[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:19

N0a schreef:
Wat een gezeik. En dan straks kunnen ze mooi belasting invoeren op het hebben van een paard ofzo? :?

Over andere dieren waarvoor registreren al heel lang verplicht is, hoef je ook geen belasting te betalen.
Dus nee dat gaan ze ook niet doen voor paarden.
Elke particulier die een schaapje/geitje enz heeft, had deze ook al moeten registreren.
En daar wordt geen belasting voor betaald.

Zebraatje
Berichten: 141
Geregistreerd: 27-04-13

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:27

En het hele punt van dit systeem invoeren is dat ze dan weten waar de paarden in NL staan.
Nu weten ze dat dus niet, dus logisch dat de overheid niet elke paardenhouder een brief kan sturen dat het verplicht wordt.
Via sectororganisaties LTO, Sectorraad Paarden is er veel aandacht voor. Dus de pensionstallen enz zouden hier wel van op de hoogte moeten zijn. Behalve als ze dus nergens bij aangesloten zijn.

DuoPenotti

Berichten: 29699
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:41

En als particulier hoe moet je het dan weten?

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:44

Ik had eigenlijk wel verwacht dat de (grotere) DA-en een mail zouden sturen hierover.
Niet dat het hun verantwoordelijkheid is hoor.

Maar ook op hun FB sites wordt hier niets over vermeldt.
Terwijl zij over bv de Rhino uitbraak wel een nieuwsfeit hebben geplaatst.
Tenzij hun ook niet weten dat je je paarden moet gaan registreren.

DuoPenotti

Berichten: 29699
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:50

Klopt, kreeg een mail over een webinair voor het westnile virus, maar niets over registratie.
Is hun taak zeker niet, maar je moet het toevallig maar tegen komen.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:01

Zebraatje schreef:
En het hele punt van dit systeem invoeren is dat ze dan weten waar de paarden in NL staan.
Nu weten ze dat dus niet, dus logisch dat de overheid niet elke paardenhouder een brief kan sturen dat het verplicht wordt.
Via sectororganisaties LTO, Sectorraad Paarden is er veel aandacht voor. Dus de pensionstallen enz zouden hier wel van op de hoogte moeten zijn. Behalve als ze dus nergens bij aangesloten zijn.

Stallen die het netjes wit doen zijn gewoon te achterhalen (die betaling ook gewoon netjes belasting), dus dat moet geen probleem voor ze zijn.
Kijk de stallen die het zwart doen, tja die nemen nu eenmaal zelf zo´n risico. Al wordt dat nu ook gelijk haast onmogelijk om te doen.

Hier blijkbaar in de regio best veel stallen die het zwart deden, prijzen schieten opeens als een malle omhoog. Verhogingen van € 50/75 per maand is best schrikken voor sommige

juval

Berichten: 13220
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:12

Zebraatje schreef:
En het hele punt van dit systeem invoeren is dat ze dan weten waar de paarden in NL staan.
Nu weten ze dat dus niet, dus logisch dat de overheid niet elke paardenhouder een brief kan sturen dat het verplicht wordt.
Via sectororganisaties LTO, Sectorraad Paarden is er veel aandacht voor. Dus de pensionstallen enz zouden hier wel van op de hoogte moeten zijn. Behalve als ze dus nergens bij aangesloten zijn.


zo bereiken ze nooit alle paardeneigenaren in het land. Niet iedereen is bij een vereniging of organisatie aangesloten. Er zijn ook eigenaren die geen vaste dierenarts hebben.

de communicatie lijkt me zeer ondermaats.
Wellicht zou een Postbus51 spot in de media helpen. radio/tv/krant ed.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:17

Brainless schreef:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de (grotere) DA-en een mail zouden sturen hierover.
Niet dat het hun verantwoordelijkheid is hoor.

