[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 13:58

LoveBodin schreef:
BabbieB schreef:
Mijn paard is in Duitsland geboren en heeft een Zfdp-paspoort met chip, levensnummer en transpondernummer. Maar omdat het transpondernummer niet in het paspoort gedrukt staat, maar er een sticker in zit met het transpondernummer moet er een formulier van een veearts komen want anders kan de KNHS mijn paard niet aanmelden bijnde RVO.

Kosten?
€ 138,- voor bezoek veearts, uitlezen chip en invullen formulier + € 24,50 (excl. BTW) voor de inschrijving van KNHS + € 9,- retour sturen door KNHS + € 9,- aangetekend heensturen naar KNHS. En mijn stalhouder rekent voorlopig € 15,- voor alle administratieve rompslomp.

En in 2022 komt er weer een nieuw paspoort voor ieder paard dus kunnen we weer betalen...

Zijn er bokkers met hetzelfde probleem als ik die tips hebben?


Huh echt? Volgens mij heb ik ook een sticker. Ook een Duitse pony.
Ik heb hem bij de nrps aangemeld, wel vijf jaar geleden, en daar is geen woord over dierenarts gezegd.
Ik heb het paspoort ingescand en zij hebben het geregistreerd.

En hoezo rekent jouw stalhouder extra geld dan?


Jouw paard is al geregistreerd bij een Nederlandse paspoort uitgevende instantie. De mijne komt uit Duitsland bij een Duits stamboek. Ik denk dat jij geen probleem zult hebben ;)
Dat mijn stalhouder eenmalig € 15,- in rekening brengt, snap ik helemaal. Kost aardig wat tijd om dit allemaal uit te zoeken en in te regelen.

Aangezien mijn paard een kruising is waar geen stamboek voor bestaat, dacht ik dat ik hem niet via een stamboek aan kan melden. Maar dankzij een goede tip van een mede-bokker weet ik inmiddels dat dit wel kan, ook al valt mijn paard niet onder het ras. Ik ga t nu via het Tinkerstamboek doen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:15

maakt inderdaad niet uit welk ras het is. Mijn Ierse dame is geregistreerd via het PRE stamboek :)

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 14:24

Idd mijn tinker x haflinger staat ook in het tinkerstamboek geregistreerd ( haar vader was wel ggk bij het betreffende stamboek).
Vanuit hun hebben we een mail gehad met alle gegevens die bij hun bekend zijn en dat we die moesten controleren. Zodat ze deze gegevens door kunnen spelen naar de Rvo

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:24

Ik heb ook alleen stickers met chip nummer. Ik doe voorlopig gewoon helemaal niets

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 12:36

Ik heb vandaag ‘paardachtigen’ toegevoegd aan onze ubn en wilde de paarden gaan registreren. Ik dacht dat dit pas vanaf 12 april kon, maar onze buren konden het nu sl zeiden ze..

Bij het toevoegen / aanvragen ubn wordt gevraagd om productie doel / bedrijfsstatus. Hier kon je o.a. kiezen uit hengsten- of merriehouderij, opfok, pensionstal, , manege, sportstal, overig.

Aangezien wij fokken, opfokken en paarden in de sport hebben, maar geen bedrijf zijn heb ik maar overige gekozen. Ik heb geen idee of dit juist is, maar door de overvloed aan informatie die beschikbaar is laat ik het maar even zo %)

Tot dusver redelijk gelukt. Vervolgens wilde ik een paard aanmelden. Er wordt gevraagd om aanvoer datum. In het geval je alles in 1x wilt aanvoeren kan je onder dezelfde aanvoer datum meerdere paarden toevoegen. Omdat ik niet weet of het uitmaakt welke datum daar staat en het paard zelf gefokt is, heb ik de geboorte datum genomen. Vervolgens moest ik het levensnummer invullen. 528 kwam bij landnummer te staan, dus de overige cijfers van het levensnummer heb ik ingevuld bij levensnummer. Tot zover leek het redelijk eenvoudig. Totdat ik wilde door klikken en een rode foutmelding in beeld kreeg: 10341 dit type bedrijf mag deze melding niet doen. :?

Misschien toch maar even wachten tot 12 April..

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:01

Maar moet een particulier dus nu een ubn nummer aanvragen? Ik kon voor mijn kippen alleen een ubn aanvragen met een kvk nummer

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:07

Een UBN nummer is toch niet gratis?
Ik vind het wel weer op zijn Nederlands gaan, geen duidelijke info vanuit de overheid of RVO en snap dat zeker kleine stallen of particulieren denken ik wacht wel even met aanvragen en registreren.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:11

Rivendell schreef:
Maar moet een particulier dus nu een ubn nummer aanvragen? Ik kon voor mijn kippen alleen een ubn aanvragen met een kvk nummer

UBN voor kippen? Dat is toch zeker alleen als je bedrijfsmatig kippen houd!?

