Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 21:28

KNHS.nl
Algemeen

Afbeelding
Een veulen wordt gechipt, chippen is in NL verplicht en met het
chipnummer i.c.m. paspoort kan ook de registratie van het paard
in orde gemaakt worden.
Foto: Fleda/ Bokt Wiki


Eerder meldden we op knhs.nl dat er een nieuwe Europese registratieplicht komt voor paarden. Vanaf vandaag, 21 april 2021, is het dan zo ver en moeten alle paarden die gehouden worden in Nederland, verplicht geregistreerd worden op de locatie waar zij gehouden worden. We zetten alles nog een keer voor je op een rij.

De nieuwe registratieplicht staat in de Europese Diergezondheidsverordening. Deze verordening geldt voor alle 27 lidstaten van de Europese Unie. Dit betekent dat in al deze landen dezelfde regels gelden rondom de I&R van dieren. Voor geiten, schapen en varkens geldt dit al langer. De registratie van paarden is belangrijk om snel te kunnen handelen bij een dierziekte, of bij problemen voor de volksgezondheid. Om die reden moet duidelijk zijn op welke locatie paarden gehuisvest worden. De database waarin deze gegevens worden opgeslagen, is door de overheid ondergebracht bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Houder van het paard
De houder van het paard is verantwoordelijk voor de registratie van het paard. Alle paarden die in Nederland gehouden worden, moeten in de Nederlandse database staan. Je kan met het chipnummer (of levensnummer) van het paard checken in de app I&R Dieren of via deze zoekfunctie van RVO of het paard in de Nederlandse database voorkomt. Het paard hoeft hierbij niet op naam van de houder of eigenaar te staan.

Staat het dier nog niet in de database en gaat het om een paard met een buitenlands paspoort, dan dien je het paard nog in Nederland te registreren. Paarden met een buitenlands paspoort moeten binnen 30 dagen na uitgifte of binnen 30 dagen nadat het paard in Nederland is gekomen, geregistreerd worden in de Nederlandse database. Dat kan geregeld worden via één van de 34 Nederlandse paspoortuitgevende instanties (PPI). Een tweede manier is om de locatiehouder waar het paard gestald staat te vragen om via een importmelding het paard te registreren.


Registreren paarden met een buitenlands paspoort
1.Registreren via paardenpaspoort uitgevende instantie
Het registreren van een buitenlands paard in Nederland kan plaatsvinden via een Nederlandse paardenpaspoort uitgevende instantie (ppi). Het voordeel van het registreren via een ppi is dat het paspoort gecontroleerd wordt. Daarmee weet je of het paspoort voldoet aan de eisen. Daarnaast kan een ppi alle gegevens over het paard melden, onder andere of het dier geschikt of ongeschikt is voor slacht. De ppi geeft na controle de identificatiegegevens door aan de Nederlandse database. Kosten voor het registreren via een ppi variëren tussen de €35,- en €60,-.

2.Registreren via houder van de locatie
Een tweede manier waarop je een paard met een buitenlands paspoort in Nederland kunt registreren, is via de houder van de locatie waar het paard gehouden wordt. De houder van de locatie heeft daarvoor nodig:
De gegevens van zijn locatie (UBN)
De ID-code (UELN-levensnummer of chipnummer) van het dier
De importdatum (dit is 1-1-2021 indien datum onbekend is)
De houder van de locatie waar het paard gehouden wordt, kan vervolgens een melding op 2 manieren doorgeven:

1.Via een importmelding op Paarden melden op mijn.rvo.nl.
2. Via een Bedrijfsmanagementsysteem (BMS) die gegevens direct doorgeeft aan de Nederlandse database. (Met een BMS worden softwarebedrijven bedrijf bedoeld die gekoppeld zijn aan de Nederlandse database)
Een houder van een locatie kan kosten in rekening brengen om de registratie van een paard met een buitenlands paspoort in orde te maken.

NB: Voor paarden die tijdelijk in Nederland zijn in het kader van import en export gelden aparte regels. Meer informatie hierover vindt u op de website van de RVO.