Maar ook op hun FB sites wordt hier niets over vermeldt.
Terwijl zij over bv de Rhino uitbraak wel een nieuwsfeit hebben geplaatst.
Tenzij hun ook niet weten dat je je paarden moet gaan registreren.

Met alle eerdere berichten over de gevaren van fake news via social media, neem ik verhalen over de overheid gaat/wil xyz via zulke bronnen dus niet serieus. Laat er maar eerst eens een officiele brief oid komen zodat ik weet dat het inderdaad zo is. Nog afgezien van mijn zeer beperkte blootstelling aan die social media mede daarom.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:32

Brainless schreef:
N0a schreef:
Wat een gezeik. En dan straks kunnen ze mooi belasting invoeren op het hebben van een paard ofzo? :?

Over andere dieren waarvoor registreren al heel lang verplicht is, hoef je ook geen belasting te betalen.
Dus nee dat gaan ze ook niet doen voor paarden.
Elke particulier die een schaapje/geitje enz heeft, had deze ook al moeten registreren.
En daar wordt geen belasting voor betaald.


Wellicht dan geen belasting maar wel dus jaarlijks extra kosten omdat ze geregistreerd staan.. tenminste, zo is het met schapen bijv wel.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:29

N0a schreef:
Wellicht dan geen belasting maar wel dus jaarlijks extra kosten omdat ze geregistreerd staan.. tenminste, zo is het met schapen bijv wel.

Ik vind het ook niet erg om te betalen (nou ja.. liever betaal ik niets natuurlijk).
Maar als paardenhouders hebben wij al wel al jaren geluk gehad om niet te hoeven registreren, terwijl al het andere vee die je als particulier voor de lol houdt wel geregistreerd moet worden (en waar je voor moet betalen).
Maar ik vind het ontzettend raar dat je al wel moet registreren maar er nog geen bedragen bekend zijn.
Tot die tijd ga ik niet registreren.. eerst wil ik weten wat het mij gaat kosten.

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:47

Ik sta bij een melkveebedrijf, wij zijn best een grote stal met ongeveer 30 paarden.

Een aantal eigenaren weet van dit registreren, anderen niet.
Tot nu toe hebben we de boer er ook nog steeds niet over gehoord.

Schiet lekker op zo :+

Caesar
Berichten: 9305
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:00

Onali schreef:
Ik sta bij een melkveebedrijf, wij zijn best een grote stal met ongeveer 30 paarden.

Een aantal eigenaren weet van dit registreren, anderen niet.
Tot nu toe hebben we de boer er ook nog steeds niet over gehoord.

Schiet lekker op zo :+


Als die boer slim is heeft hij deze paarden wel aangegeven voor zijn mestboekhouding :D

Kidde
Berichten: 3451
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:07

Hier heeft de pensionhouder ook niets met paarden, maar we hebben hem zelf geïnformeerd. De ubn is nu geregeld.

Aan huis heb ik ook twee pony's en ik heb daarom zelf ook een ubn aangevraagd. Het was echt zo geregeld, dus ik snap alle commotie niet helemaal eerlijk gezegd. Zoals al gezegd moesten veel landbouwhuisdieren al geregistreerd worden met de nodige kosten. Voor geen van deze dieren is er een belasting.

In België is dit systeem al langer en daar is ook geen ruimingsplicht, dus deze angst snap ik ook niet helemaal.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:15

Wat ik me afvraag:
Moet je bij de aan- of afmelding van je paarden ook het UBN nummer van herkomst of bestemming melden, net zoals dat bij schapen, geiten, varkens, etc. moet?
Of hoef je alleen maar aan te voeren / af te voeren zonder deze herkomst/bestemming?

