Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15394
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:27

Het feit dat ze daar zo een onderzoek doen en veel mensen er aan meewerken zegt al wat over de graad van omgaan met paarden. Ze willen het blijkbaar weten :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:32

Ik lees hier dat heel wat mensen gelijk al verklaringen hebben: ruiter zal wel hardhandig zijn, het is laag niveau, het ligt an de discipline, etc. Maar dat weten we helemaal niet, dat zijn hypotheses. Eigenlijk zouden ze moeten kijken naar meerdere trainingen: recreatief in het bos, dressuur, springen, cross etc. Kijken naar de impact van het bit, de ruiterhand, combinatie van dit alles. Dan pas ga je weten wat de oorzaak nu echt is.
Het is immers mogelijk dat álle rijpaarden met bit regelmatig verwondingen oplopen. Of dat het enkel bij springen gebeurt. Etc.

Heel interessant en eigenlijk zou hier veel meer onderzoek naar moeten zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29782
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:34

Gini schreef:
Ik vind het echt heel erg logisch. Je steek een ijzeren staaf in een gevoelig, zacht lichaamsdeel. Dan hoef je niet meteen een dierenbeul te zijn om ongemak in een eerste stadium en schade in een tweede stadium te veroorzaken.

Is dat bekend dat het allemaal ijzeren bitten waren?
Of kunststof?
En was dat kunststof nog goed heel of al wat versleten?
Ook iets om mee te nemen in het onderzoek.

Voor mij is een bit niet perse onvriendelijker dan iets op de neus.
Ik denk als je dezelfde combinaties neemt die nu plekken in de mond hebben dat op de neus ook zouden rijden.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:37

Gini schreef:
Ik vind het echt heel erg logisch. Je steek een ijzeren staaf in een gevoelig, zacht lichaamsdeel. Dan hoef je niet meteen een dierenbeul te zijn om ongemak in een eerste stadium en schade in een tweede stadium te veroorzaken.


Dat is wel erg kort door de bocht. Als je met bit een blauwe plek hebt getrokken, zal je met bitloos evengoed een beurse plek op het neusbeen trekken. Alleen kan je dat minder zien.

fransje23

Berichten: 15394
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:42

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Ik vind het echt heel erg logisch. Je steek een ijzeren staaf in een gevoelig, zacht lichaamsdeel. Dan hoef je niet meteen een dierenbeul te zijn om ongemak in een eerste stadium en schade in een tweede stadium te veroorzaken.


Dat is wel erg kort door de bocht. Als je met bit een blauwe plek hebt getrokken, zal je met bitloos evengoed een beurse plek op het neusbeen trekken. Alleen kan je dat minder zien.


Je reactie is net zo kort door de bocht!

kamsel
Berichten: 3412
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:48

Poes, ben het met je eens.

Ik vind het een interessant onderzoek, heb zelf nooit in de mond gekeken na een cross.
Vind het ook goed dat ze verschillende niveaus hebben bekeken. Niet alleen de hogere maar ook de basis en dat de problemen in de 3 onderzochte groepen ongeveer gelijk verdeeld zijn.
Vind het ook interessant dat de Micklem(achtige) neusriem het beter doet in dit onderzoek.
En ook dat een ‘gevormde’ dubbelgebroken het slechter doet dan een standaard dubbelgebroken.
Wel vraag ik me na de foto’s af of alle wondjes in de cross zijn ontstaan. Soms lijken het korstjes van eerdere wondjes te zijn. Zijn die dan van de dag ervoor (dressuur en springen) of van nog eerder?

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:52

fransje23 schreef:
Poekkie schreef:


Dat is wel erg kort door de bocht. Als je met bit een blauwe plek hebt getrokken, zal je met bitloos evengoed een beurse plek op het neusbeen trekken. Alleen kan je dat minder zien.


Je reactie is net zo kort door de bocht!