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 13:24

Rivendell schreef:
Maar moet een particulier dus nu een ubn nummer aanvragen? Ik kon voor mijn kippen alleen een ubn aanvragen met een kvk nummer

Kippen hoef je alleen maar te registreren als je beroepsmatig bezig bent (ik geloof dat je meer dan 250 kippen moet hebben).
En ja, je kan prima als particulier een nummer aanvragen; iedereen die voor de leuk een paar geitjes/schaapjes heeft lopen moet een eigen nummer hebben.

Rivendell

Berichten: 6825
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:31

Brainless schreef:
Rivendell schreef:
Maar moet een particulier dus nu een ubn nummer aanvragen? Ik kon voor mijn kippen alleen een ubn aanvragen met een kvk nummer

Kippen hoef je alleen maar te registreren als je beroepsmatig bezig bent (ik geloof dat je meer dan 250 kippen moet hebben).
En ja, je kan prima als particulier een nummer aanvragen; iedereen die voor de leuk een paar geitjes/schaapjes heeft lopen moet een eigen nummer hebben.


Ik heb er 600,vandaar het ubn nummer

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:36

rumay schreef:
Een UBN nummer is toch niet gratis?
Ik vind het wel weer op zijn Nederlands gaan, geen duidelijke info vanuit de overheid of RVO en snap dat zeker kleine stallen of particulieren denken ik wacht wel even met aanvragen en registreren.


Op de site van RVO staat dat een UBN voor paarden voorlopig gratis is en dat het mogelijk in de toekomst geld gaat kosten. Tarief is nog. Iet bekend, maar men zou moeten denken aan enkele tientjes per jaar.

Edit: ik dacht inderdaad dat een particulier ook een ubn nodig heeft straks want hoe kan je anders je paard registeren..

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 14:50

MaaikeMarlou schreef:
Op de site van RVO staat dat een UBN voor paarden voorlopig gratis is en dat het mogelijk in de toekomst geld gaat kosten. Tarief is nog. Iet bekend, maar men zou moeten denken aan enkele tientjes per jaar.

Dat is "slim".. eerst gratis aanmelden; dus iedereen regelt alles netjes en dan volgend jaar kunnen ze een flink bedrag per paard aan gaan hangen en kun je een paard niet meer afmelden; alleen verplaatsen naar een ander UBN nummer en diegene kan er dan voor betalen.
Ik ga dus voorlopig niks regelen. Pas als ik de kosten weet.

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 15:11

Brainless schreef:
MaaikeMarlou schreef:
Op de site van RVO staat dat een UBN voor paarden voorlopig gratis is en dat het mogelijk in de toekomst geld gaat kosten. Tarief is nog. Iet bekend, maar men zou moeten denken aan enkele tientjes per jaar.

Dat is "slim".. eerst gratis aanmelden; dus iedereen regelt alles netjes en dan volgend jaar kunnen ze een flink bedrag per paard aan gaan hangen en kun je een paard niet meer afmelden; alleen verplaatsen naar een ander UBN nummer en diegene kan er dan voor betalen.
Ik ga dus voorlopig niks regelen. Pas als ik de kosten weet.

Dat wordt echt niet per paard, zou heel raar zijn. Nu betaal je bij schaap/geit/rund ook geen flink bedrag per dier. Het is een vast bedrag van een paar tientjes per UBN, en een paar CENTEN voor het verplaatsen van een dier.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:39

Ja precies wat @sodeletuut zegt.

Rund kost €33,50, schaap/geit €26,- , varkens, konijnen en niet hobby matig gehouden huisdieren €19,- . Dus paardachtigen zullen heus geen 100 euro gaan kosten.

Wij hebben 4 geiten en betalen gewoon alleen 26 euro per jaar.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 08:43

Per stuk of totaal?

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:11

Ik heb een UBN aangevraagd voor de shetjes en mini's die aan huis staan. Deze staan ook allemaal opgenomen in de NL database. Helaas heeft mijn rijpaard (dat elders gestald staat) een Belgisch paspoort.. als ik het goed begrijp moet ik die nu dus aanmelden bij een Nederlandse ppi? Hoe gaat dat dan in zijn werking, blijf ik beide paspoorten behouden of overschrijft het ene paspoort het andere?
Van de pensionhouder nog niets concreets vernomen dus ben benieuwd hoe dat opgepakt gaat worden.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:17

Weet iemand de prijzen van de verschillende paspoort uitgevende instanties om mijn paard met Belgisch paspoort te registreren?
Geen zin om €100 te betalen om alleen maar te zorgen dat zijn chipnummer in de grote database komt.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:19

DuoPenotti schreef:
Per stuk of totaal?