Jorex

Berichten: 9963
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:26

Waarom ligt de zoekfunctie site eruit? Ik wilde even zien of mijn pony's geregistreerd kunnen worden. Ga ervan uit van wel, ze staan beide in het veulenboek van het NSPS

Sodeletuut

Berichten: 21308
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:36


BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 04:31

Mijn paard is in Duitsland geboren en heeft een Zfdp-paspoort met chip, levensnummer en transpondernummer. Maar omdat het transpondernummer niet in het paspoort gedrukt staat, maar er een sticker in zit met het transpondernummer moet er een formulier van een veearts komen want anders kan de KNHS mijn paard niet aanmelden bijnde RVO.

Kosten?
€ 138,- voor bezoek veearts, uitlezen chip en invullen formulier + € 24,50 (excl. BTW) voor de inschrijving van KNHS + € 9,- retour sturen door KNHS + € 9,- aangetekend heensturen naar KNHS. En mijn stalhouder rekent voorlopig € 15,- voor alle administratieve rompslomp.

En in 2022 komt er weer een nieuw paspoort voor ieder paard dus kunnen we weer betalen...

Zijn er bokkers met hetzelfde probleem als ik die tips hebben?

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:42

BabbieB schreef:
Mijn paard is in Duitsland geboren en heeft een Zfdp-paspoort met chip, levensnummer en transpondernummer. Maar omdat het transpondernummer niet in het paspoort gedrukt staat, maar er een sticker in zit met het transpondernummer moet er een formulier van een veearts komen want anders kan de KNHS mijn paard niet aanmelden bijnde RVO.

Kosten?
€ 138,- voor bezoek veearts, uitlezen chip en invullen formulier + € 24,50 (excl. BTW) voor de inschrijving van KNHS + € 9,- retour sturen door KNHS + € 9,- aangetekend heensturen naar KNHS. En mijn stalhouder rekent voorlopig € 15,- voor alle administratieve rompslomp.

En in 2022 komt er weer een nieuw paspoort voor ieder paard dus kunnen we weer betalen...

Zijn er bokkers met hetzelfde probleem als ik die tips hebben?



Huh echt? Volgens mij heb ik ook een sticker. Ook een Duitse pony.
Ik heb hem bij de nrps aangemeld, wel vijf jaar geleden, en daar is geen woord over dierenarts gezegd.
Ik heb het paspoort ingescand en zij hebben het geregistreerd.

En hoezo rekent jouw stalhouder extra geld dan?

future_vet
Berichten: 2618
Geregistreerd: 01-05-10

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:41

Mijn pony heeft een Belgisch paspoort (056), in de zoekmachine is hij dus nog niet te vinden.
Waar moet ik hem aanmelden? Ik kom er niet uit

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:36

BabbieB schreef:
En in 2022 komt er weer een nieuw paspoort voor ieder paard dus kunnen we weer betalen...

Zijn er bokkers met hetzelfde probleem als ik die tips hebben?

Hoezo komt er volgend jaar een nieuw paspoort voor ieder paard?

DuoPenotti

Berichten: 29699
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:42

Ik ga er van uit dat dat voor de dan geboren paarden is.

juval

Berichten: 13220
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:43

ik heb mijn paspoorten er even bij gepakt. Ik heb ook een sticker in het paspoort van mijn oudste (1992). Er staat wel een stempel van het stamboek over. Ik hoop dat het zo goed genoeg is, heb geen zin om er zoveel kosten aan te maken.

Iedereen slaat er kennelijk een slaatje uit, stamboeken, dierenartsen, stalhouders... :(

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:54

BabbieB, dan laat je hem toch bewoon via een ander stamboek registreren?

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:09

wacht het allemaal even af joh. De een schreeuwt dit en de ander schreeuwt dat momenteel omdat niemand werkelijk weet hoe het allemaal echt moet.

ruitje

Berichten: 12331
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:20

Nou, ik ben als stalhouder tot nu toe vooral veel tijd kwijt en heb er weinig winst aan hoor :') .

Lekkerste is dat het Fjordenstamboek niet gekoppelt staat met RVO. Hoop dat ze dat snel oplossen want ga niet iets nieuws aanvragen voor een technische fout ergens :o