Leg uit :)

kiki1976

Berichten: 16865
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:59

52% is veel.
Maar bedenk wel dat het alles bij elkaar opgeteld is, en waar licht de nuance?
Wordt een mini blauw plekje net zo berekend in het onderzoek als een kapot getrokken mondhoek?
Hoeveel van de ruiters hiervan zijn er gevallen (denk hierbij aan het vasthouden van de teugels en de harde ruk aan het bit)?

Maar ik vind het wel goed dat het wordt uitgezocht en bekeken.

fransje23

Berichten: 15394
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:02

Poekkie schreef:
fransje23 schreef:


Leg uit :)


Je brengt een aanname als een conclusie :)

Sintara

Berichten: 7425
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:03

Ik vind het ook schokkend veel. De meeste paarden hadden alleen beurse plekken, en bijna 20% een wondje. Allemaal niet vanaf de buitenkant te zien. Van de paarden met een wondje had 1 paard een bloedend wondje.

Wat ik me dan afvraag: Kan je constateren dat dit alles door een bit komt? Hadden ze van tevoren ook gekeken hoe de mond eruit zag?
Ik kan me voorstellen dat veel paarden al plekken hebben gewoon van hun tanden/kiezen. Er zijn heel veel mensen die niet elk jaar een tandarts laten komen. Net zoals ze best een beurse plek kunnen oplopen van lompigheid of het eten van takken ed

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:06

Gillbo schreef:
Wat een smoesjes. Het goed praten van een kapotte mond is net zo fout als de hand die de mond kapot trekt.
Het feit dat het weg wordt gewuifd als het hoort bij de sport is een brug te ver, een grens verleggen die nooit verlegd had mogen worden.
Controle controle controle en fiks afstraffen.
Of het bij andere disciplines ook gebeurt staat er los van, dat is geen reden on het wel toe te staan.
50% is geen incident meer te noemen dat is structurele mishandeling.


Ik sluit me hierbij aan. Kan niet geloven dat mensen het vergoelijken omdat het 'een ruwe sport' is. /en het dan vergelijken met trailrunning of zo ;( . Wij kiezen voor onze ruwe sporten, paard heeft niets te kiezen. Ook het paard wat met enthousiasme over de hindernissen gaat. En het is onze verantwoordelijkheid om het paard ongeschonden daarover te krijgen. Kan dat niet, dan moet deze tak van sport afgeschaft worden.

Edit: en dat geldt n.m.m. natuurlijk voor alle takken van paardensport. Vriendelijk rijden, of niet rijden.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 10-04-21 11:08, in het totaal 2 keer bewerkt

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:07

miereneter schreef:
Gillbo schreef:
Wat een smoesjes. Het goed praten van een kapotte mond is net zo fout als de hand die de mond kapot trekt.
Het feit dat het weg wordt gewuifd als het hoort bij de sport is een brug te ver, een grens verleggen die nooit verlegd had mogen worden.
Controle controle controle en fiks afstraffen.
Of het bij andere disciplines ook gebeurt staat er los van, dat is geen reden on het wel toe te staan.
50% is geen incident meer te noemen dat is structurele mishandeling.


Ik sluit me hierbij aan. Kan niet geloven dat mensen het vergoelijken omdat het 'een ruwe sport' is. /en het dan vergelijken met trailrunning of zo ;( . Wij kiezen voor onze ruwe sporten, paard heeft niets te kiezen. Ook het paard wat met enthousiasme over de hindernissen gaat. En het is onze verantwoordelijkheid om het paard ongeschonden daarover te krijgen. Kan dat niet, dan moet deze tak van sport afgeschaft worden.

Dat is nogal een voorbarige conclusie op basis van een heel summier, slecht onderbouwt onderzoeksresultaat, dat voortvloeit uit een naar alle waarschijnlijkheid net zo matig opgezet onderzoek.

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:10

Citaat:
Dat is nogal een voorbarige conclusie op basis van een heel summier, slecht onderbouwt onderzoeksresultaat, dat voortvloeit uit een naar alle waarschijnlijkheid net zo matig opgezet onderzoek.


