Gemeente Landerd en paardenbedrijf met elkaar rond de tafel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gemeente Landerd en paardenbedrijf met elkaar rond de tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 19:19

Equnews.nl
Algemeen

Afbeelding
Een combinatie tijdens een crosstraining. Foto: bokker mistid/ Bokt Wiki

Paardenstal Dutch Equestrian Estate uit Schaijk en de gemeente Landerd gaan vóór woensdag praten over de mogelijkheid om toch eventing-trainingen met paarden te houden. Dat is de uitkomst van een rechtszaak deze donderdag bij de voorzieningenrechter in Den Bosch. Komen ze er niet uit, dan doet de rechter uiterlijk 30 april uitspraak.

Het paardenbedrijf had de rechter gevraagd om op voorhand de dwangsom te blokkeren waarmee de gemeente Landerd had gedreigd na enkele eventing-trainingen in maart en begin april. Daar namen honderden ruiters uit het hele land aan deel. ,,Wij hebben in het weekend van 8 mei weer zo'n training en dan willen we wel duidelijkheid hebben”, zeiden eigenaar Thomas van Heel en zijn advocaat Toon Roelofs.

Geen evenement maar training
Op de eerste plaats is er volgens hen sprake van een misverstand: de term ‘eventing’ moet niet gezien worden als ‘evenement’. Eventing is gewoon een tak van sport in de paardenwereld: een combinatie van dressuur, springen en cross. De gemeente en de veiligheidsregio zijn bang dat wordt gezondigd tegen de coronaregels door veel extra reisbewegingen en mogelijke groepsvorming. Vandaar de dreiging met een dwangsom.

Boa's maakten foto's
De gemeente-boa’s bezochten in maart driemaal de trainingen op het terrein van Dutch Equestrian Estate, ze maakten daar foto's van deelnemers en -volgens de gemeente- van publiek. ,,Dat was geen publiek. Het zijn begeleiders van de deelnemende kinderen. Of instructeurs.” De gemeente beschouwde zelfs een moeder met een kinderwagen die even naar de verrichtingen van haar kind kwam kijken, als publiek. Volgens gemeentejurist Ali Gencalioglu had zij buiten het hek moeten blijven. En mannen die met de handen in de zakken op het terrein stonden, waren volgens hem geen begeleiders maar toeschouwers.

Rugnummers
En er was wél sprake van een wedstrijd: de deelnemers droegen rugnummers. Van Heel en zijn advocaat legden de rechter uit dat de deelnemers rugnummers droegen om ze gemakkelijk te kunnen identificeren.

De gemeente Landerd kondigde eind maart een dwangsom aan, waar Van Heel bezwaar tegen maakte. De reactie op dat bezwaar belandde pas op vrijdagochtend 2 april in de bus van Van Heel, net voor aanvang van het trainingsweekend. ,,Onbeschoft en schofferend", vond Van Heel. Volgens de gemeentejurist kwam dat door ziekte van een medewerker, maar was de inhoud van de brief 's maandags al telefonisch meegedeeld. ,,Met een mondeling besluit kan ik niks”, reageerde advocaat Roelofs.

Mar_jolijn

Re: Gemeente Landerd en paardenbedrijf met elkaar rond de tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 19:49

'De gemeente beschouwde zelfs een moeder met een kinderwagen die even naar de verrichtingen van haar kind kwam kijken, als publiek.' Dat lijkt mij DE definitie van publiek toch? Dat evenement klopte gewoon voor geen meter, het was heeeeeel creatief met regels omgaan en dingen snel een andere naam geven om zogenaamd binnen de wet te blijven. Niks mocht doorgaan van wedstrijden oid, komop! Ik sta ook al maanden in kleine groepjes in een buitenbak les te geven met windkracht 6 en regen en sommige weken mochten we überhaupt niets. Leg je erbij neer of vecht het (van te voren) aan maar ga het niet gewoon doen en dan moord en brand schreeuwen..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:13

Honderden deelnemers, met begeleiders en familie géén evenement????
Of je een paard achteraf een lintje geeft, of niet... |o
Alsof een virus daar verschil tussen ziet....

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:06

Ik geloof niet dat zo evement/training tot meer besmettingen leiden.
Het zijn vooral jongere kinderen die te jong zijn om goed afstand te houden en juiste hygiëne te houden die vervolgens wel naar school/opvang gaan en van af daar van alles verspreiden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:32

Arrogantie ten top: "Met een mondeling besluit kan ik niets."

Mondeling meegedeelde besluiten zijn gewoon rechtsgeldig.
Navraag doen kan ook zin hebben.

En een beetje creativiteit neem ik niemand kwalijk, maar de regels aan de laars lappen vind ik een ander verhaal.
Ik hou mij ook al maanden aan regels waar ik niets aan vind 'voor het goede doel', en ik zit niet te wachten op dit soort gedoe. Honderden ruiters uit het hele land...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:42

Een kleine spring-of dressuurwedstrijd met bv 40 a 50 deelnemers verdeeld over een hele dag zou veel veiliger zijn. Maar dat mag ook niet. (en dat vind ik prima, al zou het volgens mij best corona proof kunnen. Maar dan wil iedereen weer een uitzondering zijn, ook in andere sporten.)en de grens is dan moeilijk te leggen.

Eva_de_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:01

Janneke2 schreef:

Één van de criteria van een besluit van de gemeente is dat deze schriftelijk moet zijn (art. 1:3 Awb). Een mondeling besluit is in principe geen besluit, dus de advocaat zegt dat niet voor niets. Dat is gewoon niet volgens het boekje.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 19:51

Honderden deelnemers? Nooit gedacht dat er zoveel eventing ruiters zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 20:21

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 21:12

Eva_de_Beer schreef:
Janneke2 schreef:

Één van de criteria van een besluit van de gemeente is dat deze schriftelijk moet zijn (art. 1:3 Awb). Een mondeling besluit is in principe geen besluit, dus de advocaat zegt dat niet voor niets. Dat is gewoon niet volgens het boekje.

Ik neem aan dat per telefoon is medegedeeld dat het op schift kwam, maar nog even duurde.

De boel dan naast je neer leggen
"met de letter van de wet in je hand"
en ondertussen een serie belangrijke zaken aan de laars lappen - ik blijf het arrogant vinden.