[UPDATE]Paarden melden I&R

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:51

de regels zijn toch bedoelt om te weten welk paard op welke locatie is. De eigenaar doet verder niet ter zake... (vooralsnog, tot ze de paardenbelasting gaan invoeren)

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:54

Heel simpel is het chipnummer te vinden in de database van rvo, dat is het goed en kan de ubn houder het paard registreren.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:57

Ladygiroc schreef:
Als je nou langer dan 24 uur van stal bent, moet je dan je paard verplaatsen in die database?

Nee dat hoeft niet, dat valt onder de lokale administratie en mag je dus gewoon in een schriftje of iets dergelijks bij houden. Pas als een paard langer dan 30 dagen op een nieuwe locatie staat moet het door gevoerd worden:


Citaat:
Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Je moet wel in je lokale administratie bijhouden als een paard langer dan 24uur niet op de locatie is of als een paard korter dan 30 dagen op jouw locatie verblijft. In het geval van een controle moet je kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Kidde
Berichten: 3471
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:59

Rivjenn schreef:
opisop_shop schreef:
Nee het is ons wel duidelijk dat zij de ubn aan moet vragen. Maar zij zeggen dat ik het paard wel op naam moet zetten.

Ik kan je garanderen dat dat niet hoeft..



KNHS zegt ook van niet maar ik stuur graag even een bron door waaruit dit blijkt. Omdat een kennis van hun zegt dat dit wel moet en die kennis heeft het voor haar werk ( dierenarts praktijk) uit moeten zoeken.
Dus weerleg dat maar zonder bron haha.[/quote]

Daar zie ik ook graag een bron van.
Is zeer onduidelijk of ze nou wel of niet op naam van de eigenaar moeten staan[/quote]


Ik kan het ook nergens vinden, waarschijnlijk omdat dat geen waarde heeft en ook gewoon niet nodig is. Maar als je het graag zwart op wit wil hebben zou ik de LTO en RVO of iets dergelijks even mailen

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:06

Het is inmiddels 12 april, de datum dat de paarden toegevoegd konden worden aan het UBN-nummer toch? Heeft iemand dat al gedaan? Kan dat inderdaad nu? Ik ben nog heel erg in dubio wat te doen, wil eerst even de kat uit de boom kijken eigenlijk en heb dat UBN-nummer ook nog niet aangevraagd.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:08

martinev schreef:
Het is inmiddels 12 april, de datum dat de paarden toegevoegd konden worden aan het UBN-nummer toch? Heeft iemand dat al gedaan? Kan dat inderdaad nu? Ik ben nog heel erg in dubio wat te doen, wil eerst even de kat uit de boom kijken eigenlijk en heb dat UBN-nummer ook nog niet aangevraagd.


Volgens mij storing. Kon geen dier meer oproepen :D

martinev

Berichten: 2592
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:09

Caesar schreef:
martinev schreef:
Het is inmiddels 12 april, de datum dat de paarden toegevoegd konden worden aan het UBN-nummer toch? Heeft iemand dat al gedaan? Kan dat inderdaad nu? Ik ben nog heel erg in dubio wat te doen, wil eerst even de kat uit de boom kijken eigenlijk en heb dat UBN-nummer ook nog niet aangevraagd.


Volgens mij storing. Kon geen dier meer oproepen :D


Goh, je verwacht het niet he... :o

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:10

Ik heb ze al aangemeld, ging perfect ;)

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:11

Bijzonder, al mijn paarden staan nu in Nederland bij een stamboek ingeschreven/geregistreerd, ga er ook mee naar keuringen e.d. alleen is geen 1 van mijn paarden terug te vinden in de database van RVO.

Lees hierboven dat iemand anders ook problemen had :o

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:15

suffie schreef:
Bijzonder, al mijn paarden staan nu in Nederland bij een stamboek ingeschreven/geregistreerd, ga er ook mee naar keuringen e.d. alleen is geen 1 van mijn paarden terug te vinden in de database van RVO.

Lees hierboven dat iemand anders ook problemen had :o

Er is een probleem momenteel met de zoeken op chipnummer functie. Aanmelden via mijn.rvo.nl moet wel lukken. ;)

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:16

Dus als ik het goed begrijp moet ik nu mijn paard die bij een Deens stamboek geregistreerd staat, gaan registreren bij een Nederlands stamboek? Anders kan ik hem niet registreren in dit systeem?..

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:18

Goed te zien dat dit bij meerderen niet lukte. Was al bang dat ik een lange weg moet gaan om alles weer te regelen.

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:19

Iejoorr schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik nu mijn paard die bij een Deens stamboek geregistreerd staat, gaan registreren bij een Nederlands stamboek? Anders kan ik hem niet registreren in dit systeem?..