Totaal. €26 euro voor de UBN per jaar.
Mocht je meerdere stukken weiland hebben die niet aan elkaar liggen en tot hetzelfde adres behoren moet je meerdere UBN nummers hebben volgens mij. Pin me er niet op vast hoe het precies zit, maar dat staat wel omschreven op de site van RVO.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:20

future_vet schreef:
Weet iemand de prijzen van de verschillende paspoort uitgevende instanties om mijn paard met Belgisch paspoort te registreren?
Geen zin om €100 te betalen om alleen maar te zorgen dat zijn chipnummer in de grote database komt.


Hoe bedoel je dit? Je paard heeft toch een levensnummer ? Je kan dan volgens mij gewoon de landcode van België invoeren...

Edit;
Afbeelding

Dit is een paard uit NL, maar ik denk dat jij dan de landcode van jouw paard kan kiezen. Dat zijn de eerste cijfers van het levensnummer.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:26

MaaikeMarlou schreef:
DuoPenotti schreef:
Per stuk of totaal?


Totaal. €26 euro voor de UBN per jaar.
Mocht je meerdere stukken weiland hebben die niet aan elkaar liggen en tot hetzelfde adres behoren moet je meerdere UBN nummers hebben volgens mij. Pin me er niet op vast hoe het precies zit, maar dat staat wel omschreven op de site van RVO.

ooh dat valt mee.
Had gedacht dat het per dier zou zijn.
Nu heb ik maar 2 paarden dus ook dat valt wel mee dan, maar toch.
Dank je wel.

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:33

DuoPenotti schreef:
ooh dat valt mee.
Had gedacht dat het per dier zou zijn.
Nu heb ik maar 2 paarden dus ook dat valt wel mee dan, maar toch.
Dank je wel.


Dit is voor onze geiten hè! Paarden is vooralsnog gratis maar zal op den duur wel een paar tientjes gaan kosten denk ik. Zo staat het ook op de site van RVO.

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:34

MaaikeMarlou schreef:
future_vet schreef:
Weet iemand de prijzen van de verschillende paspoort uitgevende instanties om mijn paard met Belgisch paspoort te registreren?
Geen zin om €100 te betalen om alleen maar te zorgen dat zijn chipnummer in de grote database komt.


Hoe bedoel je dit? Je paard heeft toch een levensnummer ? Je kan dan volgens mij gewoon de landcode van België invoeren...

Edit;
[ [url=m/B3PYCN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een paard uit NL, maar ik denk dat jij dan de landcode van jouw paard kan kiezen. Dat zijn de eerste cijfers van het levensnummer.


Ohh dat zou fijn zijn. Ik lees ook onderstaand op de website van RVO, dus het zou niet meteen betekenen dat je je paard bij een ander (NL) paspoort aan hoeft te melden.

Citaat:
Import
Heeft u paarden geïmporteerd uit een ander land binnen de Europese Unie (EU) of een niet EU-land? En blijven deze langer dan 30 dagen bij u? Meld deze dieren dan binnen 7 kalenderdagen aan in I&R met een importmelding. U meldt ook de gegevens van het paspoort in I&R. Dit kan vanaf 12 april 2021 op mijn.rvo.nl. Vul hier ook het nummer van het gezondheidscertificaat in.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:35

@maaike
Ja klopt, ik weet dat het voor paarden nog niet bekend is.
Maar gezien de andere prijzen zou ik niet denken dat het duurder als rund gaat worden.
Ik dacht echt steeds dat het per dier was en dat vond ik erg veel :)

MaaikeMarlou
Berichten: 491
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Mariaparochie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:37

Ja ik heb even gekeken binnen onze UBN maar wij kunnen inderdaad gewoon importeren, maar wie weet werkt het aanmelden ook gewoon door de landcode in te vullen. Even afwachten tot 12 april voor we het weten denk ik.

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:00

MaaikeMarlou schreef:
Hoe bedoel je dit? Je paard heeft toch een levensnummer ? Je kan dan volgens mij gewoon de landcode van België invoeren...

Edit;
[ [url=m/B3PYCN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een paard uit NL, maar ik denk dat jij dan de landcode van jouw paard kan kiezen. Dat zijn de eerste cijfers van het levensnummer.


Helaas zijn de chipnummers uit België niet bekend in de database van rvo, dus moet je idd aanmelden bij ander stamboek.

Ik heb even wat willekeurige stamboeken gebeld en toch wel erg grappig wat het prijsverschil is. Tussen de €15 en €90 komt ik uit ;)