Een boekje open over Jakobskruiskruid: een intro

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Een boekje open over Jakobskruiskruid: een intro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-21 15:24

*www.bokt.nl/ Jakobskruiskruid, feiten en fabels Blog.
Geschreven door Esther Hegt
Algemeen

Afbeelding
Foto @Esther Hegt Jakobskruiskruid

In samenwerking met Bokt, het grootste paardenforum van Nederland, heb ik een klein boekje geschreven over Jakobskruiskruid met de volgende onderwerpen:

Ieder jaar zijn er weer veel vragen over Jakobskruiskruid {Jacobaea Vulgaris}. Samen met Jenny Pit, Lid Nieuwsredactie van Bokt, is toen het idee geboren om een klein zakboekje te maken voor de paardenhouder met korte uitleg waar de plant graag groeit, wat je er aan zou kunnen doen in het weiland en enige tips om de plant te herkennen in het veld. Het boekje zal met korte delen verschijnen en bij de laatste module zal het hele boekje gedownload kunnen worden in 1 PDF.

Jakobskruiskruid {Jacobaea Vulgaris} is een inheemse tweejarige plant. In het eerste jaar groeien de rozetten. Deze zijn het hele jaar door te vinden. Jakobskruiskruid bloeit meestal in het tweede jaar (Juni tot Oktober) Jakobskruiskruid bevat onder andere pyrrolizidine alkaloïden, {hierna afgekort als PA’s} deze zijn giftig bij inname. Wereldwijd zijn er zo’n 6000 plantensoorten die PA’s bevatten. In Nederland bijvoorbeeld Gewone smeerwortel {Symphytum officinale } , Groot Hoefblad {Petasites hybridus}, Klein Hoefblad {Tussilago farfara} en Slangenkruid {Echium vulgare} en er zullen er nog veel meer zijn. Maar buiten PA bevattende planten zijn er natuurlijk nog veel meer giftige planten en stoffen.

Het is vooral door de berichtgeving in verschillende media dat Jakobskruiskruid de bekendste is en waar mensen het meest bang voor zijn. Maar met wat kennis over de plant kun je er zelf in de wei wel iets aan doen. Ik hoop met een paar korte modules bij te dragen aan inzicht in, de ook ecologisch, belangrijke plant, maar liever niet in de wei en zeker niet in hooi.
Afbeelding
Foto @Esther Hegt Jakobskruiskruid, rozet.

Module 1} Jakobskruiskruid, een boodschap van de bodem.
1.1 } Graasdruk, overbegrazing, droogte.
1.2} Zaadbanken en zaadverspreiding.

Afbeelding
Foto @Esther Hegt zaadpluis en zaden van Jakobskruiskruid.

Module 2 } Bestrijding
2.1;} Is uitsteken een goed idee?
2.2 } Is knippen een goed idee?
2.3 ] Is Chemisch bestrijden een goed idee?
2.4 } Mulchen, altijd een goed idee.

Module 3 } Herkennen van Jakobskruiskruid, wat tips voor in het veld.
Lintbloemen en buisbloemen,
Melksap of niet.
Planten apps en waarneemforum.
Downloads : Boekje open over Jakobskruiskruid.
Kleine folder om Jakobskruiskruid uit te sluiten in het veld.

Morgen volgt module 1, volgende week module 2 en de week daarop module 3.
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 24-03-21 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Poekkie

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid. Intro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 15:27

Interessant!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 18:27

Zeker interessant, blijft alles in 1 topic?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:31

Het wordt een 3-luik. Morgen deel 1, volgende week deel 2 en week daarna deel 3. In verschillende topics op VN dus.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 20:41

Als het 3-luik af is, dan is het een boekje geworden. In ieder geval altijd op mijn website te vinden, maar ik meen dat het ook een goed idee is om het aan de bokt wiki toe te voegen is, mits technisch mogelijk.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 21:49

Heel interessant! Ik ga volgen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:05

Heel fijn!

Daihyo

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid: een intro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 10:52

Interessant!
Wat ik ook wel interessant vind: hoe herken je het in gedroogde vorm? Dus bijvoorbeeld tussen hooi en stro.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 11:43

Daihyo schreef:
Interessant!
Wat ik ook wel interessant vind: hoe herken je het in gedroogde vorm? Dus bijvoorbeeld tussen hooi en stro.

Dan moet je in ieder geval voldoende herkenbare plantenresten hebben, soms kan het helpen een blaadje te weken, daarna voorzichtig uitvouwen. Ik heb er {nog} geen bruikbare foto's van. Ik zal eens kijken wat ik heb en of het bruikbaar is, maar het is een lastige omdat planten vaak wat verpulveren, soms heb je echt hele stengels met bloemen en al. Maar meestal niet. De gezondheidsdienst voor dieren kan het botanisch en/of chemisch onderzoeken.

Daihyo

Re: Een boekje open over Jakobskruiskruid: een intro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 13:41

Ja lijkt mij ook lastig. Je hoopt natuurlijk dat het er niet in zit. Maar 100% garantie heb je niet en dan is het wel fijn als je het kunt herkennen. Het weken vind ik wel een goeie tip! Dat is makkelijk te doen.