Ik zeg toch niet: afschaffen op basis van dit onderzoek? Ik zeg: als het niet zonder verwondingen kan dan afschaffen. We hebben het over wonden in de mond hé, niet over een ongelukkige schram van een takje of een incidenteel ongeluk. Als nader onderzoek dit bevestigt, wat vind je er dan van?

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:17

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Ik vind het echt heel erg logisch. Je steek een ijzeren staaf in een gevoelig, zacht lichaamsdeel. Dan hoef je niet meteen een dierenbeul te zijn om ongemak in een eerste stadium en schade in een tweede stadium te veroorzaken.


Dat is wel erg kort door de bocht. Als je met bit een blauwe plek hebt getrokken, zal je met bitloos evengoed een beurse plek op het neusbeen trekken. Alleen kan je dat minder zien.


Wat is kort door de bocht? Mijn stelling dat je geen dierenbeul hoeft te zijn om schade in de mond te berokkenen?

ikke

Berichten: 37607
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:23

miereneter schreef:
Citaat:
Dat is nogal een voorbarige conclusie op basis van een heel summier, slecht onderbouwt onderzoeksresultaat, dat voortvloeit uit een naar alle waarschijnlijkheid net zo matig opgezet onderzoek.


Ik zeg toch niet: afschaffen op basis van dit onderzoek? Ik zeg: als het niet zonder verwondingen kan dan afschaffen. We hebben het over wonden in de mond hé, niet over een ongelukkige schram van een takje of een incidenteel ongeluk. Als nader onderzoek dit bevestigt, wat vind je er dan van?

Jij hebt nooit een buil op je kop gevallen? Je knie kapot of in je hand gesneden?

Als we alle paarden in NL gaan bekijken, kan ik je al op voorhand meegeven dat 99,99% van die paarden verwondingen heeft. That's life, deal with it!


996981 schreef:
miereneter schreef:
Ik sluit me hierbij aan. Kan niet geloven dat mensen het vergoelijken omdat het 'een ruwe sport' is. /en het dan vergelijken met trailrunning of zo ;( . Wij kiezen voor onze ruwe sporten, paard heeft niets te kiezen. Ook het paard wat met enthousiasme over de hindernissen gaat. En het is onze verantwoordelijkheid om het paard ongeschonden daarover te krijgen. Kan dat niet, dan moet deze tak van sport afgeschaft worden.

Dat is nogal een voorbarige conclusie op basis van een heel summier, slecht onderbouwt onderzoeksresultaat, dat voortvloeit uit een naar alle waarschijnlijkheid net zo matig opgezet onderzoek.

Dit dus.

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:25

miereneter schreef:
Citaat:
Dat is nogal een voorbarige conclusie op basis van een heel summier, slecht onderbouwt onderzoeksresultaat, dat voortvloeit uit een naar alle waarschijnlijkheid net zo matig opgezet onderzoek.


Ik zeg toch niet: afschaffen op basis van dit onderzoek? Ik zeg: als het niet zonder verwondingen kan dan afschaffen. We hebben het over wonden in de mond hé, niet over een ongelukkige schram van een takje of een incidenteel ongeluk. Als nader onderzoek dit bevestigt, wat vind je er dan van?


Dan kunnen we beter stoppen met paarden fokken en houden. In de wei, zonder dat we ook
maar iets van ze vragen, verwonden ze zichzelf ook.

Tevens concludeer je dat het niet gaan om een incidenteel ongeluk. Hoe weet je dat? Zijn al die paarden altijd gemonitord en gecontroleerd nadat er iemand op zat? Hadden ze altijd na het rijden verwondingen? Of altijd na het rijden van een cross? Hadden ze altijd hetzelfde bit in? Waren ze altijd even heet?

Deze verwondingen kunnen wel degelijk incidenten zijn per individuele combinatie.

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:30

Citaat:
Tevens concludeer je dat het niet gaan om een incidenteel ongeluk. Hoe weet je dat? Zijn al die paarden altijd gemonitord en gecontroleerd nadat er iemand op zat? Hadden ze altijd na het rijden verwondingen? Of altijd na het rijden van een cross? Hadden ze altijd hetzelfde bit in? Waren ze altijd even heet?