Houder van de locatie
De houder van de locatie is verantwoordelijk voor het registreren van zijn/haar locatie in een centrale, door RVO beheerde, database. Hiervoor vraagt de locatiehouder een Uniek Bedrijfsnummer (UBN) of breidt hij/zij een al bestaand UBN uit met paardachtigen. Dit geldt voor alle locaties waar paarden langer dan 30 dagen aaneengesloten worden gehouden. En dus niet alleen voor bedrijven, maar ook voor particuliere locaties. Een locatie heeft een eigen adres en toegangsweg of is een stuk grond waarop een paard kan lopen.

De houder van de locatie zorgt er vervolgens voor dat de paarden op zijn locatie aan zijn UBN gekoppeld worden. Paarden die langer dan 30 dagen de locatie verlaten moeten via RVO afgemeld worden op het UBN van de vertrekkende locatie en aangemeld worden op de nieuwe locatie. De locatiehouders van beide locaties zijn hier zelf verantwoordelijk voor.

Het is mogelijk een UBN voor paardachtigen te registreren. Je vraagt een UBN aan op mijn.rvo.nl. Heb je al een UBN? En wil je de diersoort paardachtigen toevoegen? Dat doe je ook op mijn.rvo.nl. Je vindt daar een handleiding waarin wordt uitgelegd hoe je dit makkelijk doet.

Het aanvragen van een UBN voor paardachtigen is op dit moment nog kosteloos. Ook zijn er nog geen kosten verbonden aan het koppelen van paarden aan het UBN. De overheid kan niet met terugwerkende kracht kosten in rekening brengen.

Lokale administratie voor tijdelijke verplaatsingen
De houder van een locatie moet naast de registratie bij RVO ook een lokale administratie bijhouden van paarden die tijdelijk aan- of afwezig zijn. Dit kan middels een eigen gekozen softwareprogramma of in een map of schrift op de locatie zelf. In deze lokale administratie moeten verplaatsingen geregistreerd worden van paarden die langer dan 24 uur de locatie verlaten. Deze administratie moet voor tenminste 3 jaar worden bewaard.

Klik hier voor de I&R pagina op knhs.nl

Veelgestelde vragen
Bij de partijen van de Sectorraad Paarden (KNHS, FNRS, LTO Nederland, KWPN, Koepel Fokkerij, FNHB en SNDR) zijn veel (praktijk)vragen binnengekomen over de identificatie en registratie van paarden. Via onderstaande linkjes vind je een overzicht met veel gestelde vragen, opgedeeld in meerdere categorieën. Het overzicht met vragen en antwoorden verwijst naar de website van de Sectorraad Paarden en wordt regelmatig daar aangevuld of gewijzigd. Klik op het thema van je vraag om naar de vragen en antwoorden te gaan, of klik hier voor een totaal overzicht.

1. ALGEMEEN
Onderwerpen: Algemeen, Paspoort, Handhaving, Kosten, Privacy


2. HOUDER VAN HET PAARD
Onderwerpen: Registratie paard, Chippen, Voorbeeldcasussen


3. HOUDER VAN DE LOCATIE
Onderwerpen: Registratie paarden op locatie, Uniek Bedrijfsnummer (UBN), Database, Voorbeeldcasussen


4. HANDEL EN FOKKERIJ
Onderwerpen: Fokkerij, Handel, Voorbeeldcasussen


5. INTERNATIONAAL

6. OVERIG
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-04-21 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje aangepast.

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:36


Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:40

Ik ben er vandaag bij het registreren achter gekomen dat het paspoort van mijn pony niet klopt... Hij is gewoon in Nederland geboren en altijd gebleven, maar als ik zijn chipnummer invul, komen de juiste gegevens niet naar boven. Op het paspoort staat notabene NL paardenpaspoort en in het paspoort staat bij naam van de bevoegde instantie gewoon KWPN.
Pfff, nou maar hopen dat het KPWN mij kan helpen, ik ben hier echt niet blij mee...