Correct.
Je kan bijvoorbeeld aanmelden via het Welsh cob stamboek
Hierin zie je bovenin het formulier in staan ;)
https://nwpcs.nl/tarieven/

Sodeletuut

Berichten: 21309
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:23

Iejoorr schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik nu mijn paard die bij een Deens stamboek geregistreerd staat, gaan registreren bij een Nederlands stamboek? Anders kan ik hem niet registreren in dit systeem?..

Nee, dit is veranderd:

Is dit dier nog niet bekend in I&R? Neem dan als houder van het dier contact op met een Nederlandse ppi. De ppi zorgt voor de eerste registratie van uw paard in I&R. Het buitenlandse paspoort blijft geldig. U kunthet paard ook zelf in I&R registreren. Dit doet u met een importmelding. U moet dan ook de paspoortgegevens invullen. Bij het paard leggen wij vast dat de gegevens niet door een ppi zijn gecontroleerd.

Bron: https://mijn.rvo.nl/paarden-melden Handleiding paarden eerste keer op een UBN aanmelden.

Ik had het helaas al via PPI gedaan met ons Duitse paard :P

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:25

Sodeletuut schreef:
Iejoorr schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik nu mijn paard die bij een Deens stamboek geregistreerd staat, gaan registreren bij een Nederlands stamboek? Anders kan ik hem niet registreren in dit systeem?..

Nee, dit is veranderd:

Is dit dier nog niet bekend in I&R? Neem dan als houder van het dier contact op met een Nederlandse ppi. De ppi zorgt voor de eerste registratie van uw paard in I&R. Het buitenlandse paspoort blijft geldig. U kunthet paard ook zelf in I&R registreren. Dit doet u met een importmelding. U moet dan ook de paspoortgegevens invullen. Bij het paard leggen wij vast dat de gegevens niet door een ppi zijn gecontroleerd.

Bron: https://mijn.rvo.nl/paarden-melden Handleiding paarden eerste keer op een UBN aanmelden.

Ik had het helaas al via PPI gedaan met ons Duitse paard :P

Ah dat is top! Dankjewel!

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:29

Iejoorr schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik nu mijn paard die bij een Deens stamboek geregistreerd staat, gaan registreren bij een Nederlands stamboek? Anders kan ik hem niet registreren in dit systeem?..


Mijn paarden staan geregistreerd bij het Westfalen. Ik heb ze nu via het Tinkerstamboek laten "inporteren" en ze zijn nu in Nederland ingeschreven. Ging allemaal online en binnen 2 werkdagen had ik de stickers voor in het paspoort in huis. Volgens mij kost het nu €29,95.

https://www.nsvt.eu/formulieren/paard-o ... n-op-naam/

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:49

suffie schreef:
Bijzonder, al mijn paarden staan nu in Nederland bij een stamboek ingeschreven/geregistreerd, ga er ook mee naar keuringen e.d. alleen is geen 1 van mijn paarden terug te vinden in de database van RVO.

Lees hierboven dat iemand anders ook problemen had :o


Toevallig Welsh?
Heb dit probleem ook en contact gehad met het stamboek. Ik kreeg de volgende reactie:

"Ook wij hebben geconstateerd dat pony’s welke met de juiste gegevens zoals bij geboorte opgegeven wel in onze data staan maar niet altijd traceerbaar zijn in de database van RVO.
Het is door ons onder de aandacht gebracht waarom deze uitwisseling destijds met RVO niet het resultaat heeft dat de pony’s nu niet in de zoekfunctie in de databank bij RVO “naar boven komen”.
Daarbij hebben wij uiteraard aangegeven dat het z.s.m. in orde gemaakt moet worden!"


Heb nu gevraagd wat ik zelf moet doen, maar beetje gek als ik hier als eigenaar door in problemen kan komen.

Caesar
Berichten: 9307
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:13

Ja, Welsh ook hier. Maar heeft wel gewerkt eerder, toen kon ik een bepaalde pony wel vinden en nu niet.

suffie
Berichten: 5717
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:30

Josien_ schreef:
suffie schreef:
Bijzonder, al mijn paarden staan nu in Nederland bij een stamboek ingeschreven/geregistreerd, ga er ook mee naar keuringen e.d. alleen is geen 1 van mijn paarden terug te vinden in de database van RVO.

Lees hierboven dat iemand anders ook problemen had :o


Toevallig Welsh?
Heb dit probleem ook en contact gehad met het stamboek. Ik kreeg de volgende reactie:

"Ook wij hebben geconstateerd dat pony’s welke met de juiste gegevens zoals bij geboorte opgegeven wel in onze data staan maar niet altijd traceerbaar zijn in de database van RVO.
Het is door ons onder de aandacht gebracht waarom deze uitwisseling destijds met RVO niet het resultaat heeft dat de pony’s nu niet in de zoekfunctie in de databank bij RVO “naar boven komen”.
Daarbij hebben wij uiteraard aangegeven dat het z.s.m. in orde gemaakt moet worden!"


Heb nu gevraagd wat ik zelf moet doen, maar beetje gek als ik hier als eigenaar door in problemen kan komen.