Deze verwondingen kunnen wel degelijk incidenten zijn per individuele combinatie.


Ik schrijf toch heel duidelijk: na nader onderzoek.

Veel weerstand als er kritiek komt op hoe wij met onze sportpaarden omgaan. Ik vind crossen echt heel vet, maar vind ook dat het paardvriendelijk moet. Ja, MOET.

miereneter

Berichten: 2564
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:34

ikke schreef:
Als we alle paarden in NL gaan bekijken, kan ik je al op voorhand meegeven dat 99,99% van die paarden verwondingen heeft. That's life, deal with it!


Verwondingen veroorzaakt door de ruiter in de mond, daarover hebben we het nu, Ikke. Ik maakte ook heel duidelijk het onderscheid met een ongeluk of een ongelukkig takje. We hebben het over een eerste, voorlopig onderzoek, akkoord. Maar: nader onderzoek meer dan waard, mij dunkt.

En ik kan prima dealen met mijn eigen verwondingen, maar paarden in de paardensport hebben geen keuze. Waarom roept kritiek op ruwe ruiterhanden in de sport toch altijd zo'n agressieve discussietoon op? Een beetje (zelf)reflectie doet geen pijn, hoor.

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:45

miereneter schreef:
Citaat:
Tevens concludeer je dat het niet gaan om een incidenteel ongeluk. Hoe weet je dat? Zijn al die paarden altijd gemonitord en gecontroleerd nadat er iemand op zat? Hadden ze altijd na het rijden verwondingen? Of altijd na het rijden van een cross? Hadden ze altijd hetzelfde bit in? Waren ze altijd even heet?

Deze verwondingen kunnen wel degelijk incidenten zijn per individuele combinatie.


Ik schrijf toch heel duidelijk: na nader onderzoek.

Veel weerstand als er kritiek komt op hoe wij met onze sportpaarden omgaan. Ik vind crossen echt heel vet, maar vind ook dat het paardvriendelijk moet. Ja, MOET.

Maar daar is denk ik iedereen het mee eens. Als blijkt dat iemand zijn paard structureel verwond als hij erop zit, zou diegene niet meer mogen rijden. Zelfde geldt voor een sport waarbij een paard per definitie altijd lijdt.

Dat komt echt niet naar voren in deze onderzoeken. Immers weten we ook niet hoeveel last/pijn een paard daadwerkelijk heeft van eender welke verwonding. Kijk alleen al naar het verschil in pijngrens bij mensen onderling en voeg daaraan toe dat een paard geen mens is.

Hoe kunnen wij beoordelen wat bij hen, ook allemaal individuen, tot pijn en ongemak leidt en wat niet?

Als blijkt dat bijvoorbeeld een blauwe plek inherent is aan veel ongemak of zelfs pijn bij een paard zeg ik; gelijk zorgen voor veranderingen/verbeteringen. Er zijn echter paarden die niet eens kreupel zijn (is pijn) aan zware beenblessures.

Hoe gaan we pijn/ongemak dan meten/categoriseren?

fransje23

Berichten: 15394
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:56

Ik denk dat dit onderzoek een mooie aanleiding is voor verder onderzoek. Er is een duidelijk signaal :j
Bij alle onderzoeken komt eruit dat een bit in meer of mindere mate letsel veroorzaakt bij een deel van de paarden, 10 toy 84%, paarden.
Maar er zijn een hoop variabelen.

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:01

fransje23 schreef:
Ik denk dat dit onderzoek een mooie aanleiding is voor verder onderzoek. Er is een duidelijk signaal :j
Bij alle onderzoeken komt eruit dat een bit in meer of mindere mate letsel veroorzaakt bij een deel van de paarden, 10 toy 84%, paarden.
Maar er zijn een hoop variabelen.