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:07

Delaja schreef:
Ik ben er vandaag bij het registreren achter gekomen dat het paspoort van mijn pony niet klopt... Hij is gewoon in Nederland geboren en altijd gebleven, maar als ik zijn chipnummer invul, komen de juiste gegevens niet naar boven. Op het paspoort staat notabene NL paardenpaspoort en in het paspoort staat bij naam van de bevoegde instantie gewoon KWPN.
Pfff, nou maar hopen dat het KPWN mij kan helpen, ik ben hier echt niet blij mee...

Heb ik ook gehad, even een telefoontje naar het stamboek en dan wordt het in orde gemaakt.

Utixo

Berichten: 6584
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Registratie paarden van 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:09

Ik wacht al 2 weken op een WE-ID om zakelijk in te kunnen loggen, om zo een UBN nummer aan te kunnen vragen. Schiet echt heel goed op. Telefoonnummer nergens te vinden en op de mail geen reactie.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:12

Ik vind het zo raar dat ik dit alleen weet omdat ik op een forum zit.
Verder niets over gehoord.
Geen berichten in het nieuws. Of vanuit de dierenarts. Of vanuit de uitgever van het paspoort. Mijn paarden staan op mijn naam bij het stamboek dus waarom sturen ze niet een e-mail of brief? Of eem brief van de gemeente? Zij weten wat voor perceel we hebbem (betalen we ook belasting over) dus dan zouden zij misschien een berichtje kunnen sturen naar ons? Zij weten toch wie er ruimte heeft voor hobby vee?
Weet iemand dit?
Als ik niet op bokt zat wist ik het niet. Dat is toch raar?

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:17

Yvette81 schreef:
Ik vind het zo raar dat ik dit alleen weet omdat ik op een forum zit.
Verder niets over gehoord.
Geen berichten in het nieuws. Of vanuit de dierenarts. Of vanuit de uitgever van het paspoort. Mijn paarden staan op mijn naam bij het stamboek dus waarom sturen ze niet een e-mail of brief? Of eem brief van de gemeente? Zij weten wat voor perceel we hebbem (betalen we ook belasting over) dus dan zouden zij misschien een berichtje kunnen sturen naar ons? Zij weten toch wie er ruimte heeft voor hobby vee?
Weet iemand dit?
Als ik niet op bokt zat wist ik het niet. Dat is toch raar?


Zelfde voor mij hoor... desalniettemin is het wel gelukt. Maar voor hetzelfde geld wist ik van niets

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:52

Yvette81 schreef:
Ik vind het zo raar dat ik dit alleen weet omdat ik op een forum zit.
Verder niets over gehoord.
Geen berichten in het nieuws. Of vanuit de dierenarts. Of vanuit de uitgever van het paspoort. Mijn paarden staan op mijn naam bij het stamboek dus waarom sturen ze niet een e-mail of brief? Of eem brief van de gemeente? Zij weten wat voor perceel we hebbem (betalen we ook belasting over) dus dan zouden zij misschien een berichtje kunnen sturen naar ons? Zij weten toch wie er ruimte heeft voor hobby vee?

Als ik niet op bokt zat wist ik het niet. Dat is toch raar?


Precies dit.
Had het er vanmiddag met mijn ouders over.
Hebben ooit een fjord gekregen. Ik vroeg of ze haar al geregistreerd hadden.
Vielen bijna van de stoel omdat ze niks wisten.
Mensen van in de 70 totaal niet met het internet bezig.
Verder dan een spelletje en MP komen ze niet.
Hoe hadden deze mensen het nu moeten weten als ik het ze niet verteld had.

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:40

Wat apart, mijn ouders zullen dit dan vast ook niet weten, ook niet veel op internet. En ook geen communicatie via het KWPN?

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:53

Ja ik had het wel beter gevonden als het via de dierenarts gecommuniceerd was.
Maarja het is ook zo dat ze nog geen boetes gaan uitdelen, je krijgt een waarschuwing als ze komen controleren dus dan kun je altijd nog actie ondernemen.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:15

MirandaMalik schreef:
Ja ik had het wel beter gevonden als het via de dierenarts gecommuniceerd was.
Maarja het is ook zo dat ze nog geen boetes gaan uitdelen, je krijgt een waarschuwing als ze komen controleren dus dan kun je altijd nog actie ondernemen.