Nee, 2 Haflingers en een Shet via het KVTH en 2 Westfalers, die nu ingeschreven zijn bij het Tinkerstamboek.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:45

Zijn er hier ook mensen met problemen met een paard/pony met een paspoort van het Ned. Appaloosa stamboek?
Als ik hem wil invoeren met zijn levensnummer, komt er een paard tevoorschijn met hetzelfde levensnummer maar ander chipnummer.
Als ik hem wil invoeren met zijn chipnummer, wordt het chipnummer niet herkend :roll:

De rest was geen enkel probleem om in te voeren.

JN82

Berichten: 204
Geregistreerd: 13-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:46

MarijeR schreef:
Zijn er hier ook mensen met problemen met een paard/pony met een paspoort van het Ned. Appaloosa stamboek?
Als ik hem wil invoeren met zijn levensnummer, komt er een paard tevoorschijn met hetzelfde levensnummer maar ander chipnummer.
Als ik hem wil invoeren met zijn chipnummer, wordt het chipnummer niet herkend :roll:

De rest was geen enkel probleem om in te voeren.



Zojuist mijn paarden ingevoerd in het systeem, waaronder 3 minipaardjes ingeschreven in het Nederlandse Appaloosa stamboek. Bij alle 4 geslaagd zonder problemen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: [UPDATE]Paarden melden I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:12

Ah ik zal morgen eens bellen met het appaloosa stamboek.
Ergens moet er wat fout zijn als er 2 paarden met hetzelfde levensnummer rondlopen?

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:12

Brainless schreef:
veerledec schreef:
Niet helemaal bijgelezen, maar zag dit langskomen:
https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... belasting/
455 euro heffing als je vanaf een UBN nummer een paard laat slachten. Is uiteraard nog wel een voorstel.

Kanonnen:
Citaat:
Zodra een ondernemer een UBN-nummer aanvraagt voor zijn locatie, vangt ook zijn belastingplicht voor de voorgestelde slachtbelasting aan. Het wetsvoorstel bevat geen terugwerkende kracht, zodat altijd op tijd duidelijk is dat de belastingplicht aanvangt.
De voorgestelde slachtbelasting wordt geheven op het moment dat het dier de UBN-locatie verlaat. Dit is in de regel het moment dat het dier naar het slachthuis wordt vervoerd. Op dat moment ’zijn de externe kosten een feit. Doordat deze verplaatsing van het dier reeds wordt geregistreerd door de UBN-houder bij de RVO, kan deze verplaatsing eenvoudig worden gecontroleerd en geadministreerd zonder extra administratieve processen.

En als je een paard onttrekt aan "het systeem", dus naar de slacht brengt of exporteert, krijg je vanzelf de rekening thuis gestuurd.

Het gaat gelukkig nog om een voorstel, maar ik hoop dat dit er niet door komt.
340E per koe.. dan wordt er amper/niet verdiend op een koe.
https://www.internetconsultatie.nl/slachttaks
In de 2 linkjes rechts onder kun je lezen waarom ze dit willen invoeren.


Deze berichten doen me wel schrikken.
Ik neem aan dat ze die "slachttax" ook nog doodleuk zullen heffen als een paard niet geslacht wordt, maar gewoon overleden is (al dan niet door laten inslapen door dierenarts)

Als je paard overlijdt is dat dan wel dubbel zuur. (en prijzig) (de Rendac heb je uiteraard ook nog)
(tax + DA + Rendac = al gauw ruim € 600,- )

Verder waren dit de eerste berichten die ik over de "slachttax" tegen kwam.
Ik hoop dat de diverse (paarden)organisaties hierover actief gaan actievoeren,
anders wordt dat weer zo'n sneaky "dingetje" wat stiekem doorgevoerd wordt.

Vraag me ook echt af of het met zulke bedragen nog loont om koeien te houden.

frensje
Berichten: 725
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:39

Mijn pensionhouder, hele kleine stal aan huis, hij doet het erbij, wil geen UBN aanvragen.
Ik begrijp dat mijn paard geregistreerd moet worden op zijn nummer maar als hij dat niet wil aanvragen gaat dat niet. Ik kan niet zelf een UBN aanvragen.
Een eventuele boete wil ik niet betalen. Wat is nou wijsheid?
Gewoon maar wachten en hopen dat er geen controle komt?

juval

Berichten: 13258
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:45

frensje schreef:
Mijn pensionhouder, hele kleine stal aan huis, hij doet het erbij, wil geen UBN aanvragen.
Ik begrijp dat mijn paard geregistreerd moet worden op zijn nummer maar als hij dat niet wil aanvragen gaat dat niet. Ik kan niet zelf een UBN aanvragen.
Een eventuele boete wil ik niet betalen. Wat is nou wijsheid?
Gewoon maar wachten en hopen dat er geen controle komt?


de eventuele boete is voor de pensionhouder, niet voor de eigenaar. Jouw pensionhouder neemt dus zelf het risico.