Dat denk ik ook :) er zal ook onderzocht moeten worden of er betere alternatieven zijn en wat die dan zijn.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:04

996981 schreef:
fransje23 schreef:
Ik denk dat dit onderzoek een mooie aanleiding is voor verder onderzoek. Er is een duidelijk signaal :j
Bij alle onderzoeken komt eruit dat een bit in meer of mindere mate letsel veroorzaakt bij een deel van de paarden, 10 toy 84%, paarden.
Maar er zijn een hoop variabelen.

Dat denk ik ook :) er zal ook onderzocht moeten worden of er betere alternatieven zijn en wat die dan zijn.


Als er betere alternatieven zijn die nog steeds even veilig zijn voor paard en ruiter dan is dat zeker het onderzoeken waard (niet dat een bit altijd veilig is maar je hebt wel meer te zeggen dan op neckrope bvb).
Al denk ik dat de oplossing eerder zal liggen in educatie van ruiters, monitoren van teugel- en/of spoordruk etc.
Want uit eigen ervaring - de enige hier op stal waarnaar ik echt niet kan kijken omdat het mij gewoon al pijn doet aan mijn ogen - is juist de enige bitloze ruiter op stal. En dan insinueer ik niet dat bitloos beter of slechter is, maar wel dat je er je paard evengoed helemaal beurs mee trekt als je er aan hangt.

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:13

Poekkie schreef:
996981 schreef:

Dat denk ik ook :) er zal ook onderzocht moeten worden of er betere alternatieven zijn en wat die dan zijn.


Als er betere alternatieven zijn die nog steeds even veilig zijn voor paard en ruiter dan is dat zeker het onderzoeken waard (niet dat een bit altijd veilig is maar je hebt wel meer te zeggen dan op neckrope bvb).
Al denk ik dat de oplossing eerder zal liggen in educatie van ruiters, monitoren van teugel- en/of spoordruk etc.
Want uit eigen ervaring - de enige hier op stal waarnaar ik echt niet kan kijken omdat het mij gewoon al pijn doet aan mijn ogen - is juist de enige bitloze ruiter op stal. En dan insinueer ik niet dat bitloos beter of slechter is, maar wel dat je er je paard evengoed helemaal beurs mee trekt als je er aan hangt.

Maar dat bedoel ik ook :) als bijvoorbeeld uit drukmeter testen blijkt dat een type mondstuk voor een relevant percentage meer aan druk/verwondingen oplevert ten opzichte van andere bitten kun je daar iets mee :)

Educatie alleen red je het helaas niet mee. Er zijn heel weinig mensen die hun paard bewust pijn willen doen. Er zijn helaas ook maar heel weinig mensen met voldoende ruiter gevoel om dat onbewust toch niet te doen. Ruitergevoel is iets dat je kunt ontwikkelen, maar bij sommige mensen ontbreekt het helaas compleet. Toch kan iedereen tegenwoordig een eigen paard aanschaffen en daarmee aanmodderen. Uiterlijk vertoon lijkt tegenwoordig belangrijker dan goed paardrijden, dus er wordt meer geld gespendeerd aan allerlei ingewikkeld harnachement en setjes, dan aan goed les.

Maar goed, dat is niet ontopic :)

DuoPenotti

Berichten: 29782
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:16

Misschien met de techniek van tegenwoordig dat op wedstrijd een drukmeter verplicht moeten gaan worden.
In alle disciplines. Bij alle optomingen bit als bitloos.
En dat de gemiddelde belasting niet boven xx mag uitkomen.
Zo wel word deze combinatie uitgesloten.
Misschien gaat zo iets wel de toekomst zijn.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 13:18

@99691
Ik ben helemaal akkoord met je.

Al denk ik dat een combinatie van beiden het handigste is.
Ik geef bvb toe dat ikzelf - en eigelijk niemand in mijn omgeving - verstand heeft van welk type hoofdstel of bit druk het best verdeeld. We zijn allen blijven rijden met wat het paard gewoon was. Moest daar meer onderzoek naar zijn en de nodige educatie (als in deze info kunnen overbrengen naar de ‘gewone’ ruiter) dan zou ik met alle plezier open staan voor hetgene dat het beste uit de bus kwam :)