Maar dat is ook geen 100% kans op succes. De gemiddelde grasmaai shet is waarschijnlijk niet bekend bij de dierenarts

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:20

MirandaMalik schreef:
Ja ik had het wel beter gevonden als het via de dierenarts gecommuniceerd was.
Maarja het is ook zo dat ze nog geen boetes gaan uitdelen, je krijgt een waarschuwing als ze komen controleren dus dan kun je altijd nog actie ondernemen.

Ik moet zeggen dat ik er een hard hoofd in had of ik er iets van ging "horen" buiten bokt om.

Maar ik heb van de dierenartsen (2 praktijken in de maillijst) beide een algemene info mail gehad.
En van het IJslander stamboek ook een info mail met ook echt stap voor stap uitgelegd welke nummers invoeren, welke stappen, wat in de administratie bijhouden.

En dan nog via instagram bij wat mensen die ik volg, maar die "tel" ik in deze opsomming even niet.

Feit blijft dat er heel veel mensen op deze manier, volledig onschuldig, blanco blijven voor dit verhaal omdat ze niet "bereikt" worden..

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:10

MirandaMalik schreef:
Ja ik had het wel beter gevonden als het via de dierenarts gecommuniceerd was.
Maarja het is ook zo dat ze nog geen boetes gaan uitdelen, je krijgt een waarschuwing als ze komen controleren dus dan kun je altijd nog actie ondernemen.

Hoe willen ze gaan controleren als ze nog geeneens weten waar paarden staan? :')
Wisten ze dat wel dan hadden ze iedere paardenhouder gewoon netjes kunnen aanschrijven over deze nieuwe regel

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:15

volgens mij gaat het nooit lukken om iedere paarden en ezelhouder te bereiken.
genoeg mensen die een paard of pony hebben en dit niet te horen krijgen.
vrienden uit duitsland wisten hier ook niks van.
bij nakijken op internet bleek dat zij al vanaf januari hun paarden hadden moeten registreren. :roll:
over europese ! regels gesproken.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:39

Het wordt nu gebracht onder het mom van bij ziektes en bij problemen voor de volksgezondheid, vraag me af wat als "alle" paarden straks geregistreerd staan wat er nog meer gaat volgen, we brengen ze het wel heel makkelijk in kaart op deze manier.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:44

meggiemeg schreef:
Het wordt nu gebracht onder het mom van bij ziektes en bij problemen voor de volksgezondheid, vraag me af wat als "alle" paarden straks geregistreerd staan wat er nog meer gaat volgen, we brengen ze het wel heel makkelijk in kaart op deze manier.


Ik heb begrepen dat het ook om belasting betalen gaat.
Bijvoorbeeld particulieren die een paar stalletjes verhuren geven dit mogelijk niet op aan de belasting.
Ook het aantal paarden dat je houdt zou bekend moeten worden, voor zover ik begreep om illegale bedrijfsactiviteiten tegen te gaan.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:20

Er staat houder van het paard, maar wie moet het dan registeren, ikzelf als eigenaar of de eigenaar van de pensionstal?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:22

Linsey1998 schreef:
Er staat houder van het paard, maar wie moet het dan registeren, ikzelf als eigenaar of de eigenaar van de pensionstal?

De pensionstal moet een ubn aanvragen en de paarden op deze ubn registreren. Als je paard goed geregistreerd staat en dus te vinden is in de RVO database hoef jij in principe niets te doen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9333
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:29

Nou hier gaat het bij het eerste paard al mis haha.
Netjes geimporteerd en geregistreerd en op naam en weet ik het allemaal, maar bij de RVO kunnen ze hem niet vinden..

MirandaMalik

Berichten: 9887
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:38

Qimm schreef:
MirandaMalik schreef:
Ja ik had het wel beter gevonden als het via de dierenarts gecommuniceerd was.
Maarja het is ook zo dat ze nog geen boetes gaan uitdelen, je krijgt een waarschuwing als ze komen controleren dus dan kun je altijd nog actie ondernemen.


