Een goede vriendin van mij dacht dat ook en verhuisde haar sportpaard (dressuur, ongeveer middelhoge wedstrijden, niveau 2/3) van een stal waar die maar 2u buiten kwam naar een setting met uitloopstal, eigen stukje en paard ernaast voor sociaal contact. Paard staat daar nu al bijna 2 jaar, maar tot mijn verbazing leek hij eigelijk gelukkiger op die eerste stal. Daar was hij zen. Nu is hij schrikkeriger, zowel met rijden als in de wei. Durft bvb niet meer eten als er een kat of een fazant voorbij is gekomen en lijkt meer gestresst. Ikzelf zou in haar plaats zelfs overwegen om dat specifieke paard terug naar de ‘2u-buiten’ stal te brengen.

Moraal van het verhaal lijkt me dat niet alle sportpaarden effectief veilig samen buiten kunnen staan en sommige paarden lijken juist gelukkiger op stal.
Hangt van het paard en het karakter af, al blijf ik zelf voorstander van een minimaal aantal uren naar buiten.

Verder vind ik fb een zeer ongelukkig sociaal medium. Vol met mensen die maar oordelen met de ogen dicht maar wel de hardste woorden in de mond nemen. Dieptriest dat het moet omslaan naar persoonlijke aanvallen, want daarmee sluit je elke optie tot discussie of dialoog. Dat zie je in mindere mate bvb ook al in sommige bokt topics, al wordt er hier nog vrij deftig gemodereerd. Jammer, want ik zou het een heel nuttige discussie vinden moest de topsport zich wat meer openen voor dit soort kwesties.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 01:39

Wat is een sport paard? Is dat een paard die al in de sport loopt of worden ze zo gefokt?

In het geval dat ze zo gefokt worden dan staan ze toch de eerste 3 jaar van hun leven ook in een kudde bij de opfok? En vanaf wanneer zou dat dan opeens niet meer kunnen en nog belangrijker waarom kan dat dan opeens niet meer?

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 01:46

Amber_Anne, is dat een reactie op mijn post?
Voor mij is een sportpaard een volwassen paard dat zodanig veel bloed voert en gevoerd wordt zodat het voldoende ‘go’ heeft voor topsport wedstrijden en hiervoor ook effectief gebruikt wordt. In mijn ervaring zijn dit vierkant beslagen en heel hevige paarden, al zullen daar zeker wel uitzonderingen op zijn. Meestal zijn die van nature al wel nerveuzer/heviger gefokt dan een recreatiepaard. Er bestaan veel lijnen die berucht zijn om rillerige of heel moeilijke paarden (Jazz bvb, maar ook van Glamourdale hoor ik tegenwoordig wat geruchten dat er velen niet hanteerbaar zijn)

Je bedenking over opfok is zeer terecht.
Daar hebben ze geen ijzers en zullen ze er ook niet naar gevoerd worden, denk dat dat al veel maakt. Bij hengsten zal het wel vanzelf duidelijk worden wanneer het niet meer gaat. Bij ruinen en merries... tjsa goede vraag. Ik denk dat deze rond 2,5-3 jaar al van het land worden gehaald ter voorbereiding op de keuringen, selecties, zadelmak maken. Dan staan ze wss meer op stal, krijgen veel energierijker voer, ontwikkelen meer spieren, balans, zelfvertrouwen en persoonlijkheid dan een enter of twenter. Ik gok dat daar dan misschien ergens de kering in gedrag van komt, tesamen met het extra risico door ijzers?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 02:07

In mijn ervaring hebben topsportpaarden helemaal niet zoveel meer bloed dan gemiddeld, sterker nog, de meerderheid van die paarden zijn erg fijne karakters die zich makkelijk laten bewerken. Mensen verkijken zich daar nogal op. Dat lijkt te horen bij het hele ‘ze zijn beter dan wij’ riedeltje. Maar op het eind van de dag brengt een moeilijke minder op en is ie tijdverspilling. Ik ken maar heel weinig competitie ruiters die zich bezig houden met de hier beschreven moeilijke bloedpaarden. Die brengen geen brood op tafel uiteindelijk. Ze kosten meer tijd en energie dan ze op kunnen brengen. And you can’t have it both ways: als degene die betaald geen tijd wil verliezen aan welzijn dan ook niet aan een ***karakter. Dus of het valt wel mee met die karakters. Of het geld is toch niet hetgeen dat het welzijn in de weg staat.

Poekkie schreef:
Amber_Anne, is dat een reactie op mijn post?
Voor mij is een sportpaard een volwassen paard dat zodanig veel bloed voert en gevoerd wordt zodat het voldoende ‘go’ heeft voor topsport wedstrijden en hiervoor ook effectief gebruikt wordt. In mijn ervaring zijn dit vierkant beslagen en heel hevige paarden, al zullen daar zeker wel uitzonderingen op zijn. Meestal zijn die van nature al wel nerveuzer/heviger gefokt dan een recreatiepaard. Er bestaan veel lijnen die berucht zijn om rillerige of heel moeilijke paarden (Jazz bvb, maar ook van Glamourdale hoor ik tegenwoordig wat geruchten dat er velen niet hanteerbaar zijn)

Je bedenking over opfok is zeer terecht.
Daar hebben ze geen ijzers en zullen ze er ook niet naar gevoerd worden, denk dat dat al veel maakt. Bij hengsten zal het wel vanzelf duidelijk worden wanneer het niet meer gaat. Bij ruinen en merries... tjsa goede vraag. Ik denk dat deze rond 2,5-3 jaar al van het land worden gehaald ter voorbereiding op de keuringen, selecties, zadelmak maken. Dan staan ze wss meer op stal, krijgen veel energierijker voer, ontwikkelen meer spieren, balans, zelfvertrouwen en persoonlijkheid dan een enter of twenter. Ik gok dat daar dan misschien ergens de kering in gedrag van komt, tesamen met het extra risico door ijzers?

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 05:16

Er worden wel meer diersoorten (levens)lang binnen gehouden binnen een beperkte ruimte.

Maar ja, daar hoor je bijna niemand over. Dat is maatschappelijk geaccepteerd en normaal geworden. Voor de mens.

Katten, konijnen, vogels enz.

Ik ben het oneens met de betreffende amazone. Maar de hypocrisie ontgaat me niet. Ook niet wanneer die ook mijzelf betreft trouwens. Dat komt voor :)