Afschot koniks en heckrunderen Oostvaardersplassen illegaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Afschot koniks en heckrunderen Oostvaardersplassen illegaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 18:41

Omroepflevoland.nl
Algemeen

Afbeelding
Een kudden Koniks, dit NIET in de Oostvaardersplassen. Foto: Mossel/ Bokt Wiki

Konikpaarden en heckrunderen uit de Oostvaardersplassen zijn doodgeschoten zónder dat daarvoor de vereiste papieren waren verstrekt. De provincie had voor het afschieten een aparte opdracht moeten verlenen aan Staatsbosbeheer, maar dat is nooit gebeurd. Staatsbosbeheer was daardoor in overtreding toen het de dieren afmaakte.

Hoe dit alles precies zit, kun je lezen op Omroepflevoland.nl

Zinzi_jewel

Re: Afschot koniks en heckrunderen Oostvaardersplassen illegaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:39

Dan had de provincie dit moeten afgegeven
En nu niet oow wat sielugh voor de koeien en paardjes die on geoorloofd dood zijn.
Heel de OVP moet op de schop !!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:30

Stichting Stamina had liever gezien dat die dieren maanden geleden hadden alvorens van de honger om te komen?

Niet dat ik in principe een groot voorstander ben van afschot hoor, begrijp me niet verkeerd, maar als ik moet kiezen tussen langzaam versterven door honger of sterven door afschot, dan weet ik wel waar ik voor zou kiezen; afschot, want dat voorkomt heel veel dierenleed. En voor de overgebleven dieren blijft er dan wel genoeg voedsel over en hoeft dus geen enkel dier maanden te lijden.

De beste oplossing zou zijn; die grazers er weer uit ( of gehouden met beleid wat betreft voortplanting en bijvoeren in de wintermaanden) en de natuur weer gewoon zijn eigen gang laten gaan zoals het al deed voor men besloot dat grote grazers een superduper idee was. De natuur deed het prima, maar een groep mensen besloot dat de natuur een andere richting moest opgaan.........wel zonder enig beleid met alle gevolgen van dien. Wordt tijd dat geaccepteerd wordt dat dit experiment gigantisch mislukt is. In elk geval toch op de wijze waarop men het tot nu ingevuld heeft.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:34

Pfff dit blijft maar doorslepen... Kan zo toch niet. Inderdaad moeten ze echt gaan toegeven dat dit mislukt is.

Oosterwold had er moeten komen, dat is door Henk Bleker niet gelukt, dus de grazers kunnen hier niet meer leven. Oosterwold was een vereiste voor het kunnen hebben van grote grazers in dit gebied.

Hoe krijg je het in je hoofd om die dieren ieder jaar weer te laten voortplanten en vervolgens verhongeren of afschieten. Staatsbosbeheer moet zijn verantwoordelijkheid nemen!