Maar dat is ook geen 100% kans op succes. De gemiddelde grasmaai shet is waarschijnlijk niet bekend bij de dierenarts

Nee geen 100% natuurlijk maar ik denk wel meer dan alleen via social media.

Popstra schreef:
MirandaMalik schreef:
Ja ik had het wel beter gevonden als het via de dierenarts gecommuniceerd was.
Maarja het is ook zo dat ze nog geen boetes gaan uitdelen, je krijgt een waarschuwing als ze komen controleren dus dan kun je altijd nog actie ondernemen.

Hoe willen ze gaan controleren als ze nog geeneens weten waar paarden staan? :')
Wisten ze dat wel dan hadden ze iedere paardenhouder gewoon netjes kunnen aanschrijven over deze nieuwe regel

Daarom is deze regeling ook juist, zodat ze wel weten waar ze staan.
Uiteindelijk zullen de meeste toch wel geregistreerd worden.
Het werkt denk een beetje hetzelfde als de hondenbelasting controle, ze komen vroeg of laat een keer aan de deur.

huricane
Berichten: 792
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 17:44

Ik heb van het stamboek waar die van mij staat ingeschreven een mail gehad. Ze kunnen hem gratis voor mij registeren. Ze is van 1999, toen werd het nog niet automatisch gedaan. Tegenwoordig schijnbaar wel. Ze is zangersheide gefokt door mij en daar ook ingeschreven.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:08

Kidde schreef:
Linsey1998 schreef:
Er staat houder van het paard, maar wie moet het dan registeren, ikzelf als eigenaar of de eigenaar van de pensionstal?

De pensionstal moet een ubn aanvragen en de paarden op deze ubn registreren. Als je paard goed geregistreerd staat en dus te vinden is in de RVO database hoef jij in principe niets te doen.


Volgens mij klopt dat niet. Paard moet zowel op naam van de eigenaar als op locatie geregistreerd worden.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 18:28

Nikass schreef:
Kidde schreef:

De pensionstal moet een ubn aanvragen en de paarden op deze ubn registreren. Als je paard goed geregistreerd staat en dus te vinden is in de RVO database hoef jij in principe niets te doen.


Volgens mij klopt dat niet. Paard moet zowel op naam van de eigenaar als op locatie geregistreerd worden.


Ja wel hoor dat klopt wel:

Citaat:
Wie registreert wat?
• De eigenaar/houder van een paard, pony, ezel of zebra zorgt dat het dier een paspoort heeft.
• De paspoort uitgevende instantie zorgt voor de registratie van het paspoort bij RVO.
• De locatiehouder registreert de locatie waar paardachtigen verblijven door een UBN aan te vragen.
• De locatiehouder registreert de paardachtigen die op zijn locatie verblijven. Dit geldt bijvoorbeeld voor houders van een manege, pensionstal, hengsten- of merriehouderij, sportstal of opfokstal. Maar ook voor houders die thuis een paard, pony of ezel hebben staan.

De houder van het paard en de houder van de locatie kunnen dezelfde persoon zijn. Maar dit hoeft niet. De houder van een paard is verantwoordelijk voor een goede registratie in het I&R-systeem. Ook als u niet de eigenaar van het paard bent.

Bron: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... rdenhouder

Het idee van deze wijziging is dat bekend is waar paarden verblijven. Het is niet verplicht om je paard op naam te hebben. Dat staat hier los van

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Registratie paarden vanaf 21 april verplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:35

Mijn paard is geimporteerd, staat niet op mijn naam geschreven en staat particulier in pension. Zij hebben al een UBN nr ivm schapen en hebben mijn paard er gewoon bij ingeschreven. Zag dat je via het knhs je paspoort kan registreren in NL ed maar dat hoeft dus allemaal niet.

Nikass

Berichten: 16721
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 19:37

Als je ze aan huis hebt ben je dus zowel houder van het paard als locatie houder en doe je